Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: Veryhumis - 05.05.2011, 01:18:19

Otsikko: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
Kirjoitti: Veryhumis - 05.05.2011, 01:18:19
Tervehdys! Minulle lahjoitettiin uudempaa mallia oleva 440 katiska, 1.6 kaasarikoneella. Auto oli edellisellä omistajalla noin 5-6 vuotta, ja seisoi siitä suurimman ajan. Mitä joskus kaupassa käytiin... Viimme syksynä autosta oli kadonnut kipinä, ja talven yllätettyä jäi auto laittamatta. Kokeilin että startti kuitenkin pyörii ja sähköt pelaa, pikaisen tiedonhaun jälkeen mitä ilmeisimmin sytytyspuola ja kipinänvahvistin mennyt sököksi. Tulpat todettiin ehjäksi, antoi mopedissa hyvän kipinän  :D Onko jotain muuta mitä mun kannattais tarkistaa? (Johdot vaikutti ehjältä myös..) Kiittäen vastauksista etukäteen!  :)
Otsikko: Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
Kirjoitti: Ristus - 05.05.2011, 10:24:12
uudempaa mallia? 1,6 kaasari?

vuosimalli kiitos ja varma että on 1.6 ettei olis 1.8 ja 1-piste ruisku... nää täsmennykset auttas ehdotuksissa.
Otsikko: Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 05.05.2011, 15:47:49
Ei voi olla 1.6 koska ne ovat mallimerkinnältään B16F ja ovat aina 4-pisteruiskuja, ainoastaan 1.7 koneita on ollut kaasuttimilla ja mallimerkinnöiltään B18K...

tuo saattaisi olla todennäköisimmin tuo ristuksen mainitsema B18U 1.8 ykspisteruisku...
Otsikko: Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
Kirjoitti: Veryhumis - 06.05.2011, 02:06:52
Anteeksi hölmöyteni, se olikin b18u.. Sitä ei pitäs väsyneenä tehdä mitään   :buck2:
Otsikko: Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
Kirjoitti: Ristus - 06.05.2011, 08:15:24
Eipä tuohon tule nyt muuta mieleen kuin se vauhtipyörän anturin tarkistaminen. edellä mainnittujen lisäksi.
Otsikko: Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
Kirjoitti: vtp - 06.05.2011, 19:03:42
Tämän lisäksi tarkistaisin hansikaslokeron takana olevan bensapumpun releen. Sen vika nimittäin katkaisee myös kipinän.

Hommahan menee näin: kampiakselin asentotunnistin kertoo ohjausyksikölle, koska moottori pyörii. Ohjausyksikkö sitten tämän tiedon perusteella antaa releelle käskyn vetää, jolloin polttoainepumppu käynnistyy ja myös kipinänvahvistusyksikkö saa jännitteen.

Eli veikkaisin, että tosiaan tuo kampiakselin asennontunnistin tai sitten bensapumpun rele on sökö.

Niin ja kumpikaan vika ei sitten välttämättä jää mihinkään vikamuistiin.
Otsikko: Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
Kirjoitti: Ristus - 06.05.2011, 19:59:16
Siellä on kaks relettä se toinen tappaa sen ecun sitten. ns päävirtarele.
Otsikko: Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
Kirjoitti: Veryhumis - 07.05.2011, 20:04:14
Kiitos vastauksista, pitää katsoa lävitse nuo paikat... Kunhan tallille taas eksys, kerron miten kävi  :)
Otsikko: Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
Kirjoitti: janne1984 - 08.05.2011, 00:00:12
minulla on kanssa b18U koneella oleva auto ja on ollut kipinä hukassa. ja viaksi paljastui juuri tuo kampiakselin asentotunnistin.
Otsikko: Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
Kirjoitti: Veryhumis - 08.05.2011, 01:12:42
minulla on kanssa b18U koneella oleva auto ja on ollut kipinä hukassa. ja viaksi paljastui juuri tuo kampiakselin asentotunnistin.

Näin pienessä sievässä pohdiskellessa, tuo olisi loogisin vaihtoehto (sitten releet)... Eikös sähkölaitteet kumminkin hajoa yleensä virrat päällä? Tuosta oli kadonnut seisoessa kipinä ns. "omia aikojaan" :D Tunnistin jäänyt jumiin väärään asentoon jne... Tallipäivää odotellessa ja olusta siemaillessa   O0 Pakko vielä sanoa että aika gurua porukkaa täällä, itse en ymmärrä (vielä) volvojen sielunelämän päälle juur mitään. Asiallisia vastauksia  P>
Otsikko: Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
Kirjoitti: Ristus - 08.05.2011, 09:38:30
anturissa ole mitään liikkuvia osia, sen liittimen hapettumisesta voisit aloittaa... se on semmonen iduktioanturi
Otsikko: Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
Kirjoitti: vtp - 08.05.2011, 22:53:25
Kampiakselin asennontunnistimen vika ei jää vikamuistiin, mutta se voidaan testata erillisellä testitoiminnolla. Vanhan foorumin puolella on ohjeita: http://www.volvolandia.com/vlk4.htm (http://www.volvolandia.com/vlk4.htm)

"Komponenttien testaaminen (tila 2):

* Kytke virta ja liitä pistoke 2. töpseliin kuten edellä
* Paina näppäintä 1-3 sekuntia, päästä näppäin 1-2 sekunniksi ja paina uudelleen
1-3 sekuntia.
* Ledi alkaa vilkkua yhtäjaksoisesti, jolloin ollaan diagnostiikkatilassa 2.
* Tässä tilassa voit testata vauhtipyörän anturin, automaattivaihteiston
vaihteenvalitsimen asennontunnistimen sekä B18U-koneen tyhjäkäyntimoottorin
sisällä olevan kytkimen toiminnan.
* Kun ohjausyksikkö saa signaalin kyseiseltä laitteelta, se välkyttää kyseisen
laitteen koodin vahvistukseksi."


Kokeile nyt startata. Mikäli kampiakselin tunnistin tomii, diagnostiikka välkkyttää sen koodin. En nyt muista sitä koodia, mutta mikäli välkytys ei muutu miksikään, tunnistin on rikki.
Otsikko: Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 09.05.2011, 16:12:57
jos se auto on seissyt pitkään niin saattaa olla johdoissa vähän hapettumaakin...

eli kannattaa katso sen kampiakselin tunnistimen liitin että onko siinä mahdollinen hapettuma...niitä liittimiä on näissä kahdenlaisia, 3 ja 2 johtoisia. Värit menee niin että 2 johtoisessa: punainen ja valkoinen, 3 johtoisessa nuo edellä mainittujen lisäksi musta...

liitin löytyy siitä kytkinvaijerin päästä sen kytkinhaarukan yläpuolelta..
Otsikko: Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
Kirjoitti: DaKyy - 10.05.2011, 01:03:39
Entäs tuo ajonesto sitten, onkos kojelaudassa punainen ledi? Ja onko kaukosäätöinen keskuslukitus...
Otsikko: Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
Kirjoitti: Ristus - 10.05.2011, 08:22:33
Niin kuin tuossa heti ekassa viestissäni toivoin vuosimalli viestiin.
Otsikko: Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
Kirjoitti: Veryhumis - 12.05.2011, 21:16:20
Ei ole kaukosäätöistä keskuslukitusta, eikä punaista lediä kojelaudassa.. Viikonloppuna tallipäivä, raportoin tänne että miten kävi..  :o
Otsikko: Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
Kirjoitti: Veryhumis - 14.05.2011, 18:04:39
Tallilla poikettuani vilkaisin sitä kampiakselin tunnistinta, se metallikaari mistä anturi kiinnittyy, oli aivan hapettunut ja ruosteessa.. Liitin oli kunnossa, onko anturi vaihtokunnossa vai pystyykö sen vielä pelastamaan?  ???
Otsikko: Vs: 440:een perehdyttäminen ja kipinä hukassa.
Kirjoitti: janne1984 - 16.05.2011, 18:49:51
olisiko noista apua tuossa on ohmi arvoja mitkä aikoinaan kopioin näiltä sivuilta itselleni. yleismittarilla pystyt mittailemaan. tuossa on ehjän kampiakselinasento tunnistimen ohmi arvot... Imuilmananturi +20oC vastusarvo 2200-2800 ohmia
Moottorinanturi oC vastusarvo 5800 ohmia, +20oC vastusarvo 2500 ohmia ja +80oC vastusarvo on 330 ohmia.
Nakutustunnistin kunnossa pitäs näyttää nollaa ohmia
Kampiakselin asentotunnistin 160-220 ohmia ja kun pyörii niin pitäs tuottaa jännitettä 300-400 mV (AC)
Tyhjäkäynti venttiili ~8 ohmia
Kaasuläpänasentotunnistin navat 1&3 läppä kiinni 1000 ohmia, läppä auki 2500 ohmia, navat 2&3 läppä kiinni 2500 ohmia, läppä auki 1000 ohmia

Puolan ensio resistanssi elikkä uloimpien napojen välinen on 0,4-0,8 ohmia
Puolan toisio resistanssi elikkäs puolanjohdon lähdon ja ensimmäisen navan välinen on 2500-5500 ohmia

MAP anturi elikkä se mustalootikko rintapellissä muovinalla jonne tulee letku imusarjasta. siinä on kolme nastanen liitin kun katsotaan mötikkää niin että tuloletku on alareunassa liitin järjestys on ylhäältä alas A B C. A:n ja C:n eli uloimpien nastojen välinen resistanssi on 1300 ohmia.

Lisäksi bensapumpun tuotto on 0,5 litraa puolesasa minutissa elikkä 30s:ssa, jokainen voi keksiä miten testaa... ohje on että paluu letku irti ja pää mitta-astiaan ja pumpun rele korvataan kytkimellä... jokainen miettiköön oikean tavan.

Lambda-anturin vastus +20oC on 3 ohmia ja +350oC vastus on 13 ohmia

evapin eli aktiivihiilisuodattimen magneettiventtiilin vastusarvo on 40 ohmia

Nämä on autodatan arvoja ja ovat kyllä ihan paikkansapitäviä... ohjeet olen mukaillut joten suosittelen etsimään ohjeet vaikka korjausoppaasta jos ei osaa ilman.