Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Lzlo - 11.08.2014, 23:59:52

Otsikko: Lankun (b19) alipainekello
Kirjoitti: Lzlo - 11.08.2014, 23:59:52
Kertokaas viisaammat kun en keksi..

Miksi b19 kärjellisen jakajan alipainekelloon menee kaksi letkua? Yksi kaasarilta (ennen läppää kurkun puolelta??) kellon kanteen. Ja toinen imusarjalta kellon taakse, jakajan ja kellon väliin. Kun eikös "normaalisti" yksi alipaine riitä ennakon säätöön? Onko toi kello joku spessu, vai vaan ingenjöörin aivopieru? Moottori on vakio, ja kaasari on strömppä.
Otsikko: Vs: Lankun (b19) alipainekello
Kirjoitti: lassii - 13.08.2014, 10:11:59
Olisko turbon jakaja.
Otsikko: Vs: Lankun (b19) alipainekello
Kirjoitti: Lzlo - 13.08.2014, 21:19:02
Olisko turbon jakaja.

Jaa... vaikea sanoa, tuli kyllä sekin mieleen. Mutta se tieto mikä mulla on, niin moottorin pitäis olla alkuperäisessä kokoonpanossa. Oliskohan nuo Jöötteborissa laitellu turbon kelloja vakiovapareihinkin muiden puutteessa. Onko olemassa jotain numeroita mistä vois yrittää identifioida ko. kelloa. Jakaja on boschin JFU4.
Otsikko: Vs: Lankun (b19) alipainekello
Kirjoitti: 240 - 13.08.2014, 21:23:30
Tuota kahdella letkulla olevaa jakajaa 0231176103 löytyy b19-21a 78-80 koneista. Turboissa oli 0237002017 jakaja. Kummassakin painepuolen säätö.
Otsikko: Vs: Lankun (b19) alipainekello
Kirjoitti: Lzlo - 04.12.2014, 22:23:27
Tuota kahdella letkulla olevaa jakajaa 0231176103 löytyy b19-21a 78-80 koneista. Turboissa oli 0237002017 jakaja. Kummassakin painepuolen säätö.

Pitkäksi meni tähän vastaaminen, mutta kiitoksia tiedoista.  -H-
Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, niin voisiko joku selittää (tai ohjata kirjallisuuden pariin), että miten tuo säätö (painepuolen) tuossa kahden letkun jakajassa toimii? Kiittelen sitten taas puolen vuoden päästä  :facepalm:
Otsikko: Vs: Lankun (b19) alipainekello
Kirjoitti: Madbull - 08.12.2014, 12:58:34
Itsellä oli tuossa -78 244 b19a kello kahdella lähdöllä. Oli kuulemma joku maailman pelastava ja päästöjä pienentävä ns. "saastekello".
Otsikko: Vs: Lankun (b19) alipainekello
Kirjoitti: lassii - 08.12.2014, 14:45:07
Eli joskus vapareissakin käytetty. Kaikkee ne ruotsinpojat keksiikin, lähinnä tuli mieleen jos on joku jenkkimalli kun rapakontakana ne vaatii kaikkia ihme juttuja.

Jos se jakaja alkaa kiukuttaan niin vaihtaa tilalle ihan normaalin yhellä alipaineletkulla olevan. Turbottajat sit ottaa mielellään tuon varmasti vastaan.
Otsikko: Vs: Lankun (b19) alipainekello
Kirjoitti: estate - 08.12.2014, 15:37:17
Juu on käytetty vapareissa. Tallissa löytyy molempia jakajia 1-letkuiset jakajat olleet B23A:ssa ja B21A:ssa ja kaksiletkuiset lähtöisin B19A ja luultavasti B230A. Tuossa B19:n jakajassa on ohuempi kello kuin turbon jakajassa tai B230A:n jakajassa, mutta on kuitenkin paksumpi kuin yhdellä letkulla oleva. B23:ssa oli pulsair-systeemit koneen kyljessä, B21 ihan karvalakki, B19 neekerimalli ja B230A:n jakaja tuli mulle käyttämättömänä ja sitä ei löydy edes Boschin opuksista (eli sitä ei vissiin pitäisi olla olemassakaan). Luultavasti tehtaalla nakattu hyllystä mitä on sattunut olemaan
Otsikko: Vs: Lankun (b19) alipainekello
Kirjoitti: lassii - 08.12.2014, 15:57:08
onpa kyl ruottinpojat ollu vitsikkäällä tuulella joskus. B230A kone kun ei edes ole kovin yleinen. Taas B19A on niin yleinen ja yleensä se kapea malli yhdellä lähdöllä. Kerran taisin törmätä siihen paksumpaan jakajaan vm 84 GLE mallis B21E koneessa mutten kyllä muista oliko kaks vai yks lähtöö siinä.

Varsinaisia velikultia nuo ruotsin pojat.
Otsikko: Vs: Lankun (b19) alipainekello
Kirjoitti: temle - 08.12.2014, 21:28:14
Minkä vuotinen laite . Oon törmänny vanhemmas vinokoneessa olevan kaks letkuu kellossa .entisen työkaverin 76 vuosmallinen 244 ..turbos muistaakseni yks letku vaan mut paksumpi kello ..
Otsikko: Vs: Lankun (b19) alipainekello
Kirjoitti: Lzlo - 08.12.2014, 21:33:43
Minkä vuotinen laite . Oon törmänny vanhemmas vinokoneessa olevan kaks letkuu kellossa .entisen työkaverin 76 vuosmallinen 244 ..turbos muistaakseni yks letku vaan mut paksumpi kello ..

No niin, tietty se ehkä olennaine tieto unohtuu...
Laite on 79 mallia ja alkuperäisessä kokoonpanossaan, vakio b19a strömbergin "yksipiste sumuttimella"  :D
Otsikko: Vs: Lankun (b19) alipainekello
Kirjoitti: temle - 08.12.2014, 21:44:09
Eli huohotus venttiilikoppaan eikä sitä mustaa huohotinboxia imusarjan alla, toimiiko kello niinku pitää kiihdyttäessä ja kaasupoljin ylhäällä ..
Otsikko: Vs: Lankun (b19) alipainekello
Kirjoitti: Lzlo - 08.12.2014, 21:57:36
Juuri näin.
Tietääkseni toimii. Nyt auto seisoo enkä pääse tutkimaan. Jotain pientä säädön jumittelua siinä saattaa kyllä olla, tai sen suuntaista oireili viimeisillä ajoilla. Mielenkiinnosta vaan että miten noiden säätöjen (erikelloissa) pitäisi toimia. Silloin kun toimii  :)
Otsikko: Vs: Lankun (b19) alipainekello
Kirjoitti: temle - 08.12.2014, 22:06:20
Normikello yhdel letkul ottaa lisää ennakkoa kun kiihdyttää , kahdel letkul  kiihdyttäessä  antaa ennakkoa ja moottorijarrutuksessa ,, onko jakajasi väljä.. magneetti kärjetön siihen niin kärkirojektit loppuvat .. kellon pystyy testaamaan .huovassa oot  pitäny öljyä varmaan ..
Otsikko: Vs: Lankun (b19) alipainekello
Kirjoitti: Lzlo - 08.12.2014, 22:57:35
No tämähän selkis  -H-
Öljyttynä on eikä väljäkään, mut ei kyllä jumittanutkaan kun sitä keväällä ropasin. Mikä lie tullut? No joutaahn sitä tässä tutkimaan, jakajiakin hyllystä löytyy.