Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jorma - 12.07.2014, 08:33:48
-
Takajarrulevyt oli aika syöpyneet ja hain motonetista ns. kalliimmat jarrulevyt (TRW) ja Bosch käsijarrukengät. Sovitin käsijarrukenkiä levyihin ja istuivat hyvin.
Nyt on pidon kanssa ongelmia, pitää vain jotenkuten, loivassa mäessä auto liukuu. Kahva nousee noin 7-8 naksausta, vaijerin säätö kahvan päässä menee pohjaan asti.
Onko tällaiseen törmätty aiemmin? Mitähän tuolle tekisi?
-
Kyllä sen kanssa saa välillä tapella, että pitää edes vähän.
Tuossa muutama keskustelu, mitä näin äkkiseltään löysin:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=260.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=32652.0
-
Tuolla anssin linkkaamissa topiceissa oli juttua siittä h-palasta, joka tulee kenkien väliin. Itsellänikin se oli kulunut, niin paljon, että käsijarrua ei saanut pitämään edes alkuperäisosilla.
-
Kiitos vihjeistä. Löysin tällaisen linkin eräästä asiaan liittyvästä keskustelusta.
http://www.skruvat.fi/Saatosarja-kasijarru-P87318.aspx
Tilasin.
Levyt meni ihan heittämällä paikoilleen, liikaa välystä. Voihan olla, että Boschin rungot on jotenkin kapeammat kuin alkuperäiset ja H-pala ei aja asiaansa.
-
Itellä rupes pitään kun vaihdoin uudet vaijerit.
-
Katsastus käsijarrusta ensin valitteli, jo ennen levyjen vaihtoa. Oli aika ihmeissään kun kerroin ettei rummun päässä ole mitään säätöä. Inssi kysyi vielä kollegaltaan ja hän vahvisti mitä minä ensin väitin. Vaikkei mitään toyotamaista automaattista säätöä olekaan, olisi vakiona edes yksinkertaisempi.
Raportoin kunhan säätöraudat tulee. Eilen laitettu postiin.
-
Laitoin viime viikolla Bossin kengät ja abs:sen halpis levyt ja pitää kuin tauti. Poistitko rasvat levyistä ja laitoitko kengät oikein päin?
-
Laitoin viime viikolla Bossin kengät ja abs:sen halpis levyt ja pitää kuin tauti. Poistitko rasvat levyistä ja laitoitko kengät oikein päin?
Poistin rasvat rasvanpoisto sprayllä ja hieroin rätillä kuivaksi kahteen kertaan. Kengät on varmasti oikein päin. Sitä tukevampaa jousta mikä tulee siihen linkun päähän kenkien väliin, ei saisi paikalleen jos kengät on väärin päin, jouselle on reiät vain yhdessä päässä kenkiä. Minulla ongelma on yksinkertaisesti, ettei säätö riitä, löysät pois vaijerista mutta ei silti tule tiukalle kun kahva on ihan ylhäällä. Pitää, muttei kunnolla. Ehkä olisi pitänyt ostaa ne halvemmat levyt eikä TWR. Otan kuvat systeemistä kunhan remppaan sitä taas, ennen ja jälkeen.
-
Olisiko käsijarruvaijeri vaan venynyt ajansaatossa.. Vaijeri ilmeisesti on ihan kulutustavaraa kun sitä saa näihin tarvikkeena mistä vaan.
-
Olisiko käsijarruvaijeri vaan venynyt ajansaatossa.. Vaijeri ilmeisesti on ihan kulutustavaraa kun sitä saa näihin tarvikkeena mistä vaan.
Juu, kiristys tapissa ja silti ei pitäny. Vanhoilla paloilla oiti vie mut si ku löi kaikki takapään jarrut uusiks niin ei toiminu enään.
-
Vertasitko vaijereita että oliko venyminen silmin havaittavaa? Aika herkän käsijarruvirityksen ovat kyllä kyhänneet kun vaijerin venyminenkin voi rampauttaa tsydeemin. Itse vaihdoin levyt ja kengät 8v vanhaan äskettäin niin nyt sais jo löysätä ku tuntuu et napakoitunu käytössä ja 4:llä naksulla ottaa melkeen sen mitä ottaa
-
Minulla ongelma on yksinkertaisesti, ettei säätö riitä, löysät pois vaijerista mutta ei silti tule tiukalle kun kahva on ihan ylhäällä. Pitää, muttei kunnolla.
Onkohan ostetuissa osissa nyt joku vika? Jos käsijarrukahvan säätö on löysällä käsijarrukengät pääsevät pohjan asti. Silloin ei niin kovin isoa väliä pitäisi olla uusien oikeankokoisten kenkien ja oikeanlaisen jarrulevyn välissä kun sitä levyä laittaa paikoilleen. Samoin melko pienellä vaijerin liikkeellä pitää kenkien ottaa kiinni.
Tuollainen efekti tulee vaikka silloin kun uudet kengät ovat liian pienet tai rumpu on liian iso.
Ei ne vaijerit veny. Ennemmin vaihtotarve tulee ruostumisesta ja jumiutumisesta.
Jos aikaisemmilla osilla se käsijarru on toiminut priimasti, kannattaisi uusia osia hankkiessa olla vanhat osat mallina että saa samankokoiset.
-
Mulle laitettiin jotku bmwn säätöpalikat sinne. Ei muistaakseni ollu kovin kalliit, pitäs kaverilta kysyä mitkä ne oli.