Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Autohifi => Aiheen aloitti: Pappi - 12.11.2010, 09:03:25
-
Ensin pari ohjetta, joista homma selviää osittain.
Antennin rakenne ja osat:
http://www.ipdusa.com/uploads/sku_files/2255_INST.PDF
Yksi vaihtoehto vaihtamiseen, ehkä se helpoin ja nopein.
http://www.volvospeed.com/Repair/antmast.php
Sitten se työläs vaihtoehto, joka taitaa olla normisettiä kun näiden kanssa värkkää.
Meni aikalailla eritavalla kuin noissa ohjeissa. Minullahan ei tuo antenni noussut kuin puoleenväliin, joten siinäpä sitä oli miettimistä.
* Pura suosiolla kontin sivuverhoilu pois, näin saat tilaa työskennellä.
* Antennin juuresta mutteri pois.
* Antennin moottoriosasta johtosarja irti.
* Antennin moottoriosan juuresta ruuvi pois.
* Vedenpoisto putki antennin juuressa saattaa olla tiukassa mutta lähtee tekniikalla.
* Kun antenni on käsissäsi alkaa seuraava vaihe, jota ei noissa ohjeissa tullut esille. Tuo antennin juuressa oleva holkki saattaa olla niin tiukassa, että se ei lähde irti. Minulla tuo vaati poraamisen, jota edelti antennin katkaisu. Työnsin antennin niin pitkälle ulos kuin se tulee ja semmoset parikymmentä senttiä päästä pois. Sitten vaan tökö takaisin sisään ja poralla holkki pois. Nytpä sitten tuli antennin jämät suosiolla pois ja sai kasata tuon paketin läjään. Minä otin tuon moottorin hammasratas hässäkän auki ja samalla puhdistin sen vuosien ravasta yms jankista, mitä vaseliiniin oli tarttunut. Kasaaminen vaati hermoja, enkä suosittele tuota tekemään jos ei ole sulakkeet kunnossa ;)
Tuon antennin juuressa olevan mutterin kanssa kannattaa olla tarkkana. Vastakappale on jotain kevyt valua tms, joten kierteen rikkomiseen on hyvä mahdollisuus.
Kun antenni oli kasassa ei muuta kuin asentamaan takaisin paikalleen. Itse käytin otsalamppua apuna kun kerkesi tuolla pihalla tulla jo sen verran hämärä. Sitten vain kokeilemaan, että toimiiko... Hyvin nousi ylös asti ja radiokin löysi asemat kohdalleen. Ajoin antennin muutaman kerran edestakaisin samalla öljyten sen ohuesti. Tuo teleskooppi on sen verran väljä, että jos säännöllisesti muistaa tuon öljytä ja puhdistaa niin jumiutumisia ei pääse syntymään.
Ymmärrän hyvin niitä, jotka ovat tuon sähköantennin poistaneet käytöstä. Helppohan tuohon olisi vaihtaa normaali antenni, mutta onhan se hienoa kun sähköantenni toimii... 8)
Kuvia ei ole otettuna, koska tuon moottorin aukaisun yhteydessä tuli mieleen, että olikohan tämä nyt ihan viisasta ;D
Ilalla mietin vielä yhtä vaihtoehtoa...
Tuon juuressa olevan mutterin aukaisun jälkeen ajaa antennin ulos ja sen jälkeen katkaisee pätkän pois. Antenni sisään ja poraa tuon juuressa olevan holkin paikallaan irti. Sen jälkeen ajaa taas antennin ulos ja teoriassa sisuskalujen pitäisi tulla pois kerralla. Uuden piiskaosan asennus tuon alussa mainitun helpomman ohjeen mukaan.
Kokeilkaa joku omalla vastuulla :)
-
http://www.youtube.com/watch?v=oQMBmJ7OJCM
Ainakin tällä ohjeella sain S70:een vaihdettua antennin vartissa.
Vaihdoin tuon linkin koska vanha ei enää toiminut ... Mutta sama periaate kyseessä.
-
Eiköhän tämä ole ihan käypää kamaa myös ykköskoppaseen C70:seen. Siinäkin kun sähköpiiska löytyy.. :)
-
s40 antennin vaihtoon meni toimintaperiaatteen selvittämisen kanssa ~1h
-
Nyt kaivetaan vanhaa aihetta mutta mitäpä sitä uutta aloittamaan kun tämäkin löytyi..
On tosiaan tuossa omassa S70:ssä antenni aika kankean oloinen ja minusta se ei nouse enää täyteen mittaansa. Tulee ulos n. 35-40cm..?
Onko tämä motonetin myymä piiska suoraan käypäinen? Eli onko originaalia vastaava?
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/47-1299?ajoneuvo=656
Vai olisiko tämän koko systeemin asennus "vaihtokelpoinen" alkuperäisen antennihässäkän tilalle?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/471208/Moottoriantenni
-
Nyt kaivetaan vanhaa aihetta mutta mitäpä sitä uutta aloittamaan kun tämäkin löytyi..
On tosiaan tuossa omassa S70:ssä antenni aika kankean oloinen ja minusta se ei nouse enää täyteen mittaansa. Tulee ulos n. 35-40cm..?
Onko tämä motonetin myymä piiska suoraan käypäinen? Eli onko originaalia vastaava?
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/47-1299?ajoneuvo=656
No just tuollaisen pelkän antennipiiskan aikoinaan vaihdoin omaan autoon ettei siinä tullut kuin tuo pelkkä piiskaosa ...
Tässä on videolla saabas mutta samalla tavalla vaihdoin tuon pelkän piiskan omaan silloiseen S70:een.
http://www.youtube.com/watch?v=oQMBmJ7OJCM
-
Ok.
Näppärästihän tuo näytti käyvän ainakin videolla. Täytynee siis lähteä piiskan hankintaan :)
-
Antennimasto tuli vaihdettua uuteen. Irroitin kyllä myös koko koneiston autosta ja putsailin ratastoa. Olihan siellä aika satsi kaikenmaailman moskaa. Myöskin vedenpoistoputki oli tukossa. Lopuksi vähän HHS Drylubea rattaisiin ja paketti kasaan.
Uusi antennimasto ei vaan meinannut ensin lähteä kelautumaan. Sitten honasin hieman viilata "hammaslangan" alkupään selkäpuolta viistommaksi. Johan lähti menemään.
Hienosti toimii ja hyvältä näyttää 8)
Tässä hyvä video antennin fiksaukseen. Tuolla ukolla muutenkin hyviä vinkkivideoita liittyen 850 ja X70 mk1 sarja. Check it out!
http://www.youtube.com/watch?v=An8BMD1XNj8
-
Onko kellään kokemusta tällaisesta missä takalasin lämmitin toimii antennina (http://www.fanaticaudio.com/shop/antennit-ja-antennitarvikkeet/takalasin-lammittimesta-antenni/)? Haluaisin poistaa 850 antennin, kun ei se ees toimi. Ja tuommonen "näkymättömissä" oleva antenni ois paljon hienompi ku joku piiska.
-
Onko moottoriin korjausta?
Omassa T-5R:ssä tulee jokakerta ulos muttei kelaa sisään. Millainen tuo moottori on? Hammastus rikki?
Olen ottanut koko antennin irti ja "vaieri" on ehjä.
-
Lainaan tätä nyt vähän kun liittyy kumminki tähän. Kumpaa antennii radio käyttää? Kun mulla on katolla antenni mistä kylläkin puuttuu piiska ja sit sähkönen paska.
Toinen kysymys. Miten ton sähkösen saa työnnettyy takas sisään kun ol ulkona koko ajan?
-
Omat kokemukset:
Sähköantennin "piiskaa" EI voidella eikä öljytä millään.
Pelkkä puhdistus lasinpesuaineella tai saippuavedellä-toimii!
(Jos sähköt kunnossa)
Pirunherkkä tuon sisäänvedon kanssa jos teleskoopin saumat likaiset vaikka tiesuolasta...
Sulake löytyy ainakin kasipätkässä moottoritilan sulakeboxista paikasta 8 tai 16.
Itsellä moottoriantennivalmius ja työn alla.
Antennille 1991 mallissa piuhat valmiina ei viittis uusia vetää.
Kontissa liitin/liittimet,liekö toinen pää jossain kojelaudan uumenissa,kojelaudan tulppien takana etc?
Antenni paikallaan:
puna-harmaa=+12VDC
musta=-/maadoitus
sininen-valkoinen=heräte soittimelta
Kiinnitin maadoituksen,laitoin parkit päälle ja annoin lampunkannasta sähköä plussaan ja herätepiuhaan.Näin sain antennin ylös,sitten vaan piuhat irti.
Työn alla nyt saada toimimaan soittimelta saakka ilman "omia" johtovirityksiä ;)
Tässä kamppeessa siis rakenteilla tämä kuuluisa Moutounetin ÄmPlus-tarvikesähköhässäkkä about 36,90 juuroa :)
Juu ja jos sähköantenni on jäänyt ylös niin alashan sitä ei saa ku sähköllä tai siis sinivalkoisen piuhan sähköttömyydellä :)
Plussaa punaharmaaseen ja miinusta mustaan piuhaan jatkuvana-sitten sinivalkoiseen plussaa-nousee. Irti plussasta-laskee.
Comprende?
-
Muutaman kerran vuodessa olen voidellut ja puhdistanut. Öljynä ihan lukkoöljy rätillä levitettynä. 14 vuotta on toiminut minun aikana että ei ne ihan paskojakaan ole. Auto on 97vm 850 sedan ja olen toinen omistaja. Piiska tietääkseni alkuperäinen.