Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Breezer - 30.04.2011, 21:15:15

Otsikko: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: Breezer - 30.04.2011, 21:15:15
Nyt foorumin gurut tarvittaisiin apua! Katsastus tulossa ja päästöt ei mene kohdalleen. Eli 97 V70 TDI kyseessä ja nyt ei saada pakokaasumittausta rajoihin millään. Aikaisemmilla katsastuskerroilla savutusarvo on ollut mielestäni kahden luokkaa jopa vähän alle. Viime vuonna päästiin juuri alle kolmen ja nyt arvot on eri mittauskerroilla n. 3.5-4.

Autoon tehdyt muutokset nähden vakioon:

- katalysaattori poistettu
- EGR tukittu
- Harisen lastu

Nämä hommat tehty ennen mittausta:

- dieselpumpun ajoitus säädetty kohdalleen testerillä usemapaankin kertaan vähän kokeillen eri raja-arvoja.
- uusi ilmanpuhdistin
- autolla ajettu kaasu pohjassa pitkät pätkät ennen mittausta, joten karstat pitäisi kyllä olla otettu irti

Autolla on ajettu 305000 kilometriä. Normaaliajossa ei mun mielestä savuta yhtään enempää kuin ennenkään. Se eron ole huomannut että kesähelteillä auto savuttaa jonkun verran. Kysyin joskus sitä foorumilta ja sain vastauksen että se on normaalia. Tehot on hyvin tallella ja polttoaineen kulutus ihan normaalia, kait.

Olisiko mahdollista että suuttimet olisi alkaneet vuotaa ja sylinteriin menisi ohi polttoainetta joka sitten aiheuttaisi savutusta? Veikkaan että suuttimet on alkuperäiset. Paljonko suuttimet kestää ajaa ennen kuin ne pitäisi huoltaa/vaihtaa? Jotenkin tuntuisi että ongelma olisi nyt syöttöpuolella.

Jos auto tarvii käyttää dieselkorjaamolla niin olisko teillä ehdottaa hyvää ja kohtuuhintaista paikkaa jossa ongelma voisi selvitä pääkaupunkiseudulla? Mitään älyttömän hintaisia remontteja ei viitsisi enää tehdä tämän hintaiseen autoon. Jos vika suuttimissä niin minkähän hintainen remontti on odotettavissa?
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: Schwarzwald - 02.05.2011, 05:24:32
Ihan veisin Tattarisuolle Helsingin Dieseliin. Ammattifirma, joka tekee ne käsityöt joihin merkkitalo vain viittaa ja yleensä kintaalla. Tosin Fordin kanssa siellä kävin, kun varsinaisia vikoja ei 330 000 ajetussa TDI:ssä olekaan. Kenkää lattiaan silloin tällöin korjaa savutusarvot ja palauttaa tehot.
Laitoin ennen viime öljynvaihtoa Forté Motor Flushia ja käytin ohjeiden mukaisen vartin, jo minuutin pari jälkeen tuntui että joku venttiilinnostin olisi avautunut ja äänet laskeneet 10 dB. Mutta tämä voi olla hevosmiehen tietoa. Kannattaa silti Forté-käsitellä auto, öljyjen lisäksi tankkiin 1 pullo Diesel Treatmentia taikka pa-suodattimen vaihdossa suodatin täyteen tuota ja tyhjäkäynnille. Suuttimille se tekee hyvää. Muitakin aineita saa tietty kokeilla, 2-tahtiöljyä 1 % dieselin seassa syytä olla muutenkin ja varsinkin talvella.
Muuten lähtisin miettimään onko turbossa vikaa (tahmaiset öljyt?) tai putsauttaisin imusarjan, joka on varmaan huonossa hapessa, jollet EGR-savotassa sitä puhdistanut. Tsemiä kevättalkoisiin.
EDIT: lastu lisää polttoaineen syöttöä suhteessa ilman määrään, se pitäisi saada ainakin katsastuksen ajaksi pois... siinähän se vika...  ja jos turbon laakerit ylikuumenee EGR- ja lastuasennuksen takia, se on syynä myös turbovikaan...
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: Breezer - 02.05.2011, 06:15:29
Lastun en usko olevan ongelma koska auto on mennyt lastun kanssa hyvillä arvoilla ketsastuksesta läpi. Tämä on siis ihan Harisella laitettu kunnon lastu ja ei kai kukaan vakiopiiriä vaihda katsastukseen autoonsa? EGR savotassa puhdistettiin imusarja, joten sen puoleen pitäisi asia olla kunnossa. Turbosta en osaa sanoa muuta kuin että ahtaa hyvin ja ei ainakaa korvakuulolla vihellä pahasti.

Tammerdieselistä katsoin senverran että listassa mitä hommia ne tekee niin kohta "Diesel-laitteiden testaus ja korjaus" olisi vain Tampereella?

Onko foorumilaisilla tietoa paljonko noi TDIn suuttimetkärjet kestäisi kilometrejä ennen kuin niitä pitäisi alkaa huoltaa/vaihtaa? Mitä oireita teillä on ollut autossa ennen kuin olette vaihtaneet ne?
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: VOLL€ - 02.05.2011, 11:04:54
Ongelma ei välttämättä suuttimista ole kiinni, ennemminkin tuonne turbon suuntaan voisi katseen kääntää, onko ahtopainemittaria käytössä? Omaani vaihdoin suuttimien kärjet n. 480 - 490 000 kilometrin kohdilla, oireena kovin raaka ääni kylmänä (kalkattaahan se toki edelleenkin) ja kitkerä palamattoman dieselin haju joutokäynnillä. Nuo em. oireet kyllä korjaantuivat mutta muuta mitään mullistavaa ei tapahtunut, eli entiset eivät ehkä sitten niin kuluneet olleetkaan? Käy kyllä tasaisesti ja hyvin. Tilasin kärjet Ebay.de:stä 19.90/kpl, tuntuvat toimivan ihan hyvin joten hinta ei ollut paha.
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: Breezer - 02.05.2011, 11:14:08
On ahtopainemittari käytössä. Ahtaa edelleen sen 0.9 mikä siinä on ollut mun mielestä aina. Eli ei muutoksia sen suhteen. Ja tehotkin tuntuisi olevan ihan hyvin tallella.
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: VOLL€ - 02.05.2011, 18:41:36
Käytin tänään omani (MSA 15.7) leimalla. Autossa himpun verran vajaa puoli miljoonaa mittarissa, jonkinlainen lastu jonkun edellisen omistajan toimesta laitettu,EGR tulpattu, imusarja putsattu. Ahtoja n.1.3. Ne suuttimien kärjet siis vaihdettu Ebayn halpiskärkiin. Ajoitus kohdillaan jne. Savutusarvo oli 0.1, eikä muutakaan huomauttamista ollut. Ei pölläyttele mitenkään näkyvästi edes lämä lattiassa, vetää hyvin.
Joten jos kunnossa on ei tuosta päästömittauksesta pitäisi tulla ongelmaa.
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: Masked Jackal - 03.05.2011, 15:45:30
Harvinaista varmaan tässä mallissa mutta eihän vain ole imuletku pehmentynyt niin paljoa, että vetäis sitä lyttyyn kun runtua annetaan?
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: Breezer - 03.05.2011, 20:17:00
Missä kohtaa tämä kyseinen imuletku voisi olla?
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: Masked Jackal - 03.05.2011, 22:13:10
Ahtimen ja ilmansuodattimen välinen letku
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: Breezer - 04.05.2011, 21:02:46
Okei, pitääpä tutkia toi letku. Mulla on ahtopainemittari joka mittaa paineen imusarjasta. Jos se letku menisi lyttyyn niin nousisiko ahtopaineet vielä normaalista 0.9:ään. Nyt ne nousee.
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: Phav - 05.05.2011, 05:10:52
Kannattashan se staattinen ajottuskin pumpulta kattoa. Ennakkoa 0.35. Jos suuttimia tarttee vaihdella , kärkiä saa edullisesti myös tuolta http://www.dieselkontor.de/
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: Breezer - 05.05.2011, 06:30:30
Löytyykö tähän staattisen ajoituksen tarkistukseen ohjeita jostain TI-miehelle? :) Vai onko tämä se sama säätö joka tehdään esim dieselpumpun hihna kun vaihdetaan. Siis niistä hihnan säätöpyöristä säädetään? Jos se on tuo sama niin se teetetty huollossa.
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaiht
Kirjoitti: Phav - 05.05.2011, 06:41:33
joo löytyyhän siihen. Holysmoken sivuilla on kuvitettuna koko operaatio, en vain äkkiseltään muista missä siellä. muistaakseni oli joku Jetan td mikä oli mallikappaleena, mutta sama pätee 5 pyttyseen tdi koneeseenkin. Eli juuri tuo hihnapyöristä kääntely ja heittokellolla mittailu. Harvemmin kuitenkin sitä hihnan vaihdon yhteydessä tehdään.
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: Breezer - 05.05.2011, 06:56:14
Katotko Phav vielä ton mun lisäkommentin tuossa ylempänä, kiitos :)
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaiht
Kirjoitti: Taavi.H - 05.05.2011, 08:03:12
Näissä tdi-koneissa tuo ajoitus säädetään aina tuolta rullilta/pyöriltä ja kyllä se pitää tehdä aina kun hihna vaihdetaan, joskus myös vaihtojen välissä.

Se että onko ajoitus kohdallaan ja mihin suuntaan pitää kääntää, voidaan selvittää joko testerilaitteella eculta tai heittokellolla suoraan pumpulta. Mutta samasta säädöstä siinä on kyse vaikka arvot luetaan eri tavalla.
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: Breezer - 05.05.2011, 20:14:02
Okei, no toi säätö on tehty testerin avulla huollossa.
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: Kartanovolvo - 11.05.2011, 16:39:47
Mikä tuollaisessa - tai tälläisessä -99 V70 Tdi - autossa on on savutusarvojen yläraja, en löytänyt tietoa mistään? Oman vollen katsastin tänään ja 0,77. Tuli tosin tallattua aika helvetisti motarilla.
Edellinen omistaja oli vaihtanu kaikki suuttimet, hehkut ja mitä nyt pystyykään ynnä muuta kulutuskamaa.

edit; http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info/tehopaketti%20tietoa%20autoilijoille/pakokaasupaastot/Sivut/default.aspx

jaa siis, tdi 3.0 olis raja?

Hmm... muistan kun takavuosina katsastin vanhan TD pajeron, tulos jotain 0,3. Sanoivat että 3.3 olis raja ja siitäkin katsotaan sormien läpi, mutta tästä on hitosti aikaa... Turbo punaisena painoin pitkän matkan niin paljon kun paherosta lähti konttorille niin pölyt lähti kyl.
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: Breezer - 11.05.2011, 22:09:33
3 on raja. Mulla tulee sellaista 3.5-4. Auto ei mielestäni mitenkään ihmeellisesti savuta. Toki kun polkaisee niin pieni pilvi pöllähtää, mutta testeri vaan väittää noita arvoja...

Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: h4nkki - 11.05.2011, 22:25:33
Oot kuitenkin tehny ton perinteisen "kaasupohjassa 3-vaihteella hesasta keravalle.." ?  ???
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: jaippi - 11.05.2011, 22:40:47
Onko koitettu toisella testerillä mitata päästöjä?
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: Breezer - 12.05.2011, 20:08:33
Oot kuitenkin tehny ton perinteisen "kaasupohjassa 3-vaihteella hesasta keravalle.." ?  ???

Sahasin kyllä aika pitkän pätkä kolmosella kaasupohjassa, muttan en sentään ihan Helsingistä Keravalle :)
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: Breezer - 12.05.2011, 20:10:01
Onko koitettu toisella testerillä mitata päästöjä?

Ei ole mitattu. Mietin samaa itsekkin. Mittaus on tehty kaverin autokorjaamolla, missä on mitataan kyllä autoja päivittäin. Olisihan se yksi vaihtoehto vaan ajaa katsastukseen ja katsoa mitä sieltä tulee.
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: Breezer - 13.05.2011, 09:36:59
Onko kellään kokemusta mitä tuollainen suutinremppa voisi maksaa. Jos auton veisi vaikka esimerkiksi jonnekkin Bosch Car Serviceen.  Jostain meilikeskustelusta luin että Volvon alkuperäisellä suuttimella olisi hintaa yli 300€  :-\. Jos noita tarvisi enempi vaihdella niin tulisi aika kalliiksi..
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: black - 14.05.2011, 14:04:47
500eur aika lähellä hintaa kaikki suuttimet vaihdettuna. Olikohan siis 80eur per suutin + työt. Nämä hinnat siis ainakin aivan virallisessa (diesel)koneistamossa missä laitellaan moottoreita 24/7.

Tuo 300eur voisi olla D5 koneen suuttimilla kappalehinta, mutta ei näillä TDi- pytyillä. Viisaammat korjatkoon mikäli aihetta.
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: VOLL€ - 15.05.2011, 12:57:24
Suuttimet aika helppo itsekin irroitella ja viedä kärkien vaihtoon, tuolloin vaihtotyölle hinnaksi tullee 20-25€/kipale. Kokonaiskustannukset sitten riippuvat mistä kärjet hommaa. Esim. tuolla asiaa pohdittu: http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=64093.0

Eli halvimmillaan alle 250 € pääsee.
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: Breezer - 17.07.2011, 23:47:15
Kokeillaas vielä :). Nyt helteillä kun auton laittaa käyntiin savuttaa moottori ihan selvästi tyhjäkäynnillä. Savu on harmaata/tummaa. Ei sinistä eikä haise palanut moottoriöljy. Enemmänkin sellainen kitkerä tuoksu, en osaa oikein kuvailla. Kun kone on lämmin näkyvä savutus pienenee paljon, mutta tarkkaan katsomalla sitä näkyy edelleen. Voisiko tuo kone saada nyt liikaa polttoainetta. Kesälomareissulla ajoin 1500km ja kulutus oli n. 6l. Sisälsi matkaa ja kaupunkiajoa. Joten ei ainakaan hirveästi liikaa vie. Ajotyyli ei ole kuitenkaan mitään säästöluokkaa :)

Kai tämä täytyy kohta viedä johonkin dieselhuoltoon.
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: Huikkoster - 17.07.2011, 23:57:52
Ajoitusta voi kuunnella karkeasti myös korvakuulolta. Jos käy oikein siististi (kuin bensakone), on paljon myöhäisellä ja jos aikaisella niin roklottaa runsaasti. Kultainen keskitie on jossain siinä välissä.
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: MTK - 18.07.2011, 13:23:19
Itselläni täsmälleen sama vika. Kylmällä koneella kun lähtee ajelemaan niin savu on selvästi nähtävissä. Lämpimällä mustaa puskee kun vähänkin kiihdyttää reippaammin. Ja musta savuvana on kaasu pohjassa kiihdytettäessä jatkuva.

EGR tulpattu.
Ilmansuodatin vaihdettu
Dynaaminen ajoitus tarkistettu.
Forte ajettu.
Letkut eivät vuoda (paineistettu ja kuunneltu)

Olisi kiva tietää selviääkö tästä jollain säädöllä vai onko vika pumpussa.. Autossa kuitenkin tehot tallella.  Savutusarvoja en vielä tiedä kun katsastus on vasta edessä, veikkaan että yli menee..

Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: Breezer - 18.07.2011, 23:29:45
MTK: Juuri samat oireet. Laita ihmeessä viestä jos keksit mikä on vikana :)
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: MTK - 18.07.2011, 23:53:57
Niin unohdin sanoa että samalla kun tuo dynaaminen ajoitus tarkistettiin niin hihna vaihdettiin myös. Erään huoltomiehen mukaan tuollaista savua ei pitäisi alkaa tulla vasta kuin silloin kun dynaaminen ajoitus näyttää reilusti yli 2 astetta. Minulla oli asteita noin 1. Nyt niitä on -0.5 testerin mukaan.

Voiko tuo ajoitus olla jostain muualta pielessä niin että tuo dynaaminen ajoitus silti näyttää oikein?

Vikakoodeja ei ollut, tuohon liittyvää. Ainoa mistä oli herjannut oli se että raitisilmapuhallin oli jossain vaiheessa haukannut liikaa virtaa, muuten kaikki ok.

Kerron kyllä jos keksin...ja toivon ettei kyseessä ole rikki menossa oleva syöttöpumppu..en vain tajua miten se noin oireilisi.


Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: MTK - 26.07.2011, 15:14:55
Noniin...vika on ehkä poissa.

Eilen illalla ledivalolla aikani etsiskelin irtonaisia letkuja, tai rikkinäisiä sellaisia, ei löytynyt. Aikani nyvittyä luovutin.

Muistin kuitenkin että venttiilikopan kannessa oleva huohotinletku fuskaa toisesta päästä hieman öljysumua siihen ventiilinkopan päälle ja tietenkin siten myös päästää painetta pihalle. Päätin laittaa siihen klemmarin. Tämän toisessa päässähän on jotain antureita mitkä liittyvät sitten jotenkin turboon. En aiemmin tuota asiaa ole viitsinyt noteerata kun ei se turbottomassa autossa mitenkään ole vaikuttanut..Se on "vain" huohotinletku..

Mutta jokatapauksessa. Oli kyse sitten minun letkujen nykimisestä tai tuon klemmarin laitosta niin savu "hävisi". Lisäksi kun paikaltaan lähtee liikkeelle ei auto enää rynkytä vaan lähtee pehmeämmin liikkeelle. Aiheutti tuon mikä tahansa mitä tein, niin auto toimii nyt paremmin. Ainoa miinuspuoli tuossa on nyt se että tuntuu ihan niinkuin olisi tehoa hävinnyt hieman alakierroksilla. Onko tuo painevuoto aiheuttanut sen että järjestelmä on koko aika yrittänyt nostaa painetta (pitänyt maksimissa tms.) koska järjestelmässä on ollut vuoto. Joku asiantuntija sanookoon miten on.  Aiemmin auto vastasi siis kaasuun samantien, mutta nyt matalilla kierroksilla se on..kuminauhamaisempi :)

Psykologista tai ei, ei savuta enää, kai. :)



 
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: Breezer - 27.07.2011, 07:02:19
Pitääpä itsekkin katsella noi letkut läpi, jos vaikka sieltä löytyisi ratkaisu.
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: MTK - 29.07.2011, 08:28:25
Mikä lie ollut väliaikainen oire, tai sitten se savu hälveni vaan omassa mielikuvituksessa.. Mutta savu on saapunut takaisin..Eli ongelma on siis edelleen päällä...

Pari päivää sitten lähdin kiihdyttämään peräkärrin kanssa 80-alueelle, jäi taakse niin musta savu että takananin ajanut autokin otti etäisyyttä reilusti loppumatkan ajaksi.. Kulutus kärrin kanssa 5.5L, eli ei niissäkään nousua..
Otsikko: Vs: '97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?
Kirjoitti: Phav - 29.07.2011, 10:10:59
Mites syöttöpumpun käyttöakselin tiiveys? Jos sieltä vetää ilmaa, ni sillon savuttaa. Tosin itellä se välillä varsinkin kylmänä ruikki polttoainetta ulospäin. Ja ettei ole pumpun kansi päässyt liikkumaan, pultit löystyneet? Sekin kannattaa katsoa. Onko autoon tehty hammermodausta, ja säretty tiivisteet?
Alipainepumpulta lähtevä letku ehjä? Sieltä haarottuu jollekkin moottorinohjaus venttiilille haara, en nyt muista mikä venttiili se on.