Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: pomo - 14.07.2014, 20:08:25
-
Autona 940 230ft+aw. Ajettukin reilusti, 513tkm.
Mikähän vois pitää sellasen metallisen kitkutuksen niinkuin jarrukilpi osuis levyyn?
Tutkin äsken ahdinta ja päittäisvälystä ei ole mutta pieni pystyvälys. Tuntuis ettei siivet ottais kiinni koteloihin ja pyörii muutenkin herkästi. Tehnyt tuon nyt kolme kertaa ja välissä ollu pitkä aika ettei äännä. Mitään ylimäärästä öljysumuakaan ei näkyny.
Ahdin vaan tuli mieleeni kun aamulla anto kauroja ja meni ahto puolelle, joku yli 0.2bar niin alko kuuluun. Hölläs kaasusta niin ääni loppu. Kun sain ajoni ajeltua ja olin tulossa kotio niin kokeilin taas antaa enemmän kauroja, ei mitään ääntä.
Lauantaina oli edellinen kerta kun kuulu, ajoa ei siinä välillä ollu. Samanlailla ekalla kerralla kuulu, pienellä aikaa kaksi kertaa. Nyt oli välillä toista kuukautta ja kilometrejä enemmänkin.
Ja tosiaan ääni kuuluu kun auto on pysähdyksissäkin, tosin vaimentuen, eli ei voi olla jarrukilpi vaikka toinen onkin jo osittain poistunu "käytöstä".
Voiko turbiinin nurkilla olla jotakin mikä irtois? Pirskatti kun ei ikinä kerkiä kuunteleen mistä se tulee. :-\
Onko heittää iideoita? ???
-
Onko sulla hukkiksen tangon ympärillä joku peltilirvake vai onko vaan joku edellisen tekemä patentti mikä multa löytyy? Josko se pääsis hiertään?
-
Onko sulla hukkiksen tangon ympärillä joku peltilirvake vai onko vaan joku edellisen tekemä patentti mikä multa löytyy? Josko se pääsis hiertään?
Mihis se hiertäis? On siis sellanen "pyörivä" ääni. Jotain on jossain irti/rikki/poikki.
-
Siihen tappiin mihin tanko kiinnittyy? Emt :D
-
Siihen tappiin mihin tanko kiinnittyy? Emt :D
Ei oo mitään sellasta. Aamulla tuntu että kun rasittaa ja kierrokset nousee niin alko ääntään. Mutta miks ahdin tekis sitä vaan joskus? :idiot2:
-
Itsellä monessakin autossa on pakoputken erilaiset lämpölevyt pitäneet nitinää ja kirskuntaa...
-
Itsellä monessakin autossa on pakoputken erilaiset lämpölevyt pitäneet nitinää ja kirskuntaa...
Edelleen. Ääni on jonkin pyörivän aikaansaama. Sen kuulee sisälle ihan selvästi ja lauantana ajoin rakennuksen vierestä ikkuna auki niin kuuluu kyllä hyvin. >:(
-
Takastefan (kampiakseli) yksi ruuvi irrallaan ja pyörii satunnaisesti välissä?
On tullut parikinvastaan kun konetta ja lootaa erotellut.
-
Takastefan (kampiakseli) yksi ruuvi irrallaan ja pyörii satunnaisesti välissä?
On tullut parikinvastaan kun konetta ja lootaa erotellut.
Tällästä mäkin oon nyt pähkäilly mielessäni, koska tänäänkään ei taas mitään, ja kaikki millon tapahtunu, saattais aiheuttaa sen ruuvin liikahtamisen.
Millanes muuten on tilanne saisko sitä pois ilman laatikon irrotusta? Ei viittis nyt sellaseen jumppaan alkaa kiireellä.
-
Automaatissa voi saada sieltä tuuletusritilästä ongittua magneetilla ehkäpä.
-
Voin ottaa sulle kuvan kun meen tallille vetolevyn ja lohkon väliin jäävästä tilasta. Muistelisin ettei sielä tilaa kyllä ole. Mulla on siis se irtonaimen alumiiniosa vyötärökehältä irti vielä
-
Automaagista lähtee se puolikuun malline alumiininappale pois niin et pääsee ne ruuvit jopa kiristään.
samalla kirraa vetolevyn pultit.
-
Automaatissa voi saada sieltä tuuletusritilästä ongittua magneetilla ehkäpä.
Automaagista lähtee se puolikuun malline alumiininappale pois niin et pääsee ne ruuvit jopa kiristään.
samalla kirraa vetolevyn pultit.
Pitää koittaa ensviikolla kuikuilla.
Voin ottaa sulle kuvan kun meen tallille vetolevyn ja lohkon väliin jäävästä tilasta. Muistelisin ettei sielä tilaa kyllä ole. Mulla on siis se irtonaimen alumiiniosa vyötärökehältä irti vielä
Otappas.
-
Tai sit hyvässä lykyssä vetolevy murtunut ...
-
Automaagista lähtee se puolikuun malline alumiininappale pois niin et pääsee ne ruuvit jopa kiristään.
samalla kirraa vetolevyn pultit.
niin muuten saa. Meikä vähän kuutamolla taas vaihteeks.
-
Voisiko ääntä kuvailla tirinäksi tai pärinäksi?
Jos voi ja se tulee vain vedossa, niin minäkin olen autostani sen kuullut näiden vuosien aikana muutamia kertoja.
Bensalla ajellessa sitä kuulu aina silloin tällöin avosandaalia annettaessa ja pääsääntönä 3-4trpm välissä.
Joskus kuumassa kelissä alempanakin!
Wiinaan vaihdettuani ilmiö kuului vain kerran ja omalla syttylastulla se katosi tyystin pariksi vuodeksi!
Nyt nyt EZK:n säädön aikana olen kuullut äänen uudelleen! :-[
Se nimittäin minulla on ollut nakutusta!
Ei sitä perinteistä kilinän ääntä, vaan selvästi erilainen ääni, sillä nakuanturi näkee sen heti ja pyytää LH:lta kakkua ja huolella. Vakiosuuttimilla se 100% aukioloaika ei konetta hukuta mutta yli 2* vakion kokoisilla se pystyy jo siihen!
Tuon ikäisessä bensakoneessa voi olla aikas hyvät karstakerrostumat, joka voi alkaa hehkumaan ja aiheuttaa ongelman.
Tuo kilinän kuuluessa jos volttimittari näyttää siitä LH:n harmaa-punaisesta piuhasta 0V jännitettä, on diagnoosi varma kilinä!
(2kpl samanvärisiä piuhoja, toinen tulee EZK:lta ja toinen lähtee jonnekkin samasta LH-pinnistä)
-
Ei oo tärinää tai pärinää. Vaan sellanen metallinen "pyörivä" ääni. Jotain kuin olis irti jossakin, tai jonkun välissä jotakin mikä pyörii.
-
Ei oo tärinää tai pärinää. Vaan sellanen metallinen "pyörivä" ääni. Jotain kuin olis irti jossakin, tai jonkun välissä jotakin mikä pyörii.
Täysin säännöllinen ääni, vaiko sellainen epämääräinen?
Hinkkaava?
Ompas vaikeata kuvata sanoilla ääntä ja vieläpä siten, että me kaikki ymmärtäisimme sen samoin! :o
-
Jos siellä se yks kuuenmillin ruuvi pyörii vetolevyn alla ni ääni on erilaine eikä voi verrata esim ääneen joka kivi jarrupalassa tulee.
onks se palikka jo kohta irti lootan pohjasta ni voi spekuloinnin lopettaa. Ja saadaan faktaa...
-
Täysin säännöllinen ääni, vaiko sellainen epämääräinen?
Hinkkaava?
Ompas vaikeata kuvata sanoilla ääntä ja vieläpä siten, että me kaikki ymmärtäisimme sen samoin! :o
Epäsäännöllinen.
Jos siellä se yks kuuenmillin ruuvi pyörii vetolevyn alla ni ääni on erilaine eikä voi verrata esim ääneen joka kivi jarrupalassa tulee.
onks se palikka jo kohta irti lootan pohjasta ni voi spekuloinnin lopettaa. Ja saadaan faktaa...
Ens viikolla, mutta juurikin sellainen se ääni on että olis pultti jossakin.
-
Ei sieltä ronkkimalla ja magneetilla mitään löytynyt mutta . . . kyllä siellä jotain on irti. >:(
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/940%20Classic/DSCF3769_zps46f1cca9.jpg)
(http://i750.photobucket.com/albums/xx147/pomo_62/940%20Classic/DSCF3768_zps32abead4.jpg)
-
Olisko ollu hiekotus hiekkaa jota menny siittä muoviritiläköstä sisään.
-
Olisko ollu hiekotus hiekkaa jota menny siittä muoviritiläköstä sisään.
Aka helkkarin iso kivi olis saanu olla, ja ritilä ehjä. :o Ei, kyllä se oli ihan metallinen ääni. Ja hiekkaakaan ollu "sisäpuolella" paljoa.
Selviää jos joskus kone vaihdetaan. ::) V:>
-
Tänään tuota samaa paikkaa katselleena täytyy todeta, että ainoat mahdollisuudet ovat joku irto asia tai sitten sen kampuran takastefa-hässäkän pari alinta pulttia. Ne pääsee kyllä näkemaan tuon palikan pois oton jälkeen altapäin.
-
Tänään tuota samaa paikkaa katselleena täytyy todeta, että ainoat mahdollisuudet ovat joku irto asia tai sitten sen kampuran takastefa-hässäkän pari alinta pulttia. Ne pääsee kyllä näkemaan tuon palikan pois oton jälkeen altapäin.
Molemmat alimmat paikalla ja kiristetty. Mutta muistui mieleeni että piti kysyä, monellako se stefa hässäkkä on kiinni?
-
Kuudella lohkoon, kahdella öljypohjaan.
-
Kuudella lohkoon, kahdella öljypohjaan.
Neljä näky hyvin ja sai kiristettyä mutta muistaakseni koneen vasemmalla puolella näky ylimääräset kierteet. Onko siinä vasemmanpuoleisten pulttien välissä yksi ns toisin päin?
Ilmeisesti kun löytyy 8 reikää.
(http://www.jimellisvolvoparts.com/images/parts/volvo/fullsize/GR-63391.jpg)
-
Kaksi ohjuritappia tulee lohkosta, yksi molemmilla sivuilla alempien pulttien yläpuolella. Nekin tulevat muistaakseni laipan pinnan tasalle. Ylimääräisiä reikiä ei ole ja ainoat kierteet laipassa on öljypohjan pulteille.
-
Kaksi ohjuritappia tulee lohkosta, yksi molemmilla sivuilla alempien pulttien yläpuolella. Nekin tulevat muistaakseni laipan pinnan tasalle. Ylimääräisiä reikiä ei ole ja ainoat kierteet laipassa on öljypohjan pulteille.
Eli siltä saralta kaikki ok. Jonpi kumpi näkymättömissä(ylemmät) olevista sieltä sit puuttuu varmaan.