Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: P11S1 - 11.07.2014, 01:19:49
-
Aiheesta löytyi monenlaista keskustelua ja monta eri vaihtoehtoa vikaan. Niin kysyn tässä nyt.
Ilmastointi on huollettu eilen. Eli aineet, ja järjestelmä testattu ei vuotoja. Kylmää ei kuitenkaan ruvennut tulemaan vaikka huolto tehtiin. (Olisi pitänyt tulla jo ennenkin huoltoa.) Samantien tuli huomattua ettei ilmastoinnin kompura lähde ollenkaan päälle. Kompuran toimivuus on kuitenkin varmistettu. Koitin suoraan akulta antaa virtaa niin kompura lähti välittömästi pyörimään ja autoon alkoi puskemaan kunnolla kylmää hyttiin. Ongelma on siinä että kompuralle ei tule virtaa sieltä mistä pitäisi. Mittaamalla koitin että ei mitään eloa.
Manuaalinen ilmastointi on. Ja jossain puhuttiin jostain katkasimeen syttyvästä valosta? Kyllä siihen valo syttyy kun katkaisimen painaa pohjaan(off) ja normaali taustavalo?? Myös purin hanskalokeron pois ja otin säätöpaneelin käsille. Sen enempää en vielä ole ehtinyt tutkimaan.
Mistä siis kannattaisi lähteä liikkeelle. Itse en ole niin perillä näistä sähkövehkeistä.
Muuten pärjää kyllä ilman ilmastointia mutta olis se hauska näillä helteillä toimivana kun sellainen autossa on! :D
-
Painekytkimen ohitin hyppylangalla ei lähtenyt siitäkään kompura päälle. Painekytkimelle kuitenkin tulee virta kun ilmastointi on päällä ja kun ilmastoinnin laittaa off asentoon painekytkimelle ei enää tule virtaa. Ja ohjauspaneelista kun painelee ilmastoinnin on/off nappulaa auton ollessa käynnissä niin paneelista kuuluu naksahdus eli paneelissa oleva rele ainakin pelaa. Eli painekytkimen ja kompuran väliltä on ilmeisesti johto poikki tai auki?
-
Terve,
Tästä vastauksesta ei ole apua, sillä minulla on sama tilanne.
Volvo 945 vm. 1996 ja manuaalinen ilmastointi.
Kompura ei kytke kun napista painaa.
Toissa viikolla vielä toimi ja puski kylmää. Aineet katsottu 2 päivää sitten.
Sähköstä ymmärrän sen verran, että se on sinistä ja tekee kipeää, ja jos sitä näkee, niin on ongelmia - paitsi jos on kyse sytytystulpan testauksesta.
Nyt alkoi loma ja asian selvittäminen.
Raportoin tulokset tänne.
-
Joo kerro ihmeessä jos saat jotain selkoa siihen hommaan.
Voiko tuosta painekytkimeltä vetää suoraan johdon kompuralle vai onko painekytkimen ja kompuran välissä vielä jotain merkittäviä sähköosia?
Kävin nyt heittämässä noin 20km lenkin tuollaisella johtojen ohituksella. Hyvin puhalsi ainakin kokoaika kylmää eikä ollut mitään ongelmaa.
Eli tuollaisella johtojen ohituksella toimi. Painekytkin siis on käytössä. Ja kompura lakkaa pyörimästä kun painaa ohjaamosta off asentoon. jne.
Eli voisiko alkuperäiset johdot ohittaa tällätavalla? tosin siistimmin toteuttaa. kuvassa testaus.
(http://i1358.photobucket.com/albums/q765/P11S1/900series/WP_002021_zpsf5de9087.jpg)
-
Kyllä ne periaatteesa voi noin ohittaa, mutta kun kerran vika on jo noinkin hyvin paikallistettu, niin voisi sen korjata kunnollakin. Seuraa tarkasti sitä painekytkimeltä lähtevää johtoa koneen taakse, siellä on joissakin malleissa parikin liitosta ihan tehtaan jäljiltä ennenkon se menee moottorin johtosarjan liittimeen, katos tarkkaan ne läpite ennen jekkupiuhojen vetoa...
-
Mittasin kuivaimen painekytkimelle tulevan johdon ja kun kojetaulusta painaa ilmastoinnin päälle, niin painekytkimelle tulee virtaa (n. +13 v).
Hyppylanka liittimeen ei kuitenkaan laita kompuraa käyntiin, mutta jos akusta antaa suoraan virtaa, niin lähtee.
Tästä päättelen, että painekytkimeltä kompuralle menevä johto ei vie virtaa perille.
Olin kuitenkin mittaavinani sen yleismittarin piip -toiminnolla, että olisi ehjä.
Pitää tarkastella tuo johto tarkemmin, olisiko vaikka jossain liittimessä hapettumaa - jos se ei kerran yhtenäinen johto ole.
Yksi liitinhän on heti n. 15 cm päässä painekytkimestä.
-
Jaaha sulla on siis täysin sama ongelma. Menen itse kanssa nyt selvittämään niitä johtojen liitoksia. Luulis niistä joku olevan auki tai hapettunut jos sielä ei tosiaan ole mitään solenoidia tai muuta anturia välissä.
-
Avasin nyt tuon ison johtonipun tuosta ja seurasin johtoa. Ohjaamolta tulee suoraan yksi vihreä johto joka menee tuohon paineanturille ja anturilta eteenpäin tosiaan noin 15cm päässä ensimmäinen liitin. Siihen saakka virta kulkee. Mittasin siitä johdon niin poikki on. Seurasin tarkkaan johtoa liittimeltä eteenpäin niin se menee imusarjan alle jossa yhdistyy isompaan suuttimen ja muiden johtojen nippuun. Eli siellä imusarjan alla on ilmeisesti tuon nipun sisässä liitin. Sen vertta hankalassa välissä että ajattelin jos tuon pätkän ohittasi. Mitään sähköosaa sielä välissä tuskin on kun niitä harvemmin piilotellaan kutistesukkien sisään.
-
Mittasin johdon paineanturilta kompuralle ja johto on kunnossa.
Kokeilin syöttää akulta virtaa paineanturi liittimen kautta tuota johtoa pitkin kompuralle ja kompuran magneettikytkin kytkee kompuran päälle.
Kojetaulun kytkimen kautta siis tulee akkuvirta paineanturin liittimeen.
Mikähän sähkölaite nyt siis estää tuon magneettikytkimen kytkeytymisen?
Jäähdyttimen edessä olevan kondensaattorin/lahduttimen(?) alakulmassa on kolme anturia, pitää selvitellä mitä toimintoja ne hoitelevat.
-
Mittasin johdon paineanturilta kompuralle ja johto on kunnossa.
Kokeilin syöttää akulta virtaa paineanturi liittimen kautta tuota johtoa pitkin kompuralle ja kompuran magneettikytkin kytkee kompuran päälle.
Kojetaulun kytkimen kautta siis tulee akkuvirta paineanturin liittimeen.
Mikähän sähkölaite nyt siis estää tuon magneettikytkimen kytkeytymisen?
Jäähdyttimen edessä olevan kondensaattorin/lahduttimen(?) alakulmassa on kolme anturia, pitää selvitellä mitä toimintoja ne hoitelevat.
Jotain sähkökaaviota koitin tossa katsoa. Niin uudemmissa taitaa kiertää vielä sieltä jostain etupuskurin alta jonkun toisen painekellon tai vastaavan kautta. Tuossa omassa ainakin vaikutti siltä kun seurasin sitä johtoa että se menee suoraan kompuralle siitä painekytkimeltä.
-
Tein vertailumittauksia tämän omani ja toisen toimivan 940 volvon ilmastoinnin välillä.
Näyttää siltä, että painekytkimelle ja jäähdyttäjän edessä olevalle lauduttimen violetille johdolle tulee voltteja hyvinkin vaihtelevasti eli 1 - 13 välillä.
Autossa, jossa ilmastointi toimii, voltteja tulee akkujännitteen eli +13 voltin verran.
Osaako joku tämän perusteella päätellä missä vika on?
Ja löytyisikö joltain kytkentäkaavio tuon ilmastoinnin osalta?
-
Keskustelin valtuutetun volvo liikkeen palveluksessa olevan korjaajan kanssa ja hän kertoi, että tuollaista jännitteen vaihtelun vikaa noissa on säätöpaneeleissa on ollut.
Yksi korjausmahdollisuus on kytkeä paneelin takaa jodosta erillinen katkaisija, mutta sitten pitää muistaa ettei ilmastointia käytä puhaltimen 0-asennossa.
Säädinpaneeli (volvo # 6848302) maksaa volvolla 240 euroa.
Tällaisesta osasta on kyse:
http://www.eeuroparts.com/Parts/35285/A-C-Climate-Control-Unit-6848302G/ (http://www.eeuroparts.com/Parts/35285/A-C-Climate-Control-Unit-6848302G/)
Bildelsbasen.se tarjonnassa on automaatti-ilmastoinnin, eli ECC, paneeleita paljonkin, vain muutaman MCC paneelin löysin.
-
Korjaat vaan paneelin tinaukset alkaa pelaamaan melko varmasti.
-
Ilmastointi toimii nyt, kun vaihdoin tilalle toimivan paneelin.
-
Noissa manuaalisissa ilmastoinneissa on tyyppivika sen säätimen sisällä olevan releen jalassa, (tinaus halki) jolloin ilmastointi toimii vaihtelevasti. Eli purkaa sen säädin paneelin irti ja kääntää 4 sellast "kieltä" muovinpäältä pois ja sen jälkeen 6 ruuvia toiseltapuolelta auki jotta piirilevy irtoaa ja sitten katsoo tarkkaan releen kohdan (ainoa isompi musta boxi) ja kääntää piirilevyn ympäri ja katsoo tarkkaan tinauksia siltä alueelta niin pitäisi löytyä haljennut tinaus sitten vaan kolvia ja tinaa ja kaikki takaisin kasaan. Wola volvosi pitäisi puhaltaa kylmää jälleen. :D
-
Kiitokset "erkki94".
Tuollaisilla ohjeilla on hyvä tehdä korjausta!
Aikaan ennen mikrotietokoneita IBM:n manuaaleissa luki monen virhekoodin selityksenä "Korjaa virhe ja aja ajo uudestaan".
Tuon tasoisten neuvojen pohjalta on vähän hankalampaa korjata asioita, eikä noita neuvoja kyllä kaipaakaan.
-
Ilmastointi toimii nyt, kun vaihdoin tilalle toimivan paneelin.
Yleinen vika toi paneeli, sitä itsekkin ensimmäisenä epäilin. Nyt on hetki menty tolla johtojen ohituksella ja hyvin toimii. Eli johto oli imusarjan alta auki jostain liittimestä. Ja se on nyt ohitettu.
-
Itsellä alkoi ongelma että kompressori kävi satunnaisesti ja ajossa huomasi että välillä tulee kunnolla kylmää ja sitten taas loppuu. Kylmäaineet vaihdettu huhtikuussa ja samalla meni lauhdutin uusiksi. Nappulaan syttyy sininen valo kun painaa päälle. Nyt kompressori ei lähde ollenkaan käymään. Olisikohan vika jommassa kummassa paine anturissa? Ja ilmastointi siis manuaali ja auto 940 vm 98
-
Mitenkäs tuo ac paneeli tuosta saadaan käteen kun on 4 torx ruuvia avattu ja alinmaisissa ruuvin reijissä on mustat kiinnitys korvkkeet paneelin päälli puolella. Täytyykö tuo radio "räkkikin" purkaa pois?(940 -97)
Löytyikin jo tuolta muualta hyvä ohje (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=609.0). Ja ilmastointikin saatu pelittään taas. Juottamalla releen jalka.