Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Paskakuski - 12.07.2014, 10:34:48
-
Eli näkyy m90 laatikosta vaihteensiirtäjän tiiviste tippaisevan ja vaihto on edessä. Tiiviste (paksu o-rengas) tilattu volvolta hintaan 4,90€ (btw samalla numerolla löytyi joku suuttimen tiiviste joka on ilmeisesti sama). Nyt jo tässä etukäteen kyselen, että minkälainen savotta kyseessä. Ilmeisesti kepiltä tulevan tangon nivel irti laatikon vierestä (nivelestä "suojavaippa" sivuun ja laatikon puoleinen putkisokka pois) ja lähteekö tiiviste tämän jälkeen jotenkin koukulla vetämällä pois ja kuinka uuden asennus? Toivottavasti vaihto onnistuu ulkokautta :D
Kiitos vastanneille jo etukäteen.
-
Sanoisin, että joutuu purkamaan laatikonkuoren takapuolikkaan pois. Muuten ei saa siirtotankoa pois tieltä.
-
Joo tätä mä tässä just arvelinki. mahtaakoha tuo siirtäjätanko tulla taaksepäin jos tuosta ottaa tuon yhden pultin kannan pois missä on kuulat ja jouset???. Tosin eipä tuo purkaminen haittaa ku tarkoituksena muutenki käyttää auki ku autolla menty vaivaiset +480000km. Samalla jos hitsailis tuon kolmosen syncrot vähä jämäkämmäksi.
-
Ei tule, ne on siellä vain tekemässä vastusta kepin edestakaiselle liikkeelle. Kolmosen synkrojahan ei hitsata, vaan kolmosen rattaita tukeva rinkula pääakselilla ;) Kolmosen ja nelosen synkrojen vaihtoon voi kyllä varautua, ne on monasti aika kuluneita.
-
Samainen öljyvuoto minunkin laatikossa.
Minkälaisella varaosanumerolla tuo tiiviste löytyi?
-
Arvoitus ratkesi:
Tiiviste on ihan oikea stefa, jota ei M90 laatikon varaosakuvista löydy.
Volvon osanumero stefalle on 947705.
Siis tuo käy M45, M46, M47 laatikoihin myös.
Motonetistäkin noita näkyy saavan
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/658/1015969/autot/volvo/940-960-s90-v90-1991-1998?vuosimalli=1996#Voimansiirto-Vaihteiston-ja-peran-stefat
Vaihtaminen onnistuu ulkokautta vaihdelaatikkoa irrottamatta. Kardaanin etupään otin irti, niin sain vähän enemmän tilaa ropeltaa.
-
Nostellaas vanhaa aihetta, kun tuli itselle ajankohtaiseksi. Onko siirtäjä siis tarkoitus saada poikki jostain kohtaa ennen kuin se sukeltaa laatikon sisään, vai pitääkö se vetää kokonaan ulos laatikosta?
EDIT: Itse itselleni vastaten. Siirtäjätanko katkeaa nivelen kohdalta ennen laatikkoa. Nivelen päällä peltinen "rulla", joka poistamalla päästään itse nivel avaamaan.
-
Onkos jollain tietoa minkä kokoinen stefa on se laatikon takimmainen. Eli kardaanin laipan alla oleva stefa?
M90 laatikko siis.
-
Motonetissa ei ainakaan enää näytä olevan kuin automaattien takatiivisteitä ja siirtotangon takatiiv.
Mutta jos se on sama kuin m45-47 laatikoissa niin kuin Ahto_Paine sanoi, niin mitat on 39,4x52x8.
Löytyy 700 sarj. kohdalta.