Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Hetuz - 19.08.2014, 21:58:53
-
V70 2.4 vapari -04, sytytti pakokaasuista herjaavan merkkivalon mittaritauluun. Kävin lukemassa vikakoodit foorumilaisen avustuksella, lukulaite iCarsoft i906. Vikakoodi oli ECM-4201. Mitähän tuo tarkoittaa?
Epähuomiossa en ottanut ylös kuin tuon koodin, enkä muista tekstiä mikä tuli koodin perään. Vikakoodi nollattiin, mutta vikavalo syttyi taas useamman päivän kuluttua uudelleen.
-
Volvo Pro -lukijan kirjanen antaa tuolle koodille selitykseksi TWC efficiency. Mulla ei ole kyllä mitään käryä mitä tuo tehokkuus sitten tarkoittaa...
-
Tuo kertoo katalysaattorin alentuneesta tehosta. Eli siellä verrataan ykkös- ja kakkoslambdan antamaa tietoa toisiinsa ja kun kakkonen seuraa liian hanakasti ykköstä, ecu päättelee katin tehon laskeneen liikaa ja sytyttää valon. Onko katti sitten oikeasti viallinen vai ei selviää vasta päästömittauksessa. Todennäköisesti ei ole. Vika voi olla joko jommassakummassa tai kummassakin lambda-anturissa, imuilmavuodossa, vikaantuneessa ruiskusuuttimessa..
Kirjoitin joku aika sitten samasta aiheesta toiseen foorumiin:
http://www.volvolandia.com/areena/index.php?topic=7868.0
Siinä oli kyse eri moottorista, mutta samasta aiheesta.
-
No nyt se merkkivalo sammu itekseen. Eli vois varmaan kuvitella, että katalysaattori itsessään on kunnossa ja valon syttymisen aiheuttaa joku muu em. vioista. Takapönttö vuotaa, voisko tuo mahollisesti aiheuttaa vikavalon sytyttävää signaalia?
-
Tyypillistä tuolle alentuneelle teholle onkin se, että valo sammuu itsestään, kun ecu saa tarpeeksi monta onnistunutta mittaussykliä. Mutta on lähes 100% varmaa sen valon syttyvän taas uudelleen jossain kohtaa.
Katti siis on varmaan kunnossa sen 95%, joten selviäisit päästömittauksesta kirkkaasti, mutta auton omalle päästövalvonnalle tuo on lian vähän. Ainahan on tietysti mahdollista, että kattikin olisi jostain syystä vaurioitunut?
Takapöntön vuoto ei aiheuta tuota, näkyisi korkeintaan päästömittauksissa lisääntyneenä jäännöshappena.
Yksi vaihtoehto (kallis) olisi kokeilla vaihtaa molemmat lambdat uusiin, jos jommassa kummassa olisi jo iän tuomaa heittoa.
Itse kävisin kyllä ensin jossain ottamassa päästömittauksen, että näkisin millaista tavaraa sieltä tulee ulos.
-
Viimevuotinen topic mutta taas ajankohtainen. Sama vika. -04 V70 2,4 125kw. Vikavalo syttyy, kun autolla on ajettu ensin vähintään parikymmentä kilometriä ja sitten sammutettu auto. Lähdetään uudestaan liikkeelle, ajetaan 20km ja siinä se sitten loistaa. Oikeastaan aina toisen käynnistyksen ja parinkymmenen kilometrin ajon jälkeen. Vikakoodi 4201: Katalysaattorin teho laskenut, katkonainen.
Tähän mennessä tehty: läppäkotelon puhdistus (uudehko kotelo), map -anturin puhdistus, suuttimet vaihdettu ja päästömittaus tehty kolmesti (aina arvot kohdallaan ja hyvin kelpasi leimallakin). Lambda-arvoja ei ole vielä mitattu (Autocom, Delphi tai Bosch ei päässyt niihin käsiksi). Kattiin kurkattu sisään, romut tallessa ja päästöarvot kunnossa. Vika siis tuskin siinä. Molemmat lambda-anturit alkuperäisen näköisiä (ei tarvikeroinaa). Lambda-arvojen ihmettely varmaan seuraavana listalla. Tuleeko mitään muuta mahdollisesti vian aiheuttavaa mieleen? Auto toimii ja kulkee niinkun pitää.
-
Huomasin, että Volvolandia on näemmä kadonnut kokonaan netin mustaan aukkoon ja sinne kirjoittamani myös. En ala nyt tähän kirjoittaa uudelleen katalysaattorin toiminnan kemiallisia periaatteita ja jäännöshapen osuutta mittaustuloksiin, mutta ennenkuin alat vaihtaa lambdoja (todennäköisesti turhaan) kokeilepa seuraavaa kikkaa, jolla ainakin kahdesta autosta on saatu kyseinen vikakoodi pysymään poissa.
Hanki jostain (esim. ebaysta) seuraavannäköinen lambda-jatke takimmaisen anturin ja katin väliin:
http://www.ebay.co.uk/itm/LAMBDA-O2-OXYGEN-SENSOR-EXTENDER-SPACER-FOR-DECAT-HYDROGEN-M18-Stainless-Steel-/170909875264
Koska päästöarvot on sinunkin autossasi kuitenkin ok, luulen tämän jatkeen muuttavan tarkkailulambdan mittaustulosta niin, ettei se ole enää niin herkkä häiriöille, eikä sytytä valoa. Takuuta ei voi antaa, voihan syynä olla jokin muukin, muttei ole mahdottoman kallis kokeilu..
-
Paluu vanhaan aiheeseen.
Haittaakohan tuollainen jatkoholkki katsastuksessa? Ainakin V70 mk2 mallissa tuo toinen lambda-anturi on täysin näkyvissä, joten viritelmää ei voi olla huomaamatta auton alla.
Toinen potentiaalinen ongelma on holkin pituus, minun autossani holkin maksimimitta on ehkä 3-4 cm.
-
Ei haittaa katsastuksessa, kokemusta on :) Ei heitä kiinnosta kuin tyhjä vikakoodilista ja päästöt. Ja se holkki mahtuu kyllä, sillä se ei ole juuri tuota 3-4 senttiä pitempi, ellei ole joku erikoisempi malli
-
Tuo on hyvä kuulla, kiitoksia!
Mallailin tosiaan tuota edelleisen linkin kaltaista holkkia autoon ja sovitus näytti todella tiukalta. Täytynee tilailla hiukan lyhyempi holkki. Toivottavasti anturin pää sopii lyhyemmänkin jatkopalan sisälle...
-
30mm (ilman kierteitä) jatkoholkki sopi hyvin paikalleen ja noin 700 km on sen jälkeen ajeltu ilman vikakoodia.
-
Itselleni vastaten, holkki ei ollut ongelma katsastuksessa. 5000 km takana ilman vikakoodia :-)