Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: FASTDOHC - 31.08.2014, 11:39:29

Otsikko: 850 Kolkottaa/jurnuttaa
Kirjoitti: FASTDOHC - 31.08.2014, 11:39:29
Elikkä manuaali T5-R tällästä vikaa tälläkertaa ihmettelen, ku jurnuttaa/kolkottaa kun lähtee paikoiltaan liikkeelle ja silloin vain kun kierrokset ovat alla 1500rpm.
Eli tarkennusta, ykkösvaihde päällä, kytkin pohjassa, lähet nostamaan kytkintä ja auto nytkähtää liikkeelle, lähet varovaisesti painamaan kaasua, niin siinä vaiheessa kun auto nytkähtää liikkeelle alkaa tuo jurina, ja kierrokset ovat alla 1500rpm.
Kun vauhti kasvaa niin jurina loppuu... samaa tekee myös jos ajaa ykkös tai kakkosvaihtella ja kierrokset alle 1500rpm jotain erittäin jyrkkää mäkeä, niin jurnuttaa.

Nykyään tekee myös jurnustusta kun tulee vauhdilla vaikka liikennevalohin ja jarruttaa voimakkaasti, niin vähän ennen ku auto pysähtyy niin jurnuttaa/kolkottaa.

En ole pahemmin tarkastellu autoa, mutta etupäästä kuuluu ja leimassa ei huomattu mitään kun kk sitten oli leima. Auto on tehnyt tuota yli vuoden, mutta nyt vasta kun jurnutus on pahentunu niin on aika paikantaa tuo vika.

Itse epäilisin vetareiden sisempiä murroksia... kaksoismassa vaihtupyörä on käynyt myös mielessä syypääksi, mutta en usko sitä, koska miks jurnuttais kovassa jarrutuksessa, vetareita epäilen  :buck2: . Mutta olisko jollain mielipiteitä/kokemuksia asiasta.
Otsikko: Vs: 850 Kolkottaa/jurnuttaa
Kirjoitti: FASTDOHC - 04.09.2014, 14:24:45
Perkule, taitaapi olla uniikki vika kun kenelläkään ei ole ollut vastaavaa ongelmaa  ::) . Lähinnä siks tuota vikaa utelen ku kyse on käyttöautosta ja remppaa ku alkaa tekemään niin "uusien" osien täytyy oll vieressä :)
Otsikko: Vs: 850 Kolkottaa/jurnuttaa
Kirjoitti: volvos70 - 04.09.2014, 16:11:06
Kaverin autosta kuului kolkotusta pienissä vauhdeissa jarruttaessa kun oli vanteiden pultit löysällä mutta siitä nyt tuskin on kyse tässä autossa jos jo vuoden on kolkottanut?
Otsikko: Vs: 850 Kolkottaa/jurnuttaa
Kirjoitti: Nick - 04.09.2014, 17:28:48
Koneen lämmöillä ei varmaan merkitystä tässä asiassa?
Nimenomaan oirehtii ainoastaan kytkin kokonaan ylhäällä?
Oletko koittanut vapaalla tai kytkin pohjassa jarruttaa voimakkaasti, jurnuttaako silloin?
Otsikko: Vs: 850 Kolkottaa/jurnuttaa
Kirjoitti: RaneHoo - 04.09.2014, 22:37:31
kun tulee vauhdilla vaikka liikennevalohin ja jarruttaa voimakkaasti, niin vähän ennen ku auto pysähtyy niin jurnuttaa/kolkottaa
Oletko koittanut vapaalla tai kytkin pohjassa jarruttaa voimakkaasti, jurnuttaako silloin?
Ainakin jos kytkintä painamatta pysäyttää niin takuulla jurnuttaa ;D

kaksoismassa vaihtupyörä on käynyt myös mielessä syypääksi, mutta en usko sitä, koska miks jurnuttais kovassa jarrutuksessa
Miksi jurnuttaisi vedossakaan??
Oikeasti, jos vuoden on kuulunut ja pahenee, ei se ainakaan itsestään parane. Kannattaisi jo tarkastella autoa.

Lähinnä siks tuota vikaa utelen ku kyse on käyttöautosta ja remppaa ku alkaa tekemään niin "uusien" osien täytyy oll vieressä
Ei ne korjaamotkaan sillä lailla pyöri. Ensin tehdään diagnoosi, sitten varataan uusi aika, tilataan/varataan osat ja sitten vasta remppa.
Otsikko: Vs: 850 Kolkottaa/jurnuttaa
Kirjoitti: NordicR - 05.09.2014, 07:55:50
Ärrät käsittääkseni kiinteellä vauhtipyörällä kaikki eli vika tuskin v-pyörässä, kytkinasetelmassa vika voi kuitenkin olla.

Vetarien sisemmät murrokset kuluu erittäin harvoin loppuun.

Oudolta kuulostaa kyllä  :o
Otsikko: Vs: 850 Kolkottaa/jurnuttaa
Kirjoitti: s73 - 05.09.2014, 08:05:36
Vetoakselin tribodi?
???
Otsikko: Vs: 850 Kolkottaa/jurnuttaa
Kirjoitti: aprilli - 05.09.2014, 08:50:48
Nick jo kysyiki tuossa että tuleeko sitä "jurnutusta" jos kovan jarrutuksen tekee kytkin pohjassa? Oleellinen sen kannalta, että jos se ilmenee silloinkin niin vaihdelaatikkovian voi poistaa vaihtoehdoista.

Sen jälkeen epäilisin vetareiden ulompia niveliä. Kovemmalla rasituksella ne on kuitenkin, siksi ne ennemmin kuin sisemmät nivelet.
Otsikko: Vs: 850 Kolkottaa/jurnuttaa
Kirjoitti: RaneHoo - 05.09.2014, 23:22:02
Ärrät käsittääkseni kiinteellä vauhtipyörällä kaikki eli vika tuskin v-pyörässä, kytkinasetelmassa vika voi kuitenkin olla.
Oudolta kuulostaa kyllä  :o
Kaikki kytkimen välykset on kyllä vedossa ja moottorijarrutuksessa vedetty samaan suuntaan rakenteesta riippumatta, eli ei pitäisi kuulua/tuntua liikoja. Sama koskee vaihteiston välyksiä.
Viallinen laakeri taas ääntää yleensä aina pyöriessään sijainnista riippumatta. Liikkeellelähdössä luistattaessa tuntuu kytkinvika jos tuntuu, yleensä 2-massa taas mekkaloi omiaan vain tyhmäkäynnillä.
Onkohan tämä "jurnutus" pelkkä ääni vai fyysinen, kuuronkin tuntema tärinä??
Jos on pelkkä ääni, irto-osia diagnonosoimaan, suojapellit yms, jotka voisivat ääntää juuri tuolla kierrosalueella.
Otsikko: Vs: 850 Kolkottaa/jurnuttaa
Kirjoitti: zemex - 06.09.2014, 11:21:05
Väärään viestiin vastasin..  ;D
Otsikko: Vs: 850 Kolkottaa/jurnuttaa
Kirjoitti: FASTDOHC - 11.09.2014, 11:38:36
Nick jo kysyiki tuossa että tuleeko sitä "jurnutusta" jos kovan jarrutuksen tekee kytkin pohjassa? Oleellinen sen kannalta, että jos se ilmenee silloinkin niin vaihdelaatikkovian voi poistaa vaihtoehdoista.

Sen jälkeen epäilisin vetareiden ulompia niveliä. Kovemmalla rasituksella ne on kuitenkin, siksi ne ennemmin kuin sisemmät nivelet.

Juu siis jurnuttaa jarrutuksessa myös silloin kun kytkin pohjassa, että sillä ei vaikutusta että onko pohjassa vai ei.
Vedossa tosiaan jurnuttaa kun kierrokset ovat alhaiset. Ulommaiset vetonivelet ei ainakaan naksuta kun kääntää jyrkästi, mut se ei varmaan pois sulje sitä että olisivat rikki??
Otsikko: Vs: 850 Kolkottaa/jurnuttaa
Kirjoitti: Nick - 11.09.2014, 15:09:16
Voishan se tietty olla jokin moottorin tukikumi(t) kovettunut/murtunut ja resonoi runkoon aina kaasuttaessa ja jarruttaessa?