Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: vippe - 05.08.2014, 12:22:49
-
mitäpä luulette, ko oli menny perävälityksen väliin muutama pikkupyörän hammas. :-\
niin pinionissa on yhessä hampaassa jälki ja se kohta kanittaa lautaspyörään-> josta johtu ääntäminen.
saisko sitä korjattua vai täytyykö ostatella uutta välitystä?
-
Jos on pintaroso (hammaspyörän pinta rikki) niin saattaa alkaa siitä kulumaan vaikka hioisikin särmät pois (pintakarkaisu hävinnyt). Oma mielipide on, että uutta/ehjää osaa, mutta tietävemmät/kokeneemmat jatkakoon.
-
kai se korjaten menee, mut tuskin siitä täysin hiljasta saa enää.. jos vaihtaa alkaa nii pitää vaihtaa aina molemmat, eli pinioni ja hammaspyörä, jos vaihtaa vaan toisen nii sit se kuluminen vasta alkaakin..
-
kai se korjaten menee, mut tuskin siitä täysin hiljasta saa enää.. jos vaihtaa alkaa nii pitää vaihtaa aina molemmat, eli pinioni ja hammaspyörä, jos vaihtaa vaan toisen nii sit se kuluminen vasta alkaakin..
tietysti pareittain vaihellan jos vaihellaan. korjailemaan en rupea, jos kerta piloilla on, toistaseks toimittaa harrastekäyttiksen virkaa eli sais olla hyvä...ja kötöstämällähän ei tuu ko paha mieli ja tuplasti työtä saman ongelman kimpussa.
mites jos oikeen uutta ajamatonta välitystä laittelis, niin passaisko toi "jonku" jeepin takavälitys (eli dana 35 eli 1031/1041 mitoissa)? siinä on pinionissa kardaaninlaipalle 26 hampaiset poorit.
onko miten hankala se välitys vaihella. pinionin kans saa olla tarkkana ettei ylikiristä, mut vissiin sitte pitää hammaskosketus/se välys säädellä... eli saako ite ja millä kaluilla vai onko suosiolla reissu paikalliselle "viisaalle tietäjälle".
syytä pinionin vaihossa varmaan vaihella se kard.laipan stefa, mites kannattaako pinionin laakereita? tämänhetkiset rullaillu joku ~450tkm.
-
Kokonaisen akselin hinta b-osana on 50 eur ja kun nuo särkyvät pääasiassa vain tapaturmaisesti, osia on tarjolla paljon. En lähtisi turhaan laittamaan uutta. Aksilakin on helpoin vaihtaa kokonaan. Tosimiehet purkaa kahdesta ja kokoaa toiseen viidessä tunnissa, mutta tämmönen laiskempaan työntekoon tottunut purkaa yhden illan ja kokoaa toisen. Sitten on kolme iltaa vielä varattava kaikkien ilmeentyvien vikojen etsintään.
-
Hieman ot, mutta paljonkohan maksaa tehdasuusi perä 940:iin? Onko kukaan ikinä kysyny? Kaveri kysyi W124 Mersuun veholta tehdasuuden ASD lukolla varustetun perän hintaa ja yllättyi kun n. 1000 euroa verolla vaan hintaa. Sitte myydään kalliiseen hintaan puoli milliä ajettuja periä. Tietysti jos uutta olisi laittamassa Volvoon niin jokin kestävämpi jenkkiperä olisi näppärä.
-
Hieman ot, mutta paljonkohan maksaa tehdasuusi perä 940:iin? Onko kukaan ikinä kysyny? Kaveri kysyi W124 Mersuun veholta tehdasuuden ASD lukolla varustetun perän hintaa ja yllättyi kun n. 1000 euroa verolla vaan hintaa. Sitte myydään kalliiseen hintaan puoli milliä ajettuja periä. Tietysti jos uutta olisi laittamassa Volvoon niin jokin kestävämpi jenkkiperä olisi näppärä.
1041 äkkii katottuna n. 3000€ ja pelkkä G80 lukko n. 1000€
-
Kokonaisen akselin hinta b-osana on 50 eur ja kun nuo särkyvät pääasiassa vain tapaturmaisesti, osia on tarjolla paljon. En lähtisi turhaan laittamaan uutta. Aksilakin on helpoin vaihtaa kokonaan. Tosimiehet purkaa kahdesta ja kokoaa toiseen viidessä tunnissa, mutta tämmönen laiskempaan työntekoon tottunut purkaa yhden illan ja kokoaa toisen. Sitten on kolme iltaa vielä varattava kaikkien ilmeentyvien vikojen etsintään.
joo eihän ne kalliita oo, mutta ei oo vielä tärpänny sopivaa kohalle, kun pitäs olla 3.73 välityksellä.... varastos itseasias yks akseli 4.10 välityksellä, on vää turhan tihee omaan makuun :D
joo akselinhan vaihtaa helposti, varsinki kun käytetty viikkoa aiemmin irti puslaremontin yhteydessä.
mut jos toi jeepin takavälitys passaa, niin ei jää paljoa hintaa, 170e kuluineen yms lupailee ebay. siihen sitte joko vanhat laakerit tai jos hifistelee, niin uudet... uusien kans ei tarvis miettiä enää oman elämän aikana vaihtoa
-
1041 äkkii katottuna n. 3000€ ja pelkkä G80 lukko n. 1000€
Melko kallis on. Varmaan tuo mersun perä on kestävämpi ja lukkokin hieman kehittyneempi.