Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Nikkei - 05.05.2011, 20:27:19
-
Mikäs on. Mulla on 2-satkussa vinokoneen perään asennettu 262 getrag ja kardaanina toimii pidennetty m47:n kumilaipallinen etupätkä ja takapätkä oli aikoinaan b200k+m45 perästä.
Kardaani tuli tänään tasapainotuksesta ja sen pitäisi nyt olla suora ja tasapainossa, mutta täristää niin maan perrkeleesti vieläkin. Jo tyhjäkäynnillä 1-vaihteella kun nostaa perää ilmaan niin kardaani värisee selkeesti tukilaakerin kohdalla.
Mikä ihme siinä voi olla? Voiko olla että toi tukilaakerin tuenta on sitten vituralleen vielä vai mitä?
-
Kokemuksesta (tosin ysisatkusta) voin sanoa että sitä tukilaakeria EI VOI saada kerralla oikealle kohdalle. Itse jumppasin tukilaakeria varmaan viidesti, ennen kuin värinät väheni kohtuulliselle tasolle. Varsinkin jos vaihdoit kannatin kumin samalla, niin kaikki kulmat ovat muuttuneet ristikoissa.
Eli ei muuta kuin kannattimen ruuvit löysälle ja kokeilee löytää heiluttelemalla keskikohdan, jolloin etukumilaippa ei väänny. Koeajon jälkeen luultavasti vatkaa vieläkin, niin sitten kokeilet laittaa pari prikkaa kannattimen alle, eli nostat kardaania ylöspäin (ristikoiden kulma muuttuu). Sitten ollaankin luultavasti jo lähellä, eli ei vaadi kuin vähän hienosäätöä, eli pari-kolme kertaa säätöä :2funny:
-
Mikäs on. Mulla on 2-satkussa vinokoneen perään asennettu 262 getrag ja kardaanina toimii pidennetty m47:n kumilaipallinen etupätkä ja takapätkä oli aikoinaan b200k+m45 perästä.
Kardaani tuli tänään tasapainotuksesta ja sen pitäisi nyt olla suora ja tasapainossa, mutta täristää niin maan perrkeleesti vieläkin. Jo tyhjäkäynnillä 1-vaihteella kun nostaa perää ilmaan niin kardaani värisee selkeesti tukilaakerin kohdalla.
Mikä ihme siinä voi olla? Voiko olla että toi tukilaakerin tuenta on sitten vituralleen vielä vai mitä?
Vaikken mistään mitään tiedäkkään niin itse lähtisin purkamaan vyyhtiä seuraavin konstein.
1. Tarkista, ettei pinionin päässä ole välystä.
2. Toimi edellisen postauksen ohjeiden mukaisesti
3. Onhan kardaani varmasti oikean mittainen? Eihän liuku tule boorituksesta liikaa ulos ja pääsee taittumaan liun kohdalta?
-
Kuinkahan paljon se kardaani tarvii olla liian lyhyt että pääsee taittumaan :o
Mulla on nimittäin etupätkän pääty aikalailla boorien loppukohdan tienoilla.. Tosi selkeesti sanottu ;D
-
Oon nyt yhteensä ainakin 9h yrittänyt saada tota kardaania pyörimään tasasemmin mutta ei.. En tiedä sitten voiko toikaan vaikuttaa jos etupätkä on liian lyhyt kun kardaani väpätti myös sillon kun otin takapätkän pois..
Voisikohan semmonen olla että vaihdelaatikko on liian ylhäällä kun siihen on tietysti muokattu itse se kiinnike. Kokeilin kyllä laittaa prikkojakin vaihdelaatikon kannekkaan pulttien väliin mutta eipä sekään oikeen tuottanut tulosta..
-
Vanhoissa viestiketjuissa 200 tai 700/900 puolella oli muistaakseni nim merk TVS samanlaista ongelmaa loppu talvesta. Siellähän puitiin asiaa kunnolla. Löytyiskö sieltä apuja?
-
Milläs kardaani tukeutuu laatikkoon ? Alunperinhän esim M90 ( ja taisi myös M46?) laipassa on holkki, joka keskittää kardaanin laatikkoon. Rättinivel ei siis riitä keskittämään putkea kunnolla. Jos tuossa Getragissa ei ole muuta lähtöä kuin kumilaippa, on ihan mahdollista saada heti alkupätkä poskelleen jolloin varmasti vapisee jo pienilläkin kierroksilla.
-
Milläs kardaani tukeutuu laatikkoon?
Getragissa on samanlainen keskitys tapilla kuin Volvon lootissakin. Se on sitten eri juttu onko se lätkä hukkunut matkalle jossa tappi on tai onko kardaanissa enää jäljellä mitään kumiholkista joka tappia vasten tulee.
-
Kardaanin keskitys on kyllä kunnossa..
Ei hemmetti eihän tästä tuu mitään. Tein nyt sivuttaissäädön vaihdelaatikonpalkkiin jos tekniikka olis vähän vinossa mutta eihän sekään mitään auttanut kun eri asentoihin koitin laittaa sitä. Korkeussuunnassakin on kokeiltu säätää laatikkoa. Aina vaan sama juttu, kun mittarissa on 35km/h niin alkaa järjetön vatkaus... Alkaa neuvot loppumaan kesken :idiot2:
-
Joko tähän tuli selvyyttä? ???
-
Nosta takapää ylös korista. Jos ei täristä kokeillessa niin kardaani on liian pitkä. Jos etupää on keskitetty kunnolla niin ei paljon muita vaihtoehtoja ole.
-
Ei ole vielä löytynyt selvyyttä. Mulla on kokoajan pyörinyt perä ilmassa kardaani ja oon sitä katsellut auton alla. Liian pitkä kardaani ei ainakaan ole, se on varma. Täytyy tänään jatkaa pajottamista..
-
Ota takaosa irti ja kokeile pelkällä etupäälllä niin selvii kumpi aiheuttaa tärinän. Sinänsä outo juttu kun minulla ei ole koskaan tullut vastaan vaikka on kymmeniä kardaaneja korjattu. ::)
-
Ei ole vielä löytynyt selvyyttä. Mulla on kokoajan pyörinyt perä ilmassa kardaani ja oon sitä katsellut auton alla. Liian pitkä kardaani ei ainakaan ole, se on varma. Täytyy tänään jatkaa pajottamista..
Ooksää kokeillu ajaa tuolla? Jos takapää on ylhäällä ja perämurikka alhaalla, voi ristikkojen kulmat mennä niin rajuiksi että se tekee sen ravistuksen.
-
Oon kokeillu. Kyä tärisee! :D
-
Vie koko auto sinne missä tasapainottivat. Omien puheittesi perusteella kardaani on asennettu oikein.
-
Koska lyödään trailerille ja lähdetään reissuun? ;D
-
Katsotaan nyt.. Saattaa olla että vika selvisi :)
-
Kerro ihmeessä jos löydät, mulla on 740 ollu teloilla vasta viime syksystä kardaanitärinän takia, leimakin meni pitkäks ja hermotkin alkaa mennä ::). Tarttis tälle kesää päästä ajeleenki välillä... Tosin linjausta aattelin viä kertaalleen viilata.
-
Aikoinaan kun vaihdoin getragiin sinne laipan taakse tiivisteen niin mulla ei ollut 30mm hylsyä ja kiristin sen laipan mutterin jollain kotikonstilla niin kireelle kun sai ja ajattelin että täytyy hakea sopiva hylsy joskus ja kiristää se mutteri..
Noo nyt kun purin tota kardaania taas kerran pois niin aloin katteleen että se etupätkähän pääsee heilumaan jonkin verran vaikka laatikko pysyy paikallaan. Sitten kun irrotin kardaanin etupätkän niin sieltähän löytyi löysällä oleva mutteri -.- eli unohdin luonnollisesti kiristää sen laipan.
Saa nähdä kun ens viikolla laitan kasaan nyt kun on oikeen kokonen hylsykin että vieläkö ravistaa
-
Aikoinaan kun vaihdoin getragiin sinne laipan taakse tiivisteen niin mulla ei ollut 30mm hylsyä ja kiristin sen laipan mutterin jollain kotikonstilla niin kireelle kun sai ja ajattelin että täytyy hakea sopiva hylsy joskus ja kiristää se mutteri..
Noo nyt kun purin tota kardaania taas kerran pois niin aloin katteleen että se etupätkähän pääsee heilumaan jonkin verran vaikka laatikko pysyy paikallaan. Sitten kun irrotin kardaanin etupätkän niin sieltähän löytyi löysällä oleva mutteri -.- eli unohdin luonnollisesti kiristää sen laipan.
Saa nähdä kun ens viikolla laitan kasaan nyt kun on oikeen kokonen hylsykin että vieläkö ravistaa
Jos jatkossa tulee tommosia työkalutarpeita niin soita, jos ei meiltä löydy tallista niin katsotaan sitten töistä. Ettei jää tommosista asioista kiinni. :nohnoh
-
Ei helvetti. Nyt on laipat kiristelty ja toista takapätkääkin kokeiltu, josko olisi nivelistä kiinni mutta silti täristää yhtä paljon edelleen. Onkohan mulla sitten vaihdelaatikossa joku laakeri paskana että aiheuttaa semmosta tärinää vai mikä voi olla?
-
Ei helvetti. Nyt on laipat kiristelty ja toista takapätkääkin kokeiltu, josko olisi nivelistä kiinni mutta silti täristää yhtä paljon edelleen. Onkohan mulla sitten vaihdelaatikossa joku laakeri paskana että aiheuttaa semmosta tärinää vai mikä voi olla?
Eli ei auttanu sen mun takapätkän kokeilukaan. :-\ Kuten sanoin sitä kardaania tuodessa niin meillä se sähkösellä loikkarilla ollut laatikko aiheutti sen tärinän. Tosin loppuajasta se laatikko oli semmonen että se löi satunnaisesti käsille kun laitto vapaalta pykälän silmään. :2funny:
-
Eli ei auttanu sen mun takapätkän kokeilukaan. :-\ Kuten sanoin sitä kardaania tuodessa niin meillä se sähkösellä loikkarilla ollut laatikko aiheutti sen tärinän. Tosin loppuajasta se laatikko oli semmonen että se löi satunnaisesti käsille kun laitto vapaalta pykälän silmään. :2funny:
Juu ei auttanut.. Mä palautan ton kardaanin kunhan nää säät vähän kuivuu ja saan ruuvailtua sen irti. Tuntuu ettei tossa kyllä enään voi mikään muu olla kuin joku getragin laakeri on sitten väljä? Täytyy ruuvailla kardaani kokonaan irti ja koittaa nykiä sitä laatikon akselia sivuttaissuunnassa että tuntuuko väljyyttä..
-
Juu ei auttanut.. Mä palautan ton kardaanin kunhan nää säät vähän kuivuu ja saan ruuvailtua sen irti. Tuntuu ettei tossa kyllä enään voi mikään muu olla kuin joku getragin laakeri on sitten väljä? Täytyy ruuvailla kardaani kokonaan irti ja koittaa nykiä sitä laatikon akselia sivuttaissuunnassa että tuntuuko väljyyttä..
Ei kiirettä. Se toimittaa lähinnä varakardaanin virkaa. :D Soittele kun oot ruuvaamassa sitä irti niin mä tuun kanssa ihmetteleen. Jos keksittäis jokin selitys sille tärinälle.
-
Ei kiirettä. Se toimittaa lähinnä varakardaanin virkaa. :D Soittele kun oot ruuvaamassa sitä irti niin mä tuun kanssa ihmetteleen. Jos keksittäis jokin selitys sille tärinälle.
Jep mä soittelen
-
Jep mä soittelen
Unohtui toi soittaminen sitten kun ruuvasin sen vaan äsken nopeasti irti ja kokeilin heilutella sitä getragin akselia, että tuntuuko sielä väljää.. Sielä kyllä tuntui ihan pienenpieni naksahdus kun sitä akselia koitti heiluttaa kohtuu kovalla voimalla.. Voikohan sitten tommonen välys tärisyttää tota noin paljon?
-
http://www.youtube.com/watch?v=0FVGSCprQ_o&feature=mfu_in_order&list=UL (http://www.youtube.com/watch?v=0FVGSCprQ_o&feature=mfu_in_order&list=UL)
Kuvasin kännykällä pätkän videoo kardaanin tärinästä. Auttaisiko yhtään?
Edit. Tossa vielä kuva kuinka pitkälle takapätkä uppoo etupätkän sisään. Mahtaako olla liian ulkona?
(http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3057323.jpg)
-
Videolla on kardaanin etupää 3 pultilla kiinni pitäis olla 6:lla.
Kumi laatikkoon 3:lla ja kardaaniin 3:lla.
-
:o Kuuluuko noiden laippojen olla eri asennossa?
-
Onhan ristikot varmasti ehjät? Yksiki kuppi jumittaa niin äkkiä tulee värinää. Samoten nuo ristikot piti vissiin olla keskenään ristissä, oliko tässä?
-
Kokeilin kahta eri takapätkää, toisessa uudet ristikot. Ei vaikutusta. Ja ristikot ovat ristissä
-
Tottakai kuuluu eihän sillä kumilla ole muuten mitään virkaa.
Laita kumin asennus niinkuin pitää niin toimii.
-
:facepalm:
Kiitoksia kovasti, haen huomenna toiset 3 pulttia ja asennan kardaanin oikein :)
Eipä käynyt edes mielessä tommonen, kun en ole koskaan nähnyt kasassa kumilaipallista kardaania, saati purkanut semmosta.. Minkäs sille mahtaa kun on tyhmä :D
-
Niin siis sulla ei nyt ole mitään joustavaa kardaanin etupätkän ja laatikon lähtöakselin välissä? :o Ja onnitteluni, miten ihmeessä tuon näki videolta? :D
-
Niin siis sulla ei nyt ole mitään joustavaa kardaanin etupätkän ja laatikon lähtöakselin välissä? :o Ja onnitteluni, miten ihmeessä tuon näki videolta? :D
:D jep. Saa olla tarkkasilmäinen kaveri kyllä että tommosen huomaa tolta videolta :D vai katoitko kenties sen toisen videon jonka lisäsin youtubeen myös, siinä kuvaan akselia joka ei pyöri enään.
-
Katsoin toiselta videolta loppupäästä. :)
-
:facepalm:
Kiitoksia kovasti, haen huomenna toiset 3 pulttia ja asennan kardaanin oikein :)
Eipä käynyt edes mielessä tommonen, kun en ole koskaan nähnyt kasassa kumilaipallista kardaania, saati purkanut semmosta.. Minkäs sille mahtaa kun on tyhmä :D
Eipä tullu mieleenkään kysellä sen enempiä tuosta asiasta, olis varmaan selvinny jo paljon aikasemmin. :D
-
Joko tämä toimii? ???
-
Kyllä tää muuten toimii ja kävin ABC:llakin siirtokilvillä mutta sinne jäätiin kun ei enään käynnistynyt :D Ei lataa enään. Täytyy huomenna jatkaa selvittelyä mikä on.
-
Kyllä tää muuten toimii ja kävin ABC:llakin siirtokilvillä mutta sinne jäätiin kun ei enään käynnistynyt :D Ei lataa enään. Täytyy huomenna jatkaa selvittelyä mikä on.
Saitko auton kotiin? Täytyykö tulla vetämään? :juhau:
-
Saitko auton kotiin? Täytyykö tulla vetämään? :juhau:
Juu vähän apuvirtaa ni lähti ilosesti käymään ja ajelin kotio :P
-
Jatketaanpas tänne.
Amazoniin rakentelin tuon kaikkein isoimmilla ristikoilla olvena kardaanin, 2-satkun tukilaakeri, ja 9-satkun tukikumilla.
Toimii ja auto liikkuu hyvin, mutta ~70km/h vauhdissa alkaa aivan järjetön täristys. Luin näitä aiheita läpi ja ajattelin että voisiko syy olla itsellänikin tukikumissa (mallia biltema: halpa). Kardaani kulkee aika tarkasti samaa linjaa kuin ennenkin. Tosin maalasin kardaanin pensselillä, voihan se olla syyllinen jo ihan lähtökohtaisesti :buck2:
Onko hyviä ideoita :-[
-
Hyvin monilla täristää tarvikekumit. Sen pitää päästä joustamaan enemmän että vaimentaa tärinät.
Siitä aloittaisin ja sitten vasta tasapainotuksia yms.
-
Joo, näin vähän itsekin mietin.
Tänään ajeltiin autolla ~80km lenkki kaikesta huolimata, tärinä rauhoitti jo aika hyvin kun nopeutta alkoi olemaan lähempänä 90kmh. pahin tärinä kohdistuu tuohon juurikin 70kmh kohtaan :idiot2:
-
Pistetäämpä nyt väliaikatietoa jos joku seuraa. Eli tänään kun lähdin ajamaan, niin tärinä oli lähes kokonaan poissa :o Ihan yhtäkkiä, en ole koskenut mihinkään... 100kmh isolla tiellä vitonen päällä, aivan kun oltaisiin leijuttu kun kulki niin pehmeästi 8) käytiin koelenkillä taas illalla. Omituisia juttua :idiot2: