Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: TOK - 21.08.2014, 15:20:06
-
Päivitys: ongelma ratkaistu, vika oli LH-Jetin ecu. Vaihdoin -561 boksin tilalle -594:n ja taas toimii.
Missä järjestyksessä kannattaisi etsiä vikaa...?
740 B230F manuaali -89.
Parin viikon "kesäloman" seisonnan aikana auto kuoli kotipihaan eli ei enää käynnisty.
Startti pyörittää iloisesti ja kiekkamittarin neula hytkyy eli ilmeisesti sytkä toimii. Ei vaan hörähdä käymään, ei edes yritä. Bensa ei haise vaikka starttaa pitkään. Tästä päätellen bensapuolen ongelma?
Tankki on täynnä. Mittari rikki mutta jerrykannusta kaadettu täyteen.
Suutinrele (paisuntasäiliön kyljessä) naksahtaa kun kääntää avaimen II-asentoon.
Epäilin bensapumpun relettä joten tilasin siniseltä uuden ja odotellessa Motonetistä tarvike. Mutta releen vaihto ei vaikuttanut mitään.
Mitähän kannattaisi tutkia seuraavaksi?
-
Millä ohjauksella, bosch vai bendix?
??? ???
-
LH-Jet 2.4.
-
LH-Jet 2.4.
Vilkuttaako vikakoodipurkki 1-1-1 vai jotain muuta?
-
Jaa....puolata tuleva johto kunnolla kiinni molemmista päistä?
Avaa se vanha pumpun rekeen kuori ja puhdista. Kokeile uudestaan.
-
Suhauta starttispaytä ilmansuodattimen kautta. Jos hörähtää, niin sähköpuoli on kunnossa.
-
Vilkuttaako vikakoodipurkki 1-1-1 vai jotain muuta?
Töpseli 6 antaa 1-1-1.
Kakkostöpseli oli mykkä, liekö hapettunut. Oxide cleanin suihkuttelun ja vanupuikolla rassaamisen jälkeen kakkostöpselistä syttyy nyt ledi heti kun vie tikun reikään. Kuutosesta pystyy edelleen lukemaan koodit normaalisti.
Bräkleeniä suihkuttamalla hörähtää ja jopa käy, sen aikaa kun suihkuttaa.
-
Ei taida suuttimet aueta, tutkisin suutinrelettä.
Konehuoneesta pitäisi kuulua suraus kun sytysvirta käännetään päälle.
-
Ei taida suuttimet aueta, tutkisin suutinrelettä.
Konehuoneesta pitäisi kuulua suraus kun sytysvirta käännetään päälle.
Suutinrele (paisuntasäiliön kyljessä) naksahtaa kun kääntää avaimen II-asentoon.
Voihan sen releen tietysti ihan mitata vielä.
Käydessähän suuttimista kuuluu selvä tikitys. Koetin starttauksen aikana pitää sormea suuttimen kyljessä josko olisi tuntenut sen toimivan, mutta en kyllä huomannut mitään.
Bensapumpun äänestä tässä vehkeessä ei ole koskaan ollut mitään havaintoa. Koetettiin kädellä pumppua startin aikana mutta ei huomattu sieltäkään että käykö se. Bp-säätimen raottaminen lie helpoin tapa todeta liikkuuko bensalinjassa mitään?
-
Hyppylanka bensapumpun releen nastoihin 30 ja 87/2 = bensapumppu surisee iloisesti.
Irrotettiin bensanpaineensäätimen perästä bensaletku, niin komeasti ruuttaa bensaa säätimestä kun surauttaa pumppua.
Eli pumppu toimii ja oikeasti työntää bensaa suutintukille asti. Kyllä tämä alkaa suutinongelmalta vaikuttaa?
EDIT:
Kakkostöpseli oli mykkä, liekö hapettunut. Oxide cleanin suihkuttelun ja vanupuikolla rassaamisen jälkeen kakkostöpselistä syttyy nyt ledi heti kun vie tikun reikään. Kuutosesta pystyy edelleen lukemaan koodit normaalisti.
Nyt kun se kuivui niin kakkostöpseli on taas mykkä.
-
Katso tuleeko kipinää. Jos ei niin ykk anturi on mahdollinen. Jos ei saa asentotietoa, ei aukea suuttimet eikä tule kipinää.
-
Katso tuleeko kipinää. Jos ei niin ykk anturi on mahdollinen. Jos ei saa asentotietoa, ei aukea suuttimet eikä tule kipinää.
Kiekkamittari nytkii startatessa niin eikös se ole kipinän merkki?
-
Aiivan... Kylläpä käyn taas kaikilla sylintereillä ;D.
No kyl se sit suuttimien ohjaukseen liittynee :). Ecu, suutinrele, maadoitukset. Suuttimille pitäisi tulla jatkuva 12v toiseen pinniin ja ecu ohjaa maadoitusta. Siitä olisi hyvä lähteä tutkimaan että plus vai miinus puolella vika.
-
Mulla teki 940 200f aikoinaan sen että katos maa releen yhestä navasta. Oli kahella pumpulla. Lattian alla oleva pumppu surisi, mutta tankki pumppu tod näk sökö tjsp. Noilla hyppyjohto virityksillä sai käymään ongelmitta.
Ja se maadotus mikä multa puuttu, meni boxille.
Kokeile sillä hyppyjohto patentilla et lähteekö käymään. Tarkempia ohjeita en osaa antaa kun aikaa kulunu jo vuosia.
-
Hyppyjohto bensapumpun releen paikalla ei käynnisty.
Jatketaanpa siis ecu/suutin/maa linjalla.
-
Jos bensapumppu ei pyöri startatessa, sanoisin YKK-anturi vaihtoon kuten Huikkoster vähän ehdotteli jo. Rajatapaus saattaa lähteä kun irrottaa liittimen ja laittaa takaisin. Joskus harvoin rikkinäinen immu sekottaa järjestelmän niin, ettei lähde käyntiin.
-
Ainakaan suuttimille ei näyttäisi tulevan virtaa. Molemmat pinnit näytti 0,06 V laturin runkoa vasten ykkösen suuttimen piuhasta, virrat päällä.
Eikös YKK ole poissuljettu kun kiekkamittari nytkii startatessa?
-
No sitten jos ei virtaa tule niin tutkisin suutinrelettä uudestaan.
-
Suutinrele:
Ruskea johto suoraan akulta
Kelta sininen herätejohto (tulee polttoainepumpun releeltä)
Vihreä punainen menee suuttimille
Musta herätteen maa.
Eli hyppyjohto ruskeasta punavihreään niin pitäisi mennä virtaa suuttimille.
-
Suutinreleelle tuli mun silmään punainen johto jossa +12V. Hyppäri siitä punavihreään niin on suuttimilla sähköt, mutta
miksi se +12 näkyi molemmissa suuttimen pinneissä? Onko se toinen maa jota katkotaan vai vaihtaako se maan ja +12 välillä? Äh eikun sehän näkyy tietysti niitten muitten suuttimien läpi.
Hyppylanka suutinreleessä, ei lähde. Lisäksi bensapumpun pakkokäyttö hypärillä, ei sittenkään.
Lampulla todettu että kipinä tulee aivan ok.
Taitaa olla seuraavaksi diagnosoitava ecu... Pinkki -561 boksi, näkyvät näitä kehuvan heikoimmaksi lenkiksi maailmalla.
-
Eculta suuttimille lähtevään johtoon yleismittari kiinni, tai vielä parempi testi on pistää hyppyjohdoilla pieni lamppu (esim mittariston taustavalo) tuon johdon ja boksille releeltä tulevan pinnin väliin. Tarttee toki irrottaa liittimestä se muovinen selkäpala, mutta kun pitää niistä sen alla olevista "kammoista" kiinni niin ei se liitin mihinkään purkaudu. Sikälimikäli ym. kytkennällä valo ei edes hennosti kiilu starttiyrityksessä, on lähtökohtainen syy siinä, että boksilta ei tule ohjausta ulos suuttimille (sillä oletuksella että boksille tulee syöttösähkö, ja jos kipinä tulee niin eiköhän bensapurkillekin virta tule. En kyllä tiedä, toimiiko EZK "yksinään"....). Jos tarttet ns pian ni mulla on joku boksi mitä saa lainata.
-
Kiitos tarjouksesta, kannattanee selvitellä vielä ennenkuin aletaan postittelemaan bokseja. Periaatteessa kyllä ajaisin tällä heti kun sais käymään... Mutta ei tähän kuole, v*tuttaa vaan :D
-
Itseasiassa kun kelaan muistia taaksepäin niin itsellähän oli juuri sama vika b200f:ssä. Ei auennut suuttimet mutta kipinää tuli. Oli ecu rikki. :)
-
Tuossa suutinten ohjaus asiassa testin voi todellakin tehdä muutaman watin hehkulampulla, jonka pitäisi alkaa vilkkua konee pyörityksen yhteydessä.
Tosin se tapahtuu vasta kun LH saa EZK:lta tiedon koneen pyörimisestä pinniin 1 LH:n puolella.
Jos volttomittari näyttää jotain vaihtojännitteen tynkää (pulssitettu signaali), niin silloi LH:n pitäisi maattaa suuttimien ohjauspinniä 18.
Tuon ohjaus jutun voit testata myös ihan LH:n toimilaitetestillä (FAQ-kamaa).
Eli kolme sekunnin painallusta diagnostiikka pömpelistä piuha LH:n pinnissä kiinni (virrat päällä) ja sykli alkaa flektin käynnistyksellä (molemmat nopeudet), sitten naputellaan suuttimia ja lopuksi ohjataan TK-servoa auki/kiinni ja sama homma uudestaan (2 tai 3 kertaa kaikkiaan).
Jos ei ole sähköflektiä, niin siinä suuttimien testiin menee aikaa n. 30 sekuntia.
Suuttimien toiminnan tuntee ihan sormin ja kuulee korvin.
-
Toki komponenttitestejä olis jo tehty mutta kun diagnostiikkatöpseli 2 on mennyt mykäksi. Mikä osaltaan viittaa siihen että ecu on eläköitynyt tai ainakin sähkövikaa siellä suunnalla.
-
Toki komponenttitestejä olis jo tehty mutta kun diagnostiikkatöpseli 2 on mennyt mykäksi. Mikä osaltaan viittaa siihen että ecu on eläköitynyt tai ainakin sähkövikaa siellä suunnalla.
Sitten tarkista, että LH:n pinnille 35 tulee jännite kun virta on päällä ja startin aikana. Pinnille 1 pitäisi tulla jatkuva sähkö.
Viittaisi sähkön puutteeseen tuo tai sitten LH on tosiaan lähtenyt eläkkeelle!
-
Minulla viallisessa ecussa toimi suuttimet diaknostiikka testillä mutta ei avainta kääntäessä. Eli se ei kerro toimiiko ecun suutinten ohjaus täysin 100%
-
Minulla viallisessa ecussa toimi suuttimet diaknostiikka testillä mutta ei avainta kääntäessä. Eli se ei kerro toimiiko ecun suutinten ohjaus täysin 100%
Tuo onnistuu vain sillä, että LH ei tunnista kierros-tietoa EZK:lta. Suutinten ohjausproseduuri on aina samanlainen, oli testi tai käyntitilanne.
-
Aaivan, no sit ecun kierrostiedon hallinnassa oli häikkää ::).
Liian syvälliseks menee taas :D... Ecu rikki, suuttimet ei auennu.
-
Virtalukko - voiko aiheuttaa vastaavaa häiriötä?
-
Virtalukosta menee heräte polttoainereleelle joka herättää sitten ecun, ezk:n ja suutinrelee eli äkkiseltään en uskoisi. Bensapumpunrele on huono kuvaus sille, järjestelmärele olisi täsmällisempi kun aika moni muukin komponentti on sen takana
-
Niin sehän on itse asiassa järjestelmäreleen nimellä kaavioissa. Kaikki vaan puhuu bensapumpun releestä, sinisellä tiskilläkin tulee ymmärretyksi :)
-
Se käy ja kukkuu!
Oikea vastaus oli LH-Jetin ecu. Tökkäsin -594 loppuisen ehjän boksin kiinni niin hörähti tulille kuin palmun alta ja käy nätisti.
Kiitokset kaikille avusta.
-
Lainataan tätä kun liippaa niin läheltä
auto 940 -93 230FT LH2.4 (ecu 962)
Eli Kipinä tulee mutta bensaa ei
-huikka bensalla pörähtää jollain lailla
-virtaa tulee suuttimille akun jänniteen verran, kun virta päällä avaimesta (molemmissa navoissa sama 12v kun mitattava liitin suuttimelta irti)
-sama testi niiin että avain ei virta asennossa niin mittari näyttää vielä 0,5v ?
-jos laitan 5w polttimon tuohon suuttimen pistokkeeseen niin ei startatessa pientäkään välähdystä.
-pumppu pyörähtää startatessa, paineita ei mitattu
-bensaa on
vaihdettuja osia toisesta (käytettyjä osia)
-ykk anturi
-EZK boksi
-sytty yksikkö
-järjestelmärele
-suuttimien rele
-ecuakin käytin jostain vapari vehkeestä (946 loppuista) sama tulos mutta en tiedä voikaanko toimia?
Auto seisonut noin vuoden verran ja aikoinaan jäänyt kun oli herennyt pyörimästä,
Yksi syy oli varmasti hihnapyörän kiilan pettäminen mutta se korjattu ja kansi käytetty irti jne..
vaihteisto ei ole paikoillaan mutta tietysi vauhtipyörä on... joten ei liene merkitystä?
Diagnostiikka pistoke on ihan pimeä myös.
Onko syytä epäillä kuitenkin tuota ecua?
Hyvät vinkit ovat tervetulleita :)
-
Sen verran tallilla oon ehtiny käymään että kokeilin maadoittaa tuon 18 pinnin boxilta ja silloinhan suuttimet tuntuu aukeavan.
Eli miten tuo nyt menee... boxi siis katkoo maata?
Teki samalla tavalla ehjällä vaparin boxilla ja jos samalla strattaa niin yrittää käyntiin molemmilla boxeilla..
-
Jep, suuttimia ohjataan maadoittamalla niitä.
Syy miksi bensaa ei tule edes toisella ECU:lla (pois sulkee ECU-vian) voi olla se, ettei LH saa pyörimistietoa EZK:lta.
Eli LH:n pinnissä 1 pitäisi olla vaihtojännite moottorin pyöriessä. Pulssien taajuus vaihtelee kierrosluvun mukaan.
-
1 pinnissä virta päällä 0,73v ja startatessa vaeltaa n 2,5v-5v ja tuokin nyt testattu kolmella eri EZK:lla ja kahdella eculla :)
edelleenkään missään vaiheessa ei tule 18 pinniin maadoitusta
-
1 pinnissä virta päällä 0,73v ja startatessa vaeltaa n 2,5v-5v ja tuokin nyt testattu kolmella eri EZK:lla ja kahdella eculla :)
edelleenkään missään vaiheessa ei tule 18 pinniin maadoitusta
Vikakoodeja? Tai antaako ECU edes sen 1-1-1 ?
Mitä tarkoitat, ettei 18 pinniin tule maadoitusta? Yleismittarilta en löydä mitään resistanssimittauksella, sillä se maadoituksen pätkiminen on niin nopeaa, ettei mittari sitä ehdi lukemaan.
Tuleeko siihen 18 pinniin akun jännite, kun käännät virrat päälle, jos tulee, niin tarkista ECU:n maadoitus imusarjan piuhoista.
-
Diagnostiikka pistoke siis mykkä, eli vikakoodeja en saa.
Tuolla maadoituksen puuttumisella tarkoitin sitä ettei suuttimet tunnu avautuvan muutakuin maadoittamalla tuo 18 pinni, joten päättelin ettei maadoita?
18 pinniin tulee siis akun jännite.
Maadoitukset imusarjassa ok. Mutta kannen lämpöanturin pistoke ei ollut kunnolla > nyt startatessa hetken yrittää ja jää yhdellä tai kahdella pytyllä muutamaksi sekunniksi pyörimään.. ihan niinkuin kylmäkäynnistys rikastus toimisi??
-
Diagnostiikka pistoke siis mykkä, eli vikakoodeja en saa.
Tuo kannattaa ratkaista ensimmäiseksi. Piuhojen ja liitosten kunnot, maatot ja jännitteensaannit.
-
Diagnostiikka pistoke siis mykkä, eli vikakoodeja en saa.
Tuolla maadoituksen puuttumisella tarkoitin sitä ettei suuttimet tunnu avautuvan muutakuin maadoittamalla tuo 18 pinni, joten päättelin ettei maadoita?
Sähköt kuntoon, niin tuo voi lähteä toimimaankin.
Suuttimet maadoittuvat vasta sitten kun polttoainetta ruiskutetaan. Eli ne ovat maissa muutaman millisekunnin kerrallaan startissa.
18 pinniin tulee siis akun jännite.
Niin sinne pitääkin tulla kun kaikki on kunnossa.
Eli olet tehnyt oikopäätelmän tuosta maadoituksen puutteesta.
Maadoitukset imusarjassa ok. Mutta kannen lämpöanturin pistoke ei ollut kunnolla > nyt startatessa hetken yrittää ja jää yhdellä tai kahdella pytyllä muutamaksi sekunniksi pyörimään.. ihan niinkuin kylmäkäynnistys rikastus toimisi??
Tai siis rikastus toimii ja suuttimet samaten, mutta jos lämpöanturalta tulee väärää tietoa, niin kylmäkäynnistys voi olla (ja on) kiven alla.
Laita diagnostiikka pistoke toimintaan, niin pääset pidemmälle.
-
Kiitos neuvoista ja vinkeistä tähän saakka.
Vapaa-ajan vähyyden takia "projekti" on edennyt hitaasti...
Mutta jotain on tapahtunut:
Selvisi mm että vauhtipyörä oli väärässä asennossa (edellinen omistaja oli ilmeisesti käyttänyt pyörän irti alarattaan kiilan pettämisen jälkeen...jne)
No nyt pyörä pitäisi olla oikeassa asennossa tosin tuota reijätöntä kohtaa en ihan keskelle startin aukkoa saa.. on kyllä aukon kohdalla.
Kyseisen operaation jälkeen yrittää käymään ja jää toviksi pyörimään yhdellä tai kahdella pytyllä... yleensä pytty /pytyt vaihtelee
sähköjä olen käynyt läpi avaten ja puhdistaen liittimiä ja sain diagnostiikan toimimaan ...se näyttää 1-1-1 sekä polttoainepuolelle että sytytykselle
tulpat ja ykk anturin laitoin vielä uutta > ei muutosta
jakajan kopan ja johdot vaihdoin toimivasta kaasari seitensatasesta > ei muutosta
järjestelmä relettä, suutinrelettä, sytytysyksikköä, ezk ja ecua olen vaihtanut vielä tuon vauhtipyörän asennon muuttamisen jälkeen > ei muutosta
IMM:un 3 pinnissä 1,5v
bensan paine vähän vajaa 3 bar
bensaa 20l lisätty
-kierrosluku mittari on melko hiljainen, hyppii muutaman kerran startatessa mutta ei silloin jos jää paukuttamaan yhdellä/kahdella pytyllä...
Pari kertaa on käynyt mielessä laittaa hyllyssä oleva ja turbo strömberg, vaihtaa apuakseli ja laittaa jakaja koneen kylkeen ym.. :D