Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: aprilli - 10.07.2014, 16:03:30
-
Kirjoittelenpa ensimmäisen viestin tälle foorumille autoesittelyn muodossa.
2013 heinäkuussa hain otsikon mukaisen auton Ruotsista, sitä ennen matka taittui '93 vuosimallin automaattilaatikkoisella 854 GLT:llä. Vaihtoehtoina ennen autonhakureissua olivat 854 T5/T5-R/R, S70 T5/R ja C70 T5. Lisäkriteerinä vielä manuaalilaatikko. Kolme yksilöä seuloitui lopulta varteenotettaviksi vaihtoehdoiksi. Ensimmäinen vaihtoehto oli C70 T5 saffran, ja toinen vaihtoehto S70R saffran. Valitettavasti molemmat kaupat menivät puihin siitä syystä, etteivät myyjät yksinkertaisesti halunneet autojaan ulkomaille myydä. Jäljelle jäi kuvien auto jonka osalta ostoneuvottelut sujuivat huomattavasti helpommin.
Lähdössä Tukholman satamasta Turkua kohti:
(http://s8.postimg.org/57mxy2tud/satama.jpg)
Sopivasti vahattu pari päivää sitten:
(http://s30.postimg.org/5zqkhc9b5/g_005.jpg)
(http://s8.postimg.org/6u1q45lgl/g_002.jpg)
(http://s30.postimg.org/7my5ljew1/g_003.jpg)
(http://s2.postimg.org/b9pl8ls1l/g_006.jpg)
(http://s10.postimg.org/me41roie0/g_001.jpg)
Mielenkiintoiseksi historian tekee se, että kuskinoven tarrasta sekä varusteista päätellen auto on ollut lähdössä Pohjois-Amerikkaan, mutta on jäänyt pysyvästi Eurooppaan. Ensimmäiset pari vuotta omistaja oli Volvo Personvagnar AB Göteborgissa.
R-puskurit ja -siipi on ostettu jälkikäteen Volvolta ja maalautettu kylkilistojen, S70 ovenkahvojen ja tankin luukun kanssa muun auton väriseksi, mutta ei aivan saman sävyiseksi...
- BSR Stage 3 (315hv/450Nm)
- Simota imuputkisto ja filtteri
- Redback Performance katti
- Kirkkaat etuvalot ja -vilkut
Vuosi sitten korvasin etupään puslat Powerflexin tuotteilla, tämä kesä on toistaiseksi vain ajeltu ja nautiskeltu. Tämä auto on siis pelkästään kesäkäytössä ja talvisladit hoituu 740:llä, missä vapari B230 ja laatikko kovalla vitosella. Ruotsin puolella tämä on ollut pelkästään kesäkäytössä ainakin 2010 vuodesta lähtien, ajattelin pitää sitä perinnettä yllä.
Viime kesänä ehti tulla noin 8 tkm mittariin ja tänä kesänä tähän mennessä noin 6 tkm. Kokonaisuudessaan mittarissa on nyt noin 235 000 kilsaa.
Todennäköisimmin tämän bongaa Seinäjoella :hello:
-
onko iskarit myös fk? Millainen alusta on ajaa?
-
On joo, iskarit ja jouset on FK:ta. Ei oo kokemusta muiden valmistajien alustoista 850:n alla, mutta yleisesti ottaen tyytyväinen oon ollut tähän asti. Pintakovaksi en moiti ja taas esimerkiksi jarrutuksissa riittävän jämäkkä.
-
OK. Mulla odottaa asennusta FK 40/40 alusta. Aika vähän tuntuu olevan porukalla kokemusta tuosta alustasta. On suht halpa alustasarja, joten moni jättää ostamatta.
Tuota pintakovuutta tahtoo olla halvoissa alustoissa. Mut hyvä jos Se ei ole sitä :)
-
Siisti! :P
-
Hienon auton olet löytänyt :) Ruutumaskiin vois liimata kenomerkin..
Tuosta alustasta sen verran oman kokemuksen mukaan että jos haluaa oikeasti mutkanopeutta ottaa niin FK:sta ei ole mihinkään. Jos taas tavoitteena on ainoastaan ulkonäkö niin aivan sama mitkä halpikset siellä möllöttää kunhan on matala.
-
Onkos tämmönen video tuttu..? http://www.youtube.com/watch?v=rRMWfjiKXHw
E:
Ja.. http://www.youtube.com/watch?v=b77TGTKtYXM&list=UUyyMOKPNA0gfY6tQebCeHpg
Ja... http://www.youtube.com/watch?v=Pc2eu8In9uA
-
On tuttuja pätkiä kyllä ja hetkisen hämmentävää oli ekalla kerralla ku näin :)
Kovin on samaa näköä. Kaikesta huolimatta eri auto kyseessä. Tuo on -94 ja eri rekkari mitä omassa oli entisessä elämässään.
-
No perhana :D Ja olin aivan varma että sama auto kyseessä..
-
Onpa hieno! Ja samalla kylällä näjemmä, oonkin tainnut nähdä tämän joskus.
-
No kiitos. Jos tuo sun allekirjotuksen 242 DL on vihree ja aluvanteilla, niin sitten minäkin tunnistan sut :hello:
-
Satuin puolivahingossa klikkaamaan topikin auki ja tutun näköinen auto.
Oliskohan provinssin vai minkä aikaan Seinäjoella ajelin abc:n suunnilta siihen valoristeykseen, sä olit perä Ylistaroa kohden.. Aikani kuolasin ja akan piti tarttua ratista kiinni kun rupes kaista käymään liian kapeaksi. Oli niin jumankauta nätti auto S*
Tuun jututtamaan ens kerran kun satun sielä päin pyörimään ja jos satun sut näkemään.. ;)
-
Kiitosta vaan sinnekkin :hello:
Joo ei muuta ku juttuihin vaan jos kohilleen satutaan, samaisella ABC:llä tulee useimmiten tankattuakin :)
-
Ennakoivana huoltona tuli vaihdettua vaihdelaatikko viikonlopun aikana. Vaihto tehtiin alakautta, ens kerralla sitte yläkautta ihan varmasti..
Aivan täysin ei jäänyt tappiolle tässä vaihdossa, nimittäin vanhan laatikon kytkinkopan puolelta löytyi täysin käyttökelpoinen IKH:n 18 mm lyhyt konehylsy ???
Hylsy oli onneksi löytänyt paikkansa kytkinkopan seinän valusta niin, ettei se ollut päässyt kohti paineasetelmaa.
10V kasipätkässä leppoista elämää viettänyt laatikko tilalle, Castrolin hyvää sisään ja uus Sachsin painelaakeri. Niin hävisi kalkatukset, kolkotukset ja rahinat.
(http://s8.postimg.org/8fcg62gb9/2014_08_30_17_53_06.jpg)
(http://s23.postimg.org/i85e4rksb/2014_08_30_21_52_52.jpg)
-
Ei ne aivan höpöjä puhunu. Vaihteensiirtäjän kumipuslat korvasin laakereilla, vaihdekepin tuntuma sekä täsmällisyys parani huomattavasti. Vanhojen puslien keskellä oleva holkki oli jo aikaa myöden irronnutkin kumipuslasta.
Vaihteensiirtäjien kumipuslien tilalle menee siis esim. Biltemasta 608 ZZ laakeri, 2,99 euroa kappale. Laakerin molemmin puolin sitte vielä DIN125 M8 prikat, sekä ulkohalkaisijaltaan suuremmat DIN9021 M8 prikat. Koko operaatioon siis:
2 x 608 ZZ laakeri
4 x DIN125 M8 prikka
4 x DIN9021 M8 prikka
Laakeri on kyllä sen verran jämäkästi tuossa paikassa, että menis varmaan pelkillä DIN125 prikoillakin, noita toisia kun ei monesta paikkaa saa hyllystä.
-
Sairaan komee laitos S* Etenkin väri on pirun koukuttava :-*
Tarttis itekkin kokeilla vaihteensiirtäjien puslien korvaamista laakereilla. Tuntuiko sulla kädellä yhtään välystä niistä puslissa kun heilutteli ? Vai oliko vaan revenny ? Koitin vähä heilutella ja hieman tuntu klappia itellä. Löytykö muuten Biltemasta molempia prikkoja ?
-
Kiitos kiitos -H-
Ne puslat on itessäänki jo niin pehmosta kumia, että sekin antaa varmaan pienen välyksen tunteen. Luultavasti tuntuma paranee vaikka korvais täysin uudetkin kumipuslat laakereilla.
Biltemasta löytyy noita DIN125 prikkoja. Isompia prikkoja joutuu hakemaan muualta. Esim. Etra myy niiitä.
-
Hieno ja hieno väri! Kiilltotasokin ihan yyber :D aivan just maaliuunista?
-
Kiitos!
Kiillosta vastaa Autoglymin punanen ja kultanen, korin maalipinta taitaa olla alkuperäinen. Kyllä tuossa maalipinnassa käytön jälkiä näkyy. Voi heti sanoa esimerkiksi sen, että joku edellisistä omistajista on asunut soratien päässä ja joku omistaja on ollut liian laiska nostamaan jalkojaan autoon mennessä jne jne. Kuvat sattuu olemaan edustavia ;)
-
Keväthuolto tuli tehtyä tässä reissuhommien alkamisen kynnyksellä. Tarkoituksena oli vaihtaa jakohihna ja PCV-pöntön letkut. Jakohihnalla oli takana 39tkm/4v ja huohottimen letkut varmaan alkuperäiset, eli 240tkm ajetut. Letkujen vaihtamiseen motivoi ECU:n 2-3-2 vikakoodi sekä vähän, mutta häiritsevästi seilannut tyhjäkäynti.
Homma tyssäs heti alkuunsa kun totesin, että vanteiden lukkopulttien hylsy on jossain muualla kuin mukana. Tarkemmin ajateltuna muistin unohtaneeni sen talviauton hanskalokeroon, joka oli 300 kilometrin päässä. Usko lukkopulttien suojaan varkaita vastaan karisi pois, kun lukkopultti lähti vastakierrehylsyllä auki samassa ajassa, kuin normaalinkin pultin ottaisi irti...
Apulaitehihna oli täysin paska, sekin tuli uusittua. Lisäksi vesipumppu näytti olevan merkittömänä jokin tarvikemalli, eli vaihtoon myös ja Aisin tilalle. Näiden lisäksi myös jakohihnan kiristin korkkas aivan viime milleillä kasaan puristaessa ja päästi nesteet pihalle. Pari kertaa automaattikiristimen onnistuneesti kasaan puristaneena tiedän, miten hitaasti se pitää tehdä. Nyt tuli vaan tunnit täyteen sille.
Vesipumppu tuntui olevan ihmeen lujassa. Viimeinen oljenkorsi oli laittaa hylsy lohkoa vasten ja kammeta pumppua pois rengasraudalla hihnapyörän takaa. Lähti se sitte, mies hyppäs puoli metriä eteenpäin ja pumppu lensi noin 75 km/h konehuoneen seinään. Huomattava ero tarvikepumpulla ja Volvo/Aisin versiolla. Tarvikepumppu jää pyörimään omia aikojaan kun sille antaa vähän vauhtia, vaikka se oli vielä kiinni ja nesteet koneessa. Aisinin versio huomattavasti jämäkämpi eikä jää pyörimään, mutta akselissa on silti välys, mitä ei tarvikemallissa tuntunut.
PCV-letkuista selvisi sen verran, että imuputkeen menevän huohotusletkun klemmari oli kiristämättä ja imusarjan päätyyn tuleva alipaineputki oli poikki. Syy 2-3-2:een ja heijaavaan tyhjäkäyntiin taisi olla tuo jälkimmäinen. PCV-pöntön sisällä ei ollut minkäänlaista kertymää, ihme kyllä vaparin vastaavan joskus nähneenä.
Jakohihna (Volvo) 45e
Vesipumppu (Volvo / Aisin) 100e
Moniurahihna (Motonet) 19,9e
Jakohihnan kiristin (Volvo / Aisin) 99,9e
Huohottimen letkut (Volvo) ~90e
Imusarjan tiiviste (Volvo) 14e
Öljyt tuli vaihdettua kans, vanhoilla takana 6 tkm/10 kk.
Castrol Edge 0W-40 + suodatin (Volvo).
Laitetaan vielä satunnaisia otoksia. Suuttimet lykkäs neulapäästä aika härskin näkösen liejun, kun niitä aukoi 9V paristolla tuola ultraäänipesuris. Näytti olevan pesu ihan tarpeen.
(http://s13.postimg.org/k11u44y47/2015_05_26_19_05_37.jpg) (http://s21.postimg.org/xw63gm07b/2015_05_26_19_37_01.jpg) (http://s4.postimg.org/6a2w79j5p/2015_05_29_15_55_46.jpg) (http://s11.postimg.org/ucenapn4j/2015_05_30_12_21_53.jpg[/img [img]http://s18.postimg.org/500ozvgt5/2015_05_30_18_25_58.jpg) (http://s16.postimg.org/55mbf9mbp/2015_05_30_18_26_12.jpg)(http://s18.postimg.org/500ozvgt5/2015_05_30_18_25_58.jpg)(http://s17.postimg.org/fgtrfqg7j/2015_05_31_10_08_45.jpg) (http://s23.postimg.org/cx60vzfu3/2015_06_03_18_45_10.jpg)
-
(http://i.imgur.com/d1yIHs6.jpg)
Kohta tulee 250 tkm mittariin, jonka myötä vaihtelin pari koneen tukikumia öljynvaihdon lomassa ja heitin vähä vahaa konepellille ja tilkka muuallekin ^
Moottorin etummainen pyöreä kumi, jakohihnan alapään vieressä oleva sekä yläpuolinen tulipellissä oleva kumi meni vaihtoon. Merkittävästi vaikutti varsinkin kaupunkiajoon, kun pitää käyttää 1. ja 2. vaihteita. Ikävä jojoefekti hävisi tyystin.
(http://i.imgur.com/QCQMITe.jpg)
Vanha vaihdelaatikko tuli purettua, jonka vaihdoin viime vuonna rallatteluiden ja kahinoiden takia. Ainoa asia mikä sisuksissa pisti silmään oli yhden osan puuttuminen tästä kohtaa:
(http://i.imgur.com/zYA82id.jpg)
Tuossa vasemmassa reunassa näkyy uratkin missä sen pitäisi olla. Alla kuva missä sama kohta tuon osan kanssa:
(http://i13.photobucket.com/albums/a263/Evilolds/IMG_7896-1.jpg)
Tarkoituksesta ei mitään tietoa. Ohjaa siirtäjää jotenkin tuon ohjuritapin suhteen?
Vahauksen lopputuloksesta vielä kuva.
(http://i.imgur.com/wijRGra.jpg)
Siinä kuskin oven peilauksia katsellessa tuli mieleen kommentit Autoglymistä: "eihän sillä saa edes pintaa"... "ei sitä paskaa kannata edes harkita". Meni aivan otsa kurttuun kun moisia alkoi miettiä..
(http://i.imgur.com/bp3dWyU.jpg)
-
Tämä lähti tänään Etelä-Suomeen. Onnea uudelle omistajalle.
Hieman kaduttaa. Rahatukko lohduttaa.