Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: J_J - 30.07.2014, 20:01:29

Otsikko: 850 2.5-10V käynnistysongelma
Kirjoitti: J_J - 30.07.2014, 20:01:29
Hep. Tuli tuohon -95 vuoden bensalahnaan tehtyä perushuoltoa: mm. öljyt, suodattimet, tulpat sekä jakopää. Pari viikkoa huollon jälkeen ilmestyi käynnistäessä häiriöitä. Startti pyörittää ihan normaalisti, ja kone "lupaa" heti käynnistyä, mutta sitten "potkaisee takaisin" ja saattaa vaatia useita starttauksia ennen kuin jää käyntiin. Käynnistysyritysten lukumäärän kasvaessa, alkaa myös bensa hieman tuoksahtaa.

Olisiko bensapumppu tai pumpun rele ongelman aiheuttaja? Jos kuulostaa epätodennäköiseltä, niin mistähän kannattaisi vikaa lähteä etsimään? Pitääkö bensapumpulta kuulua ohjaamoon asti selkeä hurina sytytysvirran kytkennän jälkeen, mikäli pumppu ja rele ovat OK?
Otsikko: Vs: 850 2.5-10V käynnistysongelma
Kirjoitti: Axu85 - 30.07.2014, 23:48:50
Kyl se aika vaimea ääni on mikä sieltä tulee, ellei ole juuri uusittu pumppu.

Ja jos bensalle haisee niin eikö silloin sitä tule tankista?
Otsikko: Vs: 850 2.5-10V käynnistysongelma
Kirjoitti: J_J - 31.07.2014, 00:15:53
Niin sitä itsekin pähkäilin. Mutta mistä lähteä vikaa etsimään, normaalia tuollanen ei ole.

Jos olisi "jako sekaisin", niin ei kone kävisi käyntiin lähdettyään normaalisti (jos ollenkaan). Jotenkin sytkäpuoleen kallistuisin itse, mutta mitä sieltä nyt olisi voinut vikaantua? Tulpanjohdot vaihdettu n. 2 vuotta sitten, virranjakajan huollosta ei varmaa käsitystä...
Otsikko: Vs: 850 2.5-10V käynnistysongelma
Kirjoitti: J_J - 06.08.2014, 23:30:06
Virranjakaja kansineen ja pyörijä vaihdettu. Sama vaiva edelleen, mutta ei aina. Sytkän ajoitus toisinaan startatessa väärä, josta syystä antaa kipinän väärällä hetkellä. Eikö kenelläkään ole ehdotusta tai ajatusta, missä vika?
Otsikko: Vs: 850 2.5-10V käynnistysongelma
Kirjoitti: Grand-Tourer - 07.08.2014, 11:37:54
nokka anturi / ykk anturi / camshaft position sensor myös normi kulutustavaraa.

Ei ois paha rasti lainata toisesta autosta ja testata ( T40 torx * 2 pulttia ).

Risa nokka anturi "lupaa" kiusallaan käynnistää, antaa ykköselle ziginää ja kone hörähtää. Oiskohan tuo kampianturin heiniä. Jos se heittää pois kipinän antamisen ( kysy naapurista esim ajoituslamppua ) niin äänestäisin nokkaanturia. En osaa sanoa näkeekö kiekkamitarin viisarista antaako ecu ziginää. Veikkaan että -vikakoodilista on piitkä.

juutuupissa löytyy , esim youtube.com/watch?v=J3aHfMGhGZE