Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: pallep - 05.05.2011, 12:02:18

Otsikko: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: pallep - 05.05.2011, 12:02:18
Onkos tietoa T5 (vm 2010, aut) softista, muuttavatko vaihteiston toimintaa mitenkään pirteämmäksi tms? BSR ei jälleenmyyjän mukaan sitä tee. Tekisiköhän joku muu?
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: Make - 05.05.2011, 13:28:40
Onkos tietoa T5 (vm 2010, aut) softista, muuttavatko vaihteiston toimintaa mitenkään pirteämmäksi tms? BSR ei jälleenmyyjän mukaan sitä tee. Tekisiköhän joku muu?
Eiköhän vaihteistonkin tuntuma muutu erillaiseksi kun koneen ominaisuudet muuttu.
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: pallep - 05.05.2011, 13:30:54
Eiköhän vaihteistonkin tuntuma muutu erillaiseksi kun koneen ominaisuudet muuttu.

Tähän "oppivaan vaihteistoon" nojasi BSR:n vastaus myös. Kokemuksia jos löytyy, niin tietoa otetaan vastaan  :)
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: exqm - 05.05.2011, 21:35:02
Eiköhän vaihteistonkin tuntuma muutu erillaiseksi kun koneen ominaisuudet muuttu.

Mulla oli aikaisemmin V70:ssä BSR:n ohjelma ton saman geartronic-askin kanssa. Ei se mun mielestä muuttanut lootan toimintaa, mut kaasupolkimeen se reagoi paljon hanakammin. Mulla on nyt kanssa tää V50 T5 AWD -keksintö ja se on orikinaalina ihmeellinen arpomaan sitä bensiinin syöttöä. Polkimen kun tintaa lattiaan saakka - niin miettii ja miettii ja sitten vasta herää antamaan kakkua koneelle. Vaihteet se arpoo ainakin kaks pykälää pienempään kun lintaa ton polkimen lattiaan saakka. Semmonen loogisuus puuttuu tosta kiihdytyksestä täyskaasulla. Jo pelkkä nopeampi kaasuun reagointi olis oikein mukava ominaisuus tämmöisessä kulkineessa.  :-[

Oon itsekkin kuvitellut ohjelmoivani tän V50:sen, mutta en BSR:llä koska edellisestä ohjelmasta V70:llä saatiin ulos vain 230hv ja lupaus oli 250hv.  :(

Kokemuksia V50 T5 2010 lastutuksesta lukisin minäkin mielelläni täältä voorumilta.  8)
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: remes - 05.05.2011, 21:49:51
Mulla oli aikaisemmin V70:ssä BSR:n ohjelma ton saman geartronic-askin kanssa. Ei se mun mielestä muuttanut lootan toimintaa, mut kaasupolkimeen se reagoi paljon hanakammin. Mulla on nyt kanssa tää V50 T5 AWD -keksintö ja se on orikinaalina ihmeellinen arpomaan sitä bensiinin syöttöä. Polkimen kun tintaa lattiaan saakka - niin miettii ja miettii ja sitten vasta herää antamaan kakkua koneelle. Vaihteet se arpoo ainakin kaks pykälää pienempään kun lintaa ton polkimen lattiaan saakka. Semmonen loogisuus puuttuu tosta kiihdytyksestä täyskaasulla. Jo pelkkä nopeampi kaasuun reagointi olis oikein mukava ominaisuus tämmöisessä kulkineessa.  :-[

Oon itsekkin kuvitellut ohjelmoivani tän V50:sen, mutta en BSR:llä koska edellisestä ohjelmasta V70:llä saatiin ulos vain 230hv ja lupaus oli 250hv.  :(

Kokemuksia V50 T5 2010 lastutuksesta lukisin minäkin mielelläni täältä voorumilta.  8)
Vie auton johonkin oikeaan putiikkiin, BSR:hän on jo surullisen kuuluisa noista katteettomista lupauksista. Omassa S40 T5 manuaalissa Debilin penkissä tuli 248hv/414nm. Vakio 220hv/320nm muistaakseni. Tuli kyllä aivan eri auto ajaa.
Olen nyt 3 autoa käyttänyt tuolla, ja tod. näk. tulen käyttämään seuraavatkin.
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: pallep - 06.05.2011, 08:52:11
Mulla oli aikaisemmin V70:ssä BSR:n ohjelma ton saman geartronic-askin kanssa. Ei se mun mielestä muuttanut lootan toimintaa, mut kaasupolkimeen se reagoi paljon hanakammin.

En tiedä kuvittelenko, mutta minusta omassa T5 tomaatissa on ongelma nimenomaan vaihteiston kanssa. Tuntuu, että kone on kyllä ok reagoimaan, mutta vaihteisto ei. Toki on mahdollista, että tulkitsen väärin, mutta tästä syystä kaipaisin ennemminkin vaihteiston optimointia melkein enemmän kuin moottorin.
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: pallep - 06.05.2011, 10:24:27
Hmm, puhelu Debilille paljasti, ettei sieltä tällä hetkellä saa ollenkaan 40/50-sarjan bensavolvoihin päivitystä. Kuulemma joskus myöhemmin loppukesällä sitten - ehkä.

Jos kerran BSR on niin huono, niin mistäs sitten..  ???
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: Pikkuhukka - 06.05.2011, 10:38:33
Esim. www.samppasport.fi
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: VäLKKy - 06.05.2011, 17:14:42
Tai http://www.hestec.fi/index.php

E. Tai empäs olekkaan varma saako tuoltakaan... Kannattaa varmaan soittaa ensin. :)
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: exqm - 06.05.2011, 23:43:30
En tiedä kuvittelenko, mutta minusta omassa T5 tomaatissa on ongelma nimenomaan vaihteiston kanssa. Tuntuu, että kone on kyllä ok reagoimaan, mutta vaihteisto ei. Toki on mahdollista, että tulkitsen väärin, mutta tästä syystä kaipaisin ennemminkin vaihteiston optimointia melkein enemmän kuin moottorin.

Sekin saattaa vaikuttaa, että kahdella ekalla vaihteella tulee vain rajoitetut tehot ja vasta kolmosella se panee kaikkensa peliin. Ehkä ne rajoitukset voi poistaa sitä moottorin ohjaussoftaa fixaamalla.  ???
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: pallep - 10.05.2011, 10:00:25
Kiinnittipä huomiota tällainen juttu: http://www.turbotec.com/henkiloautot/etusivu/malli.php?valmistaja=Volvo&korimalli=V50_P1_2004- ja http://www.hestec.fi/etusivu/volvo/volvo.php ovat kovasti samannäköisiä... jopa hämmästyttävän paljon. Täsmälleen samat moottoriarvotkin luvataan. Kuitenkin ainakin joskus oli ihan eri puulaakit kyseessä.

Enisei, onko noista Turbotecin/Karalan softista kokemuksia? Näyttäisi jälleenmyyjiä löytyvän http://www.turbotec.com/henkiloautot/yhteystiedot/jalleenmyyjat.php?city=espoo ja http://www.turbotec.com/henkiloautot/yhteystiedot/jalleenmyyjat.php?city=helsinki

Onko näistä hajua?
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: pallep - 10.05.2011, 10:07:27
Kiinnittipä huomiota tällainen juttu: http://www.turbotec.com/henkiloautot/etusivu/malli.php?valmistaja=Volvo&korimalli=V50_P1_2004- ja http://www.hestec.fi/etusivu/volvo/volvo.php ovat kovasti samannäköisiä... jopa hämmästyttävän paljon. Täsmälleen samat moottoriarvotkin luvataan. Kuitenkin ainakin joskus oli ihan eri puulaakit kyseessä.

No itse asiassa siellähän se Turbotec komeilee Harisen yhteistyökumppaneissa... eli arvaisin samaa bittiä niiden myyvän.
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: VäLKKy - 10.05.2011, 23:47:43
No itse asiassa siellähän se Turbotec komeilee Harisen yhteistyökumppaneissa... eli arvaisin samaa bittiä niiden myyvän.

Hyvin arvasit, yhteistyötä tekevät! :)
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: Mika - 13.05.2011, 20:55:55
Hyvin arvasit, yhteistyötä tekevät! :)

Harinen myy Turbotec:n ohjelmia.

http://www.turbotec.com/henkiloautot/yhteystiedot/jalleenmyyjat.php?city=valkeakoski
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: VäLKKy - 13.05.2011, 21:08:18
Harinen myy Turbotec:n ohjelmia.

http://www.turbotec.com/henkiloautot/yhteystiedot/jalleenmyyjat.php?city=valkeakoski

Aivan! ;)
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: Gazza - 15.06.2011, 18:03:48
Joko on "lastu" haettu?

Kyllä melkein odottaisin siihen loppukesään ja kävisin sen Rican softan hakemassa. Edellisessä T5 Volvossani toimi todella mallikkaasti ja autosta tulee aivan eri peli, sellainen jonka sen olisi pitänyt olla jo tehtaalta lähtiessä. Jostain vanhan foorumin uumenista pitäisi löytyä tekemäni videot 80-120 km/h vedoista ennen ja jälkeen softan laiton.
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: pallep - 15.06.2011, 18:48:32
On haettu. Samppasport rules.   8)

80-120 menee RaceChronon mukaan tasan neljään sekuntiin, ennen softaa ei ole mittauksia. Lähes viisi menee joidenkin puolivirallisten tietojen mukaan vakiona.
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: Gazza - 15.06.2011, 20:48:55
Hyvä homma jos olet tyytyväinen! Itse en omia aikojani enää muista, mutta olisiko vakiona mennyt jotain 5,2 sek.
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: pallep - 02.08.2011, 10:17:51
Nyt on testattu käytännössä Saksan autobaanoilla, mitä tuo päivitys teki.

Viime kesänä vakiolaitteella sain parhaimmillaan 235 huippuja, nyt meni 254 navigaattorin mukaan (mittari hiukan yli 260). Lisääkin vauhtia olisi tullut, mutta liikennettä taas, joten piti jarrutella. Kiihtyminen oli tosin niin verkkaista, että oman arvauksen mukaan 255-257 olisi jäänyt tasaisella parhaaksi.

Yhtä lukuunottamatta ei ainuttakaan autoa mennyt kiihdytyksissä ohi, tämä yksi oli Audi R8  :). Varsinkin BMW:t ovat hanakoita "kurkkimaan" vuoron perään eri puolilta (valojen vilkuttelu on nykyään kiellettyä), kun joku hitaampi on edessä. Sitten kun hitaampi poistui edestä ja itse pääsin painamaan kaasun pohjaan, niin välimatka takana tulevaan alkoi vain pikkuhiljaa kasvaa.

Suurin ongelma liikenteessä oli a) tietyöt ja b) säät. Keski-ja Pohjois-Saksassa satoi käytännössä koko ajan, lämpötilan ollessa 13 astetta. Aja siinä sitten... Etelämmässä sentään onnistui, kun ei satanut koko aikaa. Läntisemmässä Saksassa oli lisäksi noin puolet omalle kohdalle sattuneista baanoista tietyön alla: Kavennetut kaistat ja rajoitus 60-80 km/h.

Kaiken kaikkiaan jo nyt, parin kuukauden aikana, tuo päivitys on antanut vähintäänkin hintansa edestä positiivista tulosta. 8)
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: karvis - 06.08.2011, 13:44:25
Kannattaa miettiä paljonko tehoja haluaa ja jos myöhemmin tulee halu lisätehoihin, mitä on saatavana lisää.
Jos Karalalle pääsee niin ,paras! Ei pelkästään laitteet ja lupaukset, vaan ammattitaito sekä kokemus.
Monet "virittäjät" antavat Karalasta lievästi sanottuna hyvää palautetta.
Ei tarvitse röyhistellä rintaa ja työntää rahaa mainontaan koska hommia riittää muutenkin.
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: pallep - 06.08.2011, 17:07:31
Karalan päivityshän se on tosiaan tuokin. Todellisista tehoista ei tietoa, mutta selkeä ero on vanhaan.
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: J2K - 24.10.2017, 17:11:34
Vaimon poika laittoi omaan V50 T5 -06 automaatti Optimoiautosi softan, todennäköisesti Stage 1.  Kävi nyt penkissä ja tehoa on 247hv/425Nm. Elikkä vähemmän hevosia kuin luvattu, mutta vääntöä 35Nm luvattua enemmän.

Tuossa kuva tuloksesta. Mitä mieltä porukat on? Vääntö tippuu nopeasti alun jälkeen..

(https://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Penkitys/Screenshot_20171024-202038%5B1%5D.png?img=full)
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: VäLKKy - 25.10.2017, 10:23:32
Tuossa kuva tuloksesta. Mitä mieltä porukat on? Vääntö tippuu nopeasti alun jälkeen..

Samalla koneella oleva ja saman ikänen ST Focus kävi Harisella 2008 ja siinä maximit 257hv/492Nm. Maksimi vääntö noin 3200 rpm kohdalla ja 5000 rpm kohdalla enää 340 Nm. Eli maksimivääntö tulee tuossa Optimoiautoasi softassa suht pienillä kierroksilla ja vääntö laskee samaan malliin.
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: Make - 25.10.2017, 20:44:02
Samalla koneella oleva ja saman ikänen ST Focus kävi Harisella 2008 ja siinä maximit 257hv/492Nm. Maksimi vääntö noin 3200 rpm kohdalla ja 5000 rpm kohdalla enää 340 Nm. Eli maksimivääntö tulee tuossa Optimoiautoasi softassa suht pienillä kierroksilla ja vääntö laskee samaan malliin.
Näin saadaan asiakasta huijattua että voimaa on.
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: J2K - 26.10.2017, 08:36:24
Näin saadaan asiakasta huijattua että voimaa on.
?
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: VäLKKy - 26.10.2017, 08:43:05
Näin saadaan asiakasta huijattua että voimaa on.

No eipä se turbo mutta pienempi voi oikeen muuhun riittääkään.

E. Vai meinasitko tuota matalien kierrosten vääntöä?
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: Make - 26.10.2017, 19:43:48
No eipä se turbo mutta pienempi voi oikeen muuhun riittääkään.

E. Vai meinasitko tuota matalien kierrosten vääntöä?
Sitäpä juuri. Kunnon vääntö piikki alhaalle niin loppu voikin olla vaikka vakiota niin amatööristä tuntu että tulipas voimaa lisää kummasti.
Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: Raid - 27.10.2017, 14:46:29
Sitäpä juuri. Kunnon vääntö piikki alhaalle niin loppu voikin olla vaikka vakiota niin amatööristä tuntu että tulipas voimaa lisää kummasti.
Näillä maantienopeuksilla juurikin tuo alapään väännön lisääntyminen on hyödyksi.  +150km/h nopeuksilla aika harva tarvisee enää lisää tehoja. Itse  kun ohitan niin en polkaisen koskaan kaasua pohjaan vaan tykkään siitä että auto liikahtaa jo pienellä kaasulla sen verran että pääsee hyvin ohitse.


Otsikko: Vs: V50 T5 lastutus
Kirjoitti: pallep - 27.10.2017, 16:23:05
Jep, Suomessa muu on ihan turhaa. Sen sijaan jos ajelee vapaiden nopeuksien teillä, niin siellä tehonlisäys tuossa T5-myllyssä alkaa tuntua kunnolla vasta siinä 130+ paikkeilla, kun se on ohjelmoitu antamaan isommat tehot. Mutta Suomessa tosiaan parempi se alempien kierrosten voima.