Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: ESE - 20.07.2014, 20:11:08
-
Joo eilen huomasin että alkoi ikkunat huurtuu ku ajelin rankka sateessa...mikä paikka tukkeessa? Vai mikä vikana?
-
Toimiiko kylmäkone? Millon raitisilmasuodatin on vaihdettu?
-
kyllä ilmastointi toimi ainakin edellisenä päivänä...suodattimesta ei o hajuakaan koska vaihdettu...täytyypä vaihtaa :P
-
Joo eilen huomasin että alkoi ikkunat huurtuu ku ajelin rankka sateessa...mikä paikka tukkeessa? Vai mikä vikana?
Automaatti-ilmastointi AUTO- asennossa...
-
Raitisilmasuodatin tukkeessa, tai ilmastointi vuotaa.
-
- Raistisilmasuodatin
- Sisäkierronluukku pidike irronnut hanskalokeron takaa (luukku kiinni tai lähes kiinni)
- Lämppärin kenno vuotaa (ja matot ehkä märät)
- ilmastoinnin kylmäkennon kondenssipoisto tukossa
Ja jos ilmastointi toimii niin sehän pitää ilman kuivana vaikka joku edellä mainituista sitä huurtumista aiheuttaisikin. Kun ilmastointi vikaantuu tai ottaa pois päältä niin oire pääsee esille.
Siinäpä nuo syyt.
-
oli ainakin toi raitisilma suodatin aivan sairaan likainen...missäs toi kondessipoisto sijaitsee? Olisko siitä kuvaa?
-
Jos auto jättää lätäkön auton alle kun ilmastointi on päällä niin huoli pois.
Purat potkumuoveja pois, lämppärin kennon alta menee kumiletku.
-
muistan ton kennon ja ympäristön mutten muista kumiletkuja siellä olevan...
-
omassa volvo v70 2.5 tdi:ssä huurtui lasit aina sateella,sitten lämmittimen kenno ei antanut enää talvella lämmintä vaikka eber pöhisi. alkoi se lämppärin kenno itse vuotaa siten että meni kaikki lasit huuruun autosta. kennon vaihdatin sinisellä niin ei ole huuruja ollut sen jälkeen ja autossa jo tarkeneekin jopa ilman eberiä talvella.
-
Huurutminen jatkuu...aivan kuin tossa ei ilmastointi menisi päälle siinä AUTO asennossa..täytyy tänään tutkia mikä siellä oikein on tukkeessa..Pääseekö sinne lootaan mistä lähtee se kumiletku alhaalta, skeidaa ilmaputkia pitkin? Mun auton edessä on puu mikä pudottaa paskaa aivan vitusti auton päälle...
Olin huomaavani simmosen eilen että ensin ilmastointi päällä huurut hävisivät kaikista laseista, hetken päästä alkoi lasit huurtua vielä enemmän..
-
joo kääntelin namkoita kojelaudassa eri asentoihin samalla kuunellen niin kyllä kaikki pitäisi ainakin niiltä osin toimia. Kumiletku ei ollut tukkeessa sieltä kennon alta, iroitin toisen pään eikä tullut mitään skeidaa pois ja tuntui painemalaa että menee hyvin kasaan. Vedenpoisto putket konehuoneessa pitäisi olla auki.
Tulee mieleen olisiko ilmastoinnin kuivain ehtoopuolella...
-
tilasin ajan ilmastoinnin huollolle...en oo kertaakaan huolattanut...
-
Täyshuolto vai aineidenvaihtohuolto? Eli satasien huolto vai muutaman kympin huolto?
-
Olethan tarkastanut tuon aiemmin mainitun sisäilmankierron?
Minulla vika oli siinä-helppo testata, laitat puhalluksen täysille ja vaihdat sisäilmankiertoa päälle ja pois. Muuttuuko ääni? Jos ei muutu niin vivusto varmaankin irti, löytyy hansikaslokeron takaa.
-
kait se siellä huntin korvilla huolto on en kysynyt..Sisäkierto toimii, kokeilin sen juuri tolla tavalla. Siis toi huolto tuskin maksaa satasia..Kaipaahan toi jo täyttöäkin...en oo käyttänyt parin vuoden sisällä kertaakaan lisäämässä litkuja..
-
Meinaan vaan että siinä kunnon huollossa vaihdetaan myös kuivain ja raittari tyhjennyksen/vuototarkistuksen/täytön lisäksi. Riippuen toki paikasta ja tekijästä.
-
Lämppärin kennon vuotokin on mahdollinen. Jos lattialla ja verhoilun alla on yhtään kosteutta, niin homma on selvä. Laseihin jäävä huurre on silloin myös sellaista liukkaan tuntuista, eikä tahdo lähteä pyyhkimällä pois ja lämppärin kääntäminen kuumemmalle vain pahentaa asiaa.
Kyllähän kunnossa oleva lämppäri pitää ikkunat huurteettomina ilman ilmastointiakin, ei kaikissa autoissa ilmastointia ole ollenkaan ja silti ikkunoista näkee ulos.
Tosin ilmastoinnin poiskytkennän jälkeen yleensä ikkunat saattavat huurtua hetken, mutta kunhan puhallus kuivaa höyrystinkennon, niin huurre lähtee laseista. Ongelmia tästä voi tulla, jos magneettikytkimen välys on liian suuri ja ilmastointi lakkaa toimimasta hetki ajoon lähdön jälkeen. Alkumatkasta siis ilmastointi pitää ikkunat auki, mutta 5-15 minuutin päästä ilmastointi ei enää kytkeydy ja puhallus muuttuu lämpimän kosteaksi ja viileällä kelillä ikkunat saattavat vetää huuruun.
-
Nyt oon ajellut ilman ilmastointia, kokeeksi juuri puhaltanut kuumaa tuutin täydeltä ja ikkunat ovat pysyneet kirkkaina koko autosta. Olisiko niin että aineet on nyt ihan finaalissa ja kompura ei edes lähde kunnolla käymään?
Kennon ei pitäisi vuotaa, tarkistin sen poistoletku oliko tukkeessa niin kennon alla oli kuivaa, jopa oli hämähäki tehny seitinkin sinne..ja matto oli kuiva.
-
Se voi olla. Kannattaa samalla myös tutkia se magneettikytkimen välys, mikäli aineet pysyy sisällä ja sen puolesta pitäisi toimia. Kuten todettua, niin liian suuri välys tekee sen, että ilmastointi toimii alkuun täysi normaalisti, mutta lakkaa hetken päästä puhaltamasta kylmää. Alkaa yleensä taas pienen stopin ja konetilan jäähdyttelyyn jälkeen toimimaan hetkeksi. Ja huurtumista ilmee juuri silloin, kun ilmastoinnin teho alkaa laskea.
-
Tosiaan kannattanee tässä tapauksessa viedä oikeaan ilmastointihuoltoon, ei minnekkään mätänetin pihalla toimivaan koirankoppiin.
Ne tuuppaa uudet aineet sisään, ottaa rahat pois ja sun ilmastointi toimii 2 viikkoa sitten se taas ei toimi kun aineet ovat taivaan tuulissa.
Oma ilmastointi vuosi kuivaimesta, pohja oli ruostunut puhki (pitää irroittaa pohjamuovi jotta sinne näkee). Uusi kuivain on alumiinista joten ei ruostu. Korjaajan kommentti " tyyppivika kun ihmiset ei näitä huolla vaan korjaa sitten kun on pakko".
Uusi kompura maksaa jossain 400eur nurkilla jos se magneettikytkin on sökö. Ja onhan näillä suorakylkisillä V70 jo ikää, joten nämä apulaitteet näissä alkaa väkisinkin laukeamaan.
-
Tosiaan kannattanee tässä tapauksessa viedä oikeaan ilmastointihuoltoon, ei minnekkään mätänetin pihalla toimivaan koirankoppiin.
Ne tuuppaa uudet aineet sisään, ottaa rahat pois ja sun ilmastointi toimii 2 viikkoa sitten se taas ei toimi kun aineet ovat taivaan tuulissa.
Oma ilmastointi vuosi kuivaimesta, pohja oli ruostunut puhki (pitää irroittaa pohjamuovi jotta sinne näkee). Uusi kuivain on alumiinista joten ei ruostu. Korjaajan kommentti " tyyppivika kun ihmiset ei näitä huolla vaan korjaa sitten kun on pakko".
Uusi kompura maksaa jossain 400eur nurkilla jos se magneettikytkin on sökö. Ja onhan näillä suorakylkisillä V70 jo ikää, joten nämä apulaitteet näissä alkaa väkisinkin laukeamaan.
Joo ei oo motonetti minne menee huoltoon... Eikö näistä enään saa välystä pienennettyä ottamalla shimmin pois akselilta? Tosin se olisi vasta edessä jos toi huolto ei auta ja ei kompura lähde päälle..
-
700g meni ainetta (yht.kilo )...nyt toimii ja hikihuurut reenin jälkeen häipyy sukkelaan ikkunoista kun laittaa ilmastoinnin päälle.
-
Katteliko täyttöhenkilö keltaiset lasit päässä ja UV valolla mahdollista vuotoa?
Vaihdettiinko kuivaaja?
-
kuivaajaa ei vaihdettu, en ollut seuraamassa toimenpidettä
-
Voisiko olla,että jos ilmastoinnin kenno likainen kuten X70R:n kuvassa http://i691.photobucket.com/albums/vv272/ksutinen/S70R/Ilmastointi/P1010047-1.jpg,
niin ilmastointi päällä tuo kenno on kylmä ja ulkoa tulevassa ilmassa oleva kosteus tiivistyy tuohon moskaan ja siitä sitten tuulilasille sisäpintaan.
Jos ilmastoinnin kenno puhdas, niin kondessi vesi tiivistyy paremmin/helpommin pisaroiksi ja valuu ulos tyhjennys putken kautta.
Se miksi ilmasuuttimista tuleva ilma kosteuden kanssa tiivistyy tuulilasille johtuu siitä, että se on kylmä ja kosteushan tiivistyy aina kylmille pinnoille.
Ilmastoinnin kuivaimen vaihdolla ei ole varsinaisesti mitään tekemistä lasien kuivuuden kanssa, vaan sen tarkoitus on sitoa ilmastoinnin järjestelmästä mahdollinen kosteus.
Tuon kennon likaisuuden tarkastaminen on mahdollista joko endoskoopilla ottamalla ensin sisäilmapuhallin pois... kaiketi.
Tuo kuva tuolta bongattu: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20834.msg448032#msg448032
-
mä menisin kyllä etusuuttimien kautta..en viitsisi irroittaa koteloa jossa kenno on...samaal siinä sitten vaihtisi uuden kennon..
-
Meinaan vaan että siinä kunnon huollossa vaihdetaan myös kuivain ja raittari tyhjennyksen/vuototarkistuksen/täytön lisäksi. Riippuen toki paikasta ja tekijästä.
Kuivain/keräinsäiliön vaihtamiseen on tarvetta vain, jos kylmäaineputkistoa avataan jonkin korjaustarpeen vuoksi, esimerkiksi kompressorin vaihdon yhteydessä tai kun säiliö on ruostunut/hapettunut puhki. Putkiston avaamisenkin yhteydessä vaihtoon on tarve vain, jos putkisto on avoinna yli 20 minuuttia. Muu vaihtaminen on turhaa rahastusta.
-
Ehkä minulle on jäänyt mieleen joku tutun ilmastointihuoltokäynti jossa vaihdettiin myös kuivain.. Oli ns. täyshuolto (ilmastoinnille).
-
Ehkä minulle on jäänyt mieleen joku tutun ilmastointihuoltokäynti jossa vaihdettiin myös kuivain.. Oli ns. täyshuolto (ilmastoinnille).
Muistat/tiedät ihan oikein Juhizz.
Ilmastoinnin kuivain suositellaan vaihdettavaksi kahden vuoden välein, koska talvisin ilmastoinnin käytön vähyyden vuoksi Suomen oloissa järjestelmä on kovilla vuodenaikojen vaihteluiden takia.
Mikäli tuota ei vaihdella saattaa kosteus rikkoo kompuran ja aiheuttaa metalli osille korroosio haittoi.
Käytänössä asiastahan ei ole varmuutta, mutta omankin volvon ilmastointi on toiminut moitteetta jo -96 vuodesta pelkillä täyttöhuolloilla.
Kukin tekee, niinkuin parhaakseen näkee :).