Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: 740esedu - 13.08.2014, 12:24:19
-
Jenkki 740 nopeusmittari näyttää liian vähän. 40kmh kun on mittarin mukaan on todellisuus 90kmh. Autossa maili ja kmh mittari samassa. Miten sais korjattua? Anturi ja liittimet takaa vaihdettu
Sitten abs. Vikana se että renkaat menee lukkoon kovassa jarrutuksessa eli ei toimi systeemi ja hiljasessa vauhissa rutisee vaikka painais poljinta ihan lillasti.
-
Onko perämurikka vaihdettu hiljattain ::)
-
Perän anturi säädetty?
??? ???
-
Ainakaan huoltokirjassa ei lue peråmurikasta ja pultit näyttäs koskemattomilta. Koitin toisella perälevyllä antureineen ja sama juttu. Testasin tänään niin gbsän mukaan kun on 190km/h näyttää mittari 80km/h... olis kiva saaha kuntoon niin tietäs suunnilleen vauhdin ja vakkarikin lähtee nyt päälle vasta kun mittari näyttää yli 40km/h eli jossain hieman alle satasen vauhissa
-
jatketaas tähän...
mulla tossa 940:ssä on sellanen ominaisuus että mittari näyttää välillä ryömintä noupeudella +60km/h ja lähtee siitä sitten kapuumaan tasasesti nopeuden noustessa näyttäen aina ~60 liikaa. Sillon tällön mittari alkaa nykimään ja pyrkii näyttämään oikeeta lukemaa ja joskus niin käykin.
Autossa myös abs joka toimii. Olikos näissä niin että perännopeusanturi sekä abs anturi = sama asia? Siis sieltä tuskin vikaa löytyy
Varmaankin mittaristo vika mutta jos joku olis just paikallistanut vastaavan ? :)
-
Lukekaapas tämä niin voi asia aueta hieman, ainakin jos on kyse Yazaki-mittareista:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalSpeedometerRepair.htm
Itsellä teki 740 kanssa sitä, että heti kun lähdin liikkeelle, nopeusmittari pompsahti 20km/h kohtaan, ja näytti sitten tasaisesti sen 20 yli kaikilla nopeuksilla. Lopulta mittari "kuoli" eikä näyttänyt enää mitään. Vaihdoin sitten tuossa jutussa mainitut kondensaattorit ja kävin muutenkin juotokset läpi niin nyt on toiminut taas kuin uusi :)
Niin ja se vielä, että omat konkat eivät olleet vuotaneet, pullistuneet tai muutenkaan näyttäneet viallisilta, vaikka sitä olivatkin.
-
Ongelma vaivaa edelleen. Ei toiminut toisellakaan mittaristolla. Takapäähän testattu jo kolmea anturia eikä auta. Abs anturi ja nopeusanturihan on yks ja sama kapistus taka akselissa, joten veikkaan vikojen johtuvan samasta tekijästä. Meneekö tuo nopeusanturin tieto ensin mittarille vai abs boksille? Katsastus lähestyy ja ei vielä innostais pellolle tuota pistää.
-
Sinne on vaihdettu perä, jossa on liian harva anturikehä. Tai mittaristo joka olettaa isompaa hammasmäärää perältä. Jenkkimalli + abs voisi kai pahimmassa sekamelskatapauksessa olla sillä 96 tms hampaisella anturiasialla, jollaisen löytäminen tilalle voi olla suhtkoht sama homma kun löytää sähköviaton megane...
-
No voi perkele.. onko tuo varmasti 96 lähellä oikeaa hammasmäärää? Vois käyä laskemassa monta nyt on ja vetää uuen railon jokaisen väliin siinä toivossa et määrä kasvais sopivaks... perä kuitenkin menossa vaihtoon niin tuo saa toimia koekaniinina tulevaa varten.
-
Niitä on 12, 48 ja ilmeisesti sit tuo 96 hampaisia. Eli ero on selkeä :)
-
Mulla ois ylimääräisenä 96-hampainen ABS-kehä. Mikä vm tää on ja onko perä peltisellä vai alumiinisella kuorella? Minkä näköisiä antureita olet kokeillut? Helpoin homma on nyt kun vilkaset perästä hampaiden määrän ja varmuudeksi vielä koodin nopeusmittarin alta.
-
No voi perkele.. onko tuo varmasti 96 lähellä oikeaa hammasmäärää? Vois käyä laskemassa monta nyt on ja vetää uuen railon jokaisen väliin siinä toivossa et määrä kasvais sopivaks... perä kuitenkin menossa vaihtoon niin tuo saa toimia koekaniinina tulevaa varten.
Jos myös matkamittari näyttää hyvin tarkalleen puolet alkuperäisestä, on vika melko lailla varmasti liian harvassa anturikehässä. Olen kuullut myös anturin etäisyyden aiheuttamista ongelmista, mutta se on tehnyt "notkahduksia" eli johonkin nopeuteen asti mittari on toiminut, sitten pudonnut määrän x ja jatkanut taas nousuaan. Jos tämä vaan näyttää koko ajan noin puolet liian vähän (huomioidaan vielä mittarivirhe) niin lottoisin kyllä kovasti anturikehää.
-
Kolmenmallista anturia oon testannut olleet erillaisilla anturipäillä. Pitää käyä nuo hampaat laskemassa joku päivä. Auto on 88vm ja peränkuori on alumiininen. Toivotaan että selviäis nyt tuo vika. Katsastus lähenee ja abst takkuilee ilmeisesti tuon väärän nopeustiedon takia
-
Kysytään samassa kun koskee omaa linttaa myös. Mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään kun moottorinlämpötila mittari ei näytä lukemaa ollenkaan. Kannen keskellä olevan liittimen irrioittanut ja wd-40 väliin suihkauttanut, ei näyttänyt huonolta muutenkaan. Mittaristossa ei näyttänyt olevan kummallisempaa vikaa. Voiko tuon lämpömittarin anturin mitata samalla tavalla kuin itse ecun anturin?
Abs valo syttyy jos pamauttaa töyssyyn ja sammuu kun käynnistää uudelleen auton, muuten toimii moitteettomasti. Vinkkejä?