Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: Veryhumis - 05.05.2011, 01:18:19
-
Tervehdys! Minulle lahjoitettiin uudempaa mallia oleva 440 katiska, 1.6 kaasarikoneella. Auto oli edellisellä omistajalla noin 5-6 vuotta, ja seisoi siitä suurimman ajan. Mitä joskus kaupassa käytiin... Viimme syksynä autosta oli kadonnut kipinä, ja talven yllätettyä jäi auto laittamatta. Kokeilin että startti kuitenkin pyörii ja sähköt pelaa, pikaisen tiedonhaun jälkeen mitä ilmeisimmin sytytyspuola ja kipinänvahvistin mennyt sököksi. Tulpat todettiin ehjäksi, antoi mopedissa hyvän kipinän :D Onko jotain muuta mitä mun kannattais tarkistaa? (Johdot vaikutti ehjältä myös..) Kiittäen vastauksista etukäteen! :)
-
uudempaa mallia? 1,6 kaasari?
vuosimalli kiitos ja varma että on 1.6 ettei olis 1.8 ja 1-piste ruisku... nää täsmennykset auttas ehdotuksissa.
-
Ei voi olla 1.6 koska ne ovat mallimerkinnältään B16F ja ovat aina 4-pisteruiskuja, ainoastaan 1.7 koneita on ollut kaasuttimilla ja mallimerkinnöiltään B18K...
tuo saattaisi olla todennäköisimmin tuo ristuksen mainitsema B18U 1.8 ykspisteruisku...
-
Anteeksi hölmöyteni, se olikin b18u.. Sitä ei pitäs väsyneenä tehdä mitään :buck2:
-
Eipä tuohon tule nyt muuta mieleen kuin se vauhtipyörän anturin tarkistaminen. edellä mainnittujen lisäksi.
-
Tämän lisäksi tarkistaisin hansikaslokeron takana olevan bensapumpun releen. Sen vika nimittäin katkaisee myös kipinän.
Hommahan menee näin: kampiakselin asentotunnistin kertoo ohjausyksikölle, koska moottori pyörii. Ohjausyksikkö sitten tämän tiedon perusteella antaa releelle käskyn vetää, jolloin polttoainepumppu käynnistyy ja myös kipinänvahvistusyksikkö saa jännitteen.
Eli veikkaisin, että tosiaan tuo kampiakselin asennontunnistin tai sitten bensapumpun rele on sökö.
Niin ja kumpikaan vika ei sitten välttämättä jää mihinkään vikamuistiin.
-
Siellä on kaks relettä se toinen tappaa sen ecun sitten. ns päävirtarele.
-
Kiitos vastauksista, pitää katsoa lävitse nuo paikat... Kunhan tallille taas eksys, kerron miten kävi :)
-
minulla on kanssa b18U koneella oleva auto ja on ollut kipinä hukassa. ja viaksi paljastui juuri tuo kampiakselin asentotunnistin.
-
minulla on kanssa b18U koneella oleva auto ja on ollut kipinä hukassa. ja viaksi paljastui juuri tuo kampiakselin asentotunnistin.
Näin pienessä sievässä pohdiskellessa, tuo olisi loogisin vaihtoehto (sitten releet)... Eikös sähkölaitteet kumminkin hajoa yleensä virrat päällä? Tuosta oli kadonnut seisoessa kipinä ns. "omia aikojaan" :D Tunnistin jäänyt jumiin väärään asentoon jne... Tallipäivää odotellessa ja olusta siemaillessa O0 Pakko vielä sanoa että aika gurua porukkaa täällä, itse en ymmärrä (vielä) volvojen sielunelämän päälle juur mitään. Asiallisia vastauksia P>
-
anturissa ole mitään liikkuvia osia, sen liittimen hapettumisesta voisit aloittaa... se on semmonen iduktioanturi
-
Kampiakselin asennontunnistimen vika ei jää vikamuistiin, mutta se voidaan testata erillisellä testitoiminnolla. Vanhan foorumin puolella on ohjeita: http://www.volvolandia.com/vlk4.htm (http://www.volvolandia.com/vlk4.htm)
"Komponenttien testaaminen (tila 2):
* Kytke virta ja liitä pistoke 2. töpseliin kuten edellä
* Paina näppäintä 1-3 sekuntia, päästä näppäin 1-2 sekunniksi ja paina uudelleen
1-3 sekuntia.
* Ledi alkaa vilkkua yhtäjaksoisesti, jolloin ollaan diagnostiikkatilassa 2.
* Tässä tilassa voit testata vauhtipyörän anturin, automaattivaihteiston
vaihteenvalitsimen asennontunnistimen sekä B18U-koneen tyhjäkäyntimoottorin
sisällä olevan kytkimen toiminnan.
* Kun ohjausyksikkö saa signaalin kyseiseltä laitteelta, se välkyttää kyseisen
laitteen koodin vahvistukseksi."
Kokeile nyt startata. Mikäli kampiakselin tunnistin tomii, diagnostiikka välkkyttää sen koodin. En nyt muista sitä koodia, mutta mikäli välkytys ei muutu miksikään, tunnistin on rikki.
-
jos se auto on seissyt pitkään niin saattaa olla johdoissa vähän hapettumaakin...
eli kannattaa katso sen kampiakselin tunnistimen liitin että onko siinä mahdollinen hapettuma...niitä liittimiä on näissä kahdenlaisia, 3 ja 2 johtoisia. Värit menee niin että 2 johtoisessa: punainen ja valkoinen, 3 johtoisessa nuo edellä mainittujen lisäksi musta...
liitin löytyy siitä kytkinvaijerin päästä sen kytkinhaarukan yläpuolelta..
-
Entäs tuo ajonesto sitten, onkos kojelaudassa punainen ledi? Ja onko kaukosäätöinen keskuslukitus...
-
Niin kuin tuossa heti ekassa viestissäni toivoin vuosimalli viestiin.
-
Ei ole kaukosäätöistä keskuslukitusta, eikä punaista lediä kojelaudassa.. Viikonloppuna tallipäivä, raportoin tänne että miten kävi.. :o
-
Tallilla poikettuani vilkaisin sitä kampiakselin tunnistinta, se metallikaari mistä anturi kiinnittyy, oli aivan hapettunut ja ruosteessa.. Liitin oli kunnossa, onko anturi vaihtokunnossa vai pystyykö sen vielä pelastamaan? ???
-
olisiko noista apua tuossa on ohmi arvoja mitkä aikoinaan kopioin näiltä sivuilta itselleni. yleismittarilla pystyt mittailemaan. tuossa on ehjän kampiakselinasento tunnistimen ohmi arvot... Imuilmananturi +20oC vastusarvo 2200-2800 ohmia
Moottorinanturi oC vastusarvo 5800 ohmia, +20oC vastusarvo 2500 ohmia ja +80oC vastusarvo on 330 ohmia.
Nakutustunnistin kunnossa pitäs näyttää nollaa ohmia
Kampiakselin asentotunnistin 160-220 ohmia ja kun pyörii niin pitäs tuottaa jännitettä 300-400 mV (AC)
Tyhjäkäynti venttiili ~8 ohmia
Kaasuläpänasentotunnistin navat 1&3 läppä kiinni 1000 ohmia, läppä auki 2500 ohmia, navat 2&3 läppä kiinni 2500 ohmia, läppä auki 1000 ohmia
Puolan ensio resistanssi elikkä uloimpien napojen välinen on 0,4-0,8 ohmia
Puolan toisio resistanssi elikkäs puolanjohdon lähdon ja ensimmäisen navan välinen on 2500-5500 ohmia
MAP anturi elikkä se mustalootikko rintapellissä muovinalla jonne tulee letku imusarjasta. siinä on kolme nastanen liitin kun katsotaan mötikkää niin että tuloletku on alareunassa liitin järjestys on ylhäältä alas A B C. A:n ja C:n eli uloimpien nastojen välinen resistanssi on 1300 ohmia.
Lisäksi bensapumpun tuotto on 0,5 litraa puolesasa minutissa elikkä 30s:ssa, jokainen voi keksiä miten testaa... ohje on että paluu letku irti ja pää mitta-astiaan ja pumpun rele korvataan kytkimellä... jokainen miettiköön oikean tavan.
Lambda-anturin vastus +20oC on 3 ohmia ja +350oC vastus on 13 ohmia
evapin eli aktiivihiilisuodattimen magneettiventtiilin vastusarvo on 40 ohmia
Nämä on autodatan arvoja ja ovat kyllä ihan paikkansapitäviä... ohjeet olen mukaillut joten suosittelen etsimään ohjeet vaikka korjausoppaasta jos ei osaa ilman.