Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: aliasJukka - 25.07.2014, 18:57:55
-
Elikkäs, -99 S80 2.5 Tdi automatic. kyseessä.
Moottorin häiriövalo palaa jatkuvasti, hetkeksi saattaa jopa hävitäkin kesken ajon. Volvon merkkikohtainen vikakoodinlukija antaa ECM-0038:n vikakoodiksi. Koodit nollaamalla moottorin häiriövalo pysyy poissa n. 15-30 min. verran kunnes syttyy taas itsestään ja jää palamaan. Kun koodit on nollattu, antaa vikakoodinlukija ECM-000C koodin, mutta ei ECM-0038 koodia ennen kuin valo taas syttyy itsestään.
Auto toimii aivan moitteetta muuten, ei nyvi, tehot tallessa jne, ja valon syttyminen kesken ajon ei vaikuta mitenkään auton toimintaan. Kaverilta kokeiltiin uutta ilmamassamittaria mutta tämä ei poistanut vikaa. Bensamalleissa kyseinen ECM-0038 tarkoittaa jotain "Heated Oxygen Sensor (H2OS) Bank 1 Sensor" -tyyppistä vikaa, lambdaa kai, mutta mistä on kyse dieselissä? Googlettamalla ja ulkomaisillakin foorumeilla on heikosti viasta tietoa, joku oli EGR:n vaihtanut ja toinen ahtopaineensäätimen, mutta tuolloin oli kulkuhaluttomuuttakin ilmennyt, tässä ei sellaista ole.
Eli, mitä lähteä ensiksi tarkistamaan/testailemaan?
-
Eikö kellään hajuakaan? Sen olen ymmärtänyt että näissä dieselmalleissa koodi ei täsmenny suoraan johonkin yhteen komponenttiin, mutta olisiko mitä veikkauksia heittää että mistä asiaa rupeaisi selvittämään.
-
Oletko kellolla mitannut ettei kulkuhaluttomuutta ole? Mä en huomannut ajossa mitään, mutta kun innostuin mittaamaan niin nelisen sekunttia ylimääräistä oli 0-100 ajassa...
-
Tuo ecm-0038 viittaa monen mutkan kautta alipaineeseen ja moottorin kumityynyihin. Tuo 000C taas vakionopeudensäätimen nappiin (cruise control switch). Mulla herjaa tuota jälkimmäistä aina välillä mutta en oo huomannu mitään poikkeavaa.