Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jrr - 08.08.2014, 22:27:09
-
Autona 2.4 diesel 163hp.
Meni luotto tähänkin merkkiin täysin.. Apulaitehihna meni suikaleiksi ja suikaleet mihinpä muualle kuin jakopään väliin. Venttiilikoppaa ei saatu irti ehjänä koska yksi suutin on ottanut ilmeisesti kipeetä eikö tullut ulos. Kannessa on kaikki sisäkalut solmussa, ja lohkosta on revennyt jotain jakopään kiinnityksiä.. Toki autolla ajettu 303000 mutta sylettää silti vietävästi. Miksei viisas insinööri suunnittele noita niin ettei sinne jakopäähän pääsisi mitään.. Pelkkä laturin hihnan rikkoutuminen ei paljoa haittaisi. Automaattilaatikko on vaihdettu jo 80000 sitten.
Onko kokemuksia kyseisestä turmasta ja mistäköhän kannattaisi etsiä vaihtokonetta? Tietää taas miksi aamuisin nousee töihin.. Ei ole halpaa tämä volvoilu. >:(
Ehkä pitäisi hakea siniseltä vain sellaisia autoja missä on kuplamuovit vielä ympärillä ja vaihtaa uusi hyvissä ajoin ennen takuun loppumista.
-
Kyllähän tuo vaiva on tiedossa yleisesti.
Oliko se apulaiteremmi vaihdettu ajallaan?
Usein sen myös rikkoo jumittunut laturin vapaakytkin, joka ajan mittaan rispaannuttaa sen remmin.
-
eikö 2006 eteenpäin ole parannettu kotelointia ettei pääse niin helposti jakopään väliin..?
moottoreita kyllä löytyy. esimerkiksi
http://www.varaosahaku.fi/?link=list&searchmode=6&pc[0]=120101101&query=36050449
en tiedä onko järkevä hinta. jos laatikko vaihdettu niin tuolla moottorilla autosta tulee kuin uus;-)
-
Remmi on vaihdettu jakopäähuollon yhteydessä 30tkm sitten. Vielä ei olla niin pitkällä et varmaks ei tiedetä mikä sen remmin on rikkonut. Kyllähän siitä autosta toki tulee kuin uusi kun laittaa linkin mukaisen koneen mutta hyvin se toimi vanhallakin koneella ;)
-
Remmi on vaihdettu jakopäähuollon yhteydessä 30tkm sitten. Vielä ei olla niin pitkällä et varmaks ei tiedetä mikä sen remmin on rikkonut. Kyllähän siitä autosta toki tulee kuin uusi kun laittaa linkin mukaisen koneen mutta hyvin se toimi vanhallakin koneella ;)
Kyllähän tällaiset jutut harmittaa. Tässä taannoin raportoin kuinka vaimo ajoi tyhjällä renkaalla pätkän ja siitä tuli entinen. Perjantaina hän teki sen uudestaan :( Pikkujuttu tietysti.
Mulla meni se laturin vapaakytkin joskus vuosia sitten ja siinä on riski että alkaa kuoria hihnaa reunasta. Vapaakytkin aiheuttaa kyllä oireita, muistaakseni selkeästi havaittava ääni, mutta vielä selvemmin oireet näkee jos katsoo hihnaa kun kone käy tyhjäkäyntiä. Hihna pompottaa ja hyppii. Normaalissa ajossa kytkin on yhtä puuta eikä oireile oli sitten ehjä tai rikki. Tää nyt ei auta tässä enää, mutta jos jotain toista.
-
Tilanne oli sellai et oltii reilu 200 km ajettu sinä päivänä ja auto hajos motarilla 25 km ennen kotia.
Hyvä tuuri siinä mielessä että hinausvakuutuksessa on lähtökohtana että viedään lähimmälle korjaamolle.. Nyt saatiin auto onneks kotikaupunkiin.
-
Lisäänpä tähän vielä apulaitehihnasta sen, että vaikka apulaitehihna vaihdetaankin, jää tuon mainitun vapaakytkimen lisäksi kääntörullat tarkistamatta.
En nyt ihan valtavan usein vaihtele jakohihnoja, mutta vähintään joka toisessa pitää kääntörullakin vaihtaa. Eli pyörii todella kevyesti ja/tai pitää lisäksi ääntä.
Siinä syitä, miksi se lähtee rispaantumaan ja joutuu jakohihnan väliin.
-
Tää ei ole Volvo ongelma vaan niiden merkkien jossa on jakopää hihnalla ja apulaitteissa (serpentiiniremmi) moniurahihna.
Volvo saattaa tosin johtaa tilastoa montako konetta hajonnut kyseisen syyn takia, liekö ajetut kilometrit selittäisi tämän.
Autona 2.4 diesel 163hp.
Meni luotto tähänkin merkkiin täysin.. Apulaitehihna meni suikaleiksi ja suikaleet mihinpä muualle kuin jakopään väliin.
-
Tää ei ole Volvo ongelma vaan niiden merkkien jossa on jakopää hihnalla ja apulaitteissa (serpentiiniremmi) moniurahihna.
Volvo saattaa tosin johtaa tilastoa montako konetta hajonnut kyseisen syyn takia, liekö ajetut kilometrit selittäisi tämän.
itse en ollut laturin vapaakytkimistä kuullutkaan ennenkuin aloin volvoilemaan. samaten huoletonna on saanut olla remmien suhteen. toisessa autossa tosin onkin mulla ketju :pomo:
-
Hei
Hieman OT mutta onko tästä syystä johtuva moottorin täystuho mahdollista myös bensavehkeissä
,,,esim 2001 103kw ?
Osanottoni topikin aloittajalle!
-
Mielestäni on mahdollista.
Myös pensavehkeistä löytyy laturin vapaakytkin jos se lasketaan osasyylliseksi, moniurahihna ja jakopää remmillä.
Hei
Hieman OT mutta onko tästä syystä johtuva moottorin täystuho mahdollista myös bensavehkeissä
,,,esim 2001 103kw ?
Osanottoni topikin aloittajalle!
-
Eikö kunigaskuluttajassa ollut keväällä oikein juttu rikkoontuvista moottorin apulaitteista ja Volvo oli listan kärkipäässä rikkoontuvilla ilmastoinnin kompuroilla. Siinäkin on Se mg kytkin josta menee laakeri.
-
Ei ole ainakaan minun -01 t5 mallissa vapaapyörää. Eikö tämä löydy kuitenkin muistakin automerkeistä joissa diesel moottori...
-
Eikö kunigaskuluttajassa ollut keväällä oikein juttu rikkoontuvista moottorin apulaitteista ja Volvo oli listan kärkipäässä rikkoontuvilla ilmastoinnin kompuroilla. Siinäkin on Se mg kytkin josta menee laakeri.
Mutta siinä mainittiin -08 ja -09 vuosimallit
-
Oliko tuo syy kiinnileikannut kompura?
Eikös näissä vanhemmissa (pullea kylkiset) ole tuo zexelin dks-kompura, jossa kiinnileikkautuminen ei aiheuta hihnapyörän jumiutumista? Aikanaan 2006 golfista leikkasi kompura kiinni, mutta hihnapyörä rullasi hienosti koko ajan, vaikka kompura oli täysin jumissa.
Omassa 2009-mallia olevassa s60:ssä näyttäisi tuo kompura olevan juuri samanlainen kuin golfissa kiinnileiponut.
Tiedä sitten perustuuko tuo oma tapaus siihen, että aineet karkasi samantien ja paineen häviäminen irroitti mg-kytkimen samantien, enkä havainnut tapahtunutta mitenkään muuten, kuin että viileää ei yhtenä aamuna enää tullut?
Tietysti jos syy on sen mg-kytkimen laakerin hajoaminen ja vipattava hihnapyörä, niin silloinhan se tuho tapahtuu itse kompurasta huolimatta...
-
Huonoa tuuria. Mulla on kerran hihna pudonnut paikaltaan hajonneen kääntöpyörän takia ja yhdellä kertaa apulaitehihnasta suikaloitui 2/3 osaa syrttyyn joka koloon vieden mennessään taas toisen kääntörullista ja en sitä heti huomannut. Ei silti rikkonut muuta. 2003 V70 D5 kyseessä, jossa lienee suojatumpi jakohihnakotelo? Juuri vaihdettiin ilmastointikompuran mg-kytkimen laakeri. Ja satatonnia sitten laturi samasta syystä.
-
Ei ole ainakaan minun -01 t5 mallissa vapaapyörää. Eikö tämä löydy kuitenkin muistakin automerkeistä joissa diesel moottori...
Kyllä minun -01 2.4T laturissa ainakin on.
-
Nyt tuli mieleen yksi parannus, joka on tehty tuon riskin hallitsemiseksi.
Vuosi sitten vaihdettiin tuohon kaikki rullat ja laturin vapaakytkin. Silloin selvisi että ainakin 2007 ja uudemmissa, on kiristinyksikköä parannettu niin, että kiinnityskorvakkoa on jatkettu alemmaksi ja sen pitäisi vaikeuttaa hihnan joutumista jakohihnan puolelle. Näin sanoi asentaja, jolle vein molemmat vaihtoehdot kiristimestä.
Toki tuo ei sulje riskiä pois, mutta on valmistaja tehnyt vissiin edes jotain asian eteen?
-
2003 V70 D5 kyseessä, jossa lienee suojatumpi jakohihnakotelo?
Onko tosiaan näin, että alkupään koneissa ei tarvitse olla näin huolissaan?
-
-05 2.4 d5 ja ääni vapaakytkimen laakerille laturissa.Hihna pyörä siirtyy ulommaksi linjasta ja hihna nousee reunan päälle jolloin rispaantuminen alkaa ja loput jo tiedättekin.Otan osaa.
-
Nyt on auto ajossa taas.
Apulaitehihna oli menny jakopään väliin, jako sekaisin ja yläkerta täysin romuna. Lisäksi repiny jakopään jotain kiinnikkeitä lohkosta. Käytetty kone ruotsista 2000€, työt ja osat ja turbon huolto 2500€. Eli 4500 joutu laittaa rahaa. Harmi homma. Mitään varsinaista syytä apuhihnan rispaantumiselle ei löytynyt, kompura, vapaakytkin ja kiristimet jne ehjiä. Jakopään kopan alareunasta oli syöny ehkä 1cm muovia pois.. Arvailua että onko kenties jakopään suojakoppa ollu alun alkaen huonosti paikallaan.?? Tai sitten menny joku kivi hihnan väliin tms..
-
Mikähän on vaihtoväli apulaitehihnalle? Ja mitä muuta kannattaa vaihtaa samalla? V70 -07 2,4D 136kw.
-
Käsittääkseni moniurahihna vaihdetaan samalla kuin jakopään hihna. Toki kannattaa pyytää öljynvaihtajaa katsomaan samalla hihnan kunnon jos sitä ei osaa itse tehdä.
-
Nyt piti ihan rekisteröityä ja ottaa osaa tähän säikeeseen kun osui silmiin... Mulla nimittäin kävi jotakuinkin samanlainen tilanne kuin aloittajalla, V70 2.4d -06 218000 km, moottori laukesi tuossa heinäkuun lopussa kesken kiihdytyksen moottoritielle. Vammamekanismi oli jotakuinkin seuraava: ilmeisesti ilmastoinnin kompura oli leikannut kiinni tms jonka seurauksena apulaitehihnasta oli irronnut ohuet suirot jotka olivat lentäneet jakopäähän jumittaen jakohihnan ohjainrullan ja sitten lopulta jakohihna oli hypännyt reilusti pois jaoilta (hihnat olivat kuitenkin kaikki vielä paikoillaan rullien päällä).
Hetken aikaa piti puntaroida erilaisia vaihtoehtoja mitä tässä tekee, mutta päädyin sitten hoitamaan reppanan kuntoon. Alustava lausunto asentajalta oli, että koko sylinterin kansi pitää uusia. Muutamien konsultatiivisten keskustelujen jälkeen tulin siihen tulokseen, että helpoin ja edullisin vaihtoehto olisi koko moottorin vaihtaminen. Loppusumma koko hommalle tuli olemaan reilu 6K€, mutta tässä samassa avauksessa uusittiin sitten myös kytkin ja kaksimassavauhtipyörä. Ilman kytkinremppaa olisi jäänyt reilun tonnin edullisemmaksi.
Moottori tuli Ruotsista (tosin alunperin ostin sen Oili Jokinen Oy:ltä Turusta) 2700€, työt, tilpehöörit ja nesteet merkkikorjaamolla n. 1800€, jakopään osat, vesipumppu, ilmastoinnin kompura, kytkinpaketti ja kaksimassavauhtipyörä n. 1700€ (kaveri töissä varaosaliikkeessä ja sai tehtyä edulliset tarjoukset osille). Kirpaisee ikävästi, mutta nyt ajetaan sitten Volvo reppanalla tappiin saakka ;).
Ei riemulla rajaa kun Volvolla ajaa!
-
Mulla on ollut aina tapana kuunnella ja ihmetellä moottorin käyntiä sillointällöin, esim. samalla kun lisää kusipoikaa, vaihtaa öljyjä tms.
Jos on vaikka jotain alkavaa vikaa, niin kuulee/huomaa sen ajoissa. Tuollaiset laakeriäänet tai huono kompura/vapaakytkin ei välttämättä kuulu autoon sisälle kunnolla.
Eli jos sieltä jakopään alueelta kuuluu vähääkään epämääräistä ääntä taikka apulaitehihna pomppii, niin äkkiä vika selvitykseen.
Tokihan jokin osa saattaa antautua aivan ykskaks, jolle ei vaan voi mitään...
Ja eihän Volvoilijat ole yksin näiden moottoreiden äkillisten täystuhojen kanssa, esim. diesel bemaristit voi kertoa lisää ::)
-
Itellä juurikin 2006 malli ja tässä syyskesällä kylmänä kuului metallista vik-vik-vik ääntä jakopään suunnalta. Lämmettyään ääni aina katosi. Tätä kesti jokusen viikon ja nyt ei enää kuulu kylmänäkään. Remmeillä ja vesipumpulla ajettu n. 100tkm ja 4v. Tars vissiin tehä kohta jotain..
Edit: apulaitehihna ei pompi eikä näytä muutenkaan epämääräiselle
-
Omassa 2007 volvossa alkoi laturin vapaakytkin tekemään kuolemaa, oli melkoisen jumissa kun sen otin irti ja laitoin uuden tilalle. Vanha vapaakytkin kun oli paikoillaan niin tempoi melko isosti hihnaa, samanlainen tuho olisi todennäköisesti ollut tiedossa....
-
Omassa 2007 volvossa alkoi laturin vapaakytkin tekemään kuolemaa, oli melkoisen jumissa kun sen otin irti ja laitoin uuden tilalle. Vanha vapaakytkin kun oli paikoillaan niin tempoi melko isosti hihnaa, samanlainen tuho olisi todennäköisesti ollut tiedossa....
Ja samalla uusit myös hihnan? Hihna saattaa olla vaurioitunut ja et huomaa ennen kuin on myöhäistä.
-
(http://www.aijaa.com/img/t/00057/13623012.t.jpg)
onko toi paikka mistä menee hihna tonne jakopäähän, pystyykö tukkimaan jollain ?
-
Täytyy aktivoitua myös tällä foorumilla.
Minä teen jakopäänsuojarautoja, jotka estävät apulaitehinhan pääsemisen jakopäähän. Raudat käy vuosimalleihin 2007-2017. Jakopäänsuoja on tarkoitettu Volvon 5 sylinterisiin dieselmoottoreihin. Mut tavoittaa Lähettämällä YV:n tai toisesta kejusta löytyvillä ohjeilla. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115303.0