Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: artturi - 16.08.2014, 19:38:28
-
940 FB alkoi oireilla tyhjäkäynnillä yks kaks yllättäen.. aamulla toimi ok ja illalla kun lähdin töistä niin alkoi heti ekassa risteyksessä oireilla, valot sytty mittaristoon ja meinas sammua, kierrokset tyhjäkäynnillä alle viissataa ja sammuu jos ei anna kaasua... testattu immu ottamalla liitin pois -> käynti sekä kierrokset parani ehkä vähän...
-
Testaa mittaamalla toimiiko se kaasuläpän kytkin.
-
Testaa mittaamalla toimiiko se kaasuläpän kytkin.
JA missäs se sijaitsee ja mites mitataan...
Tyhjäkäynti pysyy kylmänä hetken aikaa ok... sitten alkaa heijjata ja kiekat laskee alle 500..
Nyt on kokeiltu toisella tyhjäkäyntimoottorilla / säätimellä ei vaikutusta...
Sitten vaihdoin sen pisimmän tulpanjohdon... auto kävikin tyhjäkäynnillä hyvin ja normaallisti muutaman minuutin, lähdin testilenkille ajaa ja huomasin jotta kierrokset ei tahdo nyt laskea normaallist.. ajoin noin 5km ja jätin auton tyhjäkäynnille kiekat oli noin 1500.. sammutin auton ja starttasin heti ja taas oli huono tyhjäkäynti ja ei meinannu pysyy käynnissä.... Ja nyt toimi lukuboxikin ja antoi tuon viimeisen ajon jälkeen 1-1-1...
Huomenna saan toivottavasti testiin toisen immun kun turbon immu taitaa olla eri josta jo lainasin testiin tuota tyhjäkäyntisäädintä millä ei ollut vaikutusta...
Mites jos tässä miettii muita vaihtoehtoja jos ei nyt muutu sillä toisella immulla, niin Lambda ja katti, kaasuläppäkotelo-kytkin???? auto on 92 ja mittarissa reilut 400tkm.... taitaa olla nuokin alkuperäiset...
-
Palaako lukijan valo himmeästi ja koko ajan?
Vikakoodin lukija on varmaan hapettunut, voit avata sen ja raaputtaa hapettumat pois, älä laske napin jousta karkuun.
-
Palaako lukijan valo himmeästi ja koko ajan?
Vikakoodin lukija on varmaan hapettunut, voit avata sen ja raaputtaa hapettumat pois, älä laske napin jousta karkuun.
Sain toimii sen lukulaitteen... piti laittaa elektroo...
-
Testaa mittaamalla toimiiko se kaasuläpän kytkin.
Niin ilmeisesti semmonen musta laatikko siinä kaasuläppäkotelon kyljessä....
-
Niin ilmeisesti semmonen musta laatikko siinä kaasuläppäkotelon kyljessä....
just, siihen tulee kaksi tai kolme johtoa.
Pitää kuulua naksahdus kun läppää kääntää vähäsen.
Samalla voisi irrottaa ilmaputken siitä, katsoa läpän toiminnan ja puhdistaa tarvittaessa.
-
just, siihen tulee kaksi tai kolme johtoa.
Pitää kuulua naksahdus kun läppää kääntää vähäsen.
Samalla voisi irrottaa ilmaputken siitä, katsoa läpän toiminnan ja puhdistaa tarvittaessa.
Ok... mahtaakohan tuossa FK koneessa sama ... ois suoraan testannu toisella...
-
FK:ssa sama osa.
Naksahtaminen ei aina merkitse että kaikki on OK.
Paras olisi mitata yleismittarilla keskimmäisestä nastasta kumpaankin reunimmaiseen vuorollaan.
Pitäisi löytyä kaasun asennosta riippuen noin 0 ohmia - ääretön, eli kytkimen toiminta pitäisi olla täysin ON-OFF tyyppinen.
Omassa b230fb:ssä oli tyhjäkäyntipuolen kytkin ehtoopuolella ja ei kytkenyt kunnolla tyhjäkäyntitoimintoa päälle vaikka kuinka naksui.
-
FK:ssa sama osa.
Naksahtaminen ei aina merkitse että kaikki on OK.
Paras olisi mitata yleismittarilla keskimmäisestä nastasta kumpaankin reunimmaiseen vuorollaan.
Pitäisi löytyä kaasun asennosta riippuen noin 0 ohmia - ääretön, eli kytkimen toiminta pitäisi olla täysin ON-OFF tyyppinen.
Omassa b230fb:ssä oli tyhjäkäyntipuolen kytkin ehtoopuolella ja ei kytkenyt kunnolla tyhjäkäyntitoimintoa päälle vaikka kuinka naksui.
ok.. pitää huomenna kun ehtii niin tutkia tuota ja testata toisella immulla..
-
Outo juttu.. aamulla taas sama juttu kävi hetken aikaa hyvin mutta sitten taas lyhyen ajo jälkeen meinas sammua kun tuli risteykseen. . Mutta kun tulin työpaikan pihaan niin nyt taas tyhjäkäynti oli pikkasen alle tonninja pysy hyvin käynnissä.. ihan aavistuksen kierrosmittari heijjas... Niin ja lähtötilanteesta nyt on vaan tuo yksi tulpanjohto vaihdettu.
-
Tyhjäkäynnin perussäätö ei varmaan olisi pahitteeksi tehdä.
Eli tk-venttiilin letku luttuun, ruuvista läppää sen verran raolleen että jaksaa käydä kuumalla moottorilla noin 600rpm, sitten kaasuläppäkytkimen säätö niin että naksahtaa heti kun läppää raottaa. TK-venttiilin letku auki ja nyt pitäisi olla toimiva tyhjäkäynti!
-
Tyhjäkäynnin perussäätö ei varmaan olisi pahitteeksi tehdä.
Eli tk-venttiilin letku luttuun, ruuvista läppää sen verran raolleen että jaksaa käydä kuumalla moottorilla noin 600rpm, sitten kaasuläppäkytkimen säätö niin että naksahtaa heti kun läppää raottaa. TK-venttiilin letku auki ja nyt pitäisi olla toimiva tyhjäkäynti!
Nyt on laina immu paikoillaan.. pysyy käynnissä ja tyhjäkäynti on noin siinä 600-700...
Kiitos 8-pätkälle tuosta vinkistä.. niin eikös siihen tk-venttiilille tule 2 letkua jos nyt olen ymmärtänyt sen osan oikein... toinen letku tulee imusarjalta ja toinen siitä putkesta mikä lähtee ilmanputsarilta..
-
Nyt on laina immu paikoillaan.. pysyy käynnissä ja tyhjäkäynti on noin siinä 600-700...
Kiitos 8-pätkälle tuosta vinkistä.. niin eikös siihen tk-venttiilille tule 2 letkua jos nyt olen ymmärtänyt sen osan oikein... toinen letku tulee imusarjalta ja toinen siitä putkesta mikä lähtee ilmanputsarilta..
Joo 1 letku tulee imuputkesta ja toinen menee imusarjaan. Venttiilihän vaan antaa koneelle ilmaa kaasuläpän ohi boksin ohjaamana milloin missäkin tilanteessa tarvittavan määrän että kone käy siivosti tyhjäkäyntiä kylmänä ja kuumana,
-
Taidan jättää nyt kuitenkin noin kun tuntus pelittävän.. nyt vaan etsimään uutta / käytetty immu.. ja jättää tuo säätö semmoselle kuka tietää asiasta. . Voi olla jot menee vituiks jos alkaa itse säätää.. tyytyy vain noiden osien vaihtoon.
-
Itellä kans immun tilaus eessä!
Joensuussa avain vaunulla hinta 319€
bromanin ad varaosamaailmassa 380€
Motonetissä (boschin) 269€ + vanhan immun palautus, niin ei tarttee 80€ panttiamaksaa!!!
-
Itellä kans immun tilaus eessä!
Joensuussa avain vaunulla hinta 319€
bromanin ad varaosamaailmassa 380€
Motonetissä (boschin) 269€ + vanhan immun palautus, niin ei tarttee 80€ panttiamaksaa!!!
oho onhan tuolla uudella ihan hyvin hintaa... Onneksi löyty käytetty kohtuu hintaan. . Tietty käytetty on käytetty. . No pitää toivoo jotta pelittäs nyt jonkun aikaa. .
-
Hetkinen, lambda-valo palaa mittaristossa. Mutta kun otin immun piuhan irti niin sitten tyhjäkäynti muuttui radikaalisesti, eli hyvä että käynnissä pysyi. Puhistin wd-40 piuhan päät ja sammutin ja käynnistin koneen pari kertaa niin tyhjäkäynti muuttui 500rpm-->600rpm
Eli onko vika ny sittenkään immussa? ???
-
Nollaa vikakoodit ja katso vikakoodit kun lambdavalo syttyy seuraavan kerran.
-
Hetkinen, lambda-valo palaa mittaristossa. Mutta kun otin immun piuhan irti niin sitten tyhjäkäynti muuttui radikaalisesti, eli hyvä että käynnissä pysyi. Puhistin wd-40 piuhan päät ja sammutin ja käynnistin koneen pari kertaa niin tyhjäkäynti muuttui 500rpm-->600rpm
Eli onko vika ny sittenkään immussa? ???
Jostain lainaan testiin immua... taitaa viallinen immu sekoittaa seokset jolloin syttyy se häiriövalo..
-
;D vika oli sittenkin piuhojen liittimissä.....
Lambda valo hävis, tyhjäkäynti o tasanen. Vetää paremmin mutta edelleen tekee pieniä pätkimisiä kiihdyttäessä.
Liekkö vikaa tulpissa tai jossain muussa sähkölaitteessa...
Nyt pitää keskittyä enemmän siihen kulutuksen seurantaan....
-
Ootko tarkistanu suutinreleen? Mulla oireili vähän mitensattuu, joskus pelas hienosti ja lämpösempänä tai kylmempänä päivänä ei ollenkaan. Tuo perkele osaa korjata seostaan aika paljon ja suuttimien aukeaminen muuttuu yllättävän paljon jos suutinreleeseen jää vähän jännitettä.
Se rele kannattaa juotoskorjata vaikkei siellä mitään pahaa näkyiskään, mun yksilö ei näyttänyt vikaansa viidellä ampeerilla koeponnistettaessa, mutta 20 ampeerin keinokuorma hävitti yhden juotoksen...