Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: vaihtoehto - 01.05.2011, 20:52:10

Otsikko: 940 2.4tdic venttiilinohjuri kumien vaihto?
Kirjoitti: vaihtoehto - 01.05.2011, 20:52:10
tarviiko kantta ottaa irti jos vaihtas venttiilien ohjuri kumit?
Otsikko: Vs: 940 2.4tdic venttiilinohjuri kumien vaihto?
Kirjoitti: Volvo TDI - 01.05.2011, 22:45:40
Ei tarvii.
Otsikko: Vs: 940 2.4tdic venttiilinohjuri kumien vaihto?
Kirjoitti: TVS - 01.05.2011, 23:46:07
Tätä hommaa teoriatasolla pohdiskellessani hiipi joskus mieleen ajatus, toimisiko taktiikkanan vaihdettavan pytyn mäntä YKK:hon ja painais vaan lautasta alaspäi että saa lukot poies, eikös näissä mäntä tule ihan parin millin päähän venttiileistä? Eli siis tukisi venttiilin mäntää vasten ::)
Otsikko: Vs: 940 2.4tdic venttiilinohjuri kumien vaihto?
Kirjoitti: vaihtoehto - 02.05.2011, 10:16:35
eli siis ehkäsyrenkaitten ostoon niin loppuu se savutus kylmänä
Otsikko: Vs: 940 2.4tdic venttiilinohjuri kumien vaihto?
Kirjoitti: Volvo TDI - 02.05.2011, 16:30:46
Se savun määrä ei vaikuta päästöihin. Niinkauan saa ajaa kun katsastuskonttorilla ei sisätilat täyty savusta. ;D
Otsikko: Vs: 940 2.4tdic venttiilinohjuri kumien vaihto?
Kirjoitti: vaihtoehto - 02.05.2011, 20:59:52
mutta voisko nuo ohjurin kumit niin paljo vaikuttaa että ei taho kylmiltään hyvin pyörimään kaikilla lähtee? tuntuu että yks jäis lähtemättä ja hieman on nykyvätä liikkuminen vähän aikaa.
kaikki hehkut tarkistin niin toimivat. voiskos suuttimien käret paskana?
Otsikko: Vs: 940 2.4tdic venttiilinohjuri kumien vaihto?
Kirjoitti: Volvo TDI - 02.05.2011, 21:16:10
Voi vaikuttaa, öljy ei syty niin hyvin. Muistaakseni minulla oli kanssa vähän samaa vikaa että ryskytti vähän aikaa enenkuin lähti käymään tasaisesti.
Otsikko: Vs: 940 2.4tdic venttiilinohjuri kumien vaihto?
Kirjoitti: vaihtoehto - 02.05.2011, 21:22:25
joo pittää kait ne ehkäsyrenkaat sitten vaihtaa. motonetistä hajin niin volvon haulla ei ollu dieseliin niin sitte katottiin volkkarin lt vanhemmasta ni siellä ol, huiman 1e kappalehinta. kait nuo luulis käyvän?
Otsikko: Vs: 940 2.4tdic venttiilinohjuri kumien vaihto?
Kirjoitti: janne81 - 02.05.2011, 21:37:48
Melkein väitän että ei ole vika ohjurinkumeissa jos ei syty kylmänä hyvin.
Tarkastapa/tarkastuta ruiskutusajoitus.
Otsikko: Vs: 940 2.4tdic venttiilinohjuri kumien vaihto?
Kirjoitti: vaihtoehto - 02.05.2011, 21:50:18
niin joo unohtu mainita että viime perjantaina käytin sinisillä ajotuksen sääjätyttämässä, ei pitäs olla siitä kiinni
Otsikko: Vs: 940 2.4tdic venttiilinohjuri kumien vaihto?
Kirjoitti: TVS - 02.05.2011, 23:36:07
Sitä suuremmalla syyllä säädä se ajoitus, ja tarkista kylmäpartuunan toiminta.
Otsikko: Vs: 940 2.4tdic venttiilinohjuri kumien vaihto?
Kirjoitti: vaihtoehto - 03.05.2011, 16:20:27
niin siis käytin volvon liikkeellä auton ja säätivät ajotuksen
Otsikko: Vs: 940 2.4tdic venttiilinohjuri kumien vaihto?
Kirjoitti: TVS - 03.05.2011, 17:20:38
Aivan. Siksi se kannattaisin säätää, ja tarkistaa että se kylmäpati pelaa. Ne kun säätävät sen kirja-arvoon, eivät semmoseen arvoon millä vanha kone toimii. Tosin TDIC arvo kirjan mukaankin on jo melko sinnepäin, eli hyvä yksilö voi sillä jo toimia. Itselle ei vaan moista ole kohdalle osunut.

Miten auto lähtee käymään kylmänä, rykiikö yhtään? Entäs jos joku 10sek käynnistyksen jälkeen(eli juuri kun jälkihehku on loppunu) nostat hitaasti kierrokset 1000-1500rpm välin yli, onko käynti missään vaiheessa epätasaista?
Otsikko: Vs: 940 2.4tdic venttiilinohjuri kumien vaihto?
Kirjoitti: Volvo TDI - 03.05.2011, 19:44:39
Minulla oli monivammainen missä oli kaikki pielessä. Jako poskellaan, ruiskusuuttimissa vikaa ja ohjarinkumit vuoti. Nyt noi kaikki on laitettu niin toimii.
Kun jako oli poskellaan niin pumpun kääntely ei vaikuttanut kulkuun eikä savun määrään.
Otsikko: Vs: 940 2.4tdic venttiilinohjuri kumien vaihto?
Kirjoitti: vaihtoehto - 03.05.2011, 21:23:44
just tuossa kaverin autoon vertailtiin ku sillä o 96.vm ja kylmäpatruuna ei liikkunu niin pikkusen samanlaista rykimistä ol ku omassakin ja vähä pöläytti sinistä. omassa ei kerenny kone sitte kokonaan jäähtymään niin silti puklutti vähän sinistä ja patruuna ei näyttäny liikkuvan, joten kait se patruuna pitää käyvä investoimassa ennenkun rupee muuta tekemään. paljonkohan mahtaa olla sillä hintaa? tuolta volon liikkeeltä kysyin että onko siellä niitä niin sanovat että EI
Otsikko: Vs: 940 2.4tdic venttiilinohjuri kumien vaihto?
Kirjoitti: vaihtoehto - 19.05.2011, 11:57:12
joo kälmävaha patruuna on vaihdettu ja sääjetty niin hyvin lähtee käyntiin mutta ihan sekunnin tai pari miettii vaijjaassa tonnissa ja sitte nousee sinne noin 1300 mutta vieläkin antaa sinistä jonkun aikaa putken päästä...
Otsikko: Vs: 940 2.4tdic venttiilinohjuri kumien vaihto?
Kirjoitti: vaihtoehto - 24.05.2011, 20:46:21
joo kertokkee toki mitenkä ootte vaihtaneen ohjurin kumena ilman kannen irrotusta? vois tuossa joku päivä vaihtaa ja kahtoo onko vaikutusta
Otsikko: Vs: 940 2.4tdic venttiilinohjuri kumien vaihto?
Kirjoitti: TVS - 24.05.2011, 23:11:15
Jos ei ohjurinkumeista ole muuta vikadiagnoosia kun sininen usva(eli polttaako öljyä?) niin sanoisin että palamatonta naftaa. Oma savuttaa kans sinistä kylmänä, sopivasti hitusen lämmenneenä kevyellä vedolla meleko lailla sakeastikin, eikä hukkaa öljyä sitten yhtään, ja se usva haiseekin naftalle ::)
Otsikko: Vs: 940 2.4tdic venttiilinohjuri kumien vaihto?
Kirjoitti: vaihtoehto - 25.05.2011, 21:02:55
joo itelläkin alkaa suo kumien vuoto vähän mietityttämmään...kaotin öljyt niin ala raijjaan ol 500km tippunu. tul tuossa mieleen että jos turpo fuskais öljyä ahtopuolelle sen verran että kun on jonku aikaa rekenny olla sammuksissä niin se puottas imusarjan kautta öljy konneeseen, nimittäin se kohta mihin tullee ahtoletku niin siitä o aika paljo tullu öljyä niin katin siitä päästä ahtoletkun niin siellä ol aika paljo öljyä
Otsikko: Vs: 940 2.4tdic venttiilinohjuri kumien vaihto?
Kirjoitti: TVS - 25.05.2011, 22:56:57
500km ja litra öljyä on kyllä jo sarjassamme katastrofaalista öljynkulutusta, kannattaa ottaa ahimelta imuputki irti ja kokeilla välykset akselista, päittäin akseli ei saisi liikkua just ollenkaan, ja säteenkin suunnassa millin klopse ei ole hyvä juttu. Pääosin voisi sanoa, että jos akselista sormenpäillä liikuttelemalla saa siivet kuuluvasti ottamaan johonkin kiinni (ei siis mikään voimalaji !), alkaa olla syytä turbohuollolle. Verrokiksi öljynsyöntiin että itsellä on avaamaton 650tkm ajettu -93 tdic kone, enkä omistamani 80tkm aikana ole kertaakaan joutunut öljyä lisäämään öljynvaihtojen välillä.
Otsikko: Vs: 940 2.4tdic venttiilinohjuri kumien vaihto?
Kirjoitti: vaihtoehto - 26.05.2011, 16:26:54
aikojen saatossa tullu huomattua etttä kyllä korva kuulolla huomaa jos urpon siivet johonki kiinni ottaa. ei siinä pahhaa väljyyttä oo. nooh kuhan tiliä tullee niin ostaa isompi puhallin kerralla ja miettiä sitte mitä tekis tuolle entiselle