Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: sekokupu - 19.08.2014, 09:18:39
-
B230FK '95
Nytten muutamaan otteeseen ilmennyt mystisyys, satunnaisina arkiaamuina (aina tehnyt aamuna kun töihin lähtenyt, ei ikinä sen jälkeen jos ajeltu päivän aikana). että saa sahata pitkään että saa käyntiin, aluksi ei saata olla mitään eloa, sitten aloittaa pienillä hörähdyksillä ja jos vaan jatkaa veivaamista niin jää käyntiinkin jonka jälkeen pysyy käynnissä ja pystyy ajelemaan hienosti.
Vian metsästämisestä hankalaa on tehnyt sen, että aina kun vapaa-ajalla testannut, on auto toiminut hienosti, ja ilmentynyt vain kun töihin pitänyt lähteä eikä aikaa isompaan tutkimiseen ole.
Viikonloppuaamuna mittasin suoraan käynnistyksessä bensanpaineita ja olivat ok. Sekä kun moottori on edes hieman lämmennyt, niin toimii hienosti ja vetää ongelmitta sekä tehot on tallella.
-
Lämpöanturista lähtisin liikkeelle.
??? ???
-
Lämpöanturista lähtisin liikkeelle.
??? ???
Juu, se olisi kieltämättä asia mikä voisi vaikuttaa, mutta harvoin kait lämpöanturi alkaa toimimaan noin satunnaisesti, sekä anturi on pari vuotta vanha. Koska ongelma tosiaan ei ilmene jokaisella kylmäkäynnistyksellä.
-
Totta turiset.
Saatko anturin ohmit mitattua vian päällä ollessa?
järjestelmärele kunnossa?
Ei tule muuta mieleen noilla oireilla.
-
Totta turiset.
Saatko anturin ohmit mitattua vian päällä ollessa?
järjestelmärele kunnossa?
Ei tule muuta mieleen noilla oireilla.
Hitto, rele ei kieltämättä tullut heti mieleen, se on joku 4v vanha osa, pitääpi käydä rapsuttelemassa irti ja katsomassa minkälaista laatutyötä pienet kiinalaiset on sattuneet tekemään.
-
Mulla teki tuota samaa aikanaan ja syylliseksi osottautui tuo vanha perinteinen elikä likaantunut virranjakajan kansi. Stefa vuosi öljyä niinkuin varmaan vähän kaikissa, mutta tuonhan sinä olet jo varmaan tarkistanutkin.
-
Itellä se ei vuotanut öljyä ainakaan tuossa pari kuukautta sitten jolloin vaihdoin kannen uuteen alkuperäiseen boschiin, tippa joskus ilmestynyt koko auton omistusaikana sinne. Mutta ei se paljoa maksa vaivaa tarkistaa, voihan siellä olla tiiviste pettänytkin nyt.
-
Ei se mullakaan paljoa vuotanut, oli vaan niin hienon tasaisesti levittynyt, etten aluksi huomannut mitään, ennenkuin aloin puhdistella.
-
Kokeile tehdä LH:n toimilaitetesti (flekti, suuttimet ja TK-servo).
Pitkä vieteri voi johtua jumittelevasta TK-servosta. Joten sen puhdistaminen ei ole huono vaihtoehto.
-
Kokeile tehdä LH:n toimilaitetesti (flekti, suuttimet ja TK-servo).
Pitkä vieteri voi johtua jumittelevasta TK-servosta. Joten sen puhdistaminen ei ole huono vaihtoehto.
Se on tehty, en muistanut mainita ekassa postauksessa. Joutokäyntiventtiili toimii, sekä jos joutokäynti (kaasuläppä) on säädetty oikein, niin kyllä se pitäs vähän edes yrittää käydä vaikka olisi jumittunut täysin kiinni. Joten sen ei pitäisi kyseistä oiretta aiheuttaa.
-
Onkos tän ikäsessä vielä suutinrele? Vähän samantyyppistä oiretta aiheutti hitusen vanhempaan vermeeseen viimesiään vetelevä suutinrele.
-
Updatea:
-Jakajassa oli hieman öljyä! Putsasin, katsotaan aamulla tilannetta.
-Mittasin lämpöanturin, arvot normaalit, jäädytin ja käyttäytyi fiksusti, vaihdoin kuitenkin varmuuden vuoksi toisen anturin.
-Jäädytin molemmat releet, ei vaikutusta. Silmämääräsesti näytti ehjältä myös tinaukset. Toki töissä vois luupilla tarkistaa vielä paremmin.
Tänä aamuna vieteri oli hieman pitempi, edelleen sama juttu että sai sahata kunnes pikkuhiljaa yrittää alkaa käymään itsekseen. Bensapumpun ääntä ei valitettavasti pysty kabiiniin kuulemaan että voisi varmistua että varmana pyörähtää startatessa, mutta jos pumppu hyytyisi niin oletettavasti käyttäytyisi niin, että ensin hörähtäis ja sitten vasta sais sahata.
-
Oli samanlaista vaivaa ft:ssä suuttimien vaihdolla korjaantui?
-
Oli samanlaista vaivaa ft:ssä suuttimien vaihdolla korjaantui?
Sama juttu muuten täälläkin :hello:
-
samanlaista ongelmaa oli mullakin,pari kertaa sahautti niin pitkään että alkoi akku hieman hyytymään.
katsastuksen jälkeen kun vaihtoi ison immun ja suuttimet niin ongelma hävisi kokonaan.
-
Eilen ei taas mitään ongelmaa, tänään vieteri oli pitkä.
-Lämpöanturi on ehjä.
-Nyt vaihdoin molemmat järjestelmän releet, katsotaan onko apua.
-Ehkä huomenna lähden vähän aikaisemmin ja otan vaimokkeen mukaan avuksi pyörittelemään starttia, luultavasti sillon ei oireile :D
-
Onko tässä jo tuo avaimessa oleva ajonestosiru? Omassani -96 tuo aiheutti vähän samantapaista silloin kun avain oli ollut kylmässä ja kun se sitten lämpeni kädessä usean starttiyrityksen aikana niin taas toimi. Tuo siis kylläkin talviaikaan. Testasin tuota sitten monta kertaa peräkkäin viemällä avaimen välillä pakastimeen ja vika varmistui. Tuli vaan tuokin mieleen vaikkei ehkä nyt ole siitä kysymys?
-
Onko tässä jo tuo avaimessa oleva ajonestosiru? Omassani -96 tuo aiheutti vähän samantapaista silloin kun avain oli ollut kylmässä ja kun se sitten lämpeni kädessä usean starttiyrityksen aikana niin taas toimi. Tuo siis kylläkin talviaikaan. Testasin tuota sitten monta kertaa peräkkäin viemällä avaimen välillä pakastimeen ja vika varmistui. Tuli vaan tuokin mieleen vaikkei ehkä nyt ole siitä kysymys?
Ei ole vielä tämänikäisissä, ajoneston sai kyllä lisävarustepatukkana ja VGA2:ssa on oma ajonestonsa.
Tässä nyt useamman aamun putkeen lähtenyt taas hienosti käyntiin. :idiot2:
-
Ei ole vielä tämänikäisissä, ajoneston sai kyllä lisävarustepatukkana ja VGA2:ssa on oma ajonestonsa.
Tässä nyt useamman aamun putkeen lähtenyt taas hienosti käyntiin. :idiot2:
Tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 60 päivään, mutta tänään ongelma saapui takaisin :o
Mitään ihmeellistä autoon ei oo tehty siinä välissä, sen verran testasin, että kipinää tulee, bensaa tulee kiskolle, testimoodissa suuttimet naksuu. Mutta käyntiin ei lähde. Jos avaimesta päästää kesken sahaamisen, niin ihan vähän hörähtää. Auto taas ollut hetken ajamatta niin palasi ongelma.
Edit: Sen ajan mitä kävin tämän kirjoittamassa sekä kahvit juomassa, niin oli auto roikassa (about 20min) ja lähti kerrasta tulille.
-
Samankaltaista ongelmaa ollut minullakin tässä loppukesän ja syksyn.
Välillä kone hörähtää tulille avaimesta päästämisen yhteydessä toisinaan pari uusinta starttausta auttaa asiaan.
Ilmiö on hyvin satunnainen.
Syy on minulla se, että kipinä katoaa ajoittain, vaikka puolalle tuleekin jännitteet mutta puolan ohjaus on kateissa tuolloin. Eli suutinrele ohjataan, mutta jostain syystä EZK ei tee mitään tuolloin. Ja se esiintyy vain startti-asennossa, ei ns. kone käynnissä virtalukon asennossa.
Olen tuumannut, että vika lienen virtalukon pohjassa. En vain ole saanut aikaiseksi vaihtaa sitä vielä.
Ilmiötä en olisi ilman skooppia löytänyt, sillä olen pitänyt sitä naku-anturissa ja kipunan ohjauksessa, jotta pystyn erottamaan nakutuksen mekaanisesta melusta.
-
mulla on ysissä todennäkösesti samaa oiretta. Eilen teki sen taas, pitkä yli 5s starttaus eikä luvannutkaan. Avaimet nollille ja sitten välittömästi hörähti uudella yrittämällä :idiot2:
Kipinä puolta itekkin epäilen kun on tehnyt niinkin että on vaatinut useemman startin ennen kuin on lähtenyt ja silloinkin vaivalloisesti eli kaiketi kasteli tulpat aiemmilla yrittämillä. Vikakin on hankala haettava kun ilmenee vain joskus ja silloinkin ohimenevänä :-[
-
Huono kontakti/maa/hapettuma jossain? Startatessa haukkaa startti virtaa senverran, ettei tule kipinä kutenpitäs? Täsmäisi vuodenaikaankin (kosteaa).
-
Huono kontakti/maa/hapettuma jossain? Startatessa haukkaa startti virtaa senverran, ettei tule kipinä kutenpitäs? Täsmäisi vuodenaikaankin (kosteaa).
Alunperinhän teki ihan kuivina vuodenaikoina kuten aikaisemmista viesteistäkin voi päätellä. Joten ei suoranaisesti tunnu kosteuteen liittyvän. Esim tänään ei mitään ongelmaa. Pienikin lämmitys tuntuu heti auttavan.
Samankaltaista ongelmaa ollut minullakin tässä loppukesän ja syksyn.
Välillä kone hörähtää tulille avaimesta päästämisen yhteydessä toisinaan pari uusinta starttausta auttaa asiaan.
Ilmiö on hyvin satunnainen.
Syy on minulla se, että kipinä katoaa ajoittain, vaikka puolalle tuleekin jännitteet mutta puolan ohjaus on kateissa tuolloin. Eli suutinrele ohjataan, mutta jostain syystä EZK ei tee mitään tuolloin. Ja se esiintyy vain startti-asennossa, ei ns. kone käynnissä virtalukon asennossa.
Olen tuumannut, että vika lienen virtalukon pohjassa. En vain ole saanut aikaiseksi vaihtaa sitä vielä.
Ilmiötä en olisi ilman skooppia löytänyt, sillä olen pitänyt sitä naku-anturissa ja kipunan ohjauksessa, jotta pystyn erottamaan nakutuksen mekaanisesta melusta.
EZK tuntuu olevan hengissä muuten, sekä startatessa tulee tasaisesti kipinää, mutta tottahan voi olla että resistanssi on kasvanut virtalukon pohjassa/yhteys häviää välillä kokonaan, joten osittain katoaa tai on vain heikko kipinä. Pohja ei kuitenkaan ikuinen osa ole muutenkaan.
Tosin hieman sitä öljyäkin kertyy ajan kanssa sinne jakajaankin, joten tilasin tiivistesetin ja uuden kannen ja pyöriän ihan varmuuden vuoksi myös, voi heikentää kipinää myös.
-
Tuosta virranjakajan kannesta vaan, että kun tässä tein kansiremppaa, niin siinä samassa kattelin noita kannen ja pyörijän nastoja kun edellisestä puhdistuksesta ei ole kulunut enempää kuin ehkä 10 tkm, niin mielestäni yllättävän nopeasti noihin nastoihin tuota karstottumaa tuntuu kertyvän. En tiedä, mutta ehkä jos noita nastoja puhdistelee, niin pinta pitäisi saada aika sileäksi jotta tuo karstottuma olisi mahdollisimman pientä ? Tuli vaan mieleen nuo historialliset katkojan kärjet joita ei olisi kanssa pitänyt mennä viilailemaan jotta toimisivat edes jonkin aikaa. En tiedä voiko näitä asioita mitenkään verrata mutta kuitenkin tuonne nastojen välille varmasti kasvaa käytännössä koko ajan lisääntyvässä määrin tuota ylimenovastusta ja jossain vaiheessa kipinä ei enää hyppää tai hyppää jonnekkin pitkin likaista kannen sisäpintaa. Vai olenko ihan pihalla näillä ajatuksilla?