Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Neliskantti - 21.08.2014, 17:27:35
-
Hei ihmiset.
Antakaas hyviä vinkkejä tukilaakerin vaihtoon.
Hyviä neuvoja ja tekniikoita kiitos.
Onko muuta huomioitavaa kun kardaanin asennon
Merkkaaminen?
-
Hei ihmiset.
Antakaas hyviä vinkkejä tukilaakerin vaihtoon.
Hyviä neuvoja ja tekniikoita kiitos.
Onko muuta huomioitavaa kun kardaanin asennon
Merkkaaminen?
Eipä siinä muuta ihmeellistä ole kuin että osta kerralla kunnolliset osat jos et halua värisevää/jyrisevää kardaania sopivissa nopeuksissa. Isossa osassa 940:stäkin kardaani menee vain oikein ne puolikkaat. Muuten ei mitään ihmeellistä ole, vanhat osat pois ja uudet tilalle.
Sekä vinkkinä että alkuperäiset pultit taitaapi yleensä olla myös tuumakannalla.
-
Tarvitseeko hommaan prässiä välttmättä?
-
Tarvitseeko hommaan prässiä välttmättä?
Ei välttämättä. Kannattaa putsata kardaanin pää hiomapaperilla mahdollisimman sileäksi ja laittaa jotain voiteluainetta väliin. Laakeri menee lämmitettynä paikoilleen sopivan putkenpätkän avulla kevyesti naputtelemalla. Muista laittaa tukikumi etupätkään ennen laakeria :) Älä hakkaa kardaania irroitettaessa/asennettaessa tolkuttomalla voimalla. Ettei mene tasapainotus poskelleen... Vanha tukilaakeri on luultavasti tosi tiukassa, joten kunnollinen ulosvetäjä on irrotuksessa lähes välttämätön.
Jos laakeripinnat ovat vielä kunnossa, johtuu ääntely luultavasti kuivuneesta vaseliinista. Sain oman 940:n hiljenemään pursottamalla laakerin täyteen tuoretta sprayvaseliinia.
-
Ja täällä ainakin Bilteman kumi + laakeri eivät naineet keskenään. Vaikka laakerin jäädytti, ei se mennyt tukikumin sisälle. Alkuperäinen laakeri oli täysin kunnossa (pieni rälläkän naarmu ulkopinnassa), joten täyteen vaseliinia ja paikoilleen. Meni huomattavasti kevyemmin.
Jälkikäteen mietittynä olisin osat hakenut jostain muualta kuin biltemasta....
-
Tukilaakeri finaalissa, mistä kannattaa osat ostaa?
Skandixin sivuilla tarjotaan kolmea mallia, mikä laakeri siellä on viimeisten autojen kohdalla,onko tietoa?
740 -92 M47
-
Tarvikekumien tärinä johtuu siitä että keskiosa pohjaa. Snurraa vähän pois vaikka 5mm enemmän tilaa liikkua niin ei täristä.
Oma kardaani kävi tasapainotuksessa. Oli TEHTAAN jäljiltä eka pätkä vinossa. Hitsattu nivelet vinoon ja painotettu n. sentin kasoilla tehtaan hitsipainoja... Ihmekkään kun täristi.
-
Kuluuko ne peltisuojat siitä tukilaakerin luota, onko tarvetta vaihtaa?
-
Kuluuko ne peltisuojat siitä tukilaakerin luota, onko tarvetta vaihtaa?
ei kulu,eikä oo tarvetta vaihtaa.
-
Paitsi että irrotus on aika salatiedettä jollei niihin tule yhtään muodonmuutosta, jokaisessa näkemässäni laakerinvaihdossa pelteihin on tullu mutkia ja poimuja.
-
Paitsi että irrotus on aika salatiedettä jollei niihin tule yhtään muodonmuutosta, jokaisessa näkemässäni laakerinvaihdossa pelteihin on tullu mutkia ja poimuja.
Onko siinä kaksi peltiä?
-
Onko siinä kaksi peltiä?
Molemminpuolin laakerin, eli juu.
-
Molemminpuolin laakerin, eli juu.
Selvä, kiitoksia.
-
Joo, eilen käytin pajalla ja hyvä tuli, ei täristä.
Tukikumille ei tehty mitään, rasvan kanssa laakeri tukikumin sisään.
::)