Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Kujis81 - 21.08.2014, 13:47:33
-
*****
RATKAISU: Kyllä laatikon toiminnassa oli jotain vialla. Nyt sen huomaa, kun viimein toimii niin kuin pitääkin. Auto kävi siis huollossa, jossa päivitettiin ECU uudempaan versioon ja yllätykseksi sillä oli vaikutusta myös vaihteiston toimintaan. Mysteeriksi jääpi, mikä bitti moottorinohjainyksikössä oli poikittain. Laatikko oli selvästi saanut väärää dataa.
*****
Hei,
V70 -09 D5 (aj. 120tkm) automaatti vaihtaa luistattamalla, kun vaihdetaan 3. ja 4. vaihteille hitaasti kiihdyttäen. Toinen probleemi on, että automaatti vaihtaa myös todella herkästi pienempää vaihdetta (1-2), enkä oli huomannut kickdownilla olevan mitään merkitystä D-asennossa. Manuaaliasennossa kickdown toimii.
Eräs automaattiexpertti meinas, että vaihteisto olisi ehjä, mutta saa väärää dataa jostain. Vikapaikkoja voi olla monia.
Luin kuitenkin OBD:lla tietoja autostani ja sain erikoisia arvoja, kun auto on tyhjäkäynnillä (lämmin kone, AC off).
Absolute throttle position: 31,4%
Calculated load value: 29,4%
Relative Throttle position: 80%
Acc. pedal postion D: 8,2 - OK
Acc. pedal postion E: 7,8 - OK
Luulisi, että kaikki arvot pitäisi olla alle 10%.
Tietääkö kukaan, että onko tämän V70 MK3 Volvoissa ETM tai TPS -sensoreita. En oikein googlettamalla löytänyt.
-
Itse itselleni vastaten. Taitaa tuo luisto olla ominaisuus. Luin obd:yllä samat arvot toisesta yksilöstä ja olivat prikulleen samoja. Lisäksi koeajossa toisen automaatti toimi samalla tavalla. Korjaantuu siis vain autoa vaihtamalla tai manuaaliaskin asentamalla :)
-
Tai uudella, esim. Rican softalla, automaatin käytös muuttuu samalla järkevämmäksi.
-
Tuo ominaisuus houkuttelis melkein yhtä paljon, kuin lisävoimakin hankkimaan softa tuohon omaankin autoon :) Lukenu oikeestaan kaikilta positiivisia kokemuksia laatikon toiminnasta softauksen jälkeen :)
-
Moi,
Kiitos vastauksista. Helpottavaa tietää, ettei autossa olekaan mitään vikaa. Kumma, ettei tuosta ominaisuudesta löydy enempää juttua.
Kuinkas teillä on siguissa noin pienet kulutuslukemat? Auttaako softaus siihen kuinka? Omassa pyörii yli 9 l/100km (todellinen +0,5l). Tuossa ei tosin ole mukana maantieajoa ollenkaan. Keskinopeus n. 45km/h.
Kuinkahan lootan käyttöikä, kun speksattu 440Nm:iin.
-
Moi,
Kiitos vastauksista. Helpottavaa tietää, ettei autossa olekaan mitään vikaa. Kumma, ettei tuosta ominaisuudesta löydy enempää juttua.
Kuinkas teillä on siguissa noin pienet kulutuslukemat? Auttaako softaus siihen kuinka? Omassa pyörii yli 9 l/100km (todellinen +0,5l). Tuossa ei tosin ole mukana maantieajoa ollenkaan. Keskinopeus n. 45km/h.
Kuinkahan lootan käyttöikä, kun speksattu 440Nm:iin.
Ei mitään ongemaa, jos päivittää tuohon 230hv/470nm, kun Volvokin Polestarin muodossa samoja spekkoja tarjoaa ;)
Taitaa Ricalta nykyään saada tuohon sunkin autoosi tuon 275hv/536Nm, joten kyllä kai siellä varaa on pikkaisen nostaa.
Tosin varmaan tuolla 275hv/536Nm jatkuvastin ulosmittaessa noita huipputehoja, niin jokin paikka kärsii ::)
-
Käypä Kujis81 testaamassa vaikkapa tuota mun omaa Ricalla terästettyä s80 D5:a. Eipä se kovin herkästi vaihtele pienemmälle.
edit: kulutus hiukan päälle 7l/100km
-
Nortti, hieman on matkaa Satakuntaan, mutta kiitos kuitenkin.
Mikä teillä on keskinopeus, kun on noin maltilliset kulutuslukemat? Vai onko teillä vaan aina perässä pitkä jono =) Itsellä keskinopeus 45km/h, joten se varmaan selittää tuon suuremman keskikulutuksen.
-
Nortti, hieman on matkaa Satakuntaan, mutta kiitos kuitenkin.
Mikä teillä on keskinopeus, kun on noin maltilliset kulutuslukemat? Vai onko teillä vaan aina perässä pitkä jono =) Itsellä keskinopeus 45km/h, joten se varmaan selittää tuon suuremman keskikulutuksen.
Ai sori, ennen aamukahvia luin että profiilissasi luki satakunta. Saatoinpa katsoa omaanikin. Mulla on kyllä varmanpäälle epätaloudellinen ajotapa. Mielelläni ohittelen ja ajelen aina mittarin mukaan hiukan yli sallitun nopeuden.
-
Mulla 09, s80 2.4D, vaihteli automaatilla "vähän miten sattui" ja nyki tasaisella "vakionopeus-säädin" -ajollakin. Vaihdoin ite "huuhtelutekniikalla" öljyt askiin, nyt ei nyki, eikä nylkytä, kigdown ottaa aina alemman pyydettäessä. Rica-päivitys kiinnostaa... Miten muuttui Rica-päivytyksen jälkeen ?
-
Mikä teillä on keskinopeus, kun on noin maltilliset kulutuslukemat? Vai onko teillä vaan aina perässä pitkä jono =) Itsellä keskinopeus 45km/h, joten se varmaan selittää tuon suuremman keskikulutuksen.
No itselläni keskikulutukset myös jotain 6.5-7 pintaan (sigussa on mukana vanhoja suurempia kulutuksia...). Keskinopeus tankeilla taitaa yleensä olla jotain 85km/h auton oman tietokoneen mukaan. Joten 45km/h keskivauhdilla pitäisi olla tuplasti enemmän jonoa takana :D Tai sitten eri ihmiset ajavat eri teitä ja erilaisissa olosuhteissa...
-
Rica-päivitys kiinnostaa... Miten muuttui Rica-päivytyksen jälkeen ?
Kiihtyy pintakaasulla kuten ennenkin mutta ei vaihda niin herkästi pienempään. Kickdownilla vaihtuu 1 tai 2 pienemmäksi. Omasta olen laittanut korotuspalan kickdown-napin viereen niin ei vaihtele pienemmälle. Kiihtyy silti mukavasti. Manuaalisesti 4 tai 5 vaihteella on mukava ohitella kun myös väännön tuntua :).
-
Mikä teillä on keskinopeus, kun on noin maltilliset kulutuslukemat? Vai onko teillä vaan aina perässä pitkä jono =) Itsellä keskinopeus 45km/h, joten se varmaan selittää tuon suuremman keskikulutuksen.
Vaihteluväli taitaa olla karvan alle 6 talvirajoituksilla, kun ilmastointia ei vielä tarvita ja webastokin pysyy hiljaa ja liikennettä ei juuri ola. Nopeus ei ainakaan alinopeuksille mene. Toinen yli ääripää on likelle 13 l talvella pyöritty kehä ykkösen sisäpuolella..
Rican softa pienentää jonkin verran kulutusta, mutta voimaa käyttämällä sitä lientä saa kyllä palamaan enemmänkin. Suurin ilo on toi Nortin mainitsema vaihteiston käytöksen muutos.