Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Taavi.H - 16.07.2014, 13:35:36
-
Eli tällainen tapaus tällä kertaa. Yksinkertaisesti oire on, että ei käynnisty. Starttaa erittäin iloisesti, ei edes lupaa. Tähän asti tarkastettua:
-pumpun hihna vaikuttaa ehjältä, startilla pyöritelty ja koetettu katsoa että hampaat tallella
-sulakkeet ok konehuoneen rasioissa.
-ei vikavaloa
-kanisterista kaadoin tankkiin lisää naftaa (oli vähissä), täytin myös suodattimen (oli vajaa) ja kiinnitin uudestaan.
Pumpun "päällä" kulkevassa letkussa näkyy kuplia kun starttaa. Ja oikeastaan siinä on ilmaa aivan hitosti. Vähän starttauksen jälkeen diesel valuu pois letkusta ja siinä näkyy oikeastaan vaan ilmaa.
Olen starttaillut aika hiton kauan jo, nyt on akku latauksessa ennen seuraavia yrityksiä. Mistään ei hajun tai näön perusteella näyttäisi vuotavan naftaa.
Olisiko vaan niin, että pääsi hörimään ilmaa kun tankissa aine vähissä ja nyt pitää vaan ilmata startilla? Vai onko jotain muita ideoita mitä tarkistaa?
Tiedän että naftan loppumisen jälkeen joutuu startata kauan, mutta normaalisti olisi jo tällä sahaamisella lähtenyt. Voi tietenkin olla, että köynnistysyritykset ennen tankkausta pahensivat asiaa.
-
Niin ja myös kahta eri avainta on kokeiltu, myös heiluteltu ja käännelty ajoneston vikojen varalta.
Edit: tässä myös kuva pumpun päällä olevasta letkusta/putkesta, ilmatilanne näkyy aika selvästi
(http://i.imgur.com/uGnOksT.jpg)
-
Voisko olla ihan vaan yksinkertaisuudessaan virtalukonpohja kärähtänyt.... ?
-
Jos löysäät muutaman suuttimen putken ja starttaat niin ruikkiiko ainetta putken välistä ?
-
Enkö mä voi soittaa sulle kun sä oot lomalla...
-
Voisko olla ihan vaan yksinkertaisuudessaan virtalukonpohja kärähtänyt.... ?
En usko, sillä tuo ilma läpinäkyvässä putkessa taitaa olla nyt tämän jutun juoni...
Löysäsin yhden suutinputken (5) ja kävin starttaamassa, eipä ruikkinut mitään. Kyllä se ilmaaminen taitaa olla asian ratkaisu.
Kertokaapa joku oikea menettely suutinputkists ilmatessa? Kaveri mukaan, suutin kerrallaan löysälle ja heti kiinni kun ruikkaa ainetta? Vai kaikki yhtä aikaa auki? Selventäkääpä mulle tää periaate, yleensä aina kun on riittänyt startilla järjestelmän ilmaaminen. Niin ja joskus aikanaan vanhaa transitia ilmattiin sillä pumpulla/kellolla. Mutta sellaistahan ei tässä ole.
-
Eikö siinä pumpussa ole ilmausruuvia? Jos on, niin ekaks sen ilmaus ja sitten suutinta auki.
Näin ainakin ennen (silloin kun minä olin nuori :D) ilmattiin dieselit.
-
Eikö siinä pumpussa ole ilmausruuvia? Jos on, niin ekaks sen ilmaus ja sitten suutinta auki.
Näin ainakin ennen (silloin kun minä olin nuori :D) ilmattiin dieselit.
Mutta siitä sun nuoruudesta on jo niin kauan.... :D
Njoo, totta. Olettaisin että ilmausruuvi on tuo tuossa minkä alle tuo läpinäkyvä putki johtaa...?
(http://i.imgur.com/4TMCr60.jpg)
-
Ei niitä kaikkia suihkuputkia tarvihe löysätä , helpoimmat kaksi vaikka. Kahtoo silleen jotta saisko samat putket löysättyä pumpusta kanssa ja eikun tarttaamaan apumiehen kanssa. Tarttauksen aikana sitte käännellä putkia kiinni sitämukaa kun alkaa ainetta tulla.
Joskus muute tein semmosen kikan jotta pumpun kantta vasaralla sopivasti koputellen (eli syöttöä isommalle) käyntiinlähtö parani huomattavasti.
-
Suodatin vaihdettu? Sen jälkeen sitten suodattimen tankin puolelle sellainen veneen irtotankin "pallopumppu".
Eikö siinä pumpussa ole ilmausruuvia?
Ei varsinaisesti, jakajapumpussa on sen verran kovasti virtausta pumppukotelon läpi ettei siellä ilma kauaa viihdy ellei uutta tule jostain. Suutinputket joutuu joskus ilmaamaan jos on ollut purettuna mutta normaalin aineen loppumisen takia ei yleensä.
-
Selvä.
Ja Taavi se mitä epäilit ilmausruuviksi on polttoainelinjan banjo-mallinen kiinnitys.
Voishan siitä vähän päästää ilmoja ulos, mitä mieltä on tietäjät?
Onhan auto silleen parkissa ettei lähialueella ole muuta palavaa? ;D
-
Suodatin on vaihdettu joskus kesäkuun alussa. Samalla kun muitakin remppoja tehtiin. Silloin katsoin, että vanhan suodattimen mukana tuli tiiviste pois ettei jäänyt kahta päällekäin, kuten joskus kuulemma näissä on käynyt.
Jostain se nyt vetää ilmaa mutta kun keksisi mistä. Apupojan (jaakoppi 11 v) kanssa starttaillessa seurasin letkua tarkkaan. Kuplat ensi liikkuvat letkussa, nopeasti muuttuu tasaiseksi pa-virraksi, mutta kun starttauksen lopettaa, aine valuu vähitellen putkesta pois ja 5min jälkeen on pelkkää ilmaa vaan.
-
Suutinputket joutuu joskus ilmaamaan jos on ollut purettuna mutta normaalin aineen loppumisen takia ei yleensä.
Autohan on seissyt mulla katoksesaa noin viikon päivät. Olin sujuvasti unohtanut, että aine on vähissä. Eli vasta useiden yritysten jälkeen hoksasin että niin joo, aine on melkein lopussa, olisko tilanne nyt se...
Eli mun järkeilyn mukaan olisi voinut vetää rutkasti ilmaa järjestelmään tuolloin. Vai olenko ihan metsässä?
-
Kuplat ensi liikkuvat letkussa, nopeasti muuttuu tasaiseksi pa-virraksi, mutta kun starttauksen lopettaa, aine valuu vähitellen putkesta pois ja 5min jälkeen on pelkkää ilmaa vaan.
Eli takaisku on jostain rikki jos se ei uloskaan vuoda.
-
Autohan on seissyt mulla katoksesaa noin viikon päivät. Olin sujuvasti unohtanut, että aine on vähissä. Eli vasta useiden yritysten jälkeen hoksasin että niin joo, aine on melkein lopussa, olisko tilanne nyt se...
Eli mun järkeilyn mukaan olisi voinut vetää rutkasti ilmaa järjestelmään tuolloin. Vai olenko ihan metsässä?
Suuttimien väliset paluuletkut on yksi aika tavallinen ilmankerääjä kun pidempään seisoo. Ja kerää juurikin sinne hankaliin suutinputkiin... Siihen jos vielä lisätään ihan vähän ilmaa järjestelmään vuotava muovikalikka siitä suodatinjalan päältä... Myös pumpun akselitiiviste hihnapyörältä on mahdollinen ilmanvuotaja, joskaan en ihan tavallisimpiin lukisi.
Kokemuksesta voin sanoa että diesel osaa olla pirullinen laite kun pumpulle tuleva imulinja vuotaa, se ilmavuoto ruostuneesta putkesta sisään alkaa noin vuotta ennen kuin edes kostuu pinnasta...
-
Jos on pokkaa niin vähän pilottia imusarjaan... deekun kanssa on välillä kans sitkeitä ilmaongelmia, kone kun lähtee vähän käyntiin tulee kaikenmaailman ilmat pois kun pumppuun tulee kierroksia ja alkaa löpö virrata.
Eikuniin, näissä ei taida moottorinohjaus tykätä että suoraan sarjaan ruikitaan IMM:n ohi.
-
kuis kävi?
-
Tilanne on edelleen sama. Olen nyt pienellä lomareissulla, auto seisoo katoksessa. Poika oli kaverina starttailemassa, yritettiin ilmailla mutta tulos aina sama. Pikku hiljaa se letku valuu tyhjäksi aineesta eli siis vetää ilmaa.
Paluuletkut tai suuttimet itse on mun veikkaus. Voisko noi paluuletkut uusia jollain metritavarana myytävällä pa-letkulla? Minkä kokoista letkua pitäis ostaa?
-
Kun ei muista ulkoa niin nappaa yksi letku irti ja mittaa tönärillä siitä suuttimen paluulähdöstä tarvittava halkaisija.
-
https://www.youtube.com/watch?v=1uxJbf6nQj0
Onko tuo tankista tulevan aineen banjoliitin (keskellä filtterin päällä) kunnolla kiinni? Muistaakseni on herkkä heilumaan tuo oikeaa etupyörää kohti näyttävä lähtö suodattimen päällä.
Paluuaine virtaa tuon päällä takapuolella olevan kellertävän venttiilin kautta, kiertää ja olevinaan lämmittää suodatinta. Noita on mennyt wolkkareista. Letkut irti, koneelta tuleva pulloon tms ja venttiilin päät letkulla yhteen. Häviääkö ilma?
Suuttimien avautumispainehan on n. 200 bar eli aika huonot ovat, jos seisoessa vuotavat.
Pikkuletkut paluupuolelle (3,2 mm) saa n. vitosella dieselpajalta. Ota vain heti se metri kumista, ei kangaspintaista.
Tankki-suodatin-välin voi tarkistaa löpöpulloon laitetulla 8 mm polttoaineletkulla. Korvaa pullolla koko tankki-letkulinja suodattimen liittimelle, sitten tankin päältä lähtö jne. Joskus tankkivaruste on halki tai putki puhki.
Lisämausteena ovat vielä polttoainelämmittimien "asentajat".
-
Tilanne on edelleen sama. Olen nyt pienellä lomareissulla, auto seisoo katoksessa. Poika oli kaverina starttailemassa, yritettiin ilmailla mutta tulos aina sama. Pikku hiljaa se letku valuu tyhjäksi aineesta eli siis vetää ilmaa.
Paluuletkut tai suuttimet itse on mun veikkaus. Voisko noi paluuletkut uusia jollain metritavarana myytävällä pa-letkulla? Minkä kokoista letkua pitäis ostaa?
Jos ne suutinten paluuletkut on ne orkkis rättipintaiset niin ne nyt kannattaa joka tapauksessa vaihtaa. Se oli 3 tai 4mm letku, melkein kun ottaa vain pienintä polttoaineletkua mitä mistään löytää...
Ja tosiaan, helppo testi joka valaisee paljon, erillinen astia->suodatin->syöttöpumppu->paluulinja erillispönttöön. Jos ei tuolla toimi kummemmin niin ekana uusi suodatin, sitten se muovihimmeli uusiksi siitä suodattimen päältä ja sen jälkeen pumppu tiivisteremppaan tai vaihtoon.
-
Jos ne suutinten paluuletkut on ne orkkis rättipintaiset niin ne nyt kannattaa joka tapauksessa vaihtaa. Se oli 3 tai 4mm letku, melkein kun ottaa vain pienintä polttoaineletkua mitä mistään löytää...
Ja tosiaan, helppo testi joka valaisee paljon, erillinen astia->suodatin->syöttöpumppu->paluulinja erillispönttöön. Jos ei tuolla toimi kummemmin niin ekana uusi suodatin, sitten se muovihimmeli uusiksi siitä suodattimen päältä ja sen jälkeen pumppu tiivisteremppaan tai vaihtoon.
Vähän lomailujen jälkeen taas jatkoa tähän....
- Suutinten paluuletkut oli ne orggikset, rättipinnalla. Ja aika heikossa hapessa. Motonetistä 1m pätkä 3,2mm polttoaineletkua maksoi muutaman euron -> vaihdettiin -> ei vaikutusta.
- Suodattimen päällä olevan banjoliittimen tiivisteprikat seuraavaksi. Vaihdoin uudet kuparitiivisteet -> ei vaikutusta.
- Otin suodattimelta irti tankille menevät letkut ja tein irtoletkuvirityksen erilliseen pönttöön -> ei vaikutusta
- Otin pumpulta suodattimelle menevät ja tulevat letkut irti, pistin puolen litran muovipulloon jonka virittelin kiinni suodatinkoteloon -> ei vaikutusta.
Eli taidetaan olla tilanteessa, että itse pumpun tiivisteet tms. nyt falskaa jostain. Mun järkeilyn mukaan vuoto on jollain tavalla sillä puolella, missä on imu sillä edelleenkään toi ei vuoda ulospäin.
Ja kertauksena oirekuvausta vielä, startatessa pumpun päällä oleva läpinäkyvä letku tyhjenee ilmasta aika nopeasti, mutta erittäin nopeasti starttauksen jälkeen ilmakuplat ilmestyy takaisin ja oikeastaan koko letku tyhjenee dieselistä 1-2 minuutissa sen jälkeen kun starttaus on lopetettu.
Seuraava askel? Pumppu irti ja toinen tilalle vai? Onko jotain muuta mitä vielä kannattaisi kokeilla tai testata?
Mainitsen tässä kohtaa varmuuden vuoksi myös paalauksen vaihtoehtona.... :2funny:
-
Eli takaisku on jostain rikki jos se ei uloskaan vuoda.
Tämä tuli mieleen täälläkin.
Muistelisin, että suodattimelle auton alta tulevissa putkissa olisi toisessa pieni musta/valkoinen takaiskuventtiili. Toinen venttiili taisi olla pumpun kannessa siinä urospuolisessa banjossa, mihin tulee myös pieni paluuletku suuttimilta.
Järjestelmä kannattaa yrittää ilmata mahdollisimman hyvin ennen starttailuja. Pelkällä startilla voi hyvinkin mennä akullinen sähköä ja siitä huolimatta auto ei välttämättä vielä käynnisty. Esimerkiksi sellainen kuminen kupla, mitä käytetään perämoottoreissa toimii ihan hyvin. Tankilta suodattimelle tulevaan linjaan vaan se kupla väliin ja sitten armotonta runkkaamista ennen starttia. Monessa autossa sellainen pumppu on siellä alunperinkin, niin periaatteessa sen kuplan voisi vaikka jättääkin sinne paikalleen, jos vaan kestää naftaa.
-
Hmm...
Auton alla oleva takaisku lienee pois laskuista koska olen kokeissa ohittanut ton tankkilinjan. Joten katseet kääntyisi siis tuon pumpun ja suodattimen väliin.
Taidan tänään illalla katsella purkuautosta noi pa-linjat ja vaihtaa ne kokonaan. Huomenna voisi käväistä motonetista hakemassa tuon kuplapumpun.
-
Joten katseet kääntyisi siis tuon pumpun ja suodattimen väliin.
Eikö se mahtanut pumpun paluuliittimessä, eli siis tankin ja pumpun välissä ???
-
Rellu Meganessa oli tuo perämoottorin tissi tehtaalta ja siinä oli suuntaisventtiili samassa. Olisiko lähellä lainata kaasutinmoottoreille tehtyä sähköistä bensapumppua? Ilmaa tulee helpommin sisään kuin löpöä ulos.
http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.php?t=811&highlight=ilmaa
Pumpun akselin stefa??
-
Mulla olis samanmoisia oireita joskus. Vika oli, että tankin päällä mistä lähtee pa-letkut, oli liitin huonosti kiinni, ja sieltä sai ilmaa. Liittimet kunnolla kiinni, jo rupes pelaamaan. :hello:
-
Muistelisin, että suodattimelle auton alta tulevissa putkissa olisi toisessa pieni musta/valkoinen takaiskuventtiili. Toinen venttiili taisi olla pumpun kannessa siinä urospuolisessa banjossa, mihin tulee myös pieni paluuletku suuttimilta.
Nämä nyt testattu. Ja tuohon pumpun kannessa olevaan banjoon ja sen takaiskuun tämä nyt taitaa kääntyä. Sitä kun puhaltelee (ihan huulet kiinni banjoon, mukava dieselin maku suussa... :buck2: ) niin puhaltamalla kuulee/tuntee kuinka kuula tai vastaava liikkuu sisällä ja ilma virtaa. Kun siitä imaisee, kuula liikkuu takaisin mutta ei sulje ilman kulkua kokonaan.
Volvon alkuperäisvaraosista ei tuota löytynyt lainkaan kun annoin toimeksiannon eräälle nykyisin Volvon orggisosia myyvälle yhteistyökumppanille. Netistä kaivelemalla transporterin kuvia löysin tällaisen:
(http://www.partsbase.org/media/images/vw/e16ad0bb72bd42d24f817ec4f5a771b6.png)
http://www.partsbase.org/vw/transporter-tr-ar-2001-13040-injection-pump/
Eli tuossa kuvassa siis osa 35, sivulla nimellä "air supply valve". Mistähän tuollaisen sitten saisi? Volkkarin merkkiliikkeestä, dieselhuolloista...?
-
Hoh, siinähän on varaosanumero. Eli VW-merkkihuollonn tiskille mars, ja tällä numerolla saa osan: 028130122B.
-
Ammattilaisen se taas vaati paikan päälle. Ihan yhdistyksen miittiasioihin liittyen miksu tuli käymään mutta katsoi sitten hieman potilasta.
Eipä olekaan ilmavika vaan sähkövika. Järjestelmäreleen maadoittamalla hörähti hienosti käymään. Eli jossain ecun ja releboksi välillä on joku katkos eikä ecu siis maadoita relettä. Sen pidemmälle tätä ei ollut mahdollisuus tutkia, nyt piäisi kytkentäkaavion ja/tai muuten hyvien ideoiden keksiä missä on katkos.
Tosin suunnittelin jo irtopiuhan vetämistä kabiiniin, kytkin väliin ja maihin. Saa samalla köyhän miehen ajoneston. :D
-
Tämmöinen löytyi:
http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/850%20Wiring%20Diagrams/TP3917201%20850%201997%20Wiring%20Diagrams.pdf
Nyt hieman perehtymään asiaan noiden perusteella. Toki jos joku osaa vinkata jonkun nopean vihjeen, niin kertokaa ihmeessä.
EDIT: katsellaanpa sittenkin vuosimallia 1997, ei tuossa -96 kaaviossa ollutkaan TDI-koneesta mitään... ???
-
Se relehän on kytkentäkaaviossa merkinnällä 2/32
Tässä kuvassa.
Näkyy myös potentiaaliset vikapaikat ympyröitynä tuossa maadoitusjohdossa
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/57893129/vrcf/tuavi2.PNG)
Tuola kuvassa näkyy liitin 24/43 mutta tuo kytkentäkaavio on vajavainen, eikä se sisällä johtosarjakuvia.
-99 mallin V70 kytkiksestä löytyy tuo liitin tälläisestä paikasta
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/57893129/vrcf/tuavi1.PNG)
Kyseinen liitin on musta ja näyttää tältä, sekä on 8-napainen
Etsimämme johto on navassa 2 ja väriltään oranssi mustalla raidalla
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/57893129/vrcf/tuavi3.PNG)
-
Olin juuri kirjoittamassa, että 2/32 on se rele ja postaamassa hienoa kuvaakin, mutta miksu taas ehti ensin. :D
Tuota johtosarjakuvien puutetta jäin hieman pähkimään, kaivelin sitä 96 mallin kuvaa muttakun siinä ei ollut lainkaan dieselin kytkiksiä.
Mun järjellä helpoin olisi aloittaa tuosta 24/43 liittimestä. Jos liitin itsessään yhdistää ok, niin siitä maadoittamalla selvinnee onko vika ecun vai releen päässä.
-
Eikö ajonesto katkaise just tuon releen ohjauksen?
-
Jos löydät tuon liittimen ja se on suht helpossa paikassa, niin tee tälläinen mittaus sillä flukella, vaikka jo ennen liittimen avaamista.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/57893129/vrcf/tuavi4.png)
Ensin tuo musta ja puna johtoinen mittari-mittaus
Tunkeudu vaikka jollain neulalla kakkoseen sieltä johdon ja eristekumin välistä, työnnä rele paikalleen niin, että saat vielä mittapiikin sinne jalkaan tai pökkää johdon pätkä releen kanssa sinne jalkaan ja johto törröttää sitten vähän ulkona.
Sytytysvirta päälle, mittaa jännitettä, kokeile kaikkia tasajännite alueita, koska väärä alue ei välttämättä näytä mitään.
Jos tuossa mittauksessa ilmenee mittarissa jännitettävoltin/volttien luokkaa, tarkoittaa se, että vika on tuolla välillä (normaalisti tuollainen väli ei hävitä jännitettä juuri yhtään, eli on luokkaa 0,0jotain)
Jos siis jännitettä löytyi, kaksi vihreää mittausta kertoo, että mille välille jännitehäviö jää.
Toki voit kytkeä rautanaulan siltä relekannalta akun + napaan ja katsoa, että mistä alkaa savuamaan, vika on todennäköisesti sitten siellä.
-
Eikö ajonesto katkaise just tuon releen ohjauksen?
Onhan tuo mahdollista, en paljoa mittaristoa katsellut, mutta mun mielestä sielä ei palanu ajonestonvalo ollenkaan, mutta ei kyllä syttynyt myöskään moottorin vikavalo... Taavi varmaan osaa noista valoista kerto enemmän.
Valojen palamattomuushan toki saattaa viitata johonkin muuhun jännitteensyöttö-ongelmaan... esim. joku sulake palanut...
-
Eikö ajonesto katkaise just tuon releen ohjauksen?
Olisiko näissä sitten noin helppoa ajoneston ohittaminen? Hyppylangalla maadoittaa releen ja siinä se. En siis tietenkään mitään tästä tiedä, kunhan vaan ihmettelen.
Moottorin vikavalo ei tosiaan syttynyt missään vaiheessa. En osaa yhtäkkiä sanoa, onko tuo lampun palamattomuus ollut jo aiemmin vai vasta tässä yhteydessä tullut. Sen tiedän, että palaneiden lamppujen merkkivalo ei ole toiminut enää hetkeen aikaan, tuosta en vaan ole välittänyt.
Taidan kuitenkin aloittaa tuolla mun huippukalliilla ja mahtavalla yleismittarilla mittailun miksun hienojen piirrosten pohjalta huomenissa. Pidän sammutinta lähellä jos nyt innostun rautalankaa kokeilemaan! :D
Valojen palamattomuushan toki saattaa viitata johonkin muuhun jännitteensyöttö-ongelmaan... esim. joku sulake palanut...
Noi sulakkeet kyllä kävin läpi pariinkin otteeseen, mutta ei tee välttämättä pahaa käydä vielä kerran.
-
Noi sulakkeet kyllä kävin läpi pariinkin otteeseen, mutta ei tee välttämättä pahaa käydä vielä kerran.
Sulakkeet on hyvä käydä läpi tälläsellä
(http://static1.motonet.fi/img/4/493159/500/493159.jpg)
Sytytysvirta päälle.
Kynän johto auton runkoon, mittaa jokainen sulake sulakkeen molemmista päistä, katso, että valo syttyy joka kerta.
Jos valo ei syty kummastakaan päästä sulaketta, tarkasta nämä sulakeet, että mitä ne on , eli kuuluukokaan tässä käyttötilanteessa virtaa tullakkaan.
Jos valo syttyy vain toisesta päästä, sulake on särki (joo, miten sulake voi olla kala... en tiä, mutta niin se vaan voi olla.)
-
Mitattu Miksu ohjeiden mukaan. Tulos on aika selvä. 24/43 liitin itsessään on ok, mutta mittaus releen ja liittimen väliltä kertoo että sillä välillä on vika. Veikkaisin releen kantaa.
Nyt koetan äheltää tuota kantaa/boksia auki siten että pääsisi kurkistamaan onko kanta ok.
-
Pakko on olla johdon poikki jostain väliltä...
Noh, vedin nyt toisen johdon erillään johtosarjasta releeltä liittimelle. Toimii, joten olkoon noin nyt sen aikaa että ajan muumitalolle illansuussa, josta lähtö kohti Alastaroa.