Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: MikKap83 - 09.08.2014, 17:42:52
-
Ongelma on seuraavanlainen auto toimii normaalisti ns. normaaliajossa, mutta esimerkiksi ohitustilanteessa kun polkaisee kaasun pohjaan ni ensin n. 3500rpm kohdalla tulee terävä nykäisy sitten lähtee kiihtymän mutta koko ajan pientä hyytymistä ja nykimistä. Paikaltaan lähtiessä ongelma korostuu 1 ja 2 vaihteilla. kolmosella ja nelosella ei ole niin paha, 5 ei oikeestaan häiritse.
Lastutetun boksi kanssa oli isompia nuo murheet eli ampu putkeen ja katkot todella teräviä. Nyt vakio ecu paikoillaan ahdot 0,5 bar.
Bensan paineet letku irrallaan n. 3.0 bar. Tulpat suht tuoreet ja virranjakaja siistissä kunnossa.
Nyt kaivattais hyviä ideoita mistä lähtis vikaa hakemaan?
Kokeiltu myös pari eri IMM mut ei vaikuta asiaan.
Moottorina siis b230ET + 530 + mitsubishi td05
-
Toimiix se nyt vakio eculla jotenkin paremmin? veto päällä alkaa hyytyä, nakuttaako?
-
Itseasiassa toimii molemmilla ecuilla ku pitää ahdot siinä vakiossa, mutta jo 0.7 bar ahdoilla tuo lastutettu temppuilee. vakio ecu ei anna nostaa ahtoja, katkaisee jos nousee paineet yli 0.55
-
Sopan puutteelta tuo vaikuttaisi, onko sulla mahollisuutta mitata bensanpaineita ajossa? Jollei, niin sitten melkeinpä mittaisin immun signaalia ajon aikana ja kahtosin tapahtuuko siinä jotakin muutosta juuri tuossa kriittisellä alueella, tähän tosin tarvitsee jonkun (puupennin kiinalaisen?) oskilloskoopin..
-
Epäilykset alkavat kohdistua tuohon painepumppuun... nyt kyllä mutulla koska tuo pumppu on alkanut pitää ihan järkyttävää narinaa ja pärinää.... oskiloskooppia ei ole käytettävissä mut immu antaa jännitemittauksella siistin tuloksen eikä hyppyjä tai katkoksia ilmene...
-
Ongelma on seuraavanlainen auto toimii normaalisti ns. normaaliajossa, mutta esimerkiksi ohitustilanteessa kun polkaisee kaasun pohjaan ni ensin n. 3500rpm kohdalla tulee terävä nykäisy sitten lähtee kiihtymän mutta koko ajan pientä hyytymistä ja nykimistä. Paikaltaan lähtiessä ongelma korostuu 1 ja 2 vaihteilla. kolmosella ja nelosella ei ole niin paha, 5 ei oikeestaan häiritse.
Lastutetun boksi kanssa oli isompia nuo murheet eli ampu putkeen ja katkot todella teräviä. Nyt vakio ecu paikoillaan ahdot 0,5 bar.
Jos T-nokka ja LH ohjaimena, niin nykimisesi on 99,9% varmuudella nakutusta.
Volttimittarilla voit todeta sen, mittaamalla LH:n pinnistä 28 (harmaa-punainen johto). Jos sen jännite tipahtaa nollaan sielä 7V tuntumasta, niin nakutus on 100% EZK:n tunnistamaa.
Nyppii varmasti ja eikä lopu, ennen kaasun hölläystä!
Polttoaineen pulaa erittäin todennäköisesti. Pumppu on hyvä ehdokas.
Ja kyllä, vakio ohjelma ei anna nostaa ahtoja tiettyä rajaa pidemmälle, eli se toimii oikein.
-
Ohjaimenahan on tuo motronic
-
Ei auttanu painepumpun vaihto... Hyvä ideoita kaivataan...
-
toimiix sulla se tankkipumppu ihan kunnolla? ootko hall-anturit mitannu ja putsannu?
-
Tankin pumppu toimii. Tuli testattua kun tuo painepumppu oli irti. Vauhtipyörän anturit on puhtaat ja arvojen sisällä. Nyt pitää ruveta ettimään imu/paine vuotoa. Imm jousta kiristämällä saa tuon nykäisyn pois mutta sit menee niin laihalle että rapisee vedossa nypyttää normaalia jossa.
jousi normaali asennossa väännönrajoitin katkaisee vedon 0,4bar:n paineilla jos kuormitus on pitempi. Eli siis imm:n antama ja boksin "olettama" arvo eivät vastaa toisiaan...
-
Jos T-nokka ja LH ohjaimena, niin nykimisesi on 99,9% varmuudella nakutusta.
ET-moottorissa isolohkona oletettavasti 531-kansi, a-nokka ja motronic.
Jos bensapuolen ongelmalta tuntuu niin mites se suuttimien pääteaste siellä kuskin lokasuojassa? Onkos mitään sytkäpuolen osia tutkittu?
-
Tuossa koneessa on 200et:n 530 kansi ja nokka ja 230 lohko. Sytkäosat ainakin näyttää hyvältä muuta ei ole uusittu kun tulpat.
-
täs järkeilin ett ootko mitannut sitä immua, ett on kaikinpuolin ehjä.. ? bensapaineen säädin vois olla kans yx kokeiltava ehdokas, kun bensapaine tarvis olla sen 3xahtopaine..
-
täs järkeilin ett ootko mitannut sitä immua, ett on kaikinpuolin ehjä.. ? bensapaineen säädin vois olla kans yx kokeiltava ehdokas, kun bensapaine tarvis olla sen 3xahtopaine..
Ekassa postauksessahan oli mitattu letku irti 3bar, joka on oikein. Muutenkin vakiolla 3bar paineensäätimellä, bensanpaine on sen 3bar +-ali/ylipaine.
Eikös joissain ET koneissa ollut tietyillä markkina-alueilla sitä ylipainevahtia? Elikkä yksinkertanen painekytkin?
-
niihän siinä oli, itellä kumminkin oireili vakiolla b-paineen säätimellä kun ahdot nousi, sehän siinä tärkein olis ett se paine nousis ahdoilla sinne 3,6-3,8 bar, eihän se vielä koko totuutta kerro jos letku irti sen 3bar tulee..
-
Tuosta autosta ei löydy erillistä painekytkintä. Autossa on säädettävä bensanpaineen säädin ja mittari. Ongelma ei poistu vaikka ruuvaan paineita ylemmäs. Tuo ecu ilmeisesti haistelee ahtopaineen imm:n läpän asennosta. Tuo vetojen katkaisu johtuu nyt ilmeisesti siitä että mitattu ilman määrä ja todellinen ilman määrä eivät vastaa toisiaan ja seos muuttuu palamiskelvottomaksi...
Mietin tuossa sellastakin juttua kun tuo pikkumitsu nostaa noita ahtoja pienemmillä kieroksilla kun tuo alkuperäinen garretti ni tippuisko tuo boksi kartoilta? Lastuboksilla tuota pitkien vetojen katkoa ei tule vakio ahtopaineella.
-
No nii...eilen illalla laitoin laajakaistan paikalleen että näkee vähän mitä tuolla moottorissa tapahtuu. imm jousen jäykkyyttä ja seosruuvia säätämällä sain auton vihdoin toimimaan. nyt ei nyi eikä pätki ja afr pysyy koko kierrosalueen 14 ja 12 välillä... olen tuohon tyytyväinen.
-
Nyt se eivedä enää mihinkään... Turbo poksahti :'(