Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: D`Artagnan - 11.07.2014, 15:42:58
-
Viimeaikoina Volvoni (-87 b200k) on alkanut käynnistymään kuumalla ilmalla huonosti. On joutunut kaasulla hieman auttamaan että starttaa. Tämän jälkeen kyllä pysyy hyvin käynnissä.
Auto on vakio ja tekniikka alkuperäistä räpeltämätöntä. Siinä on se pakoputken etuosasta tuleva alumiiniputki yhdistettynä imanputsarin koteloon.
Kertokaapas viisaammat että miten sen sisällä olevan läppäsysteemin pitäisi kunnossa ollessaan toimia? Siitähän lähtee jonkinlainen vaijeri sinne kaasuttimen lähettyville imuputkeen.
Miten järjestelmän toimivuuden pystyy testaamaan?
Autohan on pelkästään kesäkäytössä, joten ehkä läpän voisi laittaa kokonaan ottamaan ilmaa pelkästään maskin takaa. Muutokset pitäisi kuitenkin tehdä niin että olisi palautettavissa orkkikseksi. Eniten kiinnostaisi saada tuo alkuperäisratkaisu toimivaksi ja muutenkin tietoa koko systeemistä.
-
Läppäsysteemin pitäisi näin kesäkeleillä ottaa vain lämmittämätöntä ulkoilmaa. Eli järjestelmään liittyvä vahatermostaatti lie entinen.
-
Sijaitseeko se termostaatti siellä kaasuttimen lähellä imuputken sisällä?
Ei ole selvinnyt vielä että mistä se vaijeri saa voiman liikuttaa sitä läppää. Josko vaijeri jumittaisi siellä kuoren sisällä?
Pystyykö tuon jotenkin järkevästi testaamaan? Auto käyntiin ->kone lämpimäksi ->ilmansuodatin pois? Näkisikö tuolla tavalla läpän toimivuuden?
Nyt se ainakin ottaa pelkästään lämmitettyä ilmaa sieltä pakoputken juuresta kun putsarikotelon sisälle kurkkasin.
-
Sijaitseeko se termostaatti siellä kaasuttimen lähellä imuputken sisällä?
Ei ole selvinnyt vielä että mistä se vaijeri saa voiman liikuttaa sitä läppää. Josko vaijeri jumittaisi siellä kuoren sisällä?
Pystyykö tuon jotenkin järkevästi testaamaan? Auto käyntiin ->kone lämpimäksi ->ilmansuodatin pois? Näkisikö tuolla tavalla läpän toimivuuden?
Nyt se ainakin ottaa pelkästään lämmitettyä ilmaa sieltä pakoputken juuresta kun putsarikotelon sisälle kurkkasin.
Ihan olet oikein päätellyt. Se vahatermostaatti liikuttaa läppää vaijerin välityksellä.
Itse päädyin poistamaan koko järjestelmän sen lakattua toimimasta oikein, ei ole vielä aiheuttanut ongelmia. Kaasuttimena tosin Weber DGV ja auto on ympärivuotisessa käytössä.
-
Putsari saunaan ja lämpöjä ylös, niin alkaa tapahtua.
-
Putsari saunaan ja lämpöjä ylös, niin alkaa tapahtua.
Koko imuputkiston se tarvii, tosin eipä B200K:n imuputkistoa putsarin ja kaasarin väliltä saakaan osiin vaijeria katkomatta.
-
Väännetään vielä rautalangasta ennen kuin alan mitään purkamaan tai muokkaamaan.. Eli jos näillä keleillä (+20c) ajan koneen lämpimäksi ja otan ilmanputsarin suodattimen pois niin tuo läppä pitäisi silloin olla ns. kesäasennossa eli ottaa ilmaa vain maskin takaa?
Muussa tapauksessa on jotain häikkää joko sen systeemin termostaatissa tai itse vaijerissa?
Osaisiko kukaan sanoa että missä asteessa tuon läpän pitäisi mennä kesäasentoon? Eli kuuluisiko sen jo kylmällä koneella ottaa näillä keleillä maskin takaa ilmaa ja vain talvisin pakoputken juuresta ennen kuin kone lämpiää?
-
Väännetään vielä rautalangasta ennen kuin alan mitään purkamaan tai muokkaamaan.. Eli jos näillä keleillä (+20c) ajan koneen lämpimäksi ja otan ilmanputsarin suodattimen pois niin tuo läppä pitäisi silloin olla ns. kesäasennossa eli ottaa ilmaa vain maskin takaa?
Muussa tapauksessa on jotain häikkää joko sen systeemin termostaatissa tai itse vaijerissa?
Osaisiko kukaan sanoa että missä asteessa tuon läpän pitäisi mennä kesäasentoon? Eli kuuluisiko sen jo kylmällä koneella ottaa näillä keleillä maskin takaa ilmaa ja vain talvisin pakoputken juuresta ennen kuin kone lämpiää?
Jos oikein muistan, sen läpän pitäisi näillä keleillä olla kesäasennossa, vaikka kone on kylmä. Kuten sanottua, en voi asiaa tarkastaa koska olen ko. järjestelmän tarpeettomana poistanut käytöstä.
-
Tuolle läpälle voi rakentaa käsikäytön. Helteillä raakaa ilmaa, pakkasilla lämmitettyä. Muulloin siltä väliltä. Oikea asento löytyy käyntiä kuuntelemalla. 1970-luvun autoissa oli kaikissa Summer/Winter-vipu ilmanputsarin kyljessä. Valmistusmaasta riippuen tekstit saattoivat olla vain venäjäksi, japaniksi tai ranskaksi.