Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: JoneJNS - 30.08.2014, 19:13:28
-
Joo eli ongelma on tämmöinen. Alunalkaen alkoi tuntua jurinaa ja peruttaessa kuuluin neulalaakerin nakse. Ostin kardaanin ristitapit ja vaihdettiin ne. Samassa vaihdettiin myös kardaanin kannatin kumi + laakeri(Biltema). Jurina ei poistunut eikä mikään korjaantunut vaan tuli tärinä joka tuntuu ajaessa 40km/h-55km/h välillä eniten. Nyt kävin vaihtamassa vasemman takapyörän laakerin, ja jurina väheni muttei tuo nopeus väli muuttunu mihinkään. Todettiin, että oikeassakin takapyörän laakerissa on vikaa ja sekin on vaihdettava. Lisäksi tässä samassa yhteydessä on tullu sellainen vika, kun kaartaa oikealle ja vauhtia 80-90km/h rupee täristää niinkuin olis rengas epätasapainossa, mutta kun oikasee loppuu vapina. kertokaa viisaat vinkkejä mistä ettii... Alkuviikosta kyllä vien auton leimalle ja haen vikalistan et löytyykö sieltä jostain välyksiä.
-
Tukikumi ei välttämättä ole hyvä vaikka se on uusi, tarvikemallisia on haukuttu aika monessa viestiketjussa.
-
Ja se tukikumin + laakerin kehikko pitää "leipoa" sinne pohjaan kiinni.
Omassa tehtiin kaverin kans sillain, että toinen pyöritti kardaania käsin ja toinen kiri tasaisesti pikkuisen kerrallaan sitä "tukikumin kehikkopeltiä" pohjaan kiinni.
Mullon kans Bilteman tukikumi, mutta laakeri oli valmistevikainen niin heitettiin helvettiin se (ulkomitta toleranssin yli).
-
Tukikumi ei välttämättä ole hyvä vaikka se on uusi, tarvikemallisia on haukuttu aika monessa viestiketjussa.
Juuri näin, kokeilin biltemasta ja motonetista romuja, kummastakaan ei saanut toimivaa, samat oireet tuli.
-
Pystyykö kardaanin poorituksen asentamaan väärin vai onko siinä poorit ettei käy kun yhdessä asennossa??
-
Vähän tapauskohtaista. Omassa tehtiim varmuuden vuoksi merkit, mutta kardaanissa onneksi oli vielä yksi iso hammas boorituksessa (ei mene tällöin kuin oikeinpäin).
Kuulemma on myös semmosia jossa väärinasetus on mahdollista.
-
Jotenkin mulla jäi mieleen et ainakin varttikierroksen pyöritin, kunnes se suostu menemään poorilleen.
-
Jurinat asettuu ajamalla monesti mutta tuo tukikumin "leipominen" oli hieno ajatus!
Omaani oli ennen kuin sen ostin vaihdettu vissiin kaikki kardaanin kuluvat. Juristi aika helvetisti 60-80 km/h, mut n. 5 tkm jälkeen on asettunut lähes täysin.
Jos se kaartaessa juristelee pahasti, tarkista taka-akselin poikittaistuenta