Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: AnteroV70 - 14.07.2014, 16:57:37
-
Moi!
Ajattelin nuo vaihtaa mutta mites noitten Febi merkkisten osien kestävyys on? Febi on siis Bilsteinin tuote.
Osiin pääsee tutustumaan vaikka tuolta http://www.febi-parts.com/ (http://www.febi-parts.com/)
Osista se ei todellakaan ole halvin, tukivarret ovat n.250e kpl mikä lienee alkuperäisen hinnoissa nykyään.
Pallonivelet ovat n.60e kpl eli jokseinkin puolet orig. hinnasta. Iskarin yläpäistä ei tietoa hinnan osalta. Sinnekkin tuosta linkistä löytyy paria eri versiota. Mikähän -05 malliseen 2.4d moottorilla olevaan on se normi osa vai pelkästään alustanumeron perusteella tulee ostaa?
-
Febi on mielestäni hyvä merkki. Mutta jostakin löytyy alatukivarret hintaan 144€/kpl. Niissä on etummainen pusla uretaania joka on kestävämpi kuin alkuperäistyylinen kuminen. Joten tuolla hinnalla en ko. alatukivarsia ostaisi. Nyt en juuri muista mikä tuo nettikauppa on... olisiko joku auto-osat24?
-
Febi on mielestäni hyvä merkki. Mutta jostakin löytyy alatukivarret hintaan 144€/kpl. Niissä on etummainen pusla uretaania joka kestävämpi kuin alkuperäistyylinen kuminen. Joten tuolla hinnalla en ko. alatukivarsia ostaisi. Nyt en juuri muista mikä tuo nettikauppa on... olisiko joku auto-osat24?
Skruvat? http://www.skruvat.fi/Lankarm-Polyuretanbussningar-P188881.aspx
V70 tukivarsikeskustelussa noista oli juttua, ei ilmeisesti ihan huippulaatua mutta voi olla siltikin hintansa veroiset.
-
Noita juuri tarkoitin. Hinta on ok.
-
Terve
Ite ostin justiin tohon -01 bensavehkeeseen skf merkkiset iskarin yläpään laakeri ja kumit. Hinta tais olla sen 230 euroa yhteensä
kummallekkin puolen.
http://www.mister-auto.fi/fi/jousijalan-tukilaakeri/skf-vkdc-35634-t_g1180_a050VKDC!35634!T.html. Muistaakseni tommoset.
Oottavat varastossa että jostain ilmesyis reipas asentaja.
-
Noin nyt on uusittu reippaasti taas.
Sen verran huomiota että camberia pystyy säätämään ainakin sachs supertouring iskareiden kanssa.
Ne kaksi kiinnityspulttia antaa usean millin pelivaraa, laitoin camberit toki maksimiin ;D
Alkuperäinen pallonivel 297tkm eikä kumpikaan vielä väljä, pohjassa Lemförderin kolmio logo. Samammoiset laitoin uudet, alkuperäisessä tosin oli E kirjan stanssattu, näissä P. Tiedä sitten mikä merkitys. Aivan muuten identtinen.
Jousiksi laitoin Lesjöforssit ja käätölaakerit ja yläkumit Skruvatin korjaussarja. Reilusti laitoin vaseliinia laakerille.
Tukivarsiksi valikoitui Skruvatin PU-tukivarret. Takaholkki ei vakuuttanut mutta sittenpähän vaidetaan kun prakaa.
Jos joku on sitä mieltä ettei tarvitse suunnata kulmia niin väärässä sitten on. Ratti on 45 astetta vasemmalle vaikka raidetankoihin en koskenut. Perjantaina suuntaukseen.
-
Vinossa se on mullakin ratti vaikken raidetangon päihin koskenut.
-
Camberin muutos vaikuttaa melko paljon auraukseen
-
Itelläni S60:ssä on ainakin vasemman puolen takapusla korkannut. Etummaiset näyttää paremmilta. Seurauksena ikävä puoltaminen ja keulan hakeminen jarrutuksessa. Ehtihän ne 2 vuotta ollakin.
Kannattaisko laittaa Skruvatin vai esim. Febin tukivarret? Tarkoitus olisi, että joka vuosi ei enää joutuisi vaihtamaan.
Ihmeen vähän näkyy kehuja noista skruvatin tukivarsista, jos kerran PUR niin hyvää on.
-
Nummelassa on Volvoihin erikoistunut korjaamo, joka vaihtoi mulle alkuperäiset alatukivarren puslat (etu ja taka) toiselle puolelle hintaan 175e. Sis osat ja työn.
-
Omassa volvo v70 -01 vaihdoin 7.vuotta sitten alatukivarren puslat. Ostin siniseltä jotkut poliisimallin kumit.. Tuli etummaiset ja takimmaiset.
Helppo oli vaihtaa ne itse. Etupuslat pitää merkata, että tulee samaan asentoon. Vieläkään ei ole murtumisen merkkejä etupuslissa.
Eläkää ostako tarvikesontaa. Ei yksinkertaisesti kestä. Ostin tarvikkeena iskarin yläpään kumit. rapiat vuosi ja toisessa murtuma..
Orkkikset tulee nyt tilalle, ne kun kesti 8 vuotta, enkä vaihtanut niitä rikkoontumisen takia, vaan samalla kun tuli uudet iskarit....
Ja jos joku tarvikkeet haluaa, niin löytyy MOOG alatukivarret molemmille puolille, jotka olleet vähänaikaa paikoillaan. Molemmat 50€/pari
MOOG taitaa olla TRW:n omistama, eli tuskin ihan skeidaa..
-
Itse laittaisin takapuslaksi alkuperäisen. Laitoin nuo skruvatin PU-tukivarret nyt kokeeksi. Alkuperäisiin aion laittaa uudet puslat, taakse orkkis osan ja eteen PU-puslan. Sitten paikoilleen kun nykyiset antautuu.
-
Itselle tuli tuohon v70:iin skruvatin uretaanipuslat etummaiseksi ja takapuslaksi uusi kuminen. Ei oikein kyllä ajossa huomaa. Itsellä myös Volvon orggis tukivarret ylimääräisenä, jos jollain tarvetta.
-
Muistuuko mieleen minkä verran nuo etuhelat on Volvolla? Myykö ne ns. poliisi/taksimallin ja tavallisia heloja rinnakkain?
Orkkikset takimmaiset tuli huudettua eilen Ebaysta. Vois tehdä tukivarret valmiiksi vaihdettaviksi, jos löytyisi jostain oikeanpuoleinen edelliseltä kierrokselta..