Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Juzi - 29.07.2014, 16:26:13
-
Elikkä puuttuu ainakin 100heppaa koneesta ja puolet väännöistä. :buck2:
Ahtopaineet ei nouse ajallaan ja käyvät maksimissaan noin 0.7bar.
Ongelma ilemeni sen jälkeen, kun otin vähän rivakkaamman lähdön soratiellä ja pyörät sutasivat tyhjää. Sitten ei ole kyllä sutinut enään edes hiekalla.
Sen verran pällistelin jo tota, että ahtovuoto tuskin on kyseessä.
Epäilykset melkeen viittais TC valveen, mutta en viittis ostella sitä turhaan. Varsinkaan tollasta samanlaista, kun en ole ihan kauheesti hyvää kuullut noista. Mitä muita vaihtoehtoja on, kun toi IPD:n ylihintanen?
Sen ahtopaineen säätimen letkut kävin läpi ja katsoin, että hukkaportti toimii oikein. Myös ic:t tarkistin ja näyttivät ehjältä.
-
Onko vika sähköinen, vai mekaaninen? Eli toisin sanoen lähteekö koodi nollaamalla pois, mutta tulee takaisin heti, kun lähtee ajamaan, vai lähteekö lainkaan pois?
-
Onko vika sähköinen, vai mekaaninen? Eli toisin sanoen lähteekö koodi nollaamalla pois, mutta tulee takaisin heti, kun lähtee ajamaan, vai lähteekö lainkaan pois?
Vika tuli jo viimeviikon torstaina ja katsoin koodit heti ja mitään ei näkynyt.
Ajelin viikonlopun ja sunnuntaina kävin läppäri kiinni kokeilemassa ja katsoin livedatasta, että ahdot olivat maksimissaan vain 0.74bar. Sen reissun jälkeen kotipihassa tuli vasta toi 6806 koodi. Koodi lähtee oletettavasti pois ja tulee sitten jossain välissä takaisin. Ainakin mielestäni siinä luki, että hetkellinen.
-
http://sdbhost.com/public/uploads/VolvoTCV1.jpg
Tuohon tapaan se TCV on helppo testata. 12V liittimeen antamalla pitäisi solenoidin naksahtaa ja ilman virrata kuvan "Power ON" reittiä, eikä saisi pihistä vähääkään tuonne metallisen nipan suuntaan.
Muuten...millä laitteistokombolla löydät livedatasta ahtopaineet? Itselläni kun ei mikään softa löydä ahtopainetietoa ELM327 lukijan kanssa. Bosch testeri kyllä löytää.
-
http://sdbhost.com/public/uploads/VolvoTCV1.jpg
Tuohon tapaan se TCV on helppo testata. 12V liittimeen antamalla pitäisi solenoidin naksahtaa ja ilman virrata kuvan "Power ON" reittiä, eikä saisi pihistä vähääkään tuonne metallisen nipan suuntaan.
Muuten...millä laitteistokombolla löydät livedatasta ahtopaineet? Itselläni kun ei mikään softa löydä ahtopainetietoa ELM327 lukijan kanssa. Bosch testeri kyllä löytää.
Näyttäs siltä että toi olis sit kunnossa.. Mistähän tätä vikaa sit lähtis ettiin. :-\
Mulla on testerinä tommonen kiinalainen autocom.
Googlella kun kattelin tota vikakoodia niin:
Signal too low:
-hoses between turbocharger (TC) and turbocharger (TC) control valve respectively turbocharger (TC) control valve and pressure servo are loose or are blocked/damaged
-faulty turbocharger (TC) control valve
-faulty boost pressure control (BPC) valve pressure servo
-sticking boost pressure control (BPC) valve
Mikähän toi BPC on? Map anturi(kö)?
-
Mikähän toi BPC on? Map anturi(kö)?
Veikkaisin hukkaporttia ja sen kelloa.
Oliko näissä sitä integroitua dumppia ahtimessa? Olisiko siitä kalvo rikki?
-
Miten tsekkasit hukkaportin toiminnan? Jos se ei sulkeudu kokonaan, niin paineet kerääntyy hitaasti ja jää suuri osa kerääntymättä.
-
Miten tsekkasit hukkaportin toiminnan? Jos se ei sulkeudu kokonaan, niin paineet kerääntyy hitaasti ja jää suuri osa kerääntymättä.
Pistämällä painetta kellolle.. Liikku hyvin, eikä kello vuotanut tms. Kuulosti myös ihan hyvältä sulkeutuessaan, mutta tarvii se downpipe vissiin tiputtaa pois ja katsoa sieltä viellä, jos ei muuta keksi.
Veikkaisin hukkaporttia ja sen kelloa.
Oliko näissä sitä integroitua dumppia ahtimessa? Olisiko siitä kalvo rikki?
Joo samalla periaatteella vissiin, kun mitsun turboissakin. On vaan vähän hienossa paikassa, mutta kai tuokin tarvii availla nyt. :facepalm:
-
Ennen downpipen irrotusta kokeilisin kiristää hukkaportin käyttövipua vaikka puoli kierrosta, siis siten että se tangon päässä oleva reikä menee lähemmäs kelloa. Testaat sitten varovasti että nouseeko ahtopaineet.
Jos hukkaportti menee esim. kulumisen takia vain juuri ja juuri kiinni, ei paineet nouse. Itselläni oli sama ongelma ihan vastikään 2.5T:n kanssa, tosin mulla oli muutakin kulumaa. Mutta korjauksen jälkeisissä säädöissä puoli kiekkaa nosti vaisut paineet kohdalleen.
-
Ennen downpipen irrotusta kokeilisin kiristää hukkaportin käyttövipua vaikka puoli kierrosta, siis siten että se tangon päässä oleva reikä menee lähemmäs kelloa. Testaat sitten varovasti että nouseeko ahtopaineet.
Jos hukkaportti menee esim. kulumisen takia vain juuri ja juuri kiinni, ei paineet nouse. Itselläni oli sama ongelma ihan vastikään 2.5T:n kanssa, tosin mulla oli muutakin kulumaa. Mutta korjauksen jälkeisissä säädöissä puoli kiekkaa nosti vaisut paineet kohdalleen.
Mää nyt aloin jo tota bypass venaa repimään irti, mutta se on kyllä sellasessa paikassa, että taitaa mennä turbon irroitus hommiks :'(
Hukkiksen tangossakaan ei tunnu mitään klappia tms ja tosiaan vika tuli melko yllättäen.
-
Äh.. ei se bypass ole ihan kauheen irrotettavissa tuolta, mutta ei siinä ainakaaan kalvo ole rikki, kun koitin hieman paineilmaa sinne ohjausletkuun ja tuntuis pysyvän ihan jees. Jousi siitä saattaa olla poikki, mutta enpä oikeen tiedä.. Tuntuis kuitenkin toimivan näillä pienillä ahdoilla mitä tää laite nyt kehittää.
Mietin voisko MAF olla rikki.. Tyhjäkäynnillä kuitenkin melko normaali 17kg/h ja ac päällä jossain 21kg/h?
kai sitä hukkistakin tarvii viellä tutkailla lisää, jos tässä ei nyt muuta keksi.
Vika on täysin sama, kun tällä tyypillä http://www.vpcuk.org/forums/showthread.php?51846-V70R-03model-poor-running
Ilmeisesti auton ohjelmat päivitettiin ton isomman rempan yhteydessä ja sitten vika poistui?
Voisko olla softassa joku bugi.. Otin tosiaan DSTC:n sillon pois päältä kokonaan ja eka polkasu hiekalla, niin ei ole sen jälkeen liikkunut kyllä 2.4 vaparia paremmin. :idiot2:
Auto on ihan ensimmäisiä V70R.
-
Aika erikoista.
Oletko kokeillut ottaa akkukaapelia irti?
-
Aika erikoista.
Oletko kokeillut ottaa akkukaapelia irti?
En ole kyllä, mutta sen teenkin nyt seuraavaksi.
Katselin viellä vaihdelaatikon ja haldexin vikakoodit äskön ja ei antanut mitään.
-
Maffia jos haluat poissulkea, niin kokeile nyppästä johto irti ja käy ajamassa.
-
akun kenkä oli tunnin irti ja ei mitään vaikutusta. lainasin myös kaverilta tcv:tä, eikä siitäkään ollut apua. maf johto irti kävin heittään pienen lenkin enkä huomannut mitään eroa.. olisko siinä sit syyllinen?
-
Tuskin siinä mitään sitten on. Viallinen maf antaisi viallista informaatiota ja auton pitäisi tällöin toimia paremmin jos maffin johdon irrottaa.
-
Tuskin siinä mitään sitten on. Viallinen maf antaisi viallista informaatiota ja auton pitäisi tällöin toimia paremmin jos maffin johdon irrottaa.
No perhana. Olisin melkeen jo voinu ton 200e maffin ostaa, että sais vehkeet kuntoon ratapäiville. :'(
Tarkistin eilen viellä senkin, että turbo pyöri hyvin ja välystä ei ollut..
-
Itse tsekkaisin nyt sen hukkaportin vivun vielä. Sitä säätää sen puoli kierrosta kuitenkin aika äkkiä (ainakin 2.5T:ssä) ja koeajolla huomaa nopeasti muuttuiko käytös mihinkään.
Toi alkup. vikakoodi kun väittää jotain ahtopaineen säätöön liittyviä ongelmia.
-
Volvon mekaanikon kans äsken keskustelin, niin ota sutimisen esto päältä ja kokeille uudestaan et vaikuttaako mihinkään.
-
Volvon mekaanikon kans äsken keskustelin, niin ota sutimisen esto päältä ja kokeille uudestaan et vaikuttaako mihinkään.
Ei mitään eroo oli sitten päällä, rajoitettu dstc tai kokonaan pois. Ei saa luistoneston valoo millään asetuksella edes vilahtaan niin mopo se on nyt.
Itse tsekkaisin nyt sen hukkaportin vivun vielä. Sitä säätää sen puoli kierrosta kuitenkin aika äkkiä (ainakin 2.5T:ssä) ja koeajolla huomaa nopeasti muuttuiko käytös mihinkään.
Toi alkup. vikakoodi kun väittää jotain ahtopaineen säätöön liittyviä ongelmia.
Sain lukitusmutterin auki, mutta en saanut säätöä liikkumaan.. kuitenkin tossa painelin sitä hukkiksen tankoa ja siihen ei tunnu jäävän mitään väljää ja portti kuulostaisi kolahtavan kiinni.
Tais jäädä kesämiitti nyt väliin.
-
Jos en ihan väärin muista niin vaparissa olis noin 14-15k/h ja turboissa noin 10-12k/h massamittarin lukema.testaappas toisella mittarilla ettei ois kuitenkin vika siinä.
Vikakoodiahan ei välttämättä tule.
-
Jeps. Kyllä muakin toi maf viellä epäilyttää.
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/20140801_114221_zpseoog7iwx.jpg)
Uskalllankohan kokeilla tota 066 loppusta ton nykysen 065 tilalle.. Eroo on lähinnä pikkasen muotoilussa ja takapuolella on diodi tossa 066.
066 on muutaman vuoden vanhemmasta matalapaineturbosta.
Soittelin varaosamaailmaan niin sieltä sais pierburgin valmistamat sisukset tohon 100euroon. Ei kirpasis ihan niin paljon se kokeilu sitten..
-
Joo käväsin ostaan sen pierburgin maffin ja ei mitään apua..
Voiskohan tän viedä johkin katottavaks ja korjata sitten itse. Mulla on keinot aika vähissä kohta.
-
Milläs tasolla long ja short term fuel trimmit pyörii lämpimällä koneella?
-
Milläs tasolla long ja short term fuel trimmit pyörii lämpimällä koneella?
Tyhjäkäynnillä toi short term fuel trim -7,8 ja 10,9 välissä koittaa pysyä silti lähellä 0 tai vähän yläpuolella, mutta heittelee välillä.
Long näyttää kokoajan -0,8%.
Coolant temp 89c.
-
Joopajoo.. Otin downpipen nyt sitten irti eikä sieltä löytynyt, kun hajonneita osia :buck2:
Pakopesä on halki koko matkalta turbiinisiiven ja hukkaportin reijän välistä.
Sit katalysaattorista tuli tämmöset:
(http://i233.photobucket.com/albums/ee226/suggamonsteri/20140807_191831_zpspyvfedpg.jpg)
Kaikki vaihtoon ja jos ei sen konkurssin jälkeen ala toimimaan niin työnnän lähimpään suohon koko vehkeen.
-
No jopas, ei ihme ettei oikein liikahtanut! Hyvä että syyllinen todennäköisesti löytyi.
-
Joo kyllä se syyllinen oli pääasiassa toi katti. En usko että toi turbon haljennut pakopesä vaikuttaa paljon tai yhtään ahtoihin. Halkeema oli kuitenkin melko tiiviin näköinen.
Heitin äskön pelkän downpipen pätkän kiinni ja poljin autoo vähän tossa pihalla niin hienosti tuntus liikkuvan. Naapureille terveisiä vaan ::)