Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: LaitinenP - 16.08.2014, 00:04:36
-
Yritän vaihtaa nopeusmittarin vaijerin, mittariston valoja ja korjata cruise control -järjestelmää. Jos saisi ratin irrotettua, kaikki olisi helpompaa.
Kuinka se irrotetaan? En ole vielä keksinyt kuinka äänimerkin painike irrotetaan siitä keskeltä.
-
Perus 90 luvun airbagitön ratti vai mikä? Olettaisin että se kun puhut äänimerkin painikkeesta.
Otat vaan ylälaidasta kiinni ja vedät. Tarviit sitten pitkän 27mm hylsyn.
-
Perus 90 luvun airbagitön ratti?
Otat vaan ylälaidasta kiinni ja vedät. Tarviit sitten pitkän 27mm hylsyn.
Juu, ei oo arbagia 1981-vuosimallissa. Tuo hylsyn takia saattaa joutua käymään kaupoilla.
-
Ai 81. Onko se sellainen missä on äänimerkin napit vasemmalla ja oikealla?
Siinä mallissa lähtee keskeltä pieni neliö irti vääntämällä ruuvarilla reunan alta.
-
Mitä nopeesti showroomnia katoin niin ei oo sekään
-
Jaa niin kysessä onkin 262 :o. Monenlaista rattia on nähty 200:ssa mutta tuosta rattimallista ei kokemusta olekkaan :-\.
-
Sitten kun alat nykimään rattia lopullisesti irti , niin jätä se keskimutteri löysästi parin kierroksen verran kierteelle ! Ei sit satu nenään ja leukaan kun lähtee spooreiltaan irti ;)
-
Kiitoksia neuvoista, en ole valitettavasti saanut ongelmaa kuitenkaan ratkaistua. Keskellä oleva merkki lähtee tosiaan ruuvimeisselin päällä irti, mutta sen alla ei taida olla mitään (ellei siinä nyt ole toinenkin irrotettava laatta alla).
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/073_zps25ea8c58.jpg)
Vaijeriin pääsee käsiksi nk. "käsikopelolla". Cruise control -järjestelmän induktioanturia tuskin saa samalla menetelmällä ruuvattua sinne väliin.
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/075_zpsc727dc70.jpg)
Kaiken kukkuraksi minulla olisi yksi Volvon täysnahkaratti, jota voisi kokeilla tuon alkuperäisen tilalle.
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/wheel_zps18c82fa8.jpg)
-
Rohkeasti sormet vaan reunojen alle ja rykäset niin tuo keskiosa lähtee pois. Painamalla sitten takaisin.
-
Rohkeasti sormet vaan reunojen alle ja rykäset niin tuo keskiosa lähtee pois. Painamalla sitten takaisin.
No niinhän se repesi irti kun uskalsi vaan vetää riittävän voimallisesti. Irrotin vaijerin, vaihdoin cruisen anturin (vanha oli vielä paikoillaan mutta johto on purettu joskus pois), kytkin cruisen johtosarjan johdot anturiin ja kiinnitin uuden vaijerin mittariin. Totesin myös että mittariston valo toimii. Raaputtelin liitoksia, öljysin kevyesti ja laitoin paikoilleen. Huomiseksi jäi vielä siivoaminen, vaijerin kiinnittäminen vaihdelaatikkoon ja testaaminen. Pikkuisen jännittää kuinka sen cruisen kanssa loppujen lopuksi käy. Autossa on alunperin ollut "tasaisennopeudensäädin" tai "konstantfarthållare" (näin se taisi asennusohjeessa lukea) mutta tästä on joskus purettu ohjainyksikkö ja kaapelointi pois. Asensin ohjeen mukaisesti pelkääjän paikan jalkatilaan uuden ohjaimen ja kytkin kaapelit ja vaihdoin järjestelmän kaikki letkut uusiin. Myös jarrupolkimen anturi on nyt uusi. Mutta huomenna pääsee tosiaan testaamaan jos pääsen huomenna jotenkin auton alle kiinnittämään nopeusmittarin vaijerin pakoilleen. Tässä on vanha BW-55-automaatti, jonka peräpäähän se vaijeri tulee.