Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Vinokone - 22.07.2014, 00:23:56
-
Sytytys pätkii ahdoilla noin 1.5bar jälkeen nykyttäen eli silloin tällöin pätkäsee. Tulppina olen kokeillut denson ja ngk tulppia mut ei selvää eroa ole molemmilla pätkii. (NGK b9eg racing) on kokeiltu ja denson vastaavia. Uusilla tulpilla pelaa hetken. Kärkiväliä on kokeiltu muuttaa 0.4-0.7mm välillä. Nyt on laitettu briskin turbo ds tulpat ja sama oire jatkuu. Uudet vakio tulpan johdot ja jokaiselle tulpalle oma puola. Puolille pidennetty sytytys aikaa ja pulssia, mutta ei paljoa puolien virtarajottimen takia.
Eli puolissa luultavasti liian vähän potkua, kun ei pelaa. Niin mitkä puolat oisi suoraan edellisten tilalle sopivat? http://autotune.fi/tuote/466/suorasytytyspuola-gm-ls2-tarvike-liittimella tollaset paikallaan tällä hetkellä.
Lisään tähän vielä speksit. eli b230 betonoitu lohko, h-profiileilla, wisecon männillä, 531 46/38 venoilla, hiotulla kepillä. plenium imusatsi, pulssipakosatsi hx40 superi, iso ivecon cooleri, polttoaineen pumppuna aeromotiven pumppu riittänee noin 1000hv. moottorin ohjauksena atdriveboard ms3 prosessorilla, eli sekventaali sytkä ja ruiskutus. 1000cc suuttimet. Takapyörältä ajettu ulos yli 400hv 98e bensalla.
-
Sytytys pätkii ahdoilla noin 1.5bar jälkeen nykyttäen eli silloin tällöin pätkäsee. Tulppina olen kokeillut denson ja ngk tulppia mut ei selvää eroa ole molemmilla pätkii. (NGK b9eg racing) on kokeiltu ja denson vastaavia. Uusilla tulpilla pelaa hetken. Kärkiväliä on kokeiltu muuttaa 0.4-0.7mm välillä. Mitä tulppaa porukka käyttänyt?
Varmaan ihmisiä kiinnostaisi auto, moottori ja moottorinohjaus. Jos kipinä ei riitä niin kipinä ei riitä, siihen ihan älyttömiä saa tulpalla tehtyä muutosta.
-
Oletetaan, että vinkone. Kaverin b230ft (1.0bar) pätki kans 5k rpm, kunnes laitoin Boschin tulpat.
-
Jakajasytkä ei tahdo jaksaa paljoa päälle 1,5bar, jos ahdin on kokoluokkaa hx35->. 400hv on aika kipuraja tikissä olevilla johdoilla + muilla vermeillä. Jos sytkäpuola ei jaksa antaa kipinää, ni se ei vaan jaksa, kun sylinteripaine kasvaa tarpeeksi. Siihen ei auta kun sytytyslaitteiston vaihto, tulppien vaihto uusiin auttaa varmasti, koska toiminta on juuri siinä rajoilla, että jaksaako uusilla.
-
Laadukasta sähköletkua ja tehokkaampaa puolaa tilalle. Sit pyörijän yms osien tarkastus ja uusinta.
-
Se 30 vuotta vanha volvon orkkis puolakaan tuskin on tehokkaimmasta päästä.
-
lisäilin vähän speksejä! :)
-
Vahva veikkaus on se, että puolista loppuu papu!
Eli kipinän jännite ei ylitä läpilyöntijännitettä sylinterissä.
Jos puolan latausajat ovat oikeat, niin silloin auttaa enää puolien vaihto suurempi jännitteisiksi.
-
Vahva veikkaus on se, että puolista loppuu papu!
Eli kipinän jännite ei ylitä läpilyöntijännitettä sylinterissä.
Jos puolan latausajat ovat oikeat, niin silloin auttaa enää puolien vaihto suurempi jännitteisiksi.
Mitä arvoja ootte pitäny lataus aikoina?
Eilen illalla pelastaas moitteetta kun keli oli alta 20astetta. oli samat tulpat kiinni
Perus tulpilla BPR8es ei pysty ahtamaan kun reilu 1.2 kiloo ku alkaa nykii.
-
Mitä arvoja ootte pitäny lataus aikoina?
Eilen illalla pelastaas moitteetta kun keli oli alta 20astetta. oli samat tulpat kiinni
Perus tulpilla BPR8es ei pysty ahtamaan kun reilu 1.2 kiloo ku alkaa nykii.
Latausaika on puolasta kiinni ja valmistaja määrittää sen.
Oireistasi päätellen, homman nimi on se, ettei kipunan papu vaan yksinkertaisesti riitä, eli jännitettä pitäisi olla enemmän kuin nykyisin!
Mitkä puolat sinulla on kiinni?
-
Ootko kokeillu ihan perus 6-7 lämpöarvon tulppaa? onko varma ettei mikään johto lyö läpi?
9ngk tulppa on aika kylmä. Jos tulppa on liian kylmä se ei toimi itsepuhdistus alueella, tulppa nokeentuu ja lakkaa pelaamasta.
-
Puolat on Suorasytytyspuola GM LS2. en usko niiden olevan liian tehottomat. tulpan johdot on uudet alkuperäiset ja mahollista on tietysti että lyö läpi. ei olis eka kerta. tilasin nyt briskin DS koville ahdoille tarkotetut iridium tulpat (ngk 8 ) lämpöarvolla. saa nähdä miten niillä pelaa! Olen ajellut 7-8 lämpöarvolla olevilla perus tulpilla ei siedä painetta yli 1.3 bar niillä. ei ole 9 tulpatkaan nokeentuneet juuri yhtään ihan reunoilta vähän, kärki on kahvin ruskea.
-
Oletko kokeillut pudottaa latausaikoja?
Mulla samoilla puolilla hävisi myös kipinä ahdoilla ja latausaikoja pidennettiin eikä vaikuttanut.
Sitten laitettiin 4,5ms-->3,9ms jolloin ongelma hävisi.
Puolissa on sisäinen suoja joka katkaisee jos on liian pitkä lataus.
-
Jostain muusta johtuu kyllä kuin tulpasta. Itekin ajellut NGK:n perus 7 lämpöarvon tulpalla 0,55 kärkivälillä 1,5-1,6bar ahdoilla ilman ongelmia perus hukkakipinäpuolalla sekä 1,4bar paineella jakajasytkälläkin 400hv teholuokassa vinokoneessa. Kaiken lisäksi puola oli ehkä 20v vanha orkkis. Ja onpa noita jotka ajaa samalla tulpalla isommallakin ahtopaineella ns. kunnon tehoilla.
Latausaikaa onkin jo ehdoteltu aiemmin.
-
Puolat on Suorasytytyspuola GM LS2. en usko niiden olevan liian tehottomat. tulpan johdot on uudet alkuperäiset ja mahollista on tietysti että lyö läpi. ei olis eka kerta. tilasin nyt briskin DS koville ahdoille tarkotetut iridium tulpat (ngk 8 ) lämpöarvolla. saa nähdä miten niillä pelaa! Olen ajellut 7-8 lämpöarvolla olevilla perus tulpilla ei siedä painetta yli 1.3 bar niillä. ei ole 9 tulpatkaan nokeentuneet juuri yhtään ihan reunoilta vähän, kärki on kahvin ruskea.
Tulppa ei vaikuta suoraan läpilyöntijännitteeseen, vaan paine sylinterissä.
Lämpöarvollakaan ei ole merkitystä läpilyöntijännitteeseen. Teknisesti on aivan sama, onko tulppa 5 vaiko 9 lämpöarvolla, sillä samalla jännitteellä ne sen kipunan saavat hyppäämään samassa sylinterissä. Lämpöarvo vaikuttaa enemmän tulpan puhdistumiseen ja nakutusherkkyyteen (hehkuva piste). Piikkikärkiset tulpat antavat tasoitusta tavallisiin verrattuna läpilyöntijännitteen laskuna, sillä varaus purkautuu helpoiten kärjestä.
Puolan teho ei ole tekemisissä sen antaman maksimijännitteen kanssa, joka on ahdetuissa se erittäin tärkeä kriteeri.
Esim. turbobvinokoneen vakio puolassa on kyllä hyvin tehoa, muttei maksimijännitettä. Joten vähänkin isommilla ahdoilla se kipuna ei enää hyppää siellä missä pitää.
Kovin paljoa en löytänyt tuosta LS2 puolasta hyviä datoja, mutta vaikuttaa sille, ettei sen maksimijännite oli kovinkaan kummoinen.
-
En ole kuullut mitään hyvää ko. puolasta (LS2),
passaako tuohon kanteen tinavolvon puolat? jos passaa edes lähelle niin siirry käyttämään niitä...näitä on kahdella eri pituudella ja takuulla riittäis sulla ja puhun nyt näistä s60/v70 tinakoneista.
-
Tuolla puolien tuottamia energioista:
https://plus.google.com/photos/106058819169295752360/albums/5178642923375299649?banner=pwa (https://plus.google.com/photos/106058819169295752360/albums/5178642923375299649?banner=pwa)
-
Tuolla puolien tuottamia energioista:
https://plus.google.com/photos/106058819169295752360/albums/5178642923375299649?banner=pwa (https://plus.google.com/photos/106058819169295752360/albums/5178642923375299649?banner=pwa)
Ainakin tuolla oleva LS2 puola on aikas ponneton!
Joten puolan vaihtoa pavukkaammiksi suosittelen lämpimästi!
-
Oletko kokeillut pudottaa latausaikoja?
Mulla samoilla puolilla hävisi myös kipinä ahdoilla ja latausaikoja pidennettiin eikä vaikuttanut.
Sitten laitettiin 4,5ms-->3,9ms jolloin ongelma hävisi.
Puolissa on sisäinen suoja joka katkaisee jos on liian pitkä lataus.
Jos latausajan pienentäminen parantaa toimintaa, on todennäköisempää, että "vika" on häiriösuojauksessa/häiriöissä.
LS2-puolassa ei ole latauksen katkaisevaa suojausta (LS truck-puolassa (se jäähdytysrivallinen) moinen omituisuus on).
Jos taas on tuommoinen latauksen katkaiseva suojaus, niin ei se kipinää estä, vaan tekee sen liian aikaisin.
Ainakin tuolla oleva LS2 puola on aikas ponneton!
Kuinka päädyit tuohon "aikas ponneton" määritelmään?
-
Kuinka päädyit tuohon "aikas ponneton" määritelmään?
Maksimijännitteen osalta tuota tarkoitin. Jostain (google) löysin jonkun läpyskän jossa väitettiin sen antavan alle 40kV jännitteen.
Vaikka puolassa riittäisi muutoin energiaa (mJ), ei kipuna vinokoneessa tykkää hypätä jos jännitettä ei ole tarpeeksi läpilyöntiin.
Itse olen pari kertaa asian kanssa painiskellut ja nykyisin käytän MSD 8203 puolaa, joka antaa sitä jännitettä ihan kivasti (luvattu 45kV). Sen näkee myös skoopilla oikein kyvin, mikä on ero vakioon boschin puolaan, jossa on myös purkausenergiaa, muttei jännitettä.
-
Jos latausajan pienentäminen parantaa toimintaa, on todennäköisempää, että "vika" on häiriösuojauksessa/häiriöissä.
LS2-puolassa ei ole latauksen katkaisevaa suojausta (LS truck-puolassa (se jäähdytysrivallinen) moinen omituisuus on).
Jos taas on tuommoinen latauksen katkaiseva suojaus, niin ei se kipinää estä, vaan tekee sen liian aikaisin.
Kuinka päädyit tuohon "aikas ponneton" määritelmään?
Onko tuo nyt sitten truck: http://www.autotune.fi/tuote/466/suorasytytyspuola-gm-ls2-tarvike-liittimella (http://www.autotune.fi/tuote/466/suorasytytyspuola-gm-ls2-tarvike-liittimella)
-
Juu, tuo on se "truck"-puola.
Maksimijännitteen osalta tuota tarkoitin. Jostain (google) löysin jonkun läpyskän jossa väitettiin sen antavan alle 40kV jännitteen.
Vaikka puolassa riittäisi muutoin energiaa (mJ), ei kipuna vinokoneessa tykkää hypätä jos jännitettä ei ole tarpeeksi läpilyöntiin.
Itse olen pari kertaa asian kanssa painiskellut ja nykyisin käytän MSD 8203 puolaa, joka antaa sitä jännitettä ihan kivasti (luvattu 45kV). Sen näkee myös skoopilla oikein kyvin, mikä on ero vakioon boschin puolaan, jossa on myös purkausenergiaa, muttei jännitettä.
Maksimijännite on melko vaikea vertailla, kun ei niistä lukemista ole yleensä kerrottu, kuinka ne on mitattu.
Ja mainoslukemiin yleensä vähän varauksella suhtauduttava.
-
Tuolla puolalla ja liian pitkillä latausajoilla ei mennyt yli 4000rpm vaan alkoi prötäämään, latausaika 3.9ms ja vika hävisi.
Kannattaa ainakin kokeilla jos samanlaista oiretta...
-
Oma volvoni megasquirt3v2 teki samaa. Eli rötäsi yli 1.5bar ahdoilla ja latausajan lyhentäminen poisti ongelman. Vika oli huonoissa tulpanjohdoissa, mikä aiheutti häiriötä vr anturin signaaliin...
-
noissa puolissa on tuo virran katkaisu systeemi, lataus aika taitaa olla siinä neljän tuntumassa. läpilyöntiin kyllä tuntu riittävän jännitettä kun lyö hatun läpi kanteen paskoilla johdoilla. briskin tulpat löytyy tallista nyt mutta ei ole tullut laitettua vielä kiinni kun nyt pelannut taas kohtalaisesti. hyvin tuntu alastarollakin pelaavan, muutamia nykyjä lukuun ottamatta. mistä saa hyvät tulpan johdot joissa se pieni puolaan menevä liitin? tällä hetkellä vakio johdot eilisen jälkeen ykkösen johto ritisee, kun siihen koskee. ottanut vähän vissiin lämpöä! :D
-
kierrosluku singaalissa ei näy mitää että ottaisi häiriötä eli ei ole ainakaan siintä kiinni.
-
läpilyöntiin kyllä tuntu riittävän jännitettä kun lyö hatun läpi kanteen paskoilla johdoilla.
No, tuohon riittää jo vakio turbovinokoneen puolakin. Nimimerkillä kokemusta on!
Ja läpilyö vielä tulpan varttakin pitkin, kun tulpan hattu ei ole tiukasti tulpan varressa kiinni.
Olemme käytännössä tässä Wiinamäenmiesten kesken ilmiötä ihmetelleet useamman merikontin voimin!
Läpilyönti pitäisi tapahtua sylinterissä sijaitesevassa tulpassa, eikä muualla! :P
-
Eli mistä saataisiin paremmat puolat noiden gm tarvike puolien tilalle, kun tuntuu, että kipinä ei vaan riitä. Saattaa pelata tai sitten ei riippuen ihan päivästä. Oliko nuo s60 v70 puolat sellaset, että ne painetaan suoraan tulppaan kiinne? ja tarviiko erillisiä sytytys moduuleita? Paras olisi, jos vain voisi johdot vaihtaa, että ei tarvitsisi ruveta syttymoduuleita laittamaan.
-
Juuri sellaiset painetaan vaan tulppaan kiinni. Se on vaan, että 8v kannessa on tulpat niin lähellä pakosarjaa, että nuo ei varmaan siihen kyllä käy :(
-
Pane nuo: http://www.autotune.fi/tuote/803/ign1-race-coil (http://www.autotune.fi/tuote/803/ign1-race-coil)
-
Juuri sellaiset painetaan vaan tulppaan kiinni. Se on vaan, että 8v kannessa on tulpat niin lähellä pakosarjaa, että nuo ei varmaan siihen kyllä käy :(
960 puolaa sovitin tuohon, niin kyllä ne siihen kannen ja ahtimen väliin mahtuisi joutuisi vain tekemään raudan mihin ne kiinnittää ja jonkin moisen lämpöraudan että ei sula. puolien lämmön kesto voi tulla ongelmaksi jos laittaa tuommoset tulpien päihin tulevat. Voisi olla järkevää laittaa venttiili kopan päälle jotkin hyvät tehokkaan suorasytkäpuolat ja lyhyet tulpan johdot siintä tulppiin.
-
Jos haluat varmasti toimivat, ni laita VW 1,8T koneen puolat. Maksavat 15-40e/kpl ja liittimet muutaman euron.
Liittimiä saa mm. Finjector. http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/173/
Puolia saa mm. motonet, ebay, finjector: http://www.finjector.com/verkkokauppa/eng/ignition_coil_with_integrated_power_stage_vag_1_8t_06a905115d-p-1233-42/
Itsellä sellaiset AQ171 veneen koneessa ja 340DL samanlaisella koneella ahdettuna. Toimii 2,1bar ahdoilla 16v hatulla, ja toiminut 8v.
Samanlaiset puolat tulossa nyt B230FT venemoottoriin, MS1 ohjaa kaikkia noita.
8v kannen kanssa tarvitsee tehdä lämpösuoja ja teline että pysyvät paikallaan, itsellä tulossa vesijäähdytetty pakosarja, 38mm putkilla joihin pulat tulee kiinni. 16v kanteen menevät nätisti vakion tulppahattumuovin alle.
Puolat tarvitsevat 16mm sytytystulpan, itsellä orkkis B6304S koneen 3kärkitulpat kaikissa koneissa.
-
Nyt on vaihdettu puolat ja hyvin tuloksin. :)
Hommasin uudet 034 motorsportit eli http://www.finjector.com/verkkokauppa/fin/supertehokas_puola_sisaanrakennetulla_paateasteella_sis_liitinsarjan_ign_1a-p-2560-42/.
Hyvin tuntu pelaavan joka alueella tyhjäkäyntikin tasoittui ja vetojakin tuli lisää paremman kipinän ansiosta, niin että suuttimien tuottot loppuvat kesken e85sella, bensalla vielä pelaa ja kytkinkin rupesi luistamaan :(
Tulppina nyt briskin turbo ds ja johdot väänsin itse jostain metri tavarasta.
Kyseisiä puolia voin suositella muillekkin nyt muutaman päivän kokemuksella.
-
Tossa olis tollaset parannetut S60 puolat: Testiviedokin löytyy linkistä http://www.ipdusa.com/products/4675/114990-ipd-hd-ignition-coil-with-103mm-insulator-boot