Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: haloka - 02.05.2011, 11:52:28
-
Katkesi tänään jakopäänremmi 2.5tdi.
Kansikoppa irroitin niin selvisi että noka-akseli on poikki kanssa.
Kysymy kuulukin mitä kaikkia minun pitää ruveta vaihtamaan tuohon myllyyn että saan sen kukkumaan.
Riittä kun vaihdan vaihto kannen siihen?
Nyt mietin käytänkö ala kertaa auki.
-
No se selviää vasta sitten kun sen kannen irroittaa, jotta näkee onko männät kärsineet.
Tai kiertokanget.
Hyvässä lykyssä selviäisi nokan ja vaurioituneiden venttiilien uusimisella...
Kannattaa myös harkita vaihtokoneen laittamista, jos jostain kohtuu hintaa koneen saa,
samaa konetta kun on ollut aika monessa pelissä.
Minkä verran ajettu ja oliko hihna ja vesipumppu vaihdettu ajallaan?
Vai mikä sen hihnan katkaisi?
-
1-2 venttiilit on vääntyneet ja nokka-akseli poikki kahdesta kohti.
Remmin vaihtoon olisi ollut vielä 10000km ja olin tilamaassa huoltoon juuri aikaa.
Vielä ei ole selvinnyt mikä on syy remmin katkeumalle. Remmi muuten ihan hyvännäköinen.
Vesipumppu pyörii ja kiristäjä kanssa.
Kone pyörii ihan kevyesti.
-
Ei ainakaan kannata hätiköidä. Se mitä on mennyt selviää kun on avattu. Veljellä kävi sama juttu ilman nokkan katkeamista, oli lopulta osineen (sisältäen jakopään) ja koneistuksineen saman hintainen operaatio kuin liikkeen tarjous pelkästä jakopään rempasta yleensä :idiot2:
-
Jep, itse harjoittelin isäukon D6 -koneella joskus 13 keväisenä.
Merkkasin vanhaan jakohihnaan rattaiden paikat ja kopioin ne uuteen hihnaan.
Pistin sitte käymään, eihän se kunnolla käynyt.
Sitten kun tutkin merkkejä tarkemmin, olin sitä mieltä että tuli vedettyä merkki vähän hutaisten ja siirsin hihnaan yhdella hampaalla...
Kone kävi pari sekunttia ja pasahti, nokka poikki ja 2 venttiiliä solmussa.
Onneksi tallista löytyi nokka, venttiilit joutu uusimaan...
Syynä huonoon käyntiin oli tietysti toisen pään pumpun hihna joka oli päässyt luitsamana kohdaltaan ;-)
-
Remmin vaihtoon olisi ollut vielä 10000km ja olin tilamaassa huoltoon juuri aikaa.
Entäs ajallisesti, oliko 4 vuotta tullu jo täyteen?
-
Entäs ajallisesti, oliko 4 vuotta tullu jo täyteen?
Ei ole tullut vielä neljää vuotta täyteen.
Reilu pari vuotta edellisetä vaihdosta kulunut.
Kyllä minä alan kallistua siihen että tarkistaa se alakerta ja samalla vaikka heittää uudet laakerit sinne.(jos ei ole mennyt muuta rikki)
Huomenna puran kannesta suuttimet ja hehkut sekä muut rompeet.
Ja puhelin kierros osien perään.
Mistäkö sais muuten edullisesti nokka-akselin edullisesti?
-
Huoltokorjaamoillahan on nykyään vastuu ja takuu koko jakohihnan vaihtovälin.
Takuu koskee siis sitä, jos jakopää hajoaa ennen km tai ajallista takarajaa johtuen asennusvirheestä.
-
Mitä autolla on nyt ajettu? Katsohan samalla, että missä kunnossa on nokka joka käyttää alipainepumppua..
-
Autolla on ajettu 330000Km.
Hommasin koneen sihen joka on kulkenut saman verran ja siihen on vaihdettu remmit ja pumput siihen.
Ja rupean kasamaan vanhasta myllystä vara koneen itselle.
Laittelen ajan kassa sitä.
Huoltokorjaamoillahan on nykyään vastuu ja takuu koko jakohihnan vaihtovälin.
Takuu koskee siis sitä, jos jakopää hajoaa ennen km tai ajallista takarajaa johtuen asennusvirheestä.
Joo edellinen omistaja oli vaihdattanut remmit siihen. Jos se korjaamo olisin samalla paikka kunnalla niin kävisin hakemassa korvaukset sieltä.
Nyt siiryn jakoremmin vaidot 800000km väliin.
-
Joo edellinen omistaja oli vaihdattanut remmit siihen. Jos se korjaamo olisin samalla paikka kunnalla niin kävisin hakemassa korvaukset sieltä.
Pitkäkin välimatka?
-
Huono juttu lähteä enää perimään jakopään vaihtaneelta firmalta rahoja kun kone on jo aukaistu. :nohnoh
-
Siirtyisikökään edes tuo mahdollinen virhevastuu omistajavaihdoksen mukana, uskaltaisin sanoa, että todennäköisesti ei, koska vastuussa ollaan henkilölle (asiakkaalle), ei tavaralle.
-
Nyt siiryn jakoremmin vaidot 800000km väliin.
Kannattaa vaihtaa hiukan tiheämpään, vaikka puolen miljoonan välein :P
Leikki sikseen.. Menikö remmi nyt 80 tkm.n vai 110 tkm.n kohdalla? Mulla on huoltokirjassa vaihtoväli 120tkm ja siinä se on ensimmäisen kerran vaihdettu. Itse pidän 90.in vaihtoväliä siitä huolimatta ja nytkin alkaa huolto lähestymään.. taitaa olla 82tkm menty jakoremmillä ja pumpun remmillä joku 45tkm..
-
Kannattaa vaihtaa hiukan tiheämpään, vaikka puolen miljoonan välein :P
Leikki sikseen.. Menikö remmi nyt 80 tkm.n vai 110 tkm.n kohdalla? Mulla on huoltokirjassa vaihtoväli 120tkm ja siinä se on ensimmäisen kerran vaihdettu. Itse pidän 90.in vaihtoväliä siitä huolimatta ja nytkin alkaa huolto lähestymään.. taitaa olla 82tkm menty jakoremmillä ja pumpun remmillä joku 45tkm..
Meni 80tkm.
-
Pirsi nyt kunossa. kukkuu ja toimii hyvin. :)
-
Mitä kaikkea män uusiks?
-
2.5tdissä jos vena pääsee lyömään mäntään, on todennäköisesti venttiilin lisäksi myös kanki entinen, kannattaa mitata, pelkkä silmämääräsyys ei erota parin millin lyhentymää kangessa, toki voi mutkaa olla enemmänkin. Kiertokankisarjaa myyvät volvolla vain, ainakin 2008 myivät, hintaa sillä hieman toista tuhatta euroa. Eli jos kanki mutkalla, niin vaihtomoottori taikkapa käytetty kanki vaikkapa vrcf-kierrätyskeskuksesta.
oho
Pirsi nyt kunossa. kukkuu ja toimii hyvin. :)
en ees huomannu tätä kommenttia kun aloin jo tarinoimaan, mutta joo, tuo ylläoleva käy kaikille muille saman ongelman kanssa painiville.
-
Hommasin käytetyn koneen johon vaihdettiin jakopään romppeet ja jakajapumpun rompeet.
Kone on kulkenut 380tkm.
Nyt on varaosia suuttimia ja turbo ja puolikas kone.
-
No kaikki kävi sitten kätevästi!
-
No kaikki kävi sitten kätevästi!
No kävi. Meni siihen sitten pari tonnia rahaa. >:(
Tässtä lähtien teen jakoremmin vaihdot 80tkm välein.
En vain löydä syytä miksi remmi on mennyt poikki.
Vesipumppu ja kiristin kunnossa ja muut pyörät kunnossa. Remmi on vaan napsahtanut poikki. :-\
-
Nii mutta aatteleppa jos tuollanen ois käyny vaikkapa toyotalle. Ei siihen ois kehannu tehä 2000e remppaa.
Se olis ollu AVK:lla/romiksella myynnissä!
-
Sain selville että se jako remmi ja muut rompeet ovat mätänettistä.
Mitä opimme ei kannata säästää remmeissä se voi käydä kalliiksi.
soitin tuonne kuluttajaasiamiehelle kerroin jutun, tuumasivat että korvauksien saaminen ei tässä minun tapauksessa mahdotumuus. :'(
En tästä lähtien en edes astu sihen liikkeeseen. >:(