Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Vauxi - 31.07.2014, 10:04:14
-
Mitkähän kaikki asiat vaikuttaa jarrulevyjen kieroutumiseen ?
Autoa ostettaessa etulevyt selkeesti oli pikkasen kierot. Ennenkuin ne vaihdoin, tarkistin liukutapit, joista yksi olikin aivan tuhannen jumissa. Uusin jumittuneen sekä herkistin loput ja sitten vasta ratti alkoikin ravistaa törkeästi. Eli levyt oli aivan jojot. Vaihdoin mäsäksi menneet etualatukivarsien takapuslat uusiin, asensin niiden merkit tukivarsien merkkejä vasten. Kävin leimalla jossa käyttöjarrut olivat oikein hyvät teholtaan. Heittoa joku 1% edessä. Ravistus eiole oikein hyvästä, niin vaihdoin uudet levyt (brembo) ja uudet palat. Jarrutti aivan neitseellisen sileästi noin 1kk. Sitten yli satasessa alkoi kuulua trrrr ääntä ja ajankanssa sitten alko ratin ravistus ja hitaassa vauhdissa nyökkiminen. Vaihdoin tietty levyt sitten uusiin bremboihin takuuna. Sama homma uusiutu about samassa ajassa. Näissä bremboissa oikea etulevy oli molemmilla kerroilla jojo. Kun nämä takuuvaihdetut levyt alkoivat täristää, aloin mittaamaan levyjä. Vasemmalla heittokellolla mitattuna levy ei vispaa yhtään (heitto meni mittavirheen sisään). Oikealla levy vippasi levyn päältä mitattuna navan ihan ulkolaidasta n0.04mm. Eihän tuo ole tuossa paljoakaan, mutta kun tuosta lisätään kehää sen reilu 100mm, niin alkaa jo huomaamaan heittoa. En muista enää paljon levyn ulkolaidassa heittoa oli, mutta sitä oli senverta että tosiaan jarrutettaessa liikennevaloihin kevyesti auto nyökkii.
Tälläkertaa vaihdoin sitten oikean etunavan sekä tilasin Mteckiltä levyt. Vaihdoin normaalit uudet jarrupalat. Tarkistin ennen satuloiden irroitusta että männän saa puristettua sisään ihan käsivoimin vetämällä satulasta ja sen jälkeen likutapit liikkuu todella herkästi. Luonnollisesti palat putosivat pois kun satulan irroitti. Kidassa mihin palat laitetaan, ei ole kuin yläpuolella kitinä/väljän poistolevy. Mutta sen puute tuskin vaikuttaa tähän. Pala ottaa koko matkalta levyyn tasaisesti. Ensimmäiset palat olivat kuluneet tietenkin huonoiksi kun se yksi tappi oli ollut ties kui kauan jumissa. Nyt ei mitää vikaa.
Mitkä siis vaikuttaa tähän ongelmaan? Putsaan navat aina niin ruosteettomiksi kun ne neekerintukkalaikalla ja pinnapulttien ympärille kietoutuvalla mokkalaikalla vaan saa. Lisäksi turautan ohuelti keramiika spreitä estämään tulevaisuuden ruosteen. Näin olen tehnyt lukemattomiin henkilöautoihin ongelmitta. Olen huomannut myös että kun jarruttaa täristävillä levyillä samalla kun kääntää jyrkähköön mutkaan, tärinää ei tule, vaan se hukkuu puslien löysiin. Tuosta voisi tehdä johtopäätöksen että vaihtamalla alatukivarsien etupuslat myös ja liimaamalla takapuslat jämyiksi, vian oire voisi vähentyä ? Mutta tämä eiole tosi, koska vika edelleen olisi olemassa.
Ideoita, meikällä alkaa meinaan loppua nyt? Tällähetkellä enno aivan varma näiden mtecin levyjen kohdalla että onko ne kierot, vai onko tälläkertaa takajarruissa liu-ut jumissa. Samalla tavalla vaan alkoi värinät ja tärinät kuin ennenkin, nyt vain 2vk sisällä jossa 95% maantieajoa ilman jarrutuksia :D :(
-
Usein tarvikelevyt kieroutuvat, koska ne on sorvattu ennen kuin teräsvalu on asettunut.
Kun terästä valetaan, niin siihen jää jännityksiä, jotka saa pois lämpökäsittelyllä tai pitkällä varastoinnilla ennen sorvausta.
Marmorilla myydään levyjä, jotka eivät kieroudu, koska ne on lämpökäsitelty tietyllä tavalla ennen sorvausta.
-
Lämmön vaihtelut myös kierouttavat levyjä.
Ei perus levyt ei kestä montaa tosi jarrutusta +120km/h putkeen.
Myöskin juuri ajosta tulleen auton levyt ovat näillä keleillä kyllä todella lämpöiset. Ja siihen kuin vielä aloittaa pesemään autoa, niin rupeavat levyt jäähtymään aika vauhdilla..
-
Uusikoppaisessa 960:ssä etulevyjen kieroutuminen omia aikojaan ja useampaan kertaan ei ole mitenkään uutta. Töissä on vastaan tullut parikin autoa jotka ovat takuuajan sisällä kierouttaneet molemmat tai toisen etujarrun pariinkin kertaan. Levyt on kuitenkin vaihdettu kuluneiden tilalle, jotka olleet autossa esim. useamman vuoden saman omistajan aikana. Jos on mennyt kieroon kahdesti, on levymerkin vaihtaminen takuulevyn kieroutumisen jälkeen ratkaissut tilanteen. Tosin Vauxilla niitä on mennyt enemmän kuin "yleensä". Levyhän on sama kuin 850:ssä ja satula sama kuin 940 yksimäntäinen, silti 960 on ihan selvästi herkempi.
-
Monissa autoissa jos kieroutuu uudestaan, on syynä kiero napa. Heittokellolla näkee hyvin.
-
Monissa autoissa jos kieroutuu uudestaan, on syynä kiero napa. Heittokellolla näkee hyvin.
Se on juurikin näin. Toisin kuin yleisesti ajatellaan, levy ei mene kieroon esim. kovasta jarrutuksesta tai lämmöstä muutenkaan. Kiero napa (muiden ohella) aiheuttaa epätasaista kulumista, joka sitten tuntuu tärinänä. Se on sitten semantiikkaa onko levy "kiero" vai, mutta vika ei ole levyssä eikä ongelma näin ollen korjaannu levyjä vaihtamalla kuin korkeintaan hetkeksi.
Levyt ei myöskään ole terästä vaan valurautaa. Syy on juurikin siinä, että valurauta ei muuta muotoaan lämmön vaikutuksesta läheskään yhtä helposti kuin teräs.
-
Juu. Kirjoitinhan aloitus viestiin että mittasin heittokellolla ja oikea napa oli syystä tai toisesta kiero. Levyn paksuuden muutos myös aiheuttanee samaa tärinää ? Mut tässä tilanteessa luulisi että materiaali levyssä on aivan luokatonta?
-
Jos satula jumii (=jarruttaa toiselta puolelta) ja jarruttaa levyt kuumaksi, niin alkaa myös täristämään. Kyllä se valurautakin vääntyy kun toinen puoli alkaa jo melkein hehkumaan kun toinen on vielä "viileä" (300°).
Oman 940 etulevyt alkoivat näin joskus hieman tärräämään. Palojen vaihdon ja satulan huollon avulla tärräys loppui ja pysyi poiss sen 15tkm. Nyt taas heijaa ja tärrää, mutta alkaa kyllä levytkin olemaan jo elämänsä ehtoopuolella.
EDIT: tämä oli siis yksi yleinen syy siihen "kieroutumiseen". Topickin aloittajaanhan tämä ei päde, koska kyseiset asiat ovat jo hoidettu
-
Ja tavalleen levyn vaihtamalla navan kierous taianomaisesti häviää?
Pikku tuntuma ois, että Vauxi on satuloiden liikkuvuuttakin testannu muutamaan kertaa ::)
-
Pikku tuntuma ois, että Vauxi on satuloiden liikkuvuuttakin testannu muutamaan kertaa ::)
Tämä on taivahan tosi!
Mielestäni käsin liikkuva mäntä on ok sekä melkein puhaltamalla liikkuvat liukutapit on ok. Käsiin/lattialle putoavat palat on kanssa ok... Tulen uusi etunapa on myös ok. Ainakin ulommat etupalat ottavat kiini tasaisesti levyyn eikä pinnassa näy mitään erityisiä jälkiä. Sinertymiä, punertumista tai kiillottumia ei ole. Myöskään suoraan ajon jälkeen ei levyt ole mitenkään kuumat. Testasin tän ajamalla 60km motaria ja kehää yhtäjaksoisesti ja lopussa tietty piti jarruttaa ramppiin josta sitte turaus maantietä ja kotio. Melkein renkaat oli kuumemmat kuin jarrut. Kuten sanoin, alkaa järki lähtee.. :(
-
Ei kai navan ja jarrulaikan väliin ole laitettu mitään rasvaa? ???
-
Kyllä on ja laitoin myös uuden navan ja ihan eri merkkisten levyjen asennuksen yhteydessäkin. Neitseellistä pysähtymistä kesti 2vk kunnes vielä koskemattomat takalevyt meni kieroiksi. Sinne meni sitten levyt, palat ja kengät. TUon jälkeen on menty kohta 2kk vakaasti pysähtyen. Keramiikka spray eiole aiheuttanut ikinä mitään navan ja levyn välissä, muutakuin sen että levy irtoaa navasta ihan käsillä ottamalla.
-
Mulla vispas ostovaiheessa 128 tkm ajetun V90 etupää oikein huolella jarrutuksissa. Vaihtelin puslia ja rasvailin liukuja kunnes vaihdoin etulevyt (naurakaa vaan vapaasti) Bilteman 99 ekua parilta maksaviin Sport-levyihin. Nyt katsastusrempassa vaihdoin uudet alle kun oli ne urat jo liki loppu. Kilsoja 356 tkm eikä ole tärissyt sen jälkeen kun alkuperäiset lähti keulilta pois. Takana on kyllä orkkislevyt, toiset menossa.
-
About 3kk ajoa nyt 4x mtecin levyillä. Toimii. Ei valittamista.
-
Jaahas. Ongelmat senkuin jatkuvat kun kesärenkaat keväällä vaihdoin ja nopeudet sitämukaa nosti moottoritiellä. Kesällä myöhemmin pyörittelin nosturilla etupyöriä ja vasen kahisee jatkuvasti kun rengasta pyörittää ja kas kummaa, oikea kahahtaa kerran kaksi kierroksella... En ole mitannut kellolla vippiä. Mutta sitä nyt selkeesti vaan on. Myös tuttu jyrinä tulee kun jarruttaa ja ylinopeudesta jarrutettaessa rattikin värisee ihan selvästi.
Että sellasta :(
-
Vika lähes sama ja merkki eri meinattiin koneen kumeja kyse etuvetosesta ja satulat vaihtaa runkoineen .
-
Jääkö sulle paine päälle.ilmareikä korkissa .jarruletku .jarrupolkimen välys.
-
Ei jää paine päälle. Pyörii herkästi. Ota tästä tosiaan sitte selvää. Tämmöistä ei aiheuta edes väljät liukutapin pesätkään.