Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: 016054 - 19.08.2014, 15:57:26
-
Onkohan tullut samanlaista ongelmaa vastaan, et takapyörät kuluvat paljon nopeemmin ku etupyörät ja pinta kuluu silleen, et ois aurausta selvästi liikaa. Kulmat on katottu neljä kertaa eri laitteilla ja kaikki näyttävät suht samoja arvoja. Outoa tässä on se, että kun mittaan nosturilla kulutuspinnan etu- ja takapuolelta, niin saan rullamitalla lähes sentin aurauksen ja koneella on säädetty n. milliin. Kokeeksi säädettiin laitteen mukaan auraus täysin nolliin ja silti rullamitalla näytti neljää milliä aurausta....
Tuolloinhan camperitkaan ei ole sotkemassa mittusta.
Onks ideoita?
-
Onko siellä tuennassa kaikki puslat ehjiä?
Neljällä eri korjaamolla siis yritetty säätää?
-
Taka-akselia olen ravistanut ja vääntänyt joka suuntaan asemamme raskaankaluston ravistimella, eikä väljää ole, edes niissä etummaisissa puslissa. Kolme kertaa on säädetty toisessa paikassa ja kerran toisessa.
-
Konehan näyttää yleensä asteita eikä millejä ? Ainaki ne missä ite oon käynyt.
Itelläkin hävis sisänurkat takaa kankaille lomareissulla. Camberia oli puoltoista astetta itellä ja raskaalla kuormalla se näkyy muuttuvan todella paljon vielä tuostakin. Kaks astetta menee jo 100kg kuormalla rikki ja joustoissa heilutaan varmaan jo yli 3° lukemissa. Jos ajelet raskaalla kuormalla paljon niin eiköhän se syy ole tuossa. Itse ainakin epäilen tuota syylliseksi. Kun aurausta oli jo maksimit itelläkin kaikesta huolimatta.
Nyt tein camberille säädöt taakse niin sain camberit säädettyä 1° ja uusilla pumpuilla ja vietereillä ei enää heijaile peräkään niinkuin ennen.
Edit: luinpas nyt tarkemmin niin sulla taitaa mennäkkin nuo ulko laidat jos aurausta kerran liikaa näyttäis olevan kulumisesta päätellen. Toisin kuin omassa menee sisälaidat. Niin ei ehkä olekaan samat syyt sitte.
-
Kyllä mä toin sisäsyrjä kulumisen ymmärtäisinkin, onhan ne nyt jo säätöarvojen tapissa. Mut nimenomaan se, et kulutuspinta kuluu"harjalle" ja vaikka säätää arvot nollille, on "manuaalisesti" mitattuna reilusti aurausta. Ensin epäilin laitteita, mut ei kai kaks eri laitetta voi olla lähes identtisesti väärässä...
Eli voisko joku ystävällisesti mitata omasta autosta rullamitalla noin arvot auraukselle?
-
Itelläkin hävis sisänurkat takaa kankaille lomareissulla. Camberia oli puoltoista astetta itellä ja raskaalla kuormalla se näkyy muuttuvan todella paljon vielä tuostakin. Kaks astetta menee jo 100kg kuormalla rikki ja joustoissa heilutaan varmaan jo yli 3° lukemissa. Jos ajelet raskaalla kuormalla paljon niin eiköhän se syy ole tuossa. Itse ainakin epäilen tuota syylliseksi. Kun aurausta oli jo maksimit itelläkin kaikesta huolimatta.
Mulla samaa oiretta V60:ssä, sisäkulmat kulahtaa takaa. Eipä osanneet sinisellä tuota kuormitusjuttua tarjota syyksi, kiltisti mittailivat kulmat ja säätivät etupyörien kulmia ???. Ilmeisesti asuntovaunun kiskominen vaikuttaa noinkin reippaasti. Itsellä kävi talvikumien kanssa niin, että kului takakiekot "kulmikkaiksi", järkyttävän jurnutuksen säestämänä sinniteltiin kevät kesärenkaiden vaihtoon asti. Nyt pääsee ilahduttamaan taas rengaskauppiasta, kun vaihtoon menee molemmat sarjat.
-
Paljonkohan pidätte renkaissa paineita ? Nykyiset renkaat varsinkin matalaprofiiliset renkaat vaativat kovat paineet tai ne kuluvat miten sattuu. Minulla V60 AWD jossa rengaskokona 235/45R17 ja paineina n 3 bar ja renkaat kuluvat tasaisesti.
-
3:a baria oon käyttänyt itekkin 19" rengaskoolla omassa