Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: kynnys - 14.08.2014, 16:19:49
-
Miten käykö tuollainen letkulämmitin vm.2005 v70 d5:een, Defan luettelosta ymmärsin että vm 08- eteenpäin kävis, säteilylämmitintä tarjosi tuo luettelo vanhempaan d5:seen mutta sellaista en huoli.
-
Kyllähän sinne letkulämppärin voi laittaa. Otat vaan selvää mikä on alavesiletkun sisähalkaisija ja tuuppaat sen sinne väliin. Vaihtoehtoisesti toinen paikka vois olla öljyn jäähdyttimen vesiletkut, mutta en nyt muista miten se oli d5 moottorissa.
-
Samaan aiheeseen voisin laittaa niin ei uutta tarvis tehä!
Elikkä mihin kohtaan V70 2.4 bensa vuosmallia 2000 ja 2 koppanen, laitetaan toi Calixin RE480 letkulämppäri? Netti on pullollaan vaikka ja minkälaisia ohjeita ja niin moneen eri kohtaan...
(http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/539/H0e18A.jpg) (http://imageshack.com/f/ezH0e18Aj) Tuleeko tässä mallissa tohon letkuun? mutta tuonne jonnekki alaspäin?` Tuolle Calixille en oo huomannu et ois monia eri kokovaihtoehtoja? Defalle niitä kyllä tuntuu olevan
-
Eikös se calix tule siihen öljynlauhduttimen letkuun. Siihenhän on ihan valmis asennussarjakin.
http://www.calix.se/files/7985a6348809070040538abb0ec4fc12.pdf/M15.pdf
-
Miten käykö tuollainen letkulämmitin vm.2005 v70 d5:een, Defan luettelosta ymmärsin että vm 08- eteenpäin kävis, säteilylämmitintä tarjosi tuo luettelo vanhempaan d5:seen mutta sellaista en huoli.
Defan letkulämmitinelementti nro 411701:n pitäisi kaiken järjen mukaan sopia vanhempiinkin D5:iin. Sen letkulähdöt ovat 16 mm letkuille samoin kuin Calixin re480:n lähdöt (lähde (http://www.bap.lv/public/files/PRODUKCIJA/KOIVUNEN%20KATALOGI/AKSESUARI/Auto%20apsildei%20Calix.pdf) ja toinen lähde (http://www.defa.com/file/3b5751f71376/FIN%20DEFA%20SafeStart%20700.pdf))
Itselläni on tarkoitus asentaa tuo Defan elementti Calixin asennussarjalla M15, joka on siis vanhempiin D5:iin suositeltu asennussarja. Projektin idea on se, että autossa on jo valmiiksi Defan säteilylämmitin ja sisähaara, eikä kaikkia rojuja kannata vaihtaa Calixiin. Jos autossa ei olisi valmiina mitään sähkölämmittimiä, kannattaisi ehdottomasti laittaa Calixia. Saisi halvemmalla ja tolppajohtokin olisi kumia, eikä Defan kuumamuovattavaa muoviputkea.
Alla hintavertailu Motonetin listahinnoin:
Defa
- elementti 411701 104,90 (säteilylämmitinelementti 119,90)
- asennussarja 512 33,90
- sisähaara 1,0+0,5 69,90
- johtosarja 1,5+2,5 49,90
yhteensä 258,60 eur
Calix
- elementti re 480 59,90
- asennussarja M15 15,90
- sisähaara GL1,5 59,90
- johtosarja MKMS2025 55,90
yhteensä 191,60
Eräs VRCF:n yhteistyökumppani myy vähän halvemmalla.
Jos haluaisi hifistellä, niin tietenkin Volvon original asennussarja olisi asiaa. Saisi pistokkeen nätisti puskurin kylkeen.
Clunchille tiedoksi, että Calixien asennusohjeet ovat Calixin nettisivuilla (http://www.calix.se/fi/tuotteet/tuotehaku?action=vehicleDetails&vehicleId=968074063). Aika selkeää mielestäni.
-
Samaan aiheeseen voisin laittaa niin ei uutta tarvis tehä!
Elikkä mihin kohtaan V70 2.4 bensa vuosmallia 2000 ja 2 koppanen, laitetaan toi Calixin RE480 letkulämppäri? Netti on pullollaan vaikka ja minkälaisia ohjeita ja niin moneen eri kohtaan...
(http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/539/H0e18A.jpg) (http://imageshack.com/f/ezH0e18Aj) Tuleeko tässä mallissa tohon letkuun? mutta tuonne jonnekki alaspäin?` Tuolle Calixille en oo huomannu et ois monia eri kokovaihtoehtoja? Defalle niitä kyllä tuntuu olevan
Kakkoskoppaseen tulee oljylauhduttimen letkuun, vanhempaan lämppärin letkuun, vulva ei enää kakkoskoppaseen suosittele letkulämppäriä, koska se sotkee kylmäkäynnistystä, mitä se myös tekee, jos on pitempään päällä, mutta ompa tuo ainakin tähän mennessä käynnistynyt, vaikka alussa vähän rötsöttääkin, mutta kun lämmittää vähemmän aikaa, lähtee normaalisti :)
-
itse olen asentanut viimetalvena edelliseen autooni tt-thermon 1500w ja nyt meinaan nykyiseen asentaa myös ja heittää
tuon säteilylämmittimen pois. tuo oli loistava, siinä on sisällä pumppu joka kierrättää sitä nestettä koko ajan ja on helppo
laittaa sisäkennolle menevään letkuun. näyttäisi vielä olevan www.tuontitekniikka.com eri tehoisina saatavana.
-
Oletan että autossani on tuo Calixin re480 letkulämmitin.
Kuuluuko muilla keillä vastaava lämmitin autossaan on, lämmittimestä jonkinlaista "kohinaa/pihinää" kun laittaa johdon kiinni? Omassani en ainakaan havainnut kuultavaa ääntä kun eilen kokeilin hiljaisessa tallissa.
En ole vielä auton alle kurkkinut että mikä lämmitin siellä on ja onko missä kunnossa.
-
Oletan että autossani on tuo Calixin re480 letkulämmitin.
Kuuluuko muilla keillä vastaava lämmitin autossaan on, lämmittimestä jonkinlaista "kohinaa/pihinää" kun laittaa johdon kiinni? Omassani en ainakaan havainnut kuultavaa ääntä kun eilen kokeilin hiljaisessa tallissa.
En ole vielä auton alle kurkkinut että mikä lämmitin siellä on ja onko missä kunnossa.
Eipä siitä juuri ääntä tule. On ehjä jos ei polta sulaketta. Itse ihmettelin viime talvena että miksi aina välillä lyö sulakkeen pois. Kuukkelilla löytyi vastaus ja vaihtoon meni. Nopea vaihtaa kun irroittaa sokan, vetää vastuksen pois ja laittaa äkkiä uuden tilalle. Jonkinverran ehtii jäähdytinnestettä tulla ulos. Vati alle niin ei mene luontoon.
-
Oletan että autossani on tuo Calixin re480 letkulämmitin.
Kuuluuko muilla keillä vastaava lämmitin autossaan on, lämmittimestä jonkinlaista "kohinaa/pihinää" kun laittaa johdon kiinni? Omassani en ainakaan havainnut kuultavaa ääntä kun eilen kokeilin hiljaisessa tallissa.
En ole vielä auton alle kurkkinut että mikä lämmitin siellä on ja onko missä kunnossa.
Tiedätkö varmasti, että siellä on letkulämmitin, ettei ole säteilylämmitin lohkon kyljessä?
-
Tiedätkö varmasti, että siellä on letkulämmitin, ettei ole säteilylämmitin lohkon kyljessä?
Varmuutta ei tosiaan ole. Google jne vaan myötävaikuttaa siihen että letkumalli siellä olisi. Täytyy kurkkia alle jossain välissä.
Calix ei minusta muuta tuohon tarjoakaan..
Sulaketta ei polta.
Tänä aamuna lämpöviisari kipusi aika nopeasti ajoon lähdön jälkeen että kai sillä jotain vaikutusta on. Ihmetytti vain tuo kun ei mitään pihinää kuulunut.
-
Varmuutta ei tosiaan ole. Google jne vaan myötävaikuttaa siihen että letkumalli siellä olisi. Täytyy kurkkia alle jossain välissä.
Calix ei minusta muuta tuohon tarjoakaan..
Sulaketta ei polta.
Tänä aamuna lämpöviisari kipusi aika nopeasti ajoon lähdön jälkeen että kai sillä jotain vaikutusta on. Ihmetytti vain tuo kun ei mitään pihinää kuulunut.
Minun muistaakseni Calix tarjoaa tuohon sekä säteilijää että letkulämmitintä.
Ja ainakin minulla letkulämmitin pitää kuultavaa pihinää ulkonakin kuunneltuna ilman että korvaa täytyy työntää konehuoneeseen.
Näillä keleillä säteilijänkin vaikutuksen huomaa, pakkasilla ei lämmitä enää juurikaan.
Calixin säteilijää ei näe kuin auton alta, on imusarjan alla sellaisessa paikassa.
Eikä taida letkulämmitintäkään nähdä kuin altapäin, muistaakseni.
Montulla voi varmistaa kumpi autossa on.
-
Okei..
Sen verran kurkkasin pyöräkotelon kautta vanteen välistä että näytti kuin kaapeli menisi sinne öljynjäähdyttimen nurkille.
Täytyy koittaa päästä nosturille kurkkimaam tarkemmin.
Vastuksenhan voi mitata onko kunnossa?
-
Paras lämmitin mitä olen tähän mennessä tavannut, on se TT-Thermo
-
Paras lämmitin mitä olen tähän mennessä tavannut, ostin juuri ja asensin TT-Thermon nettivaraosasta, www.tuontitekniikka.com
siinä on vastus ja magneettivetoinen pumppu sisällä, asennus meni alle tunnissa....
Otin 1500w, olis ollut useampaa tehovaihtoehtoa.
No se on varmasti hyvä, kun asiasta pitää kolmen viikon välein mainita. Haittapuolena tuossa lämmittimessä on se, että siinä ei ole panssarikaapelia. Mitenköhän vakuutusyhtiö suhtautuisi, jos vahinko kävisi. konekansa-foorumilla (http://www.konekansa.net/showthread.php?595-Allis-Chalmers-TL-20/page62) on keskusteltukin vastaavan laitteen asentamisesta raskaaseen kalustoon.
Aiempaan kirjoitukseeni liittyen, Defa 411701 ja Calix re480 rinnakkain (https://www.dropbox.com/s/l5vk4yb8bthhii7/Defa_vs_calix_letkul%C3%A4mmittimet.gif?dl=0). Varsin hyvin sopii tuo Defa öljynjäähdyttimen taakse siinä missä Calixikin. Defan asennusohje sanoo, että elementtiä ei saa asentaa vaaka-asentoon kuin joissain erikseen mainituissa poikkeustapauksissa. Vaaka-asentoon se on kuintenkin laitettava, kuten Calixikin. Liekö tässä sitten syy siihen miksi Defa ei tarjoa tuota soveltuvuustaulukoissa S60 I/V70N/S80 I -kalustoon.
-
Onkos D5(-08) saatavana valmista letkulämmitin sarjaa?
-
kysymykseesi vastaus kaapelista TUKES sivuilta, saman vastauksen sain puhelimitse kun ensimmäistä hankin:
Suomalaisen asennusstandardin mukaan auton saa liittää sähköverkkoon vain liitäntäjohdolla, joka on teknisiltä ominaisuuksiltaan vähintään seuraava:
• Kaapelityyppi: liitäntäjohtona saa käyttää vain siihen tarkoitettua kaapelia, jonka alin käsittelylämpötila on alempi tai yhtä suuri kuin -40 °C. Soveltuvia kaapeleita ovat esimerkiksi H05BQ-F, H07BQ-F, H05BB-F ja H07BB-F tai kylmänkestävyysominaisuuksiltaan vähintään näitä vastaavat kaapelit. (Viitedokumentit: HD 516, HD 22, SFS 6000-7-753).
• Johtimien poikkipinta: Vähintään 1,5 mm2.
• Kotelointiluokka: Kojepistokkeen osalta IP44 ja pistotulppana voidaan käyttää normaalia suojakosketinpistotulppaa (IPX4).
Selvitin asiaa kun laitoin itselle, tämä on sallittu vaikka järki sanoo että hankauspaikoissa kannattaa käyttää jonkinlaista panssarisuojaa ja laitoinkin irtonaisesta suojaletkusta sen suojan kaapelin päälle:) -mutta panssarointi ei tosiaan ole pakollinen nykyisin CE vaatimusten myötä.
-
Defan asennusohje sanoo, että elementtiä ei saa asentaa vaaka-asentoon kuin joissain erikseen mainituissa poikkeustapauksissa. Vaaka-asentoon se on kuintenkin laitettava, kuten Calixikin. Liekö tässä sitten syy siihen miksi Defa ei tarjoa tuota soveltuvuustaulukoissa S60 I/V70N/S80 I -kalustoon.
B2554S koneeseen?
Kyllä minä Calixin tuollaisen sain tuohon S80:iin pystyyn laitettua.
Pystyssä tuon pitäisi olla että neste kiertää yhteen suuntaan (ylöspäin) lämmetessään.
-
(http://i213.photobucket.com/albums/cc60/Juha82/Screenshot_2014-09-24-15-24-06_1.png) (http://s213.photobucket.com/user/Juha82/media/Screenshot_2014-09-24-15-24-06_1.png.html)
Tämän mukaan päättelin että letkulämppäri löytyy.
-
Tämän mukaan päättelin että letkulämppäri löytyy.
Calixilta löytyy letkulämppäri, juuri tuon laitoin S80:iin toissa syksynä.
Asennustaitoa on sen mitä Ikean rakennussarjoista on karttunut eikä ollut ollenkaan hankala laittaa.
Nosturi/monttu tarvitaan ihan itsensä takia, letkupuristimet taisi olla eksoottisin työkalu k.o. toimenpiteessä.
Itse laitoin siis säteilylämmittimen tilalle, siksikin oli helppo homma, oli kaikki vermeet jo paikoillaan. Tarvittiin vain lisäpätkä kaapelia, asennussarja ja lämmitin.
Muistelen että tuo asennussarja ei mitenkään täydellisesti istunut tuohon asennukseen vaan sitä piti jotenkin modifioida. En muista enää että miten.
Sellainen muistikuva jäi että mietiskelin että oliko jonkun toisen auton asennussarja mutta osat kyllä olivat juuri samanlaiset kuin kuvissa.
-
Huomenna toivon mukaan pääsen nosturille auton kanssa ja tutkimaan mikä tyyppi siellä majailee.
-
Onko ollut tuota kylmäkäynnistys ongelmaa kakkoskopan d5:ssa calixin tai tt-thermon kanssa? Sotkeeko tosiaan hehkutusta tms?
Mietin jos laittaisi ardicin kaveriksi letkulämppärin, kun ei ole asennettu muuta.
-
Onko ollut tuota kylmäkäynnistys ongelmaa kakkoskopan d5:ssa calixin tai tt-thermon kanssa? Sotkeeko tosiaan hehkutusta tms?
Mietin jos laittaisi ardicin kaveriksi letkulämppärin, kun ei ole asennettu muuta.
Ei ainakaan mulla ollut aikanaan mitään ongelmia calixin letkulämppärillä '05 2.4D (se matalaviritteinen D5).
-
TT-Thermo ei varmaan sotke hehkutusta kun tuskin enää hehkuttaa sen kanssa... Bemarin kolmelitraisessa dieselkutosessa oli 1500W TT ja tunnin lämmityksellä oli kone kädenlämpöinen. Kaksi tuntia ja mittari nousi asteikolle kun käänsi virrat päälle.
-
Mulla tt-thermo paikoillaan ja ei mitään ongelmaa. Suosittelen :)
-
Onko ollut tuota kylmäkäynnistys ongelmaa kakkoskopan d5:ssa calixin tai tt-thermon kanssa? Sotkeeko tosiaan hehkutusta tms?
Mietin jos laittaisi ardicin kaveriksi letkulämppärin, kun ei ole asennettu muuta.
Eikös ongelmat ole TDI:ssä.
-
Eikös ongelmat ole TDI:ssä.
tdi:ssä mä oon laittanut calixin letkulämppärin kiinni lämmityslaitteen kennolle meneviin putkiin. Tarkemmin itse asiassa kennolta moottoriin menevään letkuun, eli siihen mikä on keskemmällä autoa. Ei mitään ongelmia hehkutuksen kanssa ja lämmittää hyvin koneen.
Edit:
Nyt tuossa '05 V70 2.5T:ssä on öljyjäähyn letkuissa calixin letkulämppäri kiinni, eikä vaikuta aiheuttavan hämminkiä.
Sen sijaan äidin V50 T5 AWD '06 on vastaavassa paikassa letkulämppäri ja se sotkee käynnistyksen, ilmeisesti joku lämpötila-anturi siinä likellä koska lämmöt on tapissa kun auto on ollut lämmityksessä jonkin aikaa. Kun piuhan ottaa irti, laskee mittari noin viidessä minuutisssa pois asteikolta ja lähtee normaalisti käyntiin. Täytyy ens kesänä kattoa mihin siirtää sen letkulämppärin. Onneks nyt on eberi, niin ei ole niin iso ongelma. Saa veden kiertämään vaikka 10min ennen lähtöä ja sen jälkeen käyttää mitä tarvii tuota lisälämmitintä.
-
Kiitoksia vastauksista! Ruvetaanpa rakentelemaan :)
-
Onko millainen homma asentaa -07 D5seen tuo TT-Thermo? Odottelis tuossa eteisen pahnoilla asennusta.
Löytyykö hyviä asennus kuvia/ohjeita?
Ilmeisesti hyvä laittaa just tuonne öljyn lauhdittimen kylkeen?
Pitääkö purkaa puoliautoa että pääsee asentaan (puskuri/pohjapanssari)??
-
Onko millainen homma asentaa -07 D5seen tuo TT-Thermo? Odottelis tuossa eteisen pahnoilla asennusta.
Löytyykö hyviä asennus kuvia/ohjeita?
Ilmeisesti hyvä laittaa just tuonne öljyn lauhdittimen kylkeen?
Pitääkö purkaa puoliautoa että pääsee asentaan (puskuri/pohjapanssari)??
Meikäläisen viritelmä: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=70067.0
-
Vanha mutta relevantti aihe. Meillä Volvossa suorakylki v70 bensavaparissa ollut Calix letkulämmitin vuodesta 2006 ja olen siihen todella tyytyväinen. Nopea lämmitys 500w edestä. :)
-
No, jatketaan samalla linjalla.
Ensikosketus pintakiinnityslämmittimeen 2008. Luulin vehkeen olevan rikki, kun 0-keleillä ei tunnin esilämmityksellä ollut mitään vaikutusta. Auto huoltoon ja piankos sain tiedo, että lämmitin kyllä lämpenee, kun sitä kädellä koittaa. >:(
Siitä lelusta oli kuitenkin pitänyt ihan oikeaa rahaa maksaa, mistä suivaantuneena kaivoin kaikki mahdolliset dokumentit esiin. Jep, eipä nykykoneisiin (kyseessä 1,4 l bensaturbo) Defa eikä Calix tarjoa kuin pintakiinnityslämmittimiä, jotka nimensä mukaisesti kiinnitetään jollain pultti/jousipantavirityksellä lohkon kylkeen. Väliin kuuluu jopa laittaa tietokoneen rassaasille tuttua piitahnaa. Hyvin on kentällä essonbaarin asiantuntijat, jotka kivenkovaan väittävät näitä öljypohjaan asennettaviksi säteilylämmittimiksi ;D
Tehoa kun on 250-300 W, niin ei sillä kuuhun mennä. Jatkotutkiskelu paljastikin, että lämmitysajat pitää tuplata, nollakelillä 2 h ja kunnon pakkasilla väh. 3 h, mutku tolpasta saa vain 2 h kerrallaan...
Seuraavaksi hakuun parempi ratkaisu. Defalla tarjolla letkulämmitin + erillinen kiertopumppu. Mutta se on tee-se-itse sarja. Pumppu toimii 12 V jännitteellä, joten tarvitaan lisäksi akkulaturi ja pitää askarrella/teettää kytkentä, joka kytkee pumpun päälle vai, kun 230 V virransyöttö letkulämmittimelle on päällä. Saa suorittaa...
Calixilla on em. 500 W nimellistehoinen letkulämppäri, mutta sen teho säätyy lämpötilan mukaan ja Calix väittää, että vehkeen saa "ylikellotettua" 700 W asti, kun siihen liittää kiertopumpun! Myös Calixin pumppu toimii 12 V jännitteellä, mutta sen mukana tulee myös virtalähde, jossa Calixin johtosarjan liittimet. Ei tarvi siis alkaa mitään ohjausboxeja kehittelemään pellin alle.
No, jäljellä vielä TT-Thermo. Joka sattumoisin on saanut mainetta siitä, että vehje kusee saappaaseena, kun tiivisteet pettävät. Puhumattakaan siitä, ettei mitkään kumikaapeli ja normi shukopistoke pellin alla -viritykset todellakaan ole laillisia - vakuutusyhtiö voi sanoa kiitos ei, jos auto kärtsää. No, jokin aika sitten tuli myyntiin malli, missä on panssarikaapeli ja Defan johtosarjaan käypäset liittimet. Tämä kehuttiin muutoinikin olevan parannettu ts. enää ei pitäisi vastuksen kärähtämisen vaivata.
Sellaisen teetin ex auton pellin alle. Hemmetin kiva vehje alkuun. Nollakelillä 1 kW malli lämmitti moottorin liki normi käyntilämpöön. Sen 2 viikkoa, minkä laite toimi. Sitten alkoi tolpan vikavirtasuoja laukoa satunnaisesti. Sitten alkoi jo (kesämökillä, missä vikavirtasuojaa ei ollut) 16 A sulake palaa... sitten ei toiminut enää mikään. Vehje pois ja normi pintakiinnityslämppäri tilalle. Tässä vaiheessa se Defan johtosarja veetutti ihan kunnolla, kun olin maalannut itseni nurkkaan tämän Calixin pumppukiertopaketin suhteen.
Vastuun kanto? Onko se jotain syötävää? Luonnollisesti TT-Thermon kanta oli, että asennusvirhe, ei korvata. Ei käsittääkseni ole mitenkään harvinainen tapaus tämä - olin nettikeskustelujen perusteella päätynyt siihen, että TT:n kanssa tällainen ongelma voisi suht isolla todennäköisyydellä tulla eteen, mutta valmistajan täydellinen välinpitämättömyys kyllä yllätti.
BTW kysessä nimenomaan tiivisteiden pettäminen, minkä seurauksena jäähdytysneste pääsee pumpun moottoriin yms. ja koko paska menee oikosulkuun. TT-thermo höpisee vain vastuksen palamisesta huonon ilmauksen seurauksena ja mitä viimeeksi kävin sivujaan katsomassa, niin nyt on myynnissä 3. sukupolven malli, jossa on edellisen mallin viat korjattuna. Ihan kuin olisin kuullut tämän ennenkin...
Pysykää kaukana.
-
TT-thermo, ei pysytä kaukana :D
Se eka versio toimi mainiosti. Tutkin ensin miten on rakennettu ja liimasin kunnon tiivisteaineella takaisin, no problem.
Nyt odottaa tämä 1Kw xc malli asennusta.
Thermoon päädyin aikoinaan kun Calixin 480 letkulämmitin hajosi kaksi kertaa.
-
Onneksi joku on viittinyt tehdä oikein asennusvideonkin Calixin letkulämppärin asennuksesta. :D
https://www.youtube.com/watch?v=NbxrYHSNK8w