Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: apeape - 23.07.2014, 08:55:23

Otsikko: Volvo V50 2,0d ajon aikana kolahduksia konetilasta?
Kirjoitti: apeape - 23.07.2014, 08:55:23
Volvo V50 2.0d 2007 kuuluu kolahduksia moottoritilasta.
Kolahdukset ovat selvästi mekaanisten osien kolahduksia ja niitä esiintyy lähes aina kun kiihdytyksen jälkeen tekee moottorijarrutuksen vaihtamalla pienempään. Joskus niitä esiintyy kiihdyttäessä ja joskus jopa siten, kun laittaa paikallaan ollessa 1. vaihteen päälle.
Kiihdyttäessä tai moottorijarrutuksessa kolahdukset ei tule heti kun kytkin ottaa kiinnii, vaan vasta kun alkaa tuntumaan vetoa.

Onko jollenkkin tuttu ongelma? ja miten ongelma on korjaantunut?
Otsikko: Vs: Volvo V50 2,0d ajon aikana kolahduksia konetilasta?
Kirjoitti: antzaa - 23.07.2014, 09:49:16
Onko ääni sellainen yksittäinen "klonk" ääni? Jos on ja tulee silloin kun esimerkiksi nostaa hetkeksi jalan pois kaasulta ja sitten polkaisee kaasuun uudelleen pohjaan siten että auto nykäisee hieman, on kyseessä kuskin puolen moottorin kannake. Itselläni piti alusta asti tuota ääntä ja toisinaan hiljaisessa vauhdissa myös vaihteen vaihdossa.

Uusi kannake maksoi muistaakseni 149€ ja on vähän erinäköinen vanhaan verrattuna. Ei ollut kovin paha itse vaihtaa ja kuvalliset ohjeetkin siihen löytyy: http://forums.swedespeed.com/showthread.php?192646-How-to-Left-Side-Trans-Mount (http://forums.swedespeed.com/showthread.php?192646-How-to-Left-Side-Trans-Mount)
Otsikko: Vs: Volvo V50 2,0d ajon aikana kolahduksia konetilasta?
Kirjoitti: apeape - 23.07.2014, 17:31:41
Onko ääni sellainen yksittäinen "klonk" ääni? Jos on ja tulee silloin kun esimerkiksi nostaa hetkeksi jalan pois kaasulta ja sitten polkaisee kaasuun uudelleen pohjaan siten että auto nykäisee hieman, on kyseessä kuskin puolen moottorin kannake. Itselläni piti alusta asti tuota ääntä ja toisinaan hiljaisessa vauhdissa myös vaihteen vaihdossa.

Uusi kannake maksoi muistaakseni 149€ ja on vähän erinäköinen vanhaan verrattuna. Ei ollut kovin paha itse vaihtaa ja kuvalliset ohjeetkin siihen löytyy: http://forums.swedespeed.com/showthread.php?192646-How-to-Left-Side-Trans-Mount (http://forums.swedespeed.com/showthread.php?192646-How-to-Left-Side-Trans-Mount)

Kiitos
On juurikin sellainen "klonk" ääni. Olen katsellut sitä kannaketta ylhäältä ja alhaalta, niin paljon kuin siitä akkukotelon irroittamalla näkee ja en nähnyt mitään vikaa. Oliko sinulla siinä viallisessa kannakkeessa mitään näkyvää vikaa?
Otsikko: Vs: Volvo V50 2,0d ajon aikana kolahduksia konetilasta?
Kirjoitti: antzaa - 23.07.2014, 23:27:06
Eipä tuo vanha kannake minullakaan mitenkään huonolta näyttänyt, mutta silti se kolina uudella hävisi  :)
Otsikko: Vs: Volvo V50 2,0d ajon aikana kolahduksia konetilasta?
Kirjoitti: (Miksu) - 24.07.2014, 00:23:51
Kokeile nopeudessa 30-40km/h tai jotain sitä luokkaa, "näpäyttää" jarrupoljinta siten, että jarru vain käy pikaisesti hieman päällä.
Jos tällöin kuuluu kolahdus, niin vika on todennäköisesti etualatukivarsien takimmaisissa puslissa, sieltä tulee sellainen kolahdus, kun pusla lyö äärilaitaan.
Samaan suuntaanhan pyöräntuennan välykset ajautuu myös silloin moottorijarrutuksessa.
Otsikko: Vs: Volvo V50 2,0d ajon aikana kolahduksia konetilasta?
Kirjoitti: apeape - 25.07.2014, 11:01:20
Etu alatukivarret olen vaihtanut 5000km sitten MOOG merkkisiin osiin. Ne näyttää olevan ihan hyvät osat toistaiseksi.
Onko kokemuksia, että olisi apurungon kiinniikeet väljähtyneet?
Otsikko: Vs: Volvo V50 2,0d ajon aikana kolahduksia konetilasta?
Kirjoitti: apeape - 10.10.2014, 16:16:12
Nyt vaihdoin kuljettajanpuoleisen kumikannakkeen ja alemman kumikannakkeen, mutta kolina jatkuu edelleen. Kolina pieneni hieman mutta edelleen tulee kaksi kolahdusta. Yksi isompi kolahdus selvästi konetilasta vasemmalta ja toinen pienempi kolahdus konetilasta keskemmältä tai oikealta puolelta. Veiläkö jollain olisi samanlaisia kokemuksia, tai osaako joku sanoa mistä muualta vika saattaisi kuulua?
Otsikko: Vs: Volvo V50 2,0d ajon aikana kolahduksia konetilasta?
Kirjoitti: apeape - 22.11.2014, 10:07:15
Kuten edellisessä kommentissa kerroin niin vaihdoin moottorin kiinnikkeitä ja vaihdoin alemman moottorin kiinnikkeen saksasta tilattuun FEBI BILSTEIN merkkiseen osaan, mutta osan kumi on niin "löysää" että moottori tekee todella suurta heiluntaa ja auto tärisee todella paljon tyhjäkäynnillä ja pienillä ajokierroksilla.
En suosittele moottorin kiinnikkeeksi FEBI BILSTEIN valmistajan osaa.

Pitää hankkia uusi moottorin alempi kiinnike ja TAAS virheestä oppineena taidan luottaa alkuperäisosaan.

Irroitin eeberin korjauksen yhteydessä myös oikeanpuoleisen moottorin kannakkeen ja se oli silminnähden hyvässä kunnossa.
Otsikko: Vs: Volvo V50 2,0d ajon aikana kolahduksia konetilasta?
Kirjoitti: A85 - 02.05.2016, 07:30:03
Pahoittelen vanhan aiheen ylös kaivamista, mutta olisi aiheeseen liittyvää kysyttävää.

Omassani en ole vielä tuota klonk ääntä havainnut kaasua pumppaamalla, mutta äkkinäisellä jarrutuksella saa aikaan ihme tömäyksen. Lisäksi auto täristää hieman n. 80km/h vauhdissa. Vetareista se ei kai johdu koska vedolla tuohon ei ollut vaikutusta. Renkaistakaan se ei johdu koska sama tärinä oli myös talvirenkailla.

Oma mutuiluni sanoisi että joko moottorin jokin tukikumi on loppu tai alatukivarsien puslat (takimmaiset) olisi loppu. Auto on V50 2.0D -10 ja 160tkm mittarissa.
Otsikko: Vs: Volvo V50 2,0d ajon aikana kolahduksia konetilasta?
Kirjoitti: Volvo 24T - 02.05.2016, 20:54:24
Mulla kolahteli oikeelta eestä, vaihoin kaiken mahdollisen sinne ja ei loppunu.. Sit lähin randomillla kiristää tukivarren puslien kiinnityksiä. Etummaisen puslan runko pultti puoli kierrosta löysällä.. Pääsi lonksuu siinä reiässä.. Nyt on loppu erittäin tympeä nakse vaihtaessa tai muuten kiihytellessä ja aina liikkeelle lähtiessä eteen tai taakse.
Otsikko: Vs: Volvo V50 2,0d ajon aikana kolahduksia konetilasta?
Kirjoitti: Hurm0s - 02.05.2016, 23:21:21
Pahoittelen vanhan aiheen ylös kaivamista, mutta olisi aiheeseen liittyvää kysyttävää.

Omassani en ole vielä tuota klonk ääntä havainnut kaasua pumppaamalla, mutta äkkinäisellä jarrutuksella saa aikaan ihme tömäyksen. Lisäksi auto täristää hieman n. 80km/h vauhdissa. Vetareista se ei kai johdu koska vedolla tuohon ei ollut vaikutusta. Renkaistakaan se ei johdu koska sama tärinä oli myös talvirenkailla.

Oma mutuiluni sanoisi että joko moottorin jokin tukikumi on loppu tai alatukivarsien puslat (takimmaiset) olisi loppu. Auto on V50 2.0D -10 ja 160tkm mittarissa.
Tukivarsien puslille ääni.

Aja pihalla hitaasti ja käske kaveri katselemaan eturengasta kun näpäyttelet jarrua nopeasti, liikkuuko etupyörä ees-taas useita senttejä?