Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: moose - 06.08.2014, 00:11:27
-
Elikkäs ilmastointi hiipui ja oli vuoden käyttämättä, eilen järjestelmä koeponnistettiin ja uudet kylmäaineet sisään.
Homma ok, ilmastointi lykkää tosikylmää.
Tilanne tänään: kompura päälle ja pois noin 15 sekunnin välein eikä kylmää tule enään niin hyvin, samalla huomasin että fletti ei huuda vaikka ilmastointi on päällä, eikö näin pitäisi kuitenkin olla vai muistanko väärin?
Onko siis mahdollista että rele kyrvähti päivällä, aiheuttaen ilmastoinnin ylikuumenemisen ja paineen nousun jonka takia kylmäaineet karkasi atmosfääriin ylipaineventtiilin kautta? (olenko aivan hakoteillä?)
Vai rupesiko järjestelmä vuotamaan, esim. kompuran kaulalta vasta nyt kun on vähän pyörinyt?
-
Paina nopeasti (HANSKA KÄDESSÄ) ja varovasti ruuvimeisselillä ilmastoinnin täyttöventtiilistä, Se on samanlainen kuin auton renkaan venttiili, niin näät onko siellä vielä kylmä ainetta..
Noissa kompressoreissa on se huono puoli että ne ei lähde pyörimään jos ilmastoinnissa on vähäänkään vikaa, eli jos flekti on rikki niin se ei pyöri.. Kato ihan ensimmäisenä ilmastoinnin sulake ja rele. jos ovat ehjiä niin mietitään lisää :)
OIkeassa olet että flektin pitäisi aina huutaa kun ilmastointi on päällä.
-
Perhanan hankalaa yrittää korjata autoa joka ei ehdi olla kotona, no kuitenkin siis eilen kompura lähti kyllä pyörimään mutta flekti ei, tänään ei kopurakaan enään lähtenyt kun kokeilin.
Mutta täytyy huomenna koittaa onko järjestelmässä painetta enää yhtään.
-
Noniin, koitin painaa venttiiliä ja ainakin sieltä reilu sihahdus kuului, eli ei ainakaan aivan tyhjä.
-Flektin rele on kunnossa molemmat nopeudet toimii maadoittamalla keskimmäisen liittimen nastoja.
-Ilmastoinnin sulake on ehjä.
-Rele naskahtaa jossain kun ilmastoinnin kytkee päälle, täytyy etsiä seuraavana ja testata toimiiko.
-
Tutkimukset jatkuu: Koitin ilmastoinnin painekytkimen ohittaa eli kytkin johdon navat yhteen, kompura lähti tällöin pyörimään.
Järjestelmän paine on siis liian alhainen eli vuotaa jostakin, tai painekytkin on rikki.
Vuotoon viittaisi se että täyttöventtiilin ympäriltä putki on märän näköinen, kun taasen muualta putki on tasainen pölynharmaa.
-
Tutkimukset jatkuu: Koitin ilmastoinnin painekytkimen ohittaa eli kytkin johdon navat yhteen, kompura lähti tällöin pyörimään.
Järjestelmän paine on siis liian alhainen eli vuotaa jostakin, tai painekytkin on rikki.
Vuotoon viittaisi se että täyttöventtiilin ympäriltä putki on märän näköinen, kun taasen muualta putki on tasainen pölynharmaa.
Eli tässä tapauksessa suosittelisin tekemään ilmastointi huollon ja uudet aineet sisälle, sanoo samalla korjaamolle että katsoo onko vuotoa. Joskus kompura ei lähde päälle jos paine on liian pieni eli liian vähän kylmä ainetta. eikä myöskään jos on liikaa ainetta, tein yks päivä töissä ilmastointi huoltoa volvo V70 koska ilmastointi ei toimi.. Syyksi paljastu se että oli liikaa kylmäainetta sisällä, Sinne kuuluu n700g ja kun tyhjensin sitä niin sieltä tuli 1300g :2funny: no laitoin sinne sen mitä sinne kuuluu niin heti alko toimimaan.
-
Vika löytyi, paineet karkaa vuotavan sisäkennon kautta, pitääpä googlata mistä uusi ja mitä maksaa
-
Kerrohan, millaisia vaihtoehtoja löysit sisäkennolle. Onko sinulla tiedossa originaali Volvon osanumero?
Tommi
-
Lisäkysymys: Onko manuaali- vai automaatti-ilmastointi? Tietääkö kukaan, onko kyseisen sisäkennon (=höyrystin) mallilla eroa manuaalin ja automaatin välillä?
Tommi
-
Jos ei ole isoa vuotoa kennossa niin suosittelen laitattamaan paikka-aineen. 50€ meillä töissä ainakin tuo paikka-aine purkki muistaakseni maksaa ja tuntuu toimivan mitä on asiakkaiden autoihin tarvinnut laitella.
-
http://alvadi.ee/fi/varaosat/volvo/850-ls-lw-1991/ilmastoinnin-hoyrystin/ tommonen tuli ekana mieleen.
Kyseessä siis automaatti ilmastointi, tuo sivu ainakin kauppaa vain yhtä mallia, tiedä sitte, pitää tutkia tarkemmin.
Tuo paikka aine oli uusi juttu minulle, houkuttelisi kokeilla kun kattelin minkälainen työmaa höyrystimen vaihto on,
saattaa olla että ei onnistu enää paikkaaminen suhisee kuitenki niin nopeaan paineet harakoille.
-
Seuraavat osanumerot olen automaatti-ilmastoinnin höyrystimelle bongannut: Nykyinen on 9171781, joka korvaa aiemmat numerot 9187139 ja 9166544. Luulisi ettei höyrystin olisi erilainen manuaalissa ja automaatissa, ohjausjärjestelmä on vain erilainen.
-
Jos ei ole isoa vuotoa kennossa niin suosittelen laitattamaan paikka-aineen. 50€ meillä töissä ainakin tuo paikka-aine purkki muistaakseni maksaa ja tuntuu toimivan mitä on asiakkaiden autoihin tarvinnut laitella.
Haa... Tämä paikka-aine on varmaan halvempi kuin vuodon etsiminen typpi-ylipaineella tms. Mulla häviää aineet n 1-2 kuukaudessa, eli vois olla just oikea ratkaisu meikäläiselle.
-
Kertokaas nyt mikä tuon paikka-aineen nimi on ja mistä sitä voi ostaa?
-
Kertokaas nyt mikä tuon paikka-aineen nimi on ja mistä sitä voi ostaa?
Ei sitä pelkkää paikka-ainetta yksityisille myydä ja se paikka-aine laitetaan ilmastointijärjestelmään kylmäaineen seassa.
Ei siitä paikka-aine purkista ole hyötyä jos ei omista ilmastoinihuolto konetta....
-
Kertokaas nyt mikä tuon paikka-aineen nimi on ja mistä sitä voi ostaa?
tuota paikka ainetta ei voi laittaa ilman ilmastointi konetta. suosittelen käymään jossain korjaamossa tekemässä ilmastointi huollon ja että ne kattoo samalla mistä vuotaa ja laittaa vaikka ainetta. meijän korjaamo ei yleensä velota erikseen vuodon etsimisestä ku se tehään samalla ku ilmastointi kone alipaineistaa. sen vuodon voi etsiä itsekkin ku siitä missä on vihreää väriä niin siinä on vuoto. jos asut turun suunnalla niin tuu tekee huolto meijän korjaamossa :) siellä on mun lisäks 2 muuta volvo miestä töissä 8)
-
Kiitoksia tiedosta! Asun tosin Tampereella, olisiko kenelläkään tietoa Tampereen paikoista, joissa paikka-aineen saa lisättyä?
-
Kiitoksia tiedosta! Asun tosin Tampereella, olisiko kenelläkään tietoa Tampereen paikoista, joissa paikka-aineen saa lisättyä?
Sama paikkakunta ja tuolla toisessa ketjussa kysyin ihan samaa, niin kysytään sitten täälläkin. Tampere ja toi paikka-aine, anyone?