Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Tiiliseiska - 28.07.2014, 19:51:08

Otsikko: [745] Kojelaudan (ja muiden epämääräisten hilppeiden) vaihto
Kirjoitti: Tiiliseiska - 28.07.2014, 19:51:08
Okei, kojelaudan onnellisesti irti saaneena (tuhannen v*ttu- ja s**tana-sanan saattelemana.  :buck2:) jäin miettimään seuraavanlaista.

Kuinka tuskaa on tunkea uudempi Uudempi 740- tai 940-kojelauta paikalleen? Kyseessä on siis -89 740, B200ET moottorilla.

Kiitoksia etukäteen, vastauksia odotellessa.  ::) On jopa suotavaa linkata aiheita missä tätä kyseistä remppajumppaa on käsitelty, koitin täältä haeskella mutta mitään en löytänyt.  :idiot2:

Miten jos tungen 740/940(?) Kojelaudan jossa vinokulmanen mittaristo? Pääsenkö näin vähällä:
1: Mittariston koesovittelu.
Jenkakello ja Matkamittari voi olla epäsopivat.
2: Mittariston toimivaksi tekeminen
Jos edellämainitut ei toimi sovitetaan jotenkin toimivat.
3: Kojelaudan iskeminen paikalleen
4: mittaristo kiinni, paneelit, jne. muu viimeistely.

(Tuo on liian rakettitiedettä mulle tuo 960-kojelaudan kiinnilaitto. ;D )
Otsikko: Vs: [745] Kojelaudan (ja muiden epämääräisten hilppeiden) vaihto
Kirjoitti: -JaniR- - 28.07.2014, 20:06:08
ei kai se kauheen tuskallinen projekti ole istuttaa 760 tai 960 koelautaa mutta se että saat mittarit pelaamaan voi olla jo toinen juttu, ET mootoria muistaakseni ohjaa motronic ja FT/FK LH-jetronic voi olla että jotain pieniä eroja olla, ehkä joku paremmin asiaan paneutunut osaa sanoa paremmin mutta  epäilen että ei sais pelaan. ei ainakaan -89 740 B200E mittraisto alkanut pelaamaan -90 740 B230F:ssä:) tietysti näissä on 2 eri valmistajan mittaristoa muuten ne taitaakin sopia aikalailla ristiin kaikki ekä jotain liitin eroja saataa olla uudemissa.
Otsikko: Vs: [745] Kojelaudan (ja muiden epämääräisten hilppeiden) vaihto
Kirjoitti: Tiiliseiska - 28.07.2014, 20:10:48
ei kai se kauheen tuskallinen projekti ole istuttaa 760 tai 960 koelautaa mutta se että saat mittarit pelaamaan voi olla jo toinen juttu, ET mootoria muistaakseni ohjaa motronic ja FT/FK LH-jetronic voi olla että jotain pieniä eroja olla, ehkä joku paremmin asiaan paneutunut osaa sanoa paremmin mutta  epäilen että ei sais pelaan. ei ainakaan -89 740 B200E mittraisto alkanut pelaamaan -90 740 B230F:ssä:) tietysti näissä on 2 eri valmistajan mittaristoa muuten ne taitaakin sopia aikalailla ristiin kaikki ekä jotain liitin eroja saataa olla uudemissa.

Jos jostain löytäis 760 B230ET uudella mittaristolla niin se varmaan olis yks? Jenkakellon ja matkamittarin mekaniikan vaihtaminen on tietysti toinen vaihtoehto, mutta se nyt taas menee niin kiroiluksi että on varmaan kannattavinta unohtaa.  ???
Otsikko: Vs: [745] Kojelaudan (ja muiden epämääräisten hilppeiden) vaihto
Kirjoitti: TVS - 28.07.2014, 20:31:14
60:sen uusi kojelauta ei käy ihan helpolla, lämmityslaitteet on jonkunverran erilaiset ja epäilen ettei ne sovi kojelautojen kesken ristiin. Toisaalta pitkäpeltisen lämppäri ei sovi ilman peltitöitä 7/940. Mittaristot ei käy suoraan ristiin kantikas vrt viistottu mittari, mutta antureiden jne puolesta kyllä siihen 940 näköinen mittaristo käy, liitinjumppaa luultavasti vaan edessä.
Otsikko: Vs: [745] Kojelaudan (ja muiden epämääräisten hilppeiden) vaihto
Kirjoitti: Tiiliseiska - 28.07.2014, 21:27:30
Tämänkin voi poistaa.
Otsikko: Vs: [745] Kojelaudan (ja muiden epämääräisten hilppeiden) vaihto
Kirjoitti: TVS - 28.07.2014, 22:12:26
Puhutko nyt 960 uus kojelauta vai 760 uus kojelauta, meni ohi.

Anyways, Ilmeisesti se ei auta muu kuin hankkia tarvittavat palikat ja yrittää laskea 1 + 1 ja saada vastaukseksi 3.  :idiot2:

Peltitöitä tuossa nyt tulee muutenki. Jos näin nätisti muotoillaan niin kaikki muu huis helvettiin, kahtoa mitä eroa niissä on, ynnätä yks yhteen, hitsata, sovitella.

Eli alustavasti vaiheet:
1: Mittariston koesovittelu.
2: Mittariston toimivaksi tekeminen
3: Kojelaudan paikalleenmenemisen tarkistaminen
4: V*ttuuntua kun ei mene suoraan, lämppärin peltityöt ja uuden lämppärin asennus, sähkötyöt (?)
5: Kojelaudan iskeminen paikalleen
6: mittaristo kiinni, viimeistely.
Pitääkö tähän listaan lisätä vielä jotain, jos pitää, niin mitä?


Mittaristosta sen verran: onko nuissa alkupään 740 ja loppupään 740/760 matkamittarit mittaristoissa ristiin sopivat? Mietein jos heittäisin matkamittarin siitä omasta mittarista, onnistuisko? (Veikkaisin että sekään ei oo mahollista)

Jenkakellot varmaan kuitenkin passaa ristiin, ilman sen suurempia hommia (liitinjumppaa korkeintaan)?
Ei tee eroa, 60 kun 60, alkaen 87 ne on erilaisia koriltaan kuin x40, ja vaikka kojelauta käykin melko vähällä paikalleen on tosiaan esim rattiakseli eri (ja sitämyöten virtalukko, eri mallinen avain), tosiaan lämppärit on erilaiset erilaisen tulipeltirakenteen ansiosta ja muuta pientä kivaa.

740 on siitä kiva malli, että mittaristoja on vahvan loton mukaan joku 30 , ja ristiinsopivuus on erinomaisen huono. Matkamittari on varmasti helpoin saada toimimaan, koko nopeusmittariyksikköön kun tulee 4 johtoa ja se luultavasti on jopa liittimeltään sama. Melki kaikki muu voikin sitten olla liittimien sekottelun takana. Tai hyvällä tuurilla uudemmalla sähköjärjestelmällä oleva kanttimittaristo on jo liittimiltään sama kuin viistetty, mene ja tiedä. Rundari voi käydä, mutta ne toimii ristiin kuhan pyttymäärä ja käyttövoima täsmää.
Otsikko: Vs: [745] Kojelaudan (ja muiden epämääräisten hilppeiden) vaihto
Kirjoitti: Tiiliseiska - 28.07.2014, 22:33:12
Tämän voi poistaa.
Otsikko: Vs: [745] Kojelaudan (ja muiden epämääräisten hilppeiden) vaihto
Kirjoitti: Tiiliseiska - 28.07.2014, 23:28:28
Menee kyllä liian rakettitieteeksi jos meinaa tunkea 960 kojelaudan.  Meneekö 740/940 Vinomittarillinen kojelauta kuinka helpolla? ;D
Otsikko: Vs: [745] Kojelaudan (ja muiden epämääräisten hilppeiden) vaihto
Kirjoitti: TVS - 29.07.2014, 16:56:15
Se sopii suhtkoht suorilta, mittariston kanssa on ainoa säätäminen ja hitusen lämppärin ilmaputkien sekottelua.
Otsikko: Vs: [745] Kojelaudan (ja muiden epämääräisten hilppeiden) vaihto
Kirjoitti: Tiiliseiska - 29.07.2014, 16:57:51
Se sopii suhtkoht suorilta, mittariston kanssa on ainoa säätäminen ja hitusen lämppärin ilmaputkien sekottelua.
Kiitos tiedosta, säästyn ilman kaspahalvausta. Ne putket menee muutenkin uusiksi. Purkuvaiheessa ei ollut ongelmia, eikä materiaalisia vahinkoja sattunut...  ::)