Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: aliasJukka - 14.07.2014, 20:29:11
-
Kyseessä siis S80 volvo tällä VW:n lainamoottorilla, eli D5252T tai VAG:n koodilla AEL. (2.5 Tdi)
Netin syövereissä hetken surfailtuani en onnistunut löytämään kätevää ohjetta alusta loppuun jakopään vaihtamiseksi.
Alfamerin korjausopaskaan ei käsittele tätä konetta, vaan Volvon omia dieselkoneita.
Olisiko kellä tiedossa hyvää DIY -ohjetta jakopään vaihtoon, vaikka enkuksikin jos ei suomeksi löydy?
-
Saattaa olla tekemätön paikka. Kampuran hihnapyörän kiristysmomentti on viittävaille helevetillinen, et saa pidettyä kampuraa paikallaan ilman oikeita vermeitä. Sen takia siihen jakopäähän ei ole ohjeitakaan missään yleisessä jaossa. Ite tehty jakopää ja "löysälle" jätetty hihnapyörä löystyy oikeasti jossain välissä ja sen jälkeen konessa käy täystuho ellei käy hirmu hyvä tuuri.
Kiristysmomentti oli vanhan ohjeen mukkan jotain ~400nm ja uuden ohjeen mukaan 160nm +180 astetta tai jotaki tohon tyyliin. Joku voi tarkentaa jostain tarkat arvot.
Vie ammattimiehelle, sellaselle joka oikeasti tietää ja pystyy tekemään.
-
Saattaa olla tekemätön paikka. Kampuran hihnapyörän kiristysmomentti on viittävaille helevetillinen, et saa pidettyä kampuraa paikallaan ilman oikeita vermeitä. Sen takia siihen jakopäähän ei ole ohjeitakaan missään yleisessä jaossa. Ite tehty jakopää ja "löysälle" jätetty hihnapyörä löystyy oikeasti jossain välissä ja sen jälkeen konessa käy täystuho ellei käy hirmu hyvä tuuri.
Kiristysmomentti oli vanhan ohjeen mukkan jotain ~400nm ja uuden ohjeen mukaan 160nm +180 astetta tai jotaki tohon tyyliin. Joku voi tarkentaa jostain tarkat arvot.
Vie ammattimiehelle, sellaselle joka oikeasti tietää ja pystyy tekemään.
-
Tuo kiristystiukkuus on juurikin 160nm + 180 astetta. Muistaakseni moottoria sai pideltyä kiinni isolla meisselillä tai vastaavalla vauhtipyörältä, mutta on se tympeä kotioloissa tehdä tuon pultin takia.
-
Mitä olen ymmärtänyt niin jakopää itsessään ei ole kovin monimutkainen vaihtaa; remontissa vain tulee muistaa vaihtaa tarpeeksi paljon osia, mitä jopa useat korjaamot eivät tiedä. Eli hihnojen, rullien ja kiristimen lisäksi vesipumppu, kampiakselin hihnapyörä, värinänvaimennin (vai dampperi mikälie?) ja tuo kampiakselin "kuningaspultti" tulisi aina vaihtaa jakopääremontin yhteydessä. Toki esim. hihnapyörä kestää normaalisti useankin vaihtovälin, mutta tässä voi taas olla huono paikka säästää.
Tuo kunkkupulttihan on venyvää mallia ja siitä syystä tuo tarvittava kiristys on niin julmettu. Mutta, kuinka ne korjaamot tai pienemmät pajat sitten tuon kiristävät? Ei sitä millään pulttipyssyllä ainakaan saada, joten käytössä täytyy mielestäni olla vain sopiva työkalu kampiakselin/vauhtipyörän lukitukseen sekä tarpeeksi suuri vääntövarsi että voimaa saadaan pultille riittävästi. Tai jotain vastaavaa.
-
Tähän liittyen, hommasin muutamalla eurolla Audi 100/a6 korjausoppaan (C4 kori), kyseinen opas on Haynesin englanninkielinen, mutta siinä käsitellään kattavasti jakopään tekeminen kyseiseen 2.5 Tdi koneeseen. Konehan on VAG:n AEL, jota Audeissa oli 115 heppasina, apulaitteiden muutoksilla ja viilauksella siitä saatiin Volvoon 140 hv motti. Perusmoottori on aivan samanlainen vanhoissa Audeissa ja Volvoissa, kuten Volvo 850:ssä, jonka korjausoppaassa ei muuten käsitellä dieselmoottoria taas yllättäen.
Sitten, mistä porukka tilailee osia Volvoihin ja mistähän mahtaisi jakopäähän tarvittavat hilut saada edullisimmin? Jakopään lukitustyökaluja on ebayssa tarjolla n. 30€ hintaan.
-
Kannattais kuitenkin muistaa että se työn osuus tuossa jakopäässä ei ole mitenkään ylenpalttisen kallis, eli sillä muutaman sadan säästöllä voi olla kalliit seuraukset. Kun teetät virallisella korjaamolla niin sillä jakopäällä on myös takuu, sillä oletuksella että sinne kaikki osat myöskin vaihdetaan.
..eli jos teet sen itse ja myöhemmin jotain vahinkoa sattuu niin kukaan muu ei ole vastuussa kuin sinä ite. Ja siinä kohtaa ku tuollasen tdi:n jakopää pettää niin siitä autosta tulee purkuauto..
Edit: miten siinä korjausoppaassa neuvotaan koneen lukitseminen?
-
Edit: miten siinä korjausoppaassa neuvotaan koneen lukitseminen?
Lukitsemiseen vanhempiin dieseleihin oli joku erikoistyökalu joka lukitsee starttikehän hampaisiin, ja kokemuksesta voin melkein luvata että jos ilman puolen metrin vartta pystyy meisselillä jumittamaan kampuran sieltä starttikehältä, niin irti on jäänyt edellisellä sepällä...
Tuossa on mallikuva pitkittäisasennuksesta (Audi):
(http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/S4engine/timingbeltcranktool.jpg)
-
Ostin S80:n tonnilla, joten se ei palvele tarkoitusta jos tällaisia vanhoja romuja käyttää korjaamoilla laitettavana milloin mistäkin syystä. Jakopää ei itsessään ole monimutkainen, joten tarvittavat työkalut hommaamalla uskon että se on täysin mahdollista tehdä
onnistuneesti itsekin. Jos ei onnistu ja kone kosahtaa, niin se on voi voi, otan täyden vastuun ja ostan toisen tonnin-parin auton tilalle, näillä on hyvä harjoitella.
Kyseisissä linkeissä kätevästi tarjolla esimerkkejä lukitus- ja ajoitustyökaluista ihan settinä, eivätkä ole hinnankiroissa:
http://www.ebay.com/itm/VAG-2-4-D-VW-T4-LT-Zahnriemen-Werkzeug-Arretier-Werkzeug-wie-T-10025-2065A-2064-/261087435784?pt=Spezielle_Werkzeuge&hash=item3cca061c08
http://www.ebay.com/itm/Measuring-Watch-VW-T3-T4-VEP-ESP-Input-Static-Beginning-2066-3313-2065A-2064-/271311041417?pt=UK_Measuring_Tools_Levels&hash=item3f2b65f389
Käyvät tämän VW:n lainamoottorin lisäksi myös suureen osaan muitakin VW dieseleitä, vaikka näin nyt joutuukin Volvo palstalla
näitä esittelemään. :)
Mutta edelleen, mistä porukan mielestä Volvoihin kannattaa osia tilailla; mitkä kotimaiset liikkeet ovat hyviä ja saako esim. Ruotsista
osia Volvoihin halvemmalla?
-
muistaakseni tuon lukitsemis työkalun sai tehtyä 60mm putkesta,leikkaa vaan sopivan hahlon jonka voi mallata värinänvaimentimeen.
Kannattaa tehdä vaan ainakin 4mm seinämällä että kestää.Itse väänsin ihan lattiaa vasten.Osat oli ihan Koivusen tavaraa.Oli molemmat hihnat ja rullat samassa paketissa.Vesipumppu,akselitiiviste ja venyvä pultti vaan erikseen.Värinänvaimennin limpun kävin silloin volkkarin merkkiliikkeestä,oli halvempi kuin sinisellä.Nyt taitaa saada jo tarvikkeena.Kampiakselin alapään akselitiiviste kannattaa samalla vaihtaa.
-
airaksa: olisiko jotain kuvaa havainnollistamaan että miltä työkalun pitäisi näyttää?
-
http://www.ebay.com/itm/VAG-2-4-D-VW-T4-LT-Zahnriemen-Werkzeug-Arretier-Werkzeug-wie-T-10025-2065A-2064-/261087435784?pt=Spezielle_Werkzeuge&hash=item3cca061c08
tuon linkittämäsi ebayn linkin mukainen,tuo pyöreä.ensin tein sen putkesta(putki oli seinämältään 3mm paksua,kannattaa paksumpaa laittaa.kiristettäessä tuota 180 astetta alkoi jo tuo putki painua kasaan mutta kesti kuitenkin.).sitten ajoitukset kohdilleen.Seuraavaksi tuo pyöreä osa limpun sisään ja mallasin varren kohdan lattiaa vasten ja hitsillä kiinni.Näin ajoitus pysyy aika lähellä kohdillaan,ei tarvitse kun vähän liikuttaa kun aloittaa kasauksen.merkkihän on vauhtipyörällä.
Akselitiivisteessä sattui mulle että myivät millin liian suurella sisäreiällä ensin.Ehdin sen jo laittaa kunnes huomasin että väljähän se.Liekkö noita sitten ollut kahdella koolla autoissakin vai myivätkö vain väärän,sitä en tiedä.
Itse vaihdoin ensin jakopään remmin ja sitten kokeilin että käy normaalisti.Sen jälkeen vasta pumpun remmin.Jos tulee ongelmia niin ei tarvii sitten enää jakopäätä ihmetellä.Pumpun hienosäädön teetin korjaamolla.
Tuohon volkkarin koneeseen on kyllä suht kallis tuo remontti vaikka itse tekiskin.Itsellä olis edessä jakopää remontti D5 moottoriin ekan kerran.Tuohon ei liikkeelläkään maksaisi osineen kuin 260€, mutta taidan sen kumminkin itse vaihtaa.
-
airaksa: Kiitoksia vinkeistä tuohon lukitusosaan ja työhön liittyen. Mistä muuten itse hait osat volkkarin koneeseen?
Täytyy sanoa että halvaksipa tulee D5 motin laitto jos alle 300€ selviäisi töineen+osineen liikkeellä. Sen jo tiesinkin autoa ostaessa
että VW:n kone on arvokkaampi laitella ainakin jakopään osalta vrt. Volvon omat moottorit.
-
Moro, kysytään täältä: Mitä maksaa firmoissa jakopään ja vesipumpun vaihto, osat itse hankkinu, ja paljonko vie asennus aikaa? Edellisillä ajettu n. 160tkm, hyvin toiminu Gates. Volvo kuulemma joskus näitä käyttäny.
-
Moro, kysytään täältä: Mitä maksaa firmoissa jakopään ja vesipumpun vaihto, osat itse hankkinu, ja paljonko vie asennus aikaa? Edellisillä ajettu n. 160tkm, hyvin toiminu Gates. Volvo kuulemma joskus näitä käyttäny.
Väittävät osineen noin 700e, olen noilla ohjeilla viiteen eri autoon vaihtanut, huom. jos viet mukanasi osat takuu siirtyy itsellesi ei hyvä, tee itse vaihto.
http://vwts.ru/forum/142597.html
-
Tais nuo Gatesit yhteensä maksaa n. 130e. Tulikohan virosta tai saksasta.
-
Onpahan firmoilla mahtavat tunti veloitukset. Kyselin kahdelta, toinen osineen 450e,ei nesteitä,ja pelkkä asennus n.300e, toisella asennus 300e. Itellä, jakopään osat, vesipumppu, ja pakkasnesteet. :-\
-
Eikait tuo ole pahakaan hinta, kun miettii minkälainen homma se on. Tuon verran töitä veloittaisin itsekin.
-
Niin, tunnin homma, asiantuntia asentajalle
-
Ai TDI-moottoriin pumpun remmeineen ja vesipumpun kans? Ei tee kukaan vaikka minkälainen supersankari luulisi olevansa.
-
Ai TDI-moottoriin pumpun remmeineen ja vesipumpun kans? Ei tee kukaan vaikka minkälainen supersankari luulisi olevansa.
paku97 auto on ilmeisesti D5 moottorilla, jos katsoo allekirjoituksen tietoja. Siihen vaihto on suht. simppeli homma.
-
No siihen ei tosiaan ole.
Puhelimella selailen niin ei paljon allekirjoitukset näy, ja kuvittelin puhuttavan tdi:stä :(
-
Jep, D5. Olin vieressä kun tehtiin, odotin menemään kauemmin, teki lattialla, ei ollut nosturia. Itellä olis kestäny koko päivän.