Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Pahkis - 30.04.2011, 19:48:01
-
Muutkin kyselee tyhmiä toisissa topiceissa joten nyt oma vuoro.. Eli minkälaisia ennakkoja kannattaisi laittaa megaan kun pakettina on 530 kansi ja D nokka ja kyseessä ylipaineistettu peli :)
Tyhjäkäynnille joku 15-16 astetta ja ahto alueelle joku 30 astetta?
Kyseessä siis megalla ohjattu viritys ja puolana bosch hukkakipinä
Ja mistä tietää että ennakkoa pitäisi olla vähemmän/enemmän kun pers-dynolla säätelee? Eli jos esimerkiksi kaasua painaessa ei tunnu kiihtyvän hyvin niin otetaanko ennakkoa pienemmälle?
Jos joku osaisi vastata järkevästi tyhmään peruskysymykseen.. ;)
-
Suurempi ennakko ja enempi löylyä mut nakutus riski kasvaa, kannattaa ensin tehdä liian mieto asteikko ja alkaa siitä lisäämään ennakkoa ja kuullostella ettei nakuta.
-
Riippuu paljon puristussuhteesta ym. Kuullostaa tuo 30 astetta aika paljolle paineistettuna, riippuu ylipaineesta. Itse säätänyt ennakon korvakuulolla ja persdynolla nakutuksen rajalle ja ottanut vähän poispäin kun nakuttaa. Tiedä onko metodi kovinkaan hyvä, mutta ei viitsi mitään 400e nakutusanalysaattoriakaan laittaa.
-
Kohtuullisena pohjana vois käyttää vaikka tätä (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/muut/740%20230ET%20mega/5spark.jpg) karttaa. B230ET hieman päälle 9 puristussuhteella Schwitzer S2B:llä. Sullahan oli muistaakseni ms2 joka on isommalla kartalla. Täyttää vaan sopivilla arvoilla välit. Tuossa tapauksessa ei ollut käytössä joutokäyntimoottoria, joten kartan joutokäyntiennakkoa käytetään 71 asteeseen asti, jonka jälkeen joutokäyntiennakoksi(Idle advance ms1:ssä) tulee 1s viiveellä pienempi, luokkaa 6-7 astetta.
Ennakkoa nostaessa joko kuulosuojaimet joihin vetää kopan läpi letkun konehuoneesta lohkon kyljestä nakutuksen kuuntelua varten tai sitten vaan tarkat korvat. Aika hyvin on tähän asti kuulunut nakutukset ilman luurejakin kun rintapelti ei ole ihan täysin äänieristetty.
-
Kyseessä tosiaan tuo ms2 ja joskus taisitkin lähettää tuon kartan mut olin sen jo hävittänyt jonnekin.. Eikä minullakaan ole joutokäynti moottoria ja tosiaan tonniset suuttimet. Sain tyhjäkäynnin hieman paremmaksi kun muutin tyhjäkäynti ennakon 16 asteeseen entisen 20 asteen sijaan.. Pitää muutenkin naputella sytkät enemmän esimerkkisi mukaiseksi ja sen jälkeen vaan ajella ja säädellä sen jälkeen bensa puolta kohdalleen..
Nytkin olen ajellut ja säädellyt konetta vasta kilon ahdoille asti, pitää sit ottaa kupit käyttöön kun rupeaa enenmmän säätämään.. Hitto kun tämän hetkinen oma omakotitalo-rakennusprojekti haittaa harrastuksia.. >:(
-
Tässä pari pohjaa, molemmat sytkäkartat B21:stä, D-nokka (optimi kohta ei sitten ole ajoitusmerkeissä), FT:n imusarjalla ja 55/56 mm kokoluokan ahtimilla:
Ajettu dynossa 1,1 bar paineille asti (410 Nm ja 200 kW), halvasti kasattu moottori kesti hyvin ratakäytössä näillä enakoilla.
(http://crazyracing.pp.fi/pics/B21FT_sytka.JPG)
Tässä toinen vastaavasta, sain tämän pohjiksi. Minusta ennakkoa taitaa olla vähän liikaa, ei ehkä nakuta muttei tehoakaan irtoa sillä enempää -> rasittaa mäntiä vain turhaan)
(http://crazyracing.pp.fi/pics/B21FT_sytka2.JPG)
-
Kiitoksia näistä!! Pitää koittaa näiden pohjalta! :hello: