Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: tupa - 25.07.2014, 19:42:16
-
Mitähän arvon foorumilaiset voisivat antaa mahdollisiksi syiksi seuraavalle?
Volvo 760 -84 vakio B23ET-koneella alkoi tuossa yllättäen käymään oudosti. Tyhjäkäyntiä käy tuskallisesti, ikäänkuin kolmella, mutta ei se oikein täysin siltäkään tunnu. Ahdoille ei voi nostaa ollenkaan, kun hyytyy täysin niille kierroksille jotka sattuu olemaan ahdoille mentäessä eikä vedä yhtään. Hyytymisen jälkeen kun heittää vapaalle tai painaa kytkintä, niin sammuu.
Ilman kuormaa ja ahtoja käy kierroksilla kaikilla neljällä ja aika tasaisesti.
-Tulpat katottu, kaikissa sylintereissä samannäkösen mustan karstan peitossa.
-Jakajan pyörijästä oli jostain syystä toinen puoli kontaktipinnasta hypännyt pystyyn. Oikaisin sen, mutta ei vaikuta käyntiin.
-Alipaineletkut näyttivät olevan paikallaan.
-Kaikki bensasuuttimet säksättivät menemään, joten kaipa nekin pelaa.
Eli;
-sytkässä ongelmaa? (vaihdetaan alkuun ainakin jakajan kansi ja pyörijä, kaikki sytkäosat suunnilleen vuoden ja 10tkm ajetut)
-liian vähän tai liikaa soppaa? Paljonko pumpun pitäisi työntää ulos? Onko jotain määrää tietyssä ajassa?
-alipainevuoto?
-jakohihna hypännyt väärälle hampaalle?
-muuta?
Tämä alkoi iltapäivällä ja lämpösellä koneella. Kylmänä en ole vielä päässyt kokeilemaan.
-
bensapuoli ois hyvä katsoo ekax ja sitten lähtee sytkästä penkomaan. Katso ja testaa pyöriikö painepumppu, siis se mikä on auton pohjassa, tankkipumpun kuulee kun kuuntelee tankinkorkista.. näiden pitäisi siis pyöriä auton käydessä, molemmat pitää sellasta ääntä että huomaa kyllä käykö vai ei.. Jos painepumppu ei käy nii se voi joko olla rikki tai sitten rele piruilee, releen löytää tuhkiksen takaa.. koita nuo ensin ..
-
Pohjassa oleva pumppu pyörii, tankista en ääniä kuullut. Koitettu kahdella uudella releellä, ei vaikutusta. Täyttöputken vierestä nypätty pumpun piuhat (luullakseni) irti, ei vaikutusta. Mittasin siihen tulevat johdot, ei jännitettä.
Pitäisikös pumpun lähteä pyörimään, jos vetää testimielessä akulta suoraan jännitteen?
-
juu, kyllä sen pitäs lähtee pyörimään suoralla virralla. siitä vaan kokeilemaan niin näkee onko vika pumpus vai johdoissa.
-
Eipä tapahtunut mitään, kun antoi akulta suoraan virtaa. Taitaa olla entinen pumppu.
Säätyykö tuon pumpun tuotto moottorin tarpeen mukaan? Tyhjäkäynnillä mittasin johtojen päistä vain 0,2V. Korkeammilla kierroksilla en hoksannut mitata.
Jokatapauksessa; tutkimukset jatkuu ensi viikolla, jahka saan bensaa tankista ulos, lisätankin irti ja uuden pumpun.
-
hyvin vahvasti kuulostas että pumpun joudut laittamaan. ei se säädy, se vaan painaa samalla volyymilla n, 1-1,5bar paineella bensaa painepumpulle, joka sitten lykkää loput paineet vasten bensapaineen säädintä.. aikas yleinen vaiva tuo tankinpumppu on, tulee vastaan melkein jokaikiselle, toisille useastikin.. :)
-
No juu,mahtaakohan tuota siirtopumpun kiinnityshässäkkää saada muualta kuin hajottamolta? Johtojen läpivienti napsahti poikki heti kun katsoin sitä kohti... :buck2: Jos joku
Vaasan lähistöltä lukee tämän ja omistaa ylimääräisen johtoineen, niin ostan palikan mielelläni.
EDIT: Kuka vaan ja mistä vaan, jos sinulla on ylimääräinen ehjä bensapumppulaippasysteemimikälie, niin ilmoita.
Myös hyvät ideat tuon läpiviennin korvaamiseen kelpaa.
-
katso tuolta kierrätysosiosta, ja jos ei tärppää nii tekaise ostoilmoitus.. :) http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=76.0