Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Voresss - 21.07.2014, 19:24:22

Otsikko: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: Voresss - 21.07.2014, 19:24:22
Eli auto on tosiaan tuommoinen volvo 945 B230FT koneella. Ajettu vähän reilut 400tkm mutta vanhan omistajan toimesta kone laakeroitu uudelleen sekä männänrenkaat on vaihdettu.

Tyhjäkäyntiä kun auto käy niin tyhjäkäynti tuntuu seilaavan hieman, ei mitenkään huimasti mutta sen verran että sen huomaa, ja muissa volvoissa missä olen ollut ei kyllä noin pahasti seilaa. Ja vedossa tasakaasulla miedosti kun kiihdyttää niin huomaa semmoisen pienen nykimisen, siis ei mitenkään semmoista että koko auto notkuu vaan tuntee istuessaan että pientä nykimistä on.

Täyskaasu kiihdytyksen tai rivakamman kiihdytyksen kun taas tekee niin pätkimistä ei oikeastaan huomaa.

Mainitsen tässä nyt vielä että auto ei ole joka päiväisessä ajossa, vaan sillä on ajeltu silloin tällöin vain, koska itselläni ei ole korttia, niin voisikos tämä vaikuttaa tuohon jotenkin?

Autoon juuri vaihdettu uudet tulpat, ilmanputsari sekä kaikki öljyt, eli vian ei pitäisi sieltä löytyä...  ???

Eli mahtaako tämä nyt olla enteilevä merkki jostain tulevasta ongelmasta, vai onko mahdollista että on tämmöisen vanhan volvon ominaisuuksia vain? ;D
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: puliukk0 - 21.07.2014, 20:56:23
Eli auto on tosiaan tuommoinen volvo 945 B230FT koneella. Ajettu vähän reilut 400tkm mutta vanhan omistajan toimesta kone laakeroitu uudelleen sekä männänrenkaat on vaihdettu.

Tyhjäkäyntiä kun auto käy niin tyhjäkäynti tuntuu seilaavan hieman, ei mitenkään huimasti mutta sen verran että sen huomaa, ja muissa volvoissa missä olen ollut ei kyllä noin pahasti seilaa. Ja vedossa tasakaasulla miedosti kun kiihdyttää niin huomaa semmoisen pienen nykimisen, siis ei mitenkään semmoista että koko auto notkuu vaan tuntee istuessaan että pientä nykimistä on.

Täyskaasu kiihdytyksen tai rivakamman kiihdytyksen kun taas tekee niin pätkimistä ei oikeastaan huomaa.

Mainitsen tässä nyt vielä että auto ei ole joka päiväisessä ajossa, vaan sillä on ajeltu silloin tällöin vain, koska itselläni ei ole korttia, niin voisikos tämä vaikuttaa tuohon jotenkin?

Autoon juuri vaihdettu uudet tulpat, ilmanputsari sekä kaikki öljyt, eli vian ei pitäisi sieltä löytyä...  ???

Eli mahtaako tämä nyt olla enteilevä merkki jostain tulevasta ongelmasta, vai onko mahdollista että on tämmöisen vanhan volvon ominaisuuksia vain? ;D

Tällee äkkiseltään, putsaa (ja rasvaa crc tai vastaavalla) tyhjäkäyntiventtiili, Vaahteramäen eemelin (ilmamassamittarin  :D) voit myös putsata.

Yks mitä voi tehdä tuota on lambda. Sen pitäis vaihdella 0-1v väliä kun yleismittarilla signaali (mustasta) johdosta mittaat. Ei saa pysähtyä kumpaakaan päähän, vaan vaan vaeltaa 0-1v.
Ja jos siinä vikaa, suosittelen bosch, ntk (ngk lambda) tai muuta merkkituotetta. LH kun hölmönä rakastaa lambdaa ja siinä täytyy olla nopea (bosch) lambda.
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: Voresss - 21.07.2014, 21:22:46
Tällee äkkiseltään, putsaa (ja rasvaa crc tai vastaavalla) tyhjäkäyntiventtiili, Vaahteramäen eemelin (ilmamassamittarin  :D) voit myös putsata.

Yks mitä voi tehdä tuota on lambda. Sen pitäis vaihdella 0-1v väliä kun yleismittarilla signaali (mustasta) johdosta mittaat. Ei saa pysähtyä kumpaakaan päähän, vaan vaan vaeltaa 0-1v.
Ja jos siinä vikaa, suosittelen bosch, ntk (ngk lambda) tai muuta merkkituotetta. LH kun hölmönä rakastaa lambdaa ja siinä täytyy olla nopea (bosch) lambda.
jees kiitoksia näistä!

Pitää koittaa putsailla vähän noita ja jos seilailu loppuisi.

Ongelma ei ole iso, mutta juurikin mietityttää tuo jos seilailu pahenee :-\

Mitenkäs toi IMMU nyt sitten putsataan oikea oppisesti etten nyt mene ja riko sitä sitten... Muistaakseni jostain luin että brake kliinillä sohia sinne, mutta muistanko nyt oikein?
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: sekokupu - 21.07.2014, 22:38:06
jees kiitoksia näistä!

Pitää koittaa putsailla vähän noita ja jos seilailu loppuisi.

Ongelma ei ole iso, mutta juurikin mietityttää tuo jos seilailu pahenee :-\

Mitenkäs toi IMMU nyt sitten putsataan oikea oppisesti etten nyt mene ja riko sitä sitten... Muistaakseni jostain luin että brake kliinillä sohia sinne, mutta muistanko nyt oikein?

CRC:llä on siihen tarkotettua tököttiäkin, uitat siinä ja annat rauhassa kuivua hetken.

Tarkistaisin imuvuodot, esimerkiksi imusarjan tiiviste on yleinen paikka.
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: Voresss - 21.07.2014, 23:27:06
CRC:llä on siihen tarkotettua tököttiäkin, uitat siinä ja annat rauhassa kuivua hetken.

Tarkistaisin imuvuodot, esimerkiksi imusarjan tiiviste on yleinen paikka.
Tuon IMMun nyt ainakin voisin tarkistaa!  :)

Epäilen imuvuotoa koska kone ollut auki no 60tkm sitten vanhalla omistajalla, ikinä sitä ei kumminkaan tiedä. Ja jos imuvuoto olisi niin eikös auto leijuttaisi kierroksia, esim. kun kiihdytyksen jälkeen päästää kaasun niin kierrokset jäävät ylös?  ???
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: Dartteri - 24.07.2014, 11:28:32
Ja jos imuvuoto olisi niin eikös auto leijuttaisi kierroksia, esim. kun kiihdytyksen jälkeen päästää kaasun niin kierrokset jäävät ylös?  ???

Ei se ole niin yksinkertaista. Imuvuoto voi oireilla mitä moninaisimmilla tavoilla. Kuvauksen mukaiset oireet viittaavat kyllä laihaan seokseen. Imuvuoto sopisi kuvaukseen. Vesi on myös ihan passeli apuväline imuvuodon etsimiseen.

IMM on helpointa tarkastaa lainaamalla ehjäksi todettua toisesta autosta. Toveri Mikan neuvoo kyllä varmasti mittauskonstit, mutta ei sekään tunnu aina olevan niin yksinkertaista...
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: Voresss - 24.07.2014, 11:31:48
Ei se ole niin yksinkertaista. Imuvuoto voi oireilla mitä moninaisimmilla tavoilla. Kuvauksen mukaiset oireet viittaavat kyllä laihaan seokseen. Imuvuoto sopisi kuvaukseen. Vesi on myös ihan passeli apuväline imuvuodon etsimiseen.

IMM on helpointa tarkastaa lainaamalla ehjäksi todettua toisesta autosta. Toveri Mikan neuvoo kyllä varmasti mittauskonstit, mutta ei sekään tunnu aina olevan niin yksinkertaista...
mites tuolla vedellä noita imuvuotoja nyt tutkiaan?

Ja mistä noita vuotoja nyt kannattais alkaa etsimään ensiksi?
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: Dartteri - 24.07.2014, 11:34:48
Suihkupullolla kastelet mahdollisia vuotokohtia koneen käydessä joutavaa. Jos käynti nyykähtää tai alkaa kakomaan, vuoto on löytynyt.

Suuttimien ja imusarjan väli, imusarjan tiiviste, kaasuläppäkotelon tiivisteet, kaikki alipaineletkut jotka lähtee imusarjan päältä, jarrutehostin.

Jälkimmäinen on hankala koeponnistaa, täytyy käytännössä puristaa vaikkapa lukkopihdit alipaineletkuun ja käydä pyörimässä lenkki.
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: Voresss - 24.07.2014, 15:52:52
Suihkupullolla kastelet mahdollisia vuotokohtia koneen käydessä joutavaa. Jos käynti nyykähtää tai alkaa kakomaan, vuoto on löytynyt.

Suuttimien ja imusarjan väli, imusarjan tiiviste, kaasuläppäkotelon tiivisteet, kaikki alipaineletkut jotka lähtee imusarjan päältä, jarrutehostin.

Jälkimmäinen on hankala koeponnistaa, täytyy käytännössä puristaa vaikkapa lukkopihdit alipaineletkuun ja käydä pyörimässä lenkki.
no joo olipa yksinkertainen tuo vesiratkaisu olisi voinut taas hieman itse miettiä :D joskus vaan jostakin etsinyt muistaakseni crceellä noita vuotoja

Pitääpi koittaa nuo paikat käydä lävitse, se mahdollinen laihalla käyminen johtuu luultavasti tuommoisesta imuvuodosta?
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: Voresss - 06.08.2014, 17:55:40
Noniin, vihdoin ja viimein löysin aikaa tuolle autollekkin  ;)

Eli eilen putsailin tuon tyhjäkäyntiventtiilin, ei tuntunut olevan vaikutusta  :-[ Myös imuvuodot tarkistettu ja ei niitäkään tuntunut löytyvän...

Mistäs nyt seuraavaksi kannattaisi etsiä vikaa, voisiko johtua jostain auton maadoituksesta, mitään jälkiasennuksia ei vielä ole tehty, eli ei mitään räpellyksiä. Mutta onko näissä tavannut jotain maadoitusongelmia olla..? Mites se kaasuläppäkotelon putsaus voisiko sillä olla vaikutusta tuohon? Voisi tuossa myös tulpat koittaa vaihtaa.

Autossa on sähköflekti mutta se ei varmaan asiaan vaikuta millään lailla?

Mutta mitä seuraavaksi nyt sitten kannattaisi tehdä..?  :o
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: AUH - 06.08.2014, 18:25:02
Entä jos kokeilis poksien nollaamista. Akulta + kenkä irti ja tökkää se - kenkään kiinni muutamaksi sekunniksi ja anna vielä 15min vielä varuilta olla + kenkä irti. Sitten akun kenkä paikoilleen ja poksit ovat nollautuneet. Itellä ainakin autto kun oli lievää nykimistä avaramman downpipen+putkiston vaihdon jälkeen.
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: Huikkoster - 06.08.2014, 23:44:28
Eli siis ne kengät yhteen kun autossa ei ole mitään virtaa (irti akun navasta). Tyhjentää vissin ecun nopeammin tai sitten on vaa legendaa
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: Acke - 07.08.2014, 09:39:06
Miksi kuulostaa hieman oudolta, ja ei kai tuo boxien nollaus vaikuta mitenkään mihinkään lastuihin tai muuten auton toimintaan
Nollaa LHn oppimat kartat, eli jos on ollut vikaa vähän aikaa niin kartathan ovat sopeutuneet siihen. Lastun peruskartat säilyy kyllä vaikka nollaa boksin. 15-20 min irti akusta riittää varmasti ilman.
Mullakin tyhjäkäynti humppas pikkasen, rauhoittui uudella coolerilla vaikka vanha oli silmin nähden ehjä. Ei se nyt 100% tasainen ole vieläkään.
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: AUH - 07.08.2014, 10:43:11
Ite tein niin että -kenkä oli kokoajan kiinni akussa ja vain + kengän irrotin. Nollaa samalla mahdolliset vikakoodit.
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: Voresss - 07.08.2014, 18:29:15
Jees eli pidänkös nytten pari sekuntia plussa kenkää ja miinuskenkää yhdessä? Vai irroitanko vain plussan ja annan olla?  :-\
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: Kaziganth - 07.08.2014, 18:33:01
Irrota plussa ja "starttaa".  Ei tarvi odotella, vaan voit samantien laittaa piuhan takas
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: Voresss - 07.08.2014, 20:01:24
Irrota plussa ja "starttaa".  Ei tarvi odotella, vaan voit samantien laittaa piuhan takas
näinkö helppoa se nyt sitten on ;D
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: AUH - 09.08.2014, 18:42:41
Tuosta en tiedä mitään sanoa. Ideana tossa mun neuvomassa konstissa on se että konkat tyhjenee. Eli + irti ja sillä irtonaisella + johtimella tökkäät - napaan muutaman sekunnin ajan. Ite oon vielä lisäksi pitäny n15min irti sitä + kaapelia. Ompahan varmasti kerenny nollautua.
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: Voresss - 09.08.2014, 22:53:38
Tuosta en tiedä mitään sanoa. Ideana tossa mun neuvomassa konstissa on se että konkat tyhjenee. Eli + irti ja sillä irtonaisella + johtimella tökkäät - napaan muutaman sekunnin ajan. Ite oon vielä lisäksi pitäny n15min irti sitä + kaapelia. Ompahan varmasti kerenny nollautua.
jees no pitää koittaa tuota vielä.

Eihän tuo nyt vedä oikosulkuun mitään  :D
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: TVS - 09.08.2014, 23:10:29
Vain työkalun jos osut yhtään mihinkään plusnapaa irrottaessa. Kaikille ketkä vähänkin ajattelee, pitäisi olla selvää että miinusnapa irrotetaan aina ensin. Ja tuo napojen tökkiminen yhteen on turhaa, ja jos tavoitteena on nollata LH:n sopeumat niin ota sulakerasialta sulake nro 1 irti vaikka vartiks, kaiken helpoin ratkaisumalli.
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: mikan - 10.08.2014, 13:40:20
Tyhjäkäyntiä kun auto käy niin tyhjäkäynti tuntuu seilaavan hieman, ei mitenkään huimasti mutta sen verran että sen huomaa, ja muissa volvoissa missä olen ollut ei kyllä noin pahasti seilaa. Ja vedossa tasakaasulla miedosti kun kiihdyttää niin huomaa semmoisen pienen nykimisen, siis ei mitenkään semmoista että koko auto notkuu vaan tuntee istuessaan että pientä nykimistä on.
Viittaa selvästi soppa-ongelmiin. LH:lla tyhjäkäynti heijailee, jos sopeutumat eivät ole kohdillaan.
Heijjailu voi johtua jonkun anturitiedon vinoutumasta tai siitä, että lastun asetukset ovat jonnekkin päin kallellaan ja sopeutumat eivät ole kohdillaan.

Nykiminen voi olla myös nakutusta laihan seoksen vuoksi (lastuun liittyvää).
Tämän voit todeta helposti, mittaamalla LH:n pinniin 28 menevää johtoa volttimittarilla. Jos sen jännite tipahtaa nollaan nykimisen aikana, niin kyseessä on 100% varmuudella EZK:n havaitsema nakutus.

Täyskaasu kiihdytyksen tai rivakamman kiihdytyksen kun taas tekee niin pätkimistä ei oikeastaan huomaa.

Kokemuksesta tiedän, ettei nakutusta ja sen aiheuttamaan syttymyöhäkköä huomaa pers-dynolla, sillä sen alettua EZK ei palauta tilannetta ennenkuin veto on höllätty (idioottisuojaus).

Eli mahtaako tämä nyt olla enteilevä merkki jostain tulevasta ongelmasta, vai onko mahdollista että on tämmöisen vanhan volvon ominaisuuksia vain? ;D

Viittaa johonkin ylläkuvattuun. Ei ole ominaisuus. Sillä tikissään oleva LH:n ohjastama kone käy todella nätisti tyhjää.

IMMun signaali on kaiken LH:n tekemän sopituksen pohja. Jos se on likainen tms. niin kaikki kuvaamasi asiat ovat mahdollisia.

Muista myös tämä, että LH:n nollaamisen jälkeen sopitus hakee itseään kohdilleen ja voi käyttäytyä kuvatulla tavalla. Mitä enemmän pielessä nollauksen jälkeen, sitä pidempään sopeutumaa haetaan.

Ja jos lambda-anturi on kovin vanha (=hidas) voi hitusen uudempi bini aiheuttaa sekoilua sopituksessa. Tämä koskee 9XX sarjan binäärejä.
Eli mikä on LH:n numeron kolme viimeistä nro:a?

Jos auto on 1994 mallinen, voi siellä olla 937 tai 954 boxi, jotka oireilevat kuvatusti, jos jokin anturidata on vinossa (IMMu tai lambda).
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: Voresss - 10.08.2014, 14:12:20
Viittaa selvästi soppa-ongelmiin. LH:lla tyhjäkäynti heijailee, jos sopeutumat eivät ole kohdillaan.
Heijjailu voi johtua jonkun anturitiedon vinoutumasta tai siitä, että lastun asetukset ovat jonnekkin päin kallellaan ja sopeutumat eivät ole kohdillaan.

Nykiminen voi olla myös nakutusta laihan seoksen vuoksi (lastuun liittyvää).
Tämän voit todeta helposti, mittaamalla LH:n pinniin 28 menevää johtoa volttimittarilla. Jos sen jännite tipahtaa nollaan nykimisen aikana, niin kyseessä on 100% varmuudella EZK:n havaitsema nakutus.

Kokemuksesta tiedän, ettei nakutusta ja sen aiheuttamaan syttymyöhäkköä huomaa pers-dynolla, sillä sen alettua EZK ei palauta tilannetta ennenkuin veto on höllätty (idioottisuojaus).

Viittaa johonkin ylläkuvattuun. Ei ole ominaisuus. Sillä tikissään oleva LH:n ohjastama kone käy todella nätisti tyhjää.

IMMun signaali on kaiken LH:n tekemän sopituksen pohja. Jos se on likainen tms. niin kaikki kuvaamasi asiat ovat mahdollisia.

Muista myös tämä, että LH:n nollaamisen jälkeen sopitus hakee itseään kohdilleen ja voi käyttäytyä kuvatulla tavalla. Mitä enemmän pielessä nollauksen jälkeen, sitä pidempään sopeutumaa haetaan.

Ja jos lambda-anturi on kovin vanha (=hidas) voi hitusen uudempi bini aiheuttaa sekoilua sopituksessa. Tämä koskee 9XX sarjan binäärejä.
Eli mikä on LH:n numeron kolme viimeistä nro:a?

Jos auto on 1994 mallinen, voi siellä olla 937 tai 954 boxi, jotka oireilevat kuvatusti, jos jokin anturidata on vinossa (IMMu tai lambda).
No niin kiitoksia tästä!

Eli kannattaisi ilmeisesti se immu ainakin putsata, paikallaan on tonin lastu mutta auto teki ennen lastun asennusta jo tätä.

Ja siis meinaatko että LHta ei kannattaisi nollata?

Mitäs tuon immun jälkeen nyt sitten seuraavaksi kannattaisi tehdä?  Mitata tuota johtoa volttimittarilla? 

Tutulla myös fk koneella olevassa 940 volvossa sama ongelma siihen on vaihdettu lambda, immu ja tuo tyhjäkäynti venttiili putsattu, mutta ongelma ei ole vieläkään poistunut..
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: mikan - 10.08.2014, 14:52:07
Tuon ikäsessä kulkineessa imuvuoto ei olisi mitenkään mahdoton asia. Joten putkia/letkuja syynäämään.
Lastu ei tuollaista aiheuta ehjässä koneessa, ellei siihen ole lipsahtanut jotakin mokaa, mikä usein sitten näkyy myös vikavalona.

IMMun putsaaminen on aina suositeltava toimenpide!  :hello:

Tutki kaikki pienet kumiletkut ja hiilipytyn putket erityisesti.

Brakecleaneria ruiskien ja kaikki letkut tarkasti tutkien, sieltä usein löytyy se pieni vuoto, joka on syyllinen käytökseen.
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: Voresss - 10.08.2014, 14:56:46
Tuon ikäsessä kulkineessa imuvuoto ei olisi mitenkään mahdoton asia. Joten putkia/letkuja syynäämään.
Lastu ei tuollaista aiheuta ehjässä koneessa, ellei siihen ole lipsahtanut jotakin mokaa, mikä usein sitten näkyy myös vikavalona.

IMMun putsaaminen on aina suositeltava toimenpide!  :hello:

Tutki kaikki pienet kumiletkut ja hiilipytyn putket erityisesti.

Brakecleaneria ruiskien ja kaikki letkut tarkasti tutkien, sieltä usein löytyy se pieni vuoto, joka on syyllinen käytökseen.
Jees, imuvuotoja kyllä yritin tutkiskella jo eikä niitä tuntunut löytyvän. Voisi tietenkin vielä kertaalleen koittaa niitä etsiä jos joku paikka jäi huomaamatta.

Tuo immu nyt pitää koittaa putsailla varovasti  :)
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: Voresss - 10.08.2014, 16:27:07
Noniin eli hieman uudempaa tietoa nytten.

Eli esimerkiksi kun autoa pitää tyhjäkäynnillä ja pitää tasakaasua vaikkapa 2000 kierrosta niin hetken käy aivan moitteettomasti mutta sitten pieni naksahdus kuuluu kone huoneesta ja kierrokset laskevat lähelle tyhjäkäynti lukemia, en sitten tiedä onko tämä normaalia vai ei?

Immun putsasin juuri, vaikka siellä ei juuri likaa näkynyt, eikä sillä mitään vaikutusta tuntunut olevan :-[

Ja jos ihmettelette miksi tätä tietoa tulee tulee näin pätkittäin niin kun auto ei ole vielä joka päiväisessä ajossa koska tuo ajokortti uupuu vielä, ja en pääse autoon joka päivä käsiksi ;D
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: puliukk0 - 10.08.2014, 16:38:04
Noniin eli hieman uudempaa tietoa nytten.

Eli esimerkiksi kun autoa pitää tyhjäkäynnillä ja pitää tasakaasua vaikkapa 2000 kierrosta niin hetken käy aivan moitteettomasti mutta sitten pieni naksahdus kuuluu kone huoneesta ja kierrokset laskevat lähelle tyhjäkäynti lukemia, en sitten tiedä onko tämä normaalia vai ei?

Immun putsasin juuri, vaikka siellä ei juuri likaa näkynyt, eikä sillä mitään vaikutusta tuntunut olevan :-[

Ja jos ihmettelette miksi tätä tietoa tulee tulee näin pätkittäin niin kun auto ei ole vielä joka päiväisessä ajossa koska tuo ajokortti uupuu vielä, ja en pääse autoon joka päivä käsiksi ;D

Eli 2000rpm tipahtaa kierrokset yhtäkkiä alas, nouseeko takaisin 2000rpm? Röpöttääkö? Hiipuuko vain? Vai onko ihan kokonaan kuollut hetken?

Paljonko ajettu? Mietin vaan jos on jotain soppaongelmia niin, lambda, immu, bensapumppu näin äkkiseltään...

Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: Voresss - 10.08.2014, 19:29:49
Eli 2000rpm tipahtaa kierrokset yhtäkkiä alas, nouseeko takaisin 2000rpm? Röpöttääkö? Hiipuuko vain? Vai onko ihan kokonaan kuollut hetken?

Paljonko ajettu? Mietin vaan jos on jotain soppaongelmia niin, lambda, immu, bensapumppu näin äkkiseltään...
ajettu vähä reilut 400tkm mutta koneeseen vaihdettu männänrenkaat ja laakeroitu n. 60tkm sitten..

Immu nyt ainakin puhdas oli kun sen katsoin ja putsasin kuitenkin vielä, bensapumppu ei pidä mitään ääntä eikä muutenkaan tunnu oireilevan. Ja juuri huomasin että tekee sitä vain silloin kun kone lämmennyt jo jonkun verran ja ei röpötä hiipuu vain, ja hetken päästä palauttaa kierrokset. Ja siis tätä ei tee ajossa vain tyhjäkäynnillä
Otsikko: Vs: Volvo 945 B230FT tyhjäkäynnin pieni seilaaminen
Kirjoitti: Ahto_Paine - 11.08.2014, 13:46:07
Minun volvossa polttoainepumpun hajoamista edelsi tuollainen tyhjäkäynnin seilaaminen.
Pumpun vaihtamisen jälkeen vaeltaminen loppui.
Kannattaa varmaan mitata polttoaineen paine.