Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: sendmillion - 02.05.2011, 14:25:54
-
Terve,
Auto on maannut viikon tallissa, kun ei meinaa mennä iskaritolppa paikoilleen..ja taas, kun sen saat paikoilleen ni, ei mene vetonivel paikoilleen jne. jne. olisko joku ystävällinen ja kertoisi oikean tavan tässä hommassa, ettei ihan tule pimiäksi..sisimpi vetoakseli on lähtenyt jo ihan tarpeeksi monta kertaa pois, että hiukan jo naurattaa, korjauskäsikirjakin löytyy, mutta kait sitä on nii pöljä, ettei tajua..
eli mitkä ensin ja mikä viimeisenä ja mitä apuvälineitä tarvii...tuntuu tosin, että kaikki on jo käytetty..
Jokatapauksessa en laita enään noita ehjiä käytettyjä iskareita vaan haen uudet ja pitäsi vielä jostain löytää coupeen sopivat madallus-sarjan jouset..
-
Jos iskareita vaihdat, miksi vetoniveliin kajoat?
Iskari irti olkavarresta(2 pulttia vaakatasossa). Pherssonin yläpäästä 3 mutteria auki ja tolppa pois. Tue olkavarsi(se, mihin iskarin alapää tulee kiinni) niin ettei se pääse kallistumaan liikaa. Vetonivelet kärsii. Vaikka narulla tai nippusiteillä niin että pysyy lähellä normaaliasentoa.
Iskari takas ja pultit kiinni, köydet pois.
Jos vetonivelet on karannu, kasaa ensin ne, sitten suunnilleen oikeaan asentoon ja tolpan alapää kiinni.
Tai sitten en huomannut(tajunnut :idiot2:) jotain taas kerran... Erittäin tod.näk. :D
Tossa kuva
Ykkösosan alapäässä kaksi vaakapulttia, reiät näkyy noissa laipoissa.
(http://www.swedishautoparts.com/shop/catimages/top/V70-1998-2000Front-Suspension.jpg)
-
jep..eli ehkä vähän harhaanjohtava otsikko..eli kyseessä on koko läjän kasaaminen oikeassa järjestyksessä.
Asiahan meni suurinpiirtein näin..aloin vaihtaa ehjät ja käytetyt iskarit rikkinäisten tilalle, joten otin tolpan alhaalta ja ylhäältä irti+raidentangonpään ja koiranluun..painoin alatukivarresta hiukan, että tolppa mahtuupi tulemaan paremmin,mutta meni liikaa,koska vetari lähti kuulineen irti sieltä sisäpäästä. Sitten, kun sen vetarin sai puretttua ja kasattua paikoileen, nii alatukivarren nivel jäi napaan kiinni värkätessä jotain eli hain uuden alatukivarren.
Nyt oon sitten yrittänyt kaikki mahdolliset vaihtoehdot, että minkä kiinnitän ensin ja missä järjestyksessä etenen, koska aina jostain vastustaa niin prkl, ettei mene palikat paikoilleen..en ala selvittää enempää,ettei mene sekaisin enempää, mutta siis tosiaan, jos ajatellaan vaan nii, että kaikki on levällään, niin missä järjestyksessä alan sitä kasaamaan = tolppa,vetarit,alatukivarsi, napa... toivottavasti tajuatte..
p.s. noi toiset tolpat on farmarimallisesta T5:sta, jotka kuitenkin mitattuna on ihan samanlaiset kuin omat, et varmaan siinäkään pitäisi olla syy, vaikka on kyllä mielessä sekin alkanut käymään..
-
joo, homma oli parista isosta syystä omituinen, mut on ratkennu ja onpa kumma,ku ei tullu vastauksia :D
-
joo, homma oli parista isosta syystä omituinen, mut on ratkennu ja onpa kumma,ku ei tullu vastauksia :D
Jaa nyt toki ne syyt myös kanssamme ;)
-
ei oo mitään järkevää syytä, tatsi vaan kadoksissa muutaman vuoden remppatauon jälkeen :buck2: tai no sanotaan, et kantsii olla tosiaan varovainen sen sisemmän akselin kanssa, joutuin ite hiukan työstään sitä tai sitä kuulasysteemiä, että rupesi liikkumaan siellä lopuksi..