Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: mirtzi (kaupoissa epäselvyyksiä) - 11.07.2014, 14:26:56
-
hei!! tosiaa mulla on 850 t5 95vm ja tosiaa semmonen vika on että ajovalojen sähköinen säätö ei toimi. Sähkömoottorit toimii ja valot on angel eyes. oisi mukavaa että sais tietoon tän vian :'( :'( :'(
ja onko noissa releitä tai tällee.
-kiitokset etukätee :) :) :)
-
Olethan tarkistanut, että moottorien liittimille tulee virtaa, kun säätöä tehdään?
-
Jos ne moottorit surisee/toimii kun sitä rullaa kääntää, niin veikkaisin vian olevan umpioissa. Eli se korkeudensäätömoottorin tappi/nivel ei ole paikallaan. Kun kerran umpiot vaihdettu, niin moottorit otetaan vanhoista ja niitä ei ole laitettu oikein paikalleen.
-
Jos ne moottorit surisee/toimii kun sitä rullaa kääntää, niin veikkaisin vian olevan umpioissa. Eli se korkeudensäätömoottorin tappi/nivel ei ole paikallaan. Kun kerran umpiot vaihdettu, niin moottorit otetaan vanhoista ja niitä ei ole laitettu oikein paikalleen.
joo moottorit surisee kun antaa akulta suoraa virtaa mut liittimellekki tulee 10.38v virta et en osaa yhtää sanoo mikä on
-
joo moottorit surisee kun antaa akulta suoraa virtaa mut liittimellekki tulee 10.38v virta et en osaa yhtää sanoo mikä on
Eli nyt vaan katsomaan niitä mekaanisia osia, onko kaikki oikein paikallaan kun kerran umpiot on vaihdettu.
-
joo moottorit surisee kun antaa akulta suoraa virtaa
Jos nyt oikein ymmärrän, niin moottorit eivät toimi säätörullasta ja hyppyjohdoilla on kokeiltu, että ovat ehjät.
V70 vastaava vika löytyi sulakkeen liittimestä (lähtevä pää oli homeessa). Sulakkeen päältä mitaten kaikki oli OK.
Otsikko ja vian kuvaus voisi olla selkeämpikin.
-
Jos nyt oikein ymmärrän, niin moottorit eivät toimi säätörullasta ja hyppyjohdoilla on kokeiltu, että ovat ehjät.
V70 vastaava vika löytyi sulakkeen liittimestä (lähtevä pää oli homeessa). Sulakkeen päältä mitaten kaikki oli OK.
Otsikko ja vian kuvaus voisi olla selkeämpikin.
joo moottorit ei tosiaan toimi säätömoottorista. hyppylankaa en ole vielä kokeillut. tuo sulake homman voisin kokeilla.
mutta oisko antaa neuvoja tuosta hyppy langasta mihin yhdistäisi.
joo kirjottelen jatkossa selkeemmin :) :) :) :)
-
Eli nyt vaan katsomaan niitä mekaanisia osia, onko kaikki oikein paikallaan kun kerran umpiot on vaihdettu.
joo siis pitäisi olla kaikki kyllä umpiossa paikallaan. :)))))
-
joo siis pitäisi olla kaikki kyllä umpiossa paikallaan. :)))))
Ymmärsin siis ton sun vikakuvauksen aivan toisin, siis että moottorit toimii ja virtapuolikin kokonaan. :)
-
Ymmärsin siis ton sun vikakuvauksen aivan toisin, siis että moottorit toimii ja virtapuolikin kokonaan. :)
joo et tosiaa moottorit pelaa suoralla virralla mut se käsky puuttuu näemmä auton puolelta sit :(.
kuinkas paljon noita pitää pyörittää et se valo liikkuu. koska tuntuu siltä et ei liiku mihkää vaikka kuinka ruuvaa manuaalisesti.
entäs oisko vinkkejä hyppylangalle mihin yhdistää ??? ja onko muute relettä noille valon säädöille.
-
Tuossa kytkentäkaavoja katsellen, niin virtalukosta lähtee johto 3 Y-VO (voisi olla Y=keltainen/ VO=violetti) kahdelle sulakkeelle (vasen ja oikea moottori). Ja oikeastaan muuta ihmeellistä tuolla ei ole, kuin se säätöpotentiometri. Oletko sen tarkistanut / kokeillut toista yksilöä?
Tommi
-
Tuossa kytkentäkaavoja katsellen, niin virtalukosta lähtee johto 3 Y-VO (voisi olla Y=keltainen/ VO=violetti) kahdelle sulakkeelle (vasen ja oikea moottori). Ja oikeastaan muuta ihmeellistä tuolla ei ole, kuin se säätöpotentiometri. Oletko sen tarkistanut / kokeillut toista yksilöä?
Tommi
Toinen säätörulla on koitettu ja se on toimiva. Täytyy etsiä nuo sulakkeet...missä lie ovatkaan? ::)
-
Sulakerasia kojetilassa vasemman etuiskarin pään ja tuulilasin välimaastossa, sulake 33. Sulake 34 onkin jo tuulilasinpyyhkmet, yms. Vm. 1996. ohjekirjan mukaan.
Eikä tuo Alfamer:in korjausoppaan kytkentäkaavio näytä sulake 34:lle mitään järkevää sittenkään - mikä lie versio kytkentäkaaviosta.
-
Sulake nr 33. Johdoista: Pinni1 (Oranssi/valkoinen) 12V virtalukko 1 ja 2 asennossa. Pinni2 (Sininen) Siihen tulee muuttuva jännite riippuen sen säätimen rullan asennosta. Eli jotain 0-12V, en tarkkaan muista paljon, mutta helposti huomattava/mitattava ero. Pinni3 (Oranssi/musta) Maadoitus.
Siinä säätimessä pitäisi palaa punainen/oranssi valo, kun se on jossain muussa asennossa kuin 0
-
Sulake nr 33. Johdoista: Pinni1 (Oranssi/valkoinen) 12V virtalukko 1 ja 2 asennossa. Pinni2 (Sininen) Siihen tulee muuttuva jännite riippuen sen säätimen rullan asennosta. Eli jotain 0-12V, en tarkkaan muista paljon, mutta helposti huomattava/mitattava ero. Pinni3 (Oranssi/musta) Maadoitus.
Siinä säätimessä pitäisi palaa punainen/oranssi valo, kun se on jossain muussa asennossa kuin 0
säätimessä palaa se puna/oranssi valo. Kun ois epäilys et puuttuu maadoitus tai heräte.
nii tosiaa velipoijaan 850:ssä on niille säätömoottoreille kaks liitintä ja mulla vaan yks liitin ja mulla on tosiaa 95 vm 850 ja veljellä on 94vm. että onko mitää neuvoja siihe antaa/sanoo :P :P
-
Täytyyhän siellä 2 liitintä olla....Missä se 1 liitin sijaitsee? apukuskin puolellako? Oletko varma, että kyseessä moottorin liitin? Apukuskin puolella on ilmanpainetunnistimen anturi (vaaleanpunainen, yhdellä pultilla kiinni) Sitä voi luulla liittimen telineeksi/sokkotulpaksi.
Onko se korkeudensäätörulla aina ollut, vaiko laitettu jälkeenpäin? Sille on liitin kojetaulun sisällä valmiina. MUTTA, rullalta ei lähde ohjausjohtoa (sininen) eikä sulakerasialta 12v syöttöä eikä konehuoneessa ole liittimiä.
Tiedän, koska omaan jouduin rakentamaan kyseisen systeemin.
-
Täytyyhän siellä 2 liitintä olla....Missä se 1 liitin sijaitsee? apukuskin puolellako? Oletko varma, että kyseessä moottorin liitin? Apukuskin puolella on ilmanpainetunnistimen anturi (vaaleanpunainen, yhdellä pultilla kiinni) Sitä voi luulla liittimen telineeksi/sokkotulpaksi.
Onko se korkeudensäätörulla aina ollut, vaiko laitettu jälkeenpäin? Sille on liitin kojetaulun sisällä valmiina. MUTTA, rullalta ei lähde ohjausjohtoa (sininen) eikä sulakerasialta 12v syöttöä eikä konehuoneessa ole liittimiä.
Tiedän, koska omaan jouduin rakentamaan kyseisen systeemin.
no siis ei ole sitä toista liitintä ollenkaa oranssi/musta ruskea oranssi/valkea johtoista liitintä. ja kun tuo auto on mulle tullut nii se säätörulla on siinä ollut ja liittimet myös. ja umpiossa on kahden iittimen paikka ja veljellä sen volvossa on niissä molemmissa liittimet. :'( :'( :'(
-
jos jollakin on myydä manuaaliset säädöt nii paiskatkaa yv:tä !!!!!!!!!!!!!!!! :) :P
-
jos jollakin on myydä manuaaliset säädöt nii paiskatkaa yv:tä !!!!!!!!!!!!!!!! :) :P
Olikohan se -95 vuonna vai vuoden jälkeen rekisteröidyissä se säätö pitää pelata napista kääntämällä. Ristuksella oli joskus joku paha rasti niiden säätömoottorien suhteen, muistelisin ::)
-
Parempi ostaa hommaan tarvittavat liittimet+johdot 20e ja saada joku kytkemään ne. Ei ole mikään paha rasti, kuskin jalkatilassa on valmis läpivienti kumi+haitariputki sen läpi. helppo vetää johdot jne.....Ja tosiaan korkeudensäätö vaaditaan jostain 95->
-
Mutta kyllä pitäisi löytyä ne manuaalisäädöt hyllystä, jäi silloin yli kun hommasin sähkösäädöt katsastukseen.
-
Olikohan se -95 vuonna vai vuoden jälkeen rekisteröidyissä se säätö pitää pelata napista kääntämällä. Ristuksella oli joskus joku paha rasti niiden säätömoottorien suhteen, muistelisin ::)
1995 heinäkuussa ja jälkeen rekisteröidyissä autoissa pitää olla ajovalojen korkeus säädettävissä ohjaamosta eli käytännössä sähköinen.
-
14.6-1995 jälkee ensi rek. autot niiissä on pakko olla mutta oma on 30.5-95 ensi rek 8) 8) jotenka ne ei oo pakolliset. Mutta mutta tosiaa on nyt luovuttu tuon sähkösen säädön kanssa ja nyt ois metsästyksen aika. Elikkäs jos jollai löytys manuaaliset säädöt nii laittakaa yv. tarvettta olis :) :) :) :) :) :) :)
-
1995 heinäkuussa ja jälkeen rekisteröidyissä autoissa pitää olla ajovalojen korkeus säädettävissä ohjaamosta eli käytännössä sähköinen.
Kyllä itänaapuri osasi tuonkin vaijerilla tehdä, porukoilla oli vähän aikaa Lada :idiot2: ikäluokkaa jossa korkeudensäätö oli pakollinen... Sen verran voi sanoa muutenkin kyseisestä laitteesta että silloinen oma 142 vm.-69 oli kaikinpuolin parempi auto.
-
manuaali säädöt löyty. todella isot kiitokset c70:lle saa t5 ajoo kiitos :) :) :) :) :) :)
-
Katsastuksessa noista tulee vaan korjauskehotus jos ei toimi. Eli pelkästään noiden puuttuminen ei vaikuta leiman saantiin. Itellä ei noita oo ikinä ollu ja merkinnällä selvinny joka vuos.
-
joo eli kun ostin c70:ltä manuaali säädöt noihi angel eyes valoihin ja laittelin paikallee nii ne säädöt ei riitä umpio ei nouse tarpeeks ylös ja ku ruuvvaa nii se losahtaa alas :( oisko neuvoja kertoo asiaan :'( :'( :'( :'( paskamainen illalla ajaa