Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: volmi - 30.04.2011, 15:09:38

Otsikko: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: volmi - 30.04.2011, 15:09:38
No niin ja lisää pukkais työstettävää. En löytänyt tältä foorumilta mistään purku/kasaus ohjetta tuohon 175 Strömbergin kaasariin. Olisko pistää jostain linkkiä, mistä näkisi noiden säätöruuvienkin toiminnat ja miten tuo laitetaan tehdas asetuksiin? Ja ei ole tullu aikaisemmin harrasteltua tuon kaasarin kanssa, niin kaipailis myös ohjeita, mitä kannattaa huomioida projektissa. Kaasarin alaosa on melko öljyinen, niin mahtanee vuotaa kaasarista myös öljyt pihalle ja ei siellä vaikuttanut enää ainakaan siihen öljytikkuun tuntuvan ollenkaan vastetta. Tuon auton historian tunnen erittäin tarkasti ja varmuudella voin sanoa, että kaasariin ei ole koskaan tehty mitään muita operaatioita kuin kerran kalvo vaihdettu ja koneella ajettu 232tkm
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: volmi - 01.05.2011, 18:48:40
En ole vielä ehtinyt perehtyä tuohon kaasariin, mutta mikähän siinä mahtaa mättää, kun tyhjäkäyntiä käy kylmänä normaali kierroksilla ja sitten kun ajaa lämpimäksi, niin pyrkii käymään suuremmilla kierroksilla? Sitten siitä tyhjäkäyntiruuvista säätäminen ei vaikuta kierroksiin ollenkaan? :-\
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: volmi - 02.05.2011, 23:26:34
Voihan juupeli. Eikös mistään löydy hyviä vinkkejä tai linkkejä tuon kaasarin remppaan. :-\ No pitänee huomenna irrotella se ja katsoa sitten mihin tuon Motonetin korjaussarjan hilppeet sekä kalvon saa siinä kaasarissa sopimaan :) 
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: karppa_71 - 02.05.2011, 23:41:37
muistat vain mistä mikäkin osa on. ei oo vaikeeta.  ;)
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: volmi - 03.05.2011, 13:14:17
Tuosta Strompan öljymäärästä, niin olen kuullut semmoisen määrän. Kaadetaan sen verran öljyä, kaasariin, että kun laittaa sen tikun paikalleen, niin tikussa tuntuu pieni vaste juuri enenkuin korkin muovikierteet ottavat kaasarin kanteen kiinni. Onko semmoinen oikea määrä öljyä? ???
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: TwistOla - 03.05.2011, 14:34:48
Tuosta Strompan öljymäärästä, niin olen kuullut semmoisen määrän. Kaadetaan sen verran öljyä, kaasariin, että kun laittaa sen tikun paikalleen, niin tikussa tuntuu pieni vaste juuri enenkuin korkin muovikierteet ottavat kaasarin kanteen kiinni. Onko semmoinen oikea määrä öljyä? ???

Itse olen ainakin toiminut juurikin tuollaisen ohjeistuksen mukaan, ohjeen antajana pitkäaikainen Volvo-asentaja.

Edittiä: Minulla löytyis 3 kpl A4:sia, joissa on Strömbergien räjäytyskuvat sekä manuaali- että automaattiryypyllisistä versioista ja jotain ohjeistus-/säätöjuttuja. Voisin skannailla ja laittaa sähköpostilla, jos kiinnostaapi.
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: volmi - 03.05.2011, 15:04:10
Kyllä kiinnostaa ehdottomasti. Minäpä pistän sähköpostiosoitteen YV:nä.
Nyt kun tuota kaasaria rempannu tuolla Motonetin korjaussarjalla, niin 2kpl pahvi tiivisteitä jäi ylimääräisiä jolle en keksinyt mihin istuttaa. Toinen näyttäis kylläkin tulevan siihen kohtaa, kun katsotaan kaasaria siltäpuolen, mistä se kaasuläppä näkyy. Siinä kaasuläpän vasemmallapuolen on sen muotoinen kohta johon tuo käy, mutta tuossa siinä ei ole koskaan ollu mitään kiinni. Ajattelin, että mahtaisko nuo tulla silloin käyttöön jos on semmoinen tuplakaasari systeemi kehissä?
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: volmi - 03.05.2011, 19:33:00
Kaasari on nyt rempattu ja tuntuu vörkkivänkin. Noista ruuveista käytän nyt service manuaalin nimityksiä, niin tiedetään mitä ruuveja tarkoitan. Ihmetystä herättää, kun edelleenkään idle trimming screw:in pyörittäminen ei vaikuta ollenkaan. Mikä ihmeen ruuvi tuo sitten on? Olen luullun, että se pitäisi olla tyhjäkäynnin säätöruuvi ??? Ainoa millä pystyy vaikuttamaan tyhjäkäyntiin niin on Throttle stop screw :-[ Nyt tarvittais vähän jelppiä, kun pikkuhiljaa alkaa tuntemaan ittensä tyhmäksi :idiot2:
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: Kulmamies - 03.05.2011, 19:48:03
Throttle stop screw vaikuttaisi tyhjäkäyntiruuvilta, kun taas idle trimming screw on todennäköisesti tyhjäkäynnin seoksen säätöön tarkoitettu.

Vanha intiaanien keino säätää tyhjäkäynnin seos, on laittaa puolillaan oleva vesilasi lokasuojan reunalle ja säätää seosruuvia niin, että veden pinta väreilee mahdollisimman vähän :)
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: volmi - 03.05.2011, 21:31:28
No niin nyt kun sai tietoon noiden ruuvien oikeat merkitykset, niin alko homma rokkaamaan O0 Sitten kun laitto vielä intiaani säätöön, niin jopa käy vanha Volvo tasaisesti 8) Tuskin sisälle tuntee edes, että auto käy tyhjäkäyntiä. Sitten vielä kun tietäis miten säädetään seokset ajossa kohdilleen, niin avot?
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: volmi - 04.05.2011, 10:59:30
Nyt kun tuota Sromppaa ihmetelly tarkemmin räjäytyskuvista, niin selvisi nuo ylimääräiseksi jääneiden tiivisteiden paikka. Toinen kuuluisi automaattiryypylliseen kaasariin joten ei siitä sen enempää. Toinen ihmetyttää kun kuuluisi By pass valve throtle:n ja rungon väliin, mutta kun minun kaasarissa ole koko by pass valvea ollenkaan? ???
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: volmi - 10.05.2011, 09:39:04
Niin osaako kukaan sanoa, mikä tuossa kaasarissa tuo By pass valve on? Mulla tuossa kaasarissa on paikka sille, mutta sitä ei ole kuitenkaan siinä. Onko se jossain tietyissä malleissa matkassa ja mikä merkitys sillä on?
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: volmi - 19.05.2011, 13:41:45
Eikö tosiaan kellään ole tietoa tuosta by pass valve:sta? ??? Kuuluuko se olla kaikissa tapauksissa paikallaan vai onko se mahdollisesti tuplakaasarin yhteydessä? Jääny kaivelemaan tuo, kun sitä ei tuossa minun Volvon kaasarissa ole paikallaan? :)
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: Kulmamies - 19.05.2011, 16:19:55
Se venttiili vaikutta jotenkin kylmäkäyntiin/-käynnistyseen ja sitä ei ole kaikissa kaasareissa. Siihen en sitten enää kommentoikkaan, että miksei sitä ole kaikissa... :idiot2:
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: zta - 24.05.2011, 08:35:28
Servicemanuaalin mukaan by pass venttiili on B20B moottorin etummaisessa kaasarissa ja sen tarkoituksena on rajoittaa myrkyllisiä pakokaasupäästöjä moottorijarrutuksen aikana.
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: Holle64 - 25.05.2011, 13:10:37
Mikäs tukossa, kun rintapeltiä vasten oleva tyhjäkäynnin seosruuvilla ei vaikutusta? Käydä rytkyttelee samanlailla vaikka se olisi kiinni taikka kädessä. Joutuu säätämään neulalla käynnistymisen ja siedettävän tyhjäkäynnin takia niin rikkaalle, että pöläyttää mustaa polkaistaessa. Ja bensa maistuu...
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: juhal - 25.05.2011, 15:11:44
http://www.bmcno.org/tech%20tips/zenith%20stromberg%20tech%20tips.htm (http://www.bmcno.org/tech%20tips/zenith%20stromberg%20tech%20tips.htm)


Siinäpä kans jotaki säätöohjeita lontoon kielellä.
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: jukka300 - 30.01.2012, 17:45:17
pistänpä tänne samaan kysymyksen että mistä saa römpässä säädettyä seoksia kun pitäisi saada vähän rikkaamalle. toinen ruuvi on siinä vieressä mihin menee virranjakan alipaine letku ja toinen on sitten kaasarin kyljessä..
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: Kulmamies - 30.01.2012, 19:14:22
pistänpä tänne samaan kysymyksen että mistä saa römpässä säädettyä seoksia kun pitäisi saada vähän rikkaamalle. toinen ruuvi on siinä vieressä mihin menee virranjakan alipaine letku ja toinen on sitten kaasarin kyljessä..

Jos kaasuttimessa ei ole kohokammion pohjassa sellaista isoa sormin kierrettävää seosruuvia, niin sitten tarvitaan erikoistyökalut, jolla suutinputkea saa säädettyä hieman alemmas. Joskus näitä vehkeitä on saanut Biltemasta, mutta en tiedä onko enää. Vanhoilla kunnon korjaamoilla näitä luulisi myös olevan.
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: jukka300 - 30.01.2012, 19:22:45
kiitoksia tiedosta pitänee huomenna ruuvailla seokset kohilleen..  olen luullut että se iso ruuvi on joku kaasarin tyhjennys ruuvi :D
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: Kulmamies - 30.01.2012, 19:25:25
Niin siis kaikissa niissä siellä on sellainen tulppa, mutta joissain malleissa on sellainen noin 2cm pitkä ulkoneva ruuvi, jonka päässä on pykälät mistä saa sormin hyvin kiinni. Siinä ihan päässä on myös ura suorapäistä ruuvvaria varten.
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: jukka300 - 30.01.2012, 20:06:34
jep semmoinen sieltä löytyy.. ja eikös se niin mene että auki päin menee rikkaammalle ja kiinni päin laihemmalle
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: Kulmamies - 31.01.2012, 07:32:29
Joo niin se toimii. Ei varmaan 1/4 kierrosta enempää kannata kiertää yhdellä kertaa.
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: jukka300 - 31.01.2012, 10:11:48
kiitokset infosta..
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: tommi m - 31.01.2012, 12:16:23
sitä neulaa pystyy myös säätämään,kunhan löysää kiristysruuvia ja siirtää neulaa ylös/alas. ei paljoa,mutta luulisi riittävän.ettei tarvi suutinputkeen koskee.
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: volmi - 07.06.2012, 17:21:25
Mulla pitäisi taas saada seos laihemmalle, kun häkä arvot olivat 8 ja ilmeisesti toivottu arvo olisi 4 pinnassa. Kummasta tuossa on seos helpompi säätää? Nostamalla neulaa ylös vai suutinputkea säätämällä? Itse en löytänyt kaasarin pohjasta muuta kuin 6 kpl talttameisseli ruuveja, joilla pohja on kiinni ja semmoinen tulppa. Pitääkö se tulppa irroittaa ennenkuin se suutinputken säätöruuvipaljastuu? Vai mikä jippo tuossa on?
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: Lankku - 10.06.2012, 17:21:45
Mulla pitäisi taas saada seos laihemmalle, kun häkä arvot olivat 8 ja ilmeisesti toivottu arvo olisi 4 pinnassa. Kummasta tuossa on seos helpompi säätää? Nostamalla neulaa ylös vai suutinputkea säätämällä? Itse en löytänyt kaasarin pohjasta muuta kuin 6 kpl talttameisseli ruuveja, joilla pohja on kiinni ja semmoinen tulppa. Pitääkö se tulppa irroittaa ennenkuin se suutinputken säätöruuvipaljastuu? Vai mikä jippo tuossa on?
Jos käy liian rikkaalla, on neulaa laskettava alemmas tai vastaavasti suutinputkea nostettava. Mitä pienempi rako niiden välissä on, sitä laihemmalla ollaan. Kun seossäätö tehdään kuluneella neulalla ja suutinputkella, ei ajossa välttämättä ole enää soppa kohillaan vaan on passattava sen mukaan sopivaksi.

Suutinputken nostamiseen on oma työkalunsa niitä varten joissa kaasarin pohjassa ei ole valmista säätöruuvia vaan tulppa. Jos sellaista ei ole käytössä, on ainoa vaihtoehto purkaa kaasari irti, ottaa pohja irti ja joko painaa tai naputella putkea ylös. Uudemmassa versiossa ei ole enää tulppaakaan pohjassa ja siinä on säädettävä neula ja sitä käännetään yläkautta vaimennusöljyntäyttöaukon kautta omalla työkalullaan. Voi olla, että pohjatulpalla varustetussakin on säädettävä neula. Tällaisessa toinen vaihtoehto neulan säätämiseen on ottaa kansi auki, luisti käteen, löysätä neulan lukkoruuvia ja kääntää alakautta neulaa.
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: VolvoPösö - 10.06.2012, 19:53:27


Kannataa vakavasti harkita sekä suutinputken ja neulan uusimista, kummatkin kuluvat ajan myötä ja seos rikastuu. omia aikojaan. Eivät maksa kauheita. Ja jos kaasarin kyljessä on tuo lämpötilakompensaattori, kannattaa se ruuvata irti ja puhdistaa.
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: Janne H - 02.07.2013, 11:34:48
Koska kaikista kysmyksistä ei kannata aloittaa omaa aihetta ajattelin kysellä samasta asiasta kuin viestiketjun alussa.

Eli omassa Amassa tyhjäkäynnin kierrokset ovat liikkeelle lähtiessä n. 700- 800, mutta koneen lämmettyä, esim moottoritiellä ajamisen jälkeen, nousevat n. 1300 kieppeille. Onko kyseessä vika, epätasaiset säädöt vai ominaisuus? If its not broken don't try to fix it?

Muuten B20 ja Strömbergi toimivat ihan hyvin, mitä nyt sammuttaessa hörähtävät hieman ylimääräistä.



En ole vielä ehtinyt perehtyä tuohon kaasariin, mutta mikähän siinä mahtaa mättää, kun tyhjäkäyntiä käy kylmänä normaali kierroksilla ja sitten kun ajaa lämpimäksi, niin pyrkii käymään suuremmilla kierroksilla?
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: paku97 - 02.07.2013, 13:19:17
Mulla olis säätö työkalu, voisin vaikka luopua siitä. yv.
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: MattiK - 02.07.2013, 14:28:55


Eli omassa Amassa tyhjäkäynnin kierrokset ovat liikkeelle lähtiessä n. 700- 800, mutta koneen lämmettyä, esim moottoritiellä ajamisen jälkeen, nousevat n. 1300 kieppeille. Onko kyseessä vika, epätasaiset säädöt vai ominaisuus? If its not broken don't try to fix it?
Aikonaan oli samanlaista vikaa 144:ssa tyhjäkäynnin kanssa,uusimalla suutinputki ja neula.
Tyhjäkäynti ei noussut lämpimänä "korkealle"
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: volmi - 21.12.2014, 15:16:27
Jos käy liian rikkaalla, on neulaa laskettava alemmas tai vastaavasti suutinputkea nostettava. Mitä pienempi rako niiden välissä on, sitä laihemmalla ollaan. Kun seossäätö tehdään kuluneella neulalla ja suutinputkella, ei ajossa välttämättä ole enää soppa kohillaan vaan on passattava sen mukaan sopivaksi.

Suutinputken nostamiseen on oma työkalunsa niitä varten joissa kaasarin pohjassa ei ole valmista säätöruuvia vaan tulppa. Jos sellaista ei ole käytössä, on ainoa vaihtoehto purkaa kaasari irti, ottaa pohja irti ja joko painaa tai naputella putkea ylös. Uudemmassa versiossa ei ole enää tulppaakaan pohjassa ja siinä on säädettävä neula ja sitä käännetään yläkautta vaimennusöljyntäyttöaukon kautta omalla työkalullaan. Voi olla, että pohjatulpalla varustetussakin on säädettävä neula. Tällaisessa toinen vaihtoehto neulan säätämiseen on ottaa kansi auki, luisti käteen, löysätä neulan lukkoruuvia ja kääntää alakautta neulaa.
No nyt sain aikaiseksi alkaa säätämään tuota kaasaria. Ei mene minun jakeluun, että miten tuossa neulaa säädetään alemmas? Itse itselleni vastaten, että menipä sittenkin jakeluun :) Vaikka lukitin ruuvi oli poissa, niin olipa neula melko tiukassa kiinni. Ei vissiin ole 40 vuoteen neulaa liikuteltu. No ompa herkkää hommaa, kun millin laskin neulaa alaspäin, niin päästöt muistutti laihaseoskonetta. Joskohan tuo puolimilliä olisi soppeli :)

Sitten yritin nostaa suutin putkea ylöspäin. Se ei ainakaan ihan pienellä koputuksella liiku mihinkään ja en tohtinut kovin lujaa vasaralla lyödä vaikka oli metallilevy välissä, että ei suoraan lyö suutinputkeen. Ei kyllä löydy semmoista painajaa joka tuon saisi painettua ylemmäs. Pitääkö siinä suutinputki irroittaa jotenkin, että sen saa nostettua ylemmäs?
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: 1st - 22.10.2015, 01:36:34
Nostellaas vanhaa aihetta taas.

Oon koittanut tolle Amazonin strömbergille etsiä perussäätö ohjeita, mutta mistään en oikeen selviä ole löytänyt.

Eli onko tohon suomenkielellä olemassa mitään selvää ohjetta paljonko säätöruuveja perussäätöihin käännetään ja miten seokset säädetään sen jälkeen käydessä kohdalleen?

Kyseessä siis sen mallin strömberg missä on säätöruuvi kaasuttimen pohjassa. Tässä on 8mm bensan tuloputki tulipellin puolella, ei siis liene auton alkuperäinen?

Moni sanoo "heitä römppänen verkonpainoksi ja hommaa weber", voi olla mutta tahon nyt ainakin tutustua ton kaasutinmallin sielunelämään, kunnostaa sen ja koittaa tulenko sen kanssa toimeen :D Ikinä en aiemmin ole ollut näiden juuttuvakurkkuisten kanssa tekemisissä ::)
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: v0lv0245 - 22.10.2015, 09:33:01
Tuolta löytyy koko moottoria käsittelevä pdf. Siellä on polttoaine osiossa asiaa kaasareista.

http://volvo1800pictures.com/document/Service_manual_jack/part_2_engine_B20A_B20_B/part_2_engine_B20A_B20B.pdf (http://volvo1800pictures.com/document/Service_manual_jack/part_2_engine_B20A_B20_B/part_2_engine_B20A_B20B.pdf)
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: atso - 24.10.2015, 21:04:00
Onko tuo stromperi  SU kaasutin .mulla on kirja jossa  .puhutaan  Su kaasuttimen  säädöistä..
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: Spoileri - 01.11.2015, 19:37:36
^Strömberg on Strömberg ja SU on Skinners Union. Kaks eri valmistajaa.
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: Kojontti - 02.11.2015, 03:54:53
^Strömberg on Strömberg ja SU on Skinners Union. Kaks eri valmistajaa.

Ja itse kaasareissakin merkittäviä eroja.
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: Toni - 16.05.2016, 13:09:33
En tiennytkään että Oy Strömberg Ab suomalainen sähköteknisen alan yritys on valmistanut kaasareita.

Sen sijaan Brittiläinen Zenith-Stromberg carburettors on niitä tehnyt.
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: volvo123 - 19.06.2016, 09:24:35
Kaasutin experitltä sain seuraavanlaista tietoa:

- Neulan olake männän alareunan tasalla ja suutinputken yläpää 2,5 mm sillan alapuolella ovat lähtöarvoja.
- Karkeasti ottaen +/- 0,25 mm on hyvän seoksen säätöalue ja ehkä vielä +/- 0,5 mm voi olla vähän liian lihavan ja vähän liian laihan   seoksen säätöalue.

Eli melko tarkkaa puuhaa, 0,25 mm muutos on jo merkitsevä.

Veteranprodukter sivuilla on kaksi eri neulaa – autoni on valmistenumeron mukaan vm 1970
mutta se on käyttöönotettu 11/1969
eli kumpi neula on oikea ? ja onko noilla suurta eroa/merkitystä kumman ottaa ?

Jet needle B20A 1969 "B2 AF" Stromberg 175 CD

Jet needle B20A 70-72 "B1 AN" Stromberg 175 CD
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: PVtuning - 20.06.2016, 18:26:42
Ei oo neuloilla ajossa mitään huomattavaa eroa .mitä tulee kaasarin säätöön ,jota oon vuosia käyttänyt ja todettu toimivaks eli aja kone normaali käynti lämpöseks ajamalla,että puhdistuu kunnolla.tarkista että sytky on kohdalla oon laittanut 10 asteen perus ennakkoon b20a .tyhjäkäynti noin 1000kier/min sen jälkeen säädä seosta laihemmalle ,niin että kone alkaa ravistamaan sitten siitä takaisin auki noin vartin verran tai kunnes kone käy tasaisesti ei enempää.se siinä.perussäätö niin kuin tossa kaasutinexpertin ohjeessa ,ennen kuin alotat.
Otsikko: Vs: Strömberg kaasarin korjaus ohje
Kirjoitti: jazz58 - 02.07.2016, 08:02:44
Minulla on Amazon b20 -69. Kaasarin seos-suhde säädettiin+sytytys, viime kesänä, ammattimiehen ( Lasse Mäkelä, etelän auto, klaukkala) toimesta. Kohokammion pohjamutteri irti, säätötyökalu sisään. Pakokaasupäästöpiuhat kiinni. Tämän jälkeen kun lähti ajelemaan niin eipä ollut kulkenut 20v yhtä tasaisesti. Bensankulutuskin laski kun co-arvot olivat hieman koholla. Hinta työstä oli hyvin kohtuullinen.