Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Ville- - 16.07.2014, 18:03:28

Otsikko: B200K Solex ongelmia!
Kirjoitti: Ville- - 16.07.2014, 18:03:28
Tälläinen ongelma tällä kertaa:

Volvo 740 B200K:lla ei suostu käymään tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä. Eilen alkoi oireilemaan ja katsoin ekaksi imuvuodot ja kaasarin laipastahan sitä löytyi. Tämä korjattiin, mutta ei toimi vieläkään.

Tähän mennessä tutkittu:
 -Seokseia koitettu säätää
 -Tyhjäkäynti solenoidi toimii
 -tyhjäkäynti ruuvi nyt melkein irti, eli pitäisi olla mahd. kova tyhmäkäynti.
 -jakajankansi käytetty irti jos vika olisi siellä -> ehjä


Mistä kannattaisi alkaa etsiä vikaa?
Otsikko: Vs: B200K ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä
Kirjoitti: Ville- - 01.08.2014, 16:04:21
 ???
Otsikko: Vs: B200K ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä
Kirjoitti: Slerbahuuli - 01.08.2014, 16:18:03
Alipaineletkut kannattaa tarkastaa. Kaverin B200K:sta löytyi melkein jokaisesta.

Ja siinä kaverin B200K:ssa on se sytytyksen "säätöboksi" (en nyt muista termiä, mutta kuljettajan puolella oleva boksi johon menee alipaineletku kaasuttimesta) jotenkin rikki. Säätää vain ääriasentoon, eli täysin aikaiselle tai täysin myöhäiselle. Käynti todella vaikeaa, ei tehoa, ei vääntöä, vain helvetillinen kulutus.
Otsikko: Vs: B200K ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä
Kirjoitti: Ville- - 01.08.2014, 16:49:00
Kokeilin uutta letkua tuohon kaasarin ja sytytysmoduulin välille. Vuotoa siellä ilmeisesti oli koska nyt käy jo ilman ryyppyä tyhjäkäyntiä, mutta todella tuskaisesti.

Eli jossain vielä vikaa.

Ja siinä kaverin B200K:ssa on se sytytyksen "säätöboksi" (en nyt muista termiä, mutta kuljettajan puolella oleva boksi johon menee alipaineletku kaasuttimesta) jotenkin rikki. Säätää vain ääriasentoon, eli täysin aikaiselle tai täysin myöhäiselle. Käynti todella vaikeaa, ei tehoa, ei vääntöä, vain helvetillinen kulutus.

Tehoa ei nyt ainakaan liikaa ole :D Mikä on helvetillinen kulutus tässä tapauksessa? Perus kaupunkiajossa 14-15L menee helposti. Kierroksia ottaa nyt kyllä ihan iloisesti, eli vain tyhjäkäynti katosi..
Otsikko: Vs: B200K ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä
Kirjoitti: Slerbahuuli - 01.08.2014, 16:54:34
No siis maantieajossa niin sukkasillaan kuin vain voi menee se 13l/100km. Kaupungissa ei viitti edes laskea... :2funny:

Bensa haisee ja mustaa lykkää, polttaa "jossain sarjassa" (todennäköisesti pakosarjassa). Saatiin siten toimimaan "edes jotenkuten", että laitettiin sille säätömoduulille alipaine suoraan imusarjasta 1-pytyn kohdalta.

Kaasari on avattu ja putsattu ja säädetty niin hyvin kuin voi. Toimii hyvin (läpät aukeaa kuten pitää jne), mutta tarvis vissiin huoltosarjan. Ei ole huvittanut ajatella korvauskaasutinta/korjaussarjaa, kun siihen parisataa lisää niin saa sen 2.3l ruiskumosan.
Otsikko: Vs: B200K ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä
Kirjoitti: Ville- - 01.08.2014, 18:02:01
Tutkin vielä vähän tuota tyhmäkäyntisolenoidia. Otin irti ja laitoin virrant päälle, liitin solenoidiin ja ei ensin joka kerta vetänyt, kun koitin maihin, mutta muutamia kertoja kun teki niin alkoi vetämään. Ja nyt toimii kuin pitääkin.

Mielessä on käynyt usia sähköt tuolle solenoidille, mutta mistä vetäisi uuden piuhan?
Monesti ehdotettu puola on vähän hankala, kun tässä 740:ssä on Renix -sytkä.
Eli tälläinen http://aijaa.com/XTkdlr
Voikohan tuolta jostain piuhasta vetää sähkön solenoidille?
Otsikko: Vs: B200K tyhjäkäynti
Kirjoitti: Ville- - 02.09.2014, 15:12:11
Taas päästään ranskalaisen unelman kimppuun  S*  :2funny:  ???

Edellinen Solexi ei enää meinannut pelaa millään, niin laitoin toisen  Cisacin paikalleen. Putsasin kohokammiosta suurimman moskat ja hion laipan suoraksi.


Muuten tuo pelaa hyvin mutta tyhjäkäynti ei pysy asetetussa ja käy tyhjäkäyntiä aika ''rumasti'' .
Imuvuotoja ei löytynyt laipasta.

Mutta koitin piruuttani ottaa solenoidin liittimen irti niin sehän nosti kierroksia.  ??? Edellisellä siksakilla sammui heti kun tuon otti irti.
Koitin sitten säätää tuon tyhjäkäynnin normilukemiinsa liitin irti niin käy taas tosi nätisti.  ???

Siinä bakeliitissä oli pari pientä halkeamaa, mutta ei ulko reunoissa. Tilasin tosin uuden jo Auto-Killasta.


Mitenhän tuon saisi pelaamaan niin kuin pitää?
Otsikko: Vs: B200K ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä
Kirjoitti: mikko078 - 02.09.2014, 16:00:18
Itsellä oli koho vetäny itseensä reilusti bensaa, painoi paljon enemmän kuin uusi. Aiheutti kaikenlaista harmia käyntiin.
Otsikko: Vs: B200K ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä
Kirjoitti: Ville- - 02.09.2014, 20:30:05
Itsellä oli koho vetäny itseensä reilusti bensaa, painoi paljon enemmän kuin uusi. Aiheutti kaikenlaista harmia käyntiin.

Pitää punnita/vertailla kohoja. Joskus oli mankissa tuota ongelmaa  ::)

Noo en jaksanut tuon kanssa tapella, niin kaivoin tallista Siksakin uusilla tiivareilla ja kalvoilla.
Ei oo kyllä ikinä pellanut noin hyvin  :) Seokset vielä kohdilleen niin on aika hyvä.
Otsikko: Vs: B200K ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä
Kirjoitti: Ville- - 04.09.2014, 13:54:48
Pitää punnita/vertailla kohoja. Joskus oli mankissa tuota ongelmaa  ::)


Kaivoin autotallista kolme kohoa ja laiton veteen uimaan ja punnitsin.
Tuo tyhjäkäynti ongelmaisen koho oli ihan reilusti juopunut, paino 10g
Kaksi muuta oletettavasti ehjää kohoa painoi 7g.

Punnittu ihan tavallisella keittiövaa'alla.
Paljonkohan moisen kohon paino on uutena?  ???


Sitten toinen kysymys Solexista:

Nyt mulla on paikoilla putsattu kaasutin jossa uudet tiivisteet ja kalvot.
Pelaa muuten helvetin hyvin, mutta tuntuu käyvän aikas rikkaalla.
Nimittäin, kun starttaa kylmää konetta kierrokset nousee n. 2000rpm ja tuntuu kuin tukehtuisi (Rikastin täysillä kylmä startissa). Muilla Sisaceilla kierrokset n. 2300rmp ja käy ihan iloisesti. Eli nyt ryypyn saa laittaa melkein heti pois.
Eikö tämä viittaisi siihen että kone käy tosi rikkaalla?  ???

Säädin bensan pintaa alemmaksi jo pariin otteeseen ja säädin seos ruuvista, mutta ei tunnu olevan vaikutusta asiaan.
Otsikko: Vs: B200K ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä
Kirjoitti: Slerbahuuli - 04.09.2014, 14:36:13
Kohot pitää uittaa bensassa!!

Ja säädä tyjäkäynnin seoksia pienemmälle. Niin että käy lämpösenä siistiä ~800-900rpm tyhjäkäyntiä.
Otsikko: Vs: B200K ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä
Kirjoitti: Ville- - 04.09.2014, 15:31:55
Nyt on tyhjäkäynti säädetty noin.
Pitää odottaa että kone jäähtyy ja katsoa sitten.

Paljonko muuten tuon seosruuvin kuuluu olla auki ns. Oletusarvona? Jostain jääänyt mieleen että kahdeksan täyttä kierrosta. Silloinhan tuo on jo melkein irti...

Otsikko: Vs: B200K ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä
Kirjoitti: Ville- - 04.09.2014, 18:34:57
Eipä ollut apua tuosta  :-\

Puhaltelin paineilmalla vielä suuttimet, ei tämäkään auttanut.

Aika kumma juttu. Muuten tuo kaasari toimii todella hyvin, lukuun ottamatta tuota ryyppyä  >:(

Mitähän sitten?

Taidan kokeilla vielä uittaa kohoa bensassa...

EDIT: kävin maitokaupassa Volvolla. Joutui kääntämään seosruuvia kiinni siitä kahdeksasta jokusen kiekan, kun meinasi tasakaasulla nykiä.

Kuuluuko näiden kylmästartissa nostaa kierokset edes sinne 2300rpm ryyppy täysillä???

Maanantaina säädätän seokset kohdalleen. Toi ryyppy vaan ihmetyttää...
Otsikko: Vs: B200K Ryyppy ongelma(ko?)
Kirjoitti: Ville- - 17.09.2014, 18:36:12
Mitähän kunnossa oleva Cisacin kohon tulisi painaa? 7g?
Otsikko: Vs: B200K Solex ongelmia!
Kirjoitti: Ville- - 17.09.2014, 19:56:27
Vaihteeksi taas ongelmia.  >:(

Oli imuvuotoa kaasuttimen laipasta, jolloin kävi laihalla ja tulpat oli ihan valkoiset. Eikä kyllä kovin nätisti käynnistynyt.

Korjasin imuvuodon. Ja nyt käy ihan hiton rikkaalla. Tulpat pikimustia.
Noh, koitin säätää ruuvista ensin vähän laihemmalle, ei auttanut. Sitten kun ruuvista loppui säätövara. Laskin bensanpintaa alemmaksi ei auta. Vieläkin käy hiton rikkaalla. Putsasin sitten kaikki suuttimet, mutta ei auttanut.

Ajossa vetää tosi hyvin, mutta tyhjäkäyntiä käy tosi epätasaiseen.

Epäilin myös kohon olevan juoppo, mutta kaikki kolme kohoa painoi saman verran (7g), joten sen suljin jo pois.

Nyt tuli sitten pimeä, loppui ideat ja hermot on riekaleina.

Kertokaa viisaammat mikä neuvoksi.  :-\
Otsikko: Vs: B200K Solex ongelmia!
Kirjoitti: Elk - 17.09.2014, 22:45:55
Neulaventtiili laskee läpi. Mullakaan ei nyt ole myydä sulle ehjää Cisacin neulaventtiiliä, kun toivon mukaan ei tarvi niihin enää kajota.
Otsikko: Vs: B200K Solex ongelmia!
Kirjoitti: Ville- - 17.09.2014, 22:54:24
Neulaventtiili laskee läpi. Mullakaan ei nyt ole myydä sulle ehjää Cisacin neulaventtiiliä, kun toivon mukaan ei tarvi niihin enää kajota.

Mulla on tuossa neljä siksakkia. Yhdessä ainakin on hjuva venttiili. Eikä tuollakaan ole ajettu paljon mitään, mutta koitetaan huomenna toista.

Näin jälkiviisaana on hyvä todeta että kun nää Solexit alkoi temppuilemaan, olisi pitänyt ostaa se Weberi tuohon.

Joku päivä vielä otan noi Solexit ja menen pihalle varttumaan vesilintuja...
Otsikko: Vs: B200K Solex ongelmia!
Kirjoitti: Ville- - 18.09.2014, 11:15:52
Ei ollut neula venttiilin vaihdosta apua...
Mikähän hitto tota riivaa...
Otsikko: Vs: B200K Solex ongelmia!
Kirjoitti: Slerbahuuli - 18.09.2014, 11:30:30
Siis eikö se tyhjäkäyntisuuttimen kiinniruuvaaminen vaikuta mitään?

Toimiiko se tyhjäkäyntipiirin sähkösolenoidi oikein?

Meneehän 2-läppä kunnolla kiinni, ettei jää kanittamaan raolleen?
Otsikko: Vs: B200K Solex ongelmia!
Kirjoitti: Ville- - 18.09.2014, 11:42:56
Siis eikö se tyhjäkäyntisuuttimen kiinniruuvaaminen vaikuta mitään?

Toimiiko se tyhjäkäyntipiirin sähkösolenoidi oikein?

Meneehän 2-läppä kunnolla kiinni, ettei jää kanittamaan raolleen?

Jos tyhjäkäyntiruuvin ruuvaa kiinni niin ei käy.

Solenoidin liittimen kun ottaa irti virta päällä niin kärki tulee ulos.

2. Kurkun toppari ruuvi on ainakin ''nollilla'' ja saako itse läppää edes kanittamaan?

Onkohan muuten 1. ja 2. kurkun läpät samanlaisia ettei olisi menneet sekaisin kun irroitin ne ennen laipan oikaisua?

Eli käy ihan hiton rikkaalla, putkesta tulee aika mustaa ja haiseekin kunnon bensakrematoriolle... Ja käy tosi epätasaiseen. Ajossa ei huomaa mitään.
Otsikko: Vs: B200K Solex ongelmia!
Kirjoitti: Slerbahuuli - 18.09.2014, 12:02:38
Omuitusta....

Vähän "haiskahtaisi", että yksi vaihtoehto on että siellä on nyt läppä/läpät liian auki. Tyhjäkäynnillä joutuu olemaan rikkaalla, että käy.

Tyhjäkäyntihän kuuluisi säätää niin, että olikohan seosruuvi jonku 5-7 kierrosta auki ja 1-akselin topparista käynti kohdilleen.

Todellisuus on tarua ihmeellisempää. Kaverin B200K:n solexia ei saanut "käymään" alle tonnia nätisti. 950-1000rpm oli sitten semmoinen siisti käynti, päästöistä läpi meni kun laittoi kaikki sähköherkut päälle (puhallin täysille, penkinlämmittimet päälle ja takaikkunan lämmitin päälle), tuolloin tippui sinne 800rpm tuntumaan nättiä tyhjäkäyntiä.


Tuosta läppien erosta en mene takuuseen, mutta kaikki kaasuttimet mitä on ajansaatossa tullut purettua, on läpät/läppä (yksi tai useampikurkkuinen) ollut "toispuoleinen". Eli reunat on viistetty niin, että läpän ollessa kiinni läppä on kurkkuun tiivis. Väärinpäin läpän asentaminen joko jumittaa läpän tai ei ole enään tiivis.

Ja nyt tulikin mieleen, siinä kaverin siksakissa oli todella, siis todella v*ttumainen saada läpät juuri "oikeinpäin" takaisin paikoilleen. Eivät millään meinanneet mennä, piti jotenkin laittaa tyyliin 90° käännettynä ja paikoillaan pyöräyttää oikeaan asentoon (että sai ruuvit kiinni). "väärinpäin" (viisteet väärään suuntaan) meni helposti, mutta tällöin läppä/läpät jäivät joskus aavistuksen kantamaan (ei aina). Meni reilu tunti kun tuskailin niitä läppiä sinne oikeinpäin. En kyllä keksi miksi oli niin vaikeat saada paikoilleen, kaikissa muissa purkamissani kaasuttimissa se läppä ei ole edes mennyt väärinpäin paikoilleen. :idiot2:

Mutta varmistu nyt ensin kaikesta muusta ennenkuin purat taas kaasuttimen palasiksi. Tarkasta mm. ryypyn vivusto, ryyppyläppä (aukee täysin), vaijerin kunto (ei takertele) jne.
Otsikko: Vs: B200K Solex ongelmia!
Kirjoitti: Ville- - 18.09.2014, 13:25:20
No voi prkl. Sehän oli 2. kurkun läpää sen verran raollaan että reikä oli täysin esillä. Eli ihan puhdas asennusvirhe  :tickedoff:

Kiitoksia vain neuvoista!

No tietääpähän nyt tämänkin jatkossa. Virheistä oppii, kuulemma. ¨

Taitaa olla tänäpäivä muutenkin harvassa ne 18-vuotiaat jotkaa ajaa ja korjaa kaasaripelejä...
Otsikko: Vs: B200K Solex ongelmia!
Kirjoitti: Slerbahuuli - 18.09.2014, 13:32:03
Taitaa olla tänäpäivä muutenkin harvassa ne 18-vuotiaat jotkaa ajaa ja korjaa kaasaripelejä...
Nostan hattua. -H-
Eikä kaasareissa mitään pahaa ole, yksinkertaisia (mutta nykyään jo kuluneita) pelejä. :D Oikein tehty ja säädetty kaasutinkone on vain jotenkin niin perkeleen kiva keksintö (enkä nyt puhu soleksista ollenkaan tai vakio vinokoneesta).
Otsikko: Vs: B200K Solex ongelmia!
Kirjoitti: Slerbahuuli - 19.10.2014, 10:06:26
Minäpäs käytän tätä topickia apuna...

Kaverin 745 1985 B200k ja Solex Cisac.

Täälläkin useaan otteeseen ihmetellyt ääneen laitteen toimivuutta. Noh, eilen pääsin taas ajamaan ko. laitetta ja havaintoja:
-käy aivan helvetin rikkaalla. Esim. kylmänä jos vetää ryypyn päälle, moottori kirjaimellisesti hukkuu bensaan. Tulee musta pölähdys ja erittäin voimakas palamattoman bensan haju. Rytkyttää ko valametti ja sammuu, täytyy siis kylmänä käynnistää ilman ryyppyä.
-Alhaisilla kierroksilla ei liiku mihinkään. Paras veto on arviolta 1/4-1/2 kaasulla, kaasun pohjaan painaminen ei vaikuta mihinkään mitenkään. Hankala lähteä jyrkkään ylämäkeen kun tukehtuu.
-Yli 3500rpm kun kaasun painaa pohjaan, alkaa liikkumaankin ja kiertää kohtuu iloisesti rajoittajaan asti. Liikkuu toki laiskasti ja voimakkaasti bensa haisee (musta pöhähdys putken päästä), mutta selvästi kaasun pohjaan painaminen auttaa jo näillä kierroksilla.
-Lämpimänä tyhjäkäynti ok, mitänyt bensa haisee ja sylkee palamatonta bensaa/mustaa huntua putken päästä. Erittäin voimakas bensan haju auton ympärillä. Seosruuvi ei vaikuta oikein mitenkään käyntiin/vetoihin.
-Tasakaasulla ~1500-2500rpm nykii, juuri siten kuin ajaisi ryyppy päällä (tukehtuu).
-Käyntiinlähtö lämpinänä todella pitkä starttaus (jos ei anna kaasua) ja hissuksiin pytty kerrallaan alkaa pyörimään. Lämpinänä ilman kaasua ehkä 7-10 sekunnin starttaus ja jää käymään.
-Kulutus maantiellä tasaista 80km/h ennakoiden 11,7l/100km. Kaupungissa varmaan 20l/100km.
-Lämpimänä jos ryypyn vetää päälle, ensin nousee kierrokset, sitten hyytyy ja sammuu. Ei lähde käyntiin ellei starttaa pitkään kaasu pohjassa (kastelee varmaan tulpat).

Kakkoskurkku toimii herkästi ja aukeaa kuten pitääkin kierrosten lisääntyessä. Tyhjäkäynnin seossäätö ei tosiaan tunnu vaikuttavan mitenkään mihinkään. Sillointällöin yskäisee imusarjassa kaasua painettaessa (sytytyksen alipainesäädön alipaine otettu imusarjasta, koska kaasuttimen kurkulta otettuna ei toiminut ollenkaan).

Mikä helvata tota vois vaivata? Kaasutin tammi/helmikuussa uä-pesty, tarkastettu ja koho säädetty. Koho testattu bensassa, eikä ainakaan tuolloin sukeltanut.

Bakeliittilaippa on kostea, voisiko olla kiero laippa tai bakeliitti halki? Pikkuisen kirin kaasuttimen kiinnitysmuttereita ja ehkä ihan aavistuksen parani (todella vaikea sanoa kun toimii muutenkin niiin hämärästi). Voisiko koho olla finaalissa ja kaasutin tulvia kurkkuihin? Voisiko ongelmana olla se sytkäyksikkö (siis missä on alipainekello ja sijaitsee kuskin puolen iskaritolpassa, harmaa mötikkä)?

Jako ok, tulpat & johdot vaihdettu 500km sitten, jakaja vielä vanha (hankala paikka ja käyttöauto) ja auto muutoin hyvässä kunnossa. Jarrutehostaja vuotaa hitusen (sihinä kuuluu kun sammuttaa), mutta en usko vaikuttavan niin paljoa että sekoaisi sen vuoksi.