Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: JoonasH - 28.07.2014, 21:46:55

Otsikko: Volvo V70 D3 MY11 - Latausjännite
Kirjoitti: JoonasH - 28.07.2014, 21:46:55
Tuosta työkalusta sippasi akku ennen viikonloppua lopullisesti, vaihdoin tallista vara-akun tilalle ja mittasin akun navoista latausjännitteen tyhjäkäynnillä ja tulokseksi sain 12.8V, onko ihan normaalia  ???

-Joonas
Otsikko: Vs: Volvo V70 D3 MY11 - Latausjännite
Kirjoitti: kaksi70 - 28.07.2014, 22:34:40
12,8 V on kyllä liian alhainen latausjännite tyhjäkäynnillä. Normiarvot liikkuu alueella 13,5 - 14,5 V
Otsikko: Vs: Volvo V70 D3 MY11 - Latausjännite
Kirjoitti: (Miksu) - 28.07.2014, 22:45:34
Jos akunvaraustila oli riittävän korkea, ei akkua ladata ollenkaan, ennen kuin varaus putoaa 80% tuntumaan.
20% reservi pidetään siellä moottorijarrutuksia varten, joiden aikana akkua ladataan täydellä kapasiteetilla.
Mikäli siis autossa on jarrutusenergian talteenotto, kuten taitaa olla.
Tarkistahan muuten, että onko akun - navasta otettu suoraan maadoituksia joillekkin laitteille, tätä ei saisi tehdä, vaan maat täytyy ottaa korista, muutoin ei toimi kyseinen järjestelmä oikein.

Tuo mittaamasi latausjännite voi siis olla ihan oikeinkin.
Vidalla saa aktivoitua lataustestin, eli sillä saa ns. pakko-ohjattua lataamaan korkeammalla jännitteellä, jolloin sen vasta voi todellisuudessa oikein tarkastaa.

(Jarrutusenergien talteenoton tunnistaa siitä, että akun - navan heti jälkeen on pikkuinen mokkula, johon menee johto)
Otsikko: Vs: Volvo V70 D3 MY11 - Latausjännite
Kirjoitti: Diesel - 14.08.2014, 14:14:06
Joonas --> Oireiliko akku mitenkään ennen kuin "sippasi"

Siis oliko startatessa havaittavissa että akku ei enää jaksa käynnikstää moottoria tms ?

Mulla kans uuden akun osto edessä,kun ed omistaja webastoa varmaankin paljon käyttänyt.

Käyttöauto myy akkua 90Ah ja CCA 800A hintaan 154€ josta vois yrittää tinkiä...
Otsikko: Vs: Volvo V70 D3 MY11 - Latausjännite
Kirjoitti: Diesel - 14.08.2014, 14:20:10
(Miksu)  (Jarrutusenergien talteenoton tunnistaa siitä, että akun - navan heti jälkeen on pikkuinen mokkula, johon menee johto)

Näköjään munkin V70 my12 on tää mokkula siinä - navan vieressä ja siihen menee virtajohto +navalta

Mihinkäs muuten sais Ctek laturin pikaliitin kaapelin -johdon kiinnitettyä autossa kun sitä ei saa akun -napaan laittaa ?

Siinä akun yläpuolella tuulilasin alapuolella näkyis olevan joku "palikka" mihin sitä -johtoa taidan sovittaa,kun siinä näkyy olevan valmiina vapaa reikäkin !?
Otsikko: Vs: Volvo V70 D3 MY11 - Latausjännite
Kirjoitti: Rami.P - 14.08.2014, 20:54:20
Eikös jarrutusenergian talteenotan kanssa pidä käyttää agm-akkua?
Ainakin tossa työkalussa on semmoinen.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D3 MY11 - Latausjännite
Kirjoitti: Överi - 14.08.2014, 23:25:50
Lainaus
Eikös jarrutusenergian talteenotan kanssa pidä käyttää agm-akkua?
Kyllä näin ...

Lainaus
Näköjään munkin V70 my12 on tää mokkula siinä - navan vieressä ja siihen menee virtajohto +navalta

Mihinkäs muuten sais Ctek laturin pikaliitin kaapelin -johdon kiinnitettyä autossa kun sitä ei saa akun -napaan laittaa ?

Siinä akun yläpuolella tuulilasin alapuolella näkyis olevan joku "palikka" mihin sitä -johtoa taidan sovittaa,kun siinä näkyy olevan valmiina vapaa reikäkin !?

Suosittelen ilmansuodatinkotelon alla olevien maadoituspisteiden käyttöä (10mm kannalla pultti), siten että kytket ctekin rengasliittimen sinne (maadoitus) ja plussaksi käy pienen sulakerasian (akun vieressä) sisään siellä näkyvän mutterin alle, sinne on oikein läpivientikin kumissa josta paksumpi virtajohto menee. Sitten jättää kivasti sen pikaliittimen siihen hollille  :)
Otsikko: Vs: Volvo V70 D3 MY11 - Latausjännite
Kirjoitti: Taksari - 15.08.2014, 10:05:18
Agm-"tehoakku" on  ainakin taksimalleissa. Oireilee kuolemistaan laiskalla käynnistymisellä ja lisälämppärin toimimattomuudella. Mulla kestänyt vähintään 2v / 200tkm.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D3 MY11 - Latausjännite
Kirjoitti: Diesel - 15.08.2014, 13:29:01
140€ oli tingitty hinta 90Ah CCA 800A akulle.
Ovh 154€.

Akku on nimenomaan mun autoon tarkoitettu kun katottiin se
rekisteritunnuksen mukaan.
Eli V70 D3 MY 2012

Mutta se Ei ole AGM akku sanoi Sinisen tiskin varaosamyyjä.
Ja on kuulemma n. 50% täynnä joten annan Ctek laturin sen rauhassa
ladata ennen asennusta.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D3 MY11 - Latausjännite
Kirjoitti: Diesel - 15.08.2014, 14:16:40
Akku valmistettu 6/2014, joten tuoretavaraa on...

Kenenköhän valmistajan tää on?

Mitään vinkkiä ei akussa ole kun vaan "Volvo"
Otsikko: Vs: Volvo V70 D3 MY11 - Latausjännite
Kirjoitti: Diesel - 16.08.2014, 14:16:49
Käyttöohjekirja sanoo että jos on Start/Stop toiminnolla varustettu auto niin
silloin pitää olla AGM tyyppinen/tyyppisiä akku/ja
Otsikko: Vs: Volvo V70 D3 MY11 - Latausjännite
Kirjoitti: Överi - 16.08.2014, 19:33:38
Jos on start/stop toiminnolla pitää olla AGM akku, ei sen kummempaa. Normi lyijyakku tykkää olla kokoajan 100% täynnä ja on näin tyytyväinen (myös auto pukkaa täyteen sen), start stop taasen haluaa kinettistä energiaa johonkin talteen ja tätä varten akun varaus on 80%, jotta on tilaa tälle energialle. Normi akku ei kestä tuota niin kivasti kuin agm.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D3 MY11 - Latausjännite
Kirjoitti: Diesel - 16.08.2014, 20:41:22
Joo, laitoin sen Ctek johdon -pään ilmanputsarinkotelon alle siellä oli hyvä paikka suoraan
runkoon.

Ens talvena on taas mukava silloin tällöin latailla akkua kun on nyt tää
ctek laturin pikaliitin sopivasti siinä ilmanputsarinkotelon päällä odottelemassa.

Talliin kun auton ajaa niin akkua on mukava välillä lattialla,varsinkin jos tota
webastoa on tullut paljon pidettyä päällä...