Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: antzaa - 18.07.2014, 21:35:14
-
Jäi tänään kauppareissu lyhyeksi...
Heti kun pääsin liikkeelle ja vaihdoin vaihdetta, niin alkoi kytkimestä kuulumaan kolinaa. Kolina kuuluu vain kun kytkintä painaa. Kun ajoin takaisin parkkiin, niin ei 50m ajossa kuulunut mitään kolinaa. Kolina kuulostaa siltä kuin kytkimestä olisi jotain irti. Voiko kaksoismassavauhtipyörä pitää tällaista ääntä? Kytkin on aiemmin pelannut hyvin enkä myöskään ole havainnut mitään ylimääräisiä tärinöitä. Auto on vuodelta 2006 ja kilometrejä 162 tkm. No maanantaina tämä on joka tapauksessa raahattava pajalle ja varmaan viisampi viedä hinaamalla.
-
Ajoin autoa 50m, jotta se oli parempi ottaa hinurin lavalle. Tällöin ei enää kuulut sitä kolinaa, vaan kytkimestä kuului rahiseva ääni, joka loppui kun kytkimen painoi pohjaan. Hinurikuski tiesi heti sanoa että kaksoismassa sieltä on levinnyt. Maanantai-iltana hinattiin pajalle ja eilen auto oli jo ajokunnossa. Korjaamolla sanoivat, että noin 100 kaksoismassaa ovat vaihtaneet, eivätkä koskaan ole nähneet vastaavalla tavalla hajonnutta. Kuulemma ollut todella huonoa tuuria. Ihan tarkalleen en nyt ymmärtänyt että mikä sieltä oli mennyt, mutta joku kiinnileikannut laakeri sen oli rikkonut. Samalla vaihdettiin luonnollisesti koko kytkinpaketti sekä kampiakselin ja vetoakseleiden stefat, jotka oli kuulemma jo vähän vuotaneet.
Kyllä kytkimen tuntuma muuttui huomattavasti ja lähdöt ovat paljon pehmeämpiä. Luulin myös, että ratissa ja polkimissa tuntuvat tärinät olisivat olleet normaalia tuon dieselin resonointia, mutta kyllä ne tuon kaksoismassan vaihdon jälkeen loppuivat täysin.
Hinnaksi tuli moottoriöljyn ja polttoainesuodattimen vaihdon kanssa ~2000€... :facepalm: